• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak powinny się zmienić Długie Ogrody? Obawa przed dominacją turystów

Krzysztof Koprowski
23 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (210)
Długie Ogrody to wbrew nazwie morze asfaltu, które wymaga zmian. Problemów jest jednak znacznie więcej. Długie Ogrody to wbrew nazwie morze asfaltu, które wymaga zmian. Problemów jest jednak znacznie więcej.

W jaki sposób powinny zmienić się Długie OgrodyMapka? To pytanie, nad którym dyskutować będą przez najbliższe tygodnie wspólnie mieszkańcy i gdańscy urzędnicy. Końcowe postulaty i wizje mogą być odmienne, ale wszyscy są zgodni w jednym - obecny stan przedłużenia Drogi Królewskiej jest nie do zaakceptowania. W czwartek, 23 listopada, odbywa się kolejne spotkanie w tej sprawie.



W jakim kierunku będą rozwijać się Długie Ogrody?

Trwający proces warsztatów projektowych dotyczący zmian na Długich Ogrodach należy rozpatrywać w dwóch kategoriach:
  • w bezpośrednim odniesieniu do ul. Długie Ogrody,
  • szerzej jako całego obszaru Długich Ogrodów - części (osiedla) Śródmieścia.

W obu przypadkach mamy do czynienia z przestrzenią, która wymaga pilnej zmiany w kwestii estetyki. To przecież naturalne przedłużenie Drogi Królewskiej, którego stan obecnie przynosi wstyd, a nie dumę.

Konsultacje dot. Długich Ogrodów organizowane są przez Biuro Architekta Miasta przy współpracy z Fundacją RC, stowarzyszeniem Inicjatywa Miasto oraz Radą Dzielnicy Śródmieście. Konsultacje dot. Długich Ogrodów organizowane są przez Biuro Architekta Miasta przy współpracy z Fundacją RC, stowarzyszeniem Inicjatywa Miasto oraz Radą Dzielnicy Śródmieście.

Długie Ogrody dla mieszkańców czy turystów?



Główne problemy, jakie do tej pory pojawiły się w czasie badań i rozmów, to:
  • brak zieleni i przestrzeń wypełniona szczelnie asfaltem - wbrew nazwie Długie Ogrody,
  • fatalny stan chodników,
  • zaśmiecenie przestrzeni tzw. pasa drogowego oraz posesji,
  • parkowanie autokarów i samochodów turystów,
  • brak przestrzeni dla młodzieży,
  • brak miejsc dla obsługi ruchu turystycznego,
  • obawy o "turystyfikację" Długich Ogrodów.

Co dalej z remontem i wyburzeniem estakady na Elbląskiej? Sytuacja się skomplikowała Co dalej z remontem i wyburzeniem estakady na Elbląskiej? Sytuacja się skomplikowała

Czy stali mieszkańcy Długich Ogrodów ustąpią miejsca turystom?



Warto zauważyć, że dwa ostatnie punkty są niejako sprzeczne ze sobą, co pokazuje, że mieszkańcy zdają sobie sprawę z ogromnego potencjału tej przestrzeni, a zarazem obawiają się "wypchnięcia" ich samych z tej części Śródmieścia.

Istnieje ogromne ryzyko, że zlokalizowane na Długich Ogrodach mieszkania, zajmowane obecnie przez stałych mieszkańców, przekształcą się w krótkoterminowe zaplecze noclegowe dla turystów ze wszystkimi negatywnymi skutkami tego zjawiska. Przełoży się to też na zanik lokalnych usług i handlu na rzecz znacznie droższej oferty dla turystów.

  • Postulaty i problemy zgłoszone podczas ostatnich warsztatów.
  • Postulaty i problemy zgłoszone podczas ostatnich warsztatów.
  • Postulaty i problemy zgłoszone podczas ostatnich warsztatów.

Problemy wymagające rozwiązania na Długich Ogrodach



Podczas ubiegłotygodniowych warsztatów, które odbyły się w budynku Szkół Ekonomiczno-Handlowych (ul. Seredyńskiego 1AMapka - róg z ul. Długie Ogrody), zgłoszono kolejne propozycje i uwagi dotyczące:
  • wykorzystania gminnego niezabudowanego terenuMapka przy Bramie Żuławskiej pod zabudowę z uwzględnieniem funkcji integracji mieszkańców oraz - na wyższych kondygnacjach - budownictwa w formule TBS z myślą o stałych mieszkańcach,
  • wyburzenia estakadyMapka na przyległym węźle drogowym lub wykorzystania jej pod ogród i przestrzeń spacerową ponad autami,
  • utworzenia przejść naziemnych we wszystkich relacjach na przebudowanym węźle,
  • reorganizacji ruchu w ul. Długie Ogrody - wprowadzenie pieszych w aleję z drzewami poprowadzoną środkiem z elementami małej architektury i fontanną,
  • myślenia o Długich Ogrodach jako ciągu prowadzącym dalej np. w kierunku mostu SiennickiegoMapka i nabrzeży Martwej Wisły,
  • otwarcia wnętrz Bramy ŻuławskiejMapka i wykonania wygodnego dojścia do niej,
  • zagospodarowania parku SiennickiegoMapka, a zwłaszcza poprawa oświetlenia tej części dzielnicy,
  • utworzenia nowego przejścia przez Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. SadowejMapka jako powiązania z Opływem Motławy,
  • urządzenia atrakcyjnego wejścia od strony ul. Długie Ogrody do parku św. BarbaryMapka,
  • otwarcia Dziennego Domu Seniora na otoczenie, rozbudowy Domu Sąsiedzkiego wraz z wykorzystaniem potencjału parku św. Barbary (zajęcia w terenie),
  • włączenia w życie dzielnicy Akademii Muzycznej - organizacja wydarzeń plenerowych, zajęć integrujących mieszkańców,
  • przeznaczenia budynku dawnego kina PiastMapka pod miejsce integracji społecznej mieszkańców,
  • utworzenia zaplecza sanitarnego dla kierowców autokarów turystycznych oraz wskazania jednego miejsca ich postoju,
  • budowy ogólnodostępnych toalet,
  • rozbudowy systemu monitoringu miejskiego,
  • kapitalnego remontu północnego odcinka ul. ŁąkowejMapka połączonego z kompleksowym urządzeniem zieleńca przy Podwalu Przedmiejskim i reorganizacją przyległej "ślepej" odnogi Łąkowej na przestrzeń współdzieloną.

  • Zdecydowana większość uczestników warsztatów opowiadała się za wyburzeniem estakady, choć pojawił sie tez pomysł wykorzystania jej jako ogrodu i traktu spacerowego.
  • Park św. Barbary, który wymaga utworzenia reprezentacyjnego wejścia od strony ul. Długie Ogrody.
  • Nieco zapomniany park Siennicki, który potrzebuje lepszego zagospodarowania.

Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny
Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany

Pierwsze zmiany dzięki zaangażowaniu mieszkańców



Warto zaznaczyć, że pierwsze prace przy przekształceniu ul. Długie Ogrody będą odbywać się nie z inicjatywy władz miasta, lecz mieszkańców.

W ostatnim głosowaniu Zielonego Budżetu Obywatelskiego jednym ze zwycięskich projektów zostały "Rajskie Ogrody na Długich Ogrodach" (225 tys. zł), w ramach którego przewidziano nasadzenia zieleni.

Warsztaty poświęcone Dziedzictwu i Tożsamości



Kolejne ogólnodostępne spotkanie dotyczące Długich Ogrodów odbędzie się w czwartek, 23 listopada, o godz. 17, w Szkołach Ekonomiczno-Handlowych (ul. Seredyńskiego 1AMapka). Tym razem będzie poświęcone Dziedzictwu i Tożsamości Długich Ogrodów.

111 nowych inwestycji za ponad 19 mln zł. Wyniki gdańskiego Budżetu Obywatelskiego 111 nowych inwestycji za ponad 19 mln zł. Wyniki gdańskiego Budżetu Obywatelskiego
Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią

Historia kościoła Św. Barbary na Długich Ogrodach


Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach

Miejsca

Opinie (210) 1 zablokowana

  • Deweloperom nie podoba się parking w pobliżu ich "pięknych" inwestycji?

    To teraz cyk, wydamy dziesiątki milionów naszych pieniędzy żeby im pomóc. Hurraa, hurraa, hurraa

    • 30 4

  • Przecież niektóre proponowane rozwiązania to jest wypchnięcie mieszkańców z tej części miasta! (1)

    Te punkty dosyć jasno o tym świadczą:

    - Wykorzystania gminnego niezabudowanego terenu przy Bramie Żuławskiej pod zabudowę z uwzględnieniem funkcji integracji mieszkańców oraz - na wyższych kondygnacjach - budownictwa w formule TBS z myślą o stałych mieszkańcach.
    - Reorganizacji ruchu w ul. Długie Ogrody - wprowadzenie pieszych w aleję z drzewami poprowadzoną środkiem z elementami małej architektury i fontanną,

    To jest defacto likwidacja miejsc parkingowych dla większości mieszkańców tej okolicy, coś pewnie zostawią, ale niewiele, a to negatywnie się odbije na okolicy, bo ludzie będą musieli albo rezygnować z aut, albo wyprowadzić gdzieś, gdzie takiego problemu, że nie będą mieli gdzie zaparkować nie będzie, a mieszkania w atrakcyjnej lokalizacji będą stopniowo przejmować rentierzy, którzy będą je wynajmować turystom.

    • 26 3

    • to oczywiste, kto tym steruje...

      "przemysl turystyczny" pptrzebuje terenu na rozszerzenie zerowiska.

      • 4 0

  • Ależ to wszystko paskudnie wygląda na tych zdjęciach z lotu drona.

    • 7 4

  • Pomysł otwarcia przestrzeni Bramy Żuławskiej (a właściwie Bramy Długich Ogrodów) jest nie bardzo wykonalny (1)

    Widać taki typowy pomysł bez znajomości tematu rzucony przez jakiegoś mieszkańca na spotkaniu, jak to zwykle bywa.
    A problemem jest to, że Brama Długich Ogrodów niepoprawnie zwana po 1945 roku Żuławską nie należy do miasta, a Narodowego Muzeum Morskiego, które ma tam Dział Konserwacji.
    Najpierw należałoby znaleźć i przekazać muzeum budynek, do którego mogłoby przenieść ten dział (w obecnie użytkowanych przez NMM budynkach nie ma na to miejsca) z całym sprzętem. A tu można założyć, że muzeum nie będzie chciało rudery do remontu i już robi się problem, bo większość wolnych budynków w gestii miasta to budynki wymagające remontu wewnątrz i na zewnątrz lub budynki zbyt duże jak na potrzeby jednego niewielkiego działu muzeum typu dawny Urząd Pracy na 3 Maja...

    • 20 1

    • Bajeczki

      Brama nieużywana od lat.

      • 0 0

  • (6)

    Przede wszystkim trzeba wyburzyć te koszmarne prlowskie 10 piętrowe bloki.

    • 10 33

    • Ale jesteś odklejony!!! (2)

      A co z kilkoma tysiącami mieszkających tam ludzi? Masz zamiar pogrzebać ich żywcem pod gruzami tych bloków, eksmitować na dworzec PKP, czy może jakaś inna bardziej konstruktywna propozycja rozwiązania tego problemu?

      • 17 1

      • Oczywiście to turystyczne miejsce więc menele nie potrzebni.

        • 3 1

      • Niech wezmą kredyt i przeprowadzą się na południe. To miejsce dla turystów a nie właścicieli za 1%

        • 2 8

    • (1)

      Takie wpisy nic nie wnoszą. Przecież to jest własność prywatna i niczego nikt nie wyburzy. Tam jest tyle rzeczy do zrobienia że te bloki to najmniejszy problem. Można je estetycznie odmalować.

      • 8 0

      • Da się da. Można uprzykrzyć życie mieszkańców i się ich wysiedli na południe. Potem w to miejsce wybuduje się apartamenciki i knajpki dla turystów.

        • 2 2

    • W sezonie nie da się dam żyć.

      Odkąd jarmark zaczął sięgać do bramy żuławskiej, oraz odkąd zaorali te mały park i zrobili tam "apartamenty", jest tam co raz gorzej. Dlatego najlepiej pozbyć się mieszkania na Długich Ogrodach i wyruszyć w inną część 3miasta. Niech powstanie tam oaza dla turystów i niech się bawią.

      • 2 1

  • (5)

    pierwsza rzecz - konsultacje są po nic, miasto zrobi i tak co chce - vide Chełm i skrzyżowania równoległe.
    a po drugie, to najpierw trzeba zrobić podziemny parking pod dzisiejszym a potem można się zastanawiać nad aleją na powierzchni. To jest pierwsze miejsce po zjeździe z S7 gdzie można zostawić samochód żeby nie pchać się do centrum.

    • 109 13

    • (2)

      Kierowcy nawet nie wiedzą jak się poprawnie nazywa organizacje ruchu, a teraz biorą się za urbanistykę hahahaha Skrzyżowania równolegle IKSDE

      • 10 22

      • kiepski telefon to autokorekta potrafi zgłupieć - nie stać mnie na lepszy.

        • 9 5

      • skrzyżowania równorzędne na Chełmie to problem głównie pasażerów komunikacji - wieczne hamowanie i ruszanie autobusu i te 30 km/h na prawie całej trasie. "Promocja" transportu zbiorowego po gdańsku.

        • 11 3

    • (1)

      Jak sama nazwa mówi przywrócić aleję z drzew wzdłuż całej ulicy .Zmniejszyć parking. O chodniku nie wspominając.

      • 0 2

      • czemu chcesz zmniejszać chodnik ?

        • 0 0

  • Trzeba byc mocno

    Pop , by myśleć o usunięciu estakady. Park Siennicki nie zmienił się od 60 lat , ale daje radę, aczkolwiek pewne dodatki na pewno pomogą. Trzeba ogarnąć teren po zrembie i za szkołą 6 ...dawną 6 ...

    • 12 1

  • Miasto będzie za wyburzeniem estakady (15)

    W końcu jednopoziomowe rozwiązania są najtańsze do budowy i utrzymania, a wtedy winę za blokowanie ruchu np. tramwajów w tym miejscu zrzuci się na kierowców. Minuta do minuty i z tych przejść naziemnych uzbiera się w ciągu lat coraz więcej czasu jazdy. A potem narzekanie, że w tramwajach nie ma wystarczającej ilości siedzeń, bo jadą za długo pokrętną trasą.

    • 67 10

    • Zgadzam się - to kierowcy powodują zatory i blokują ruch. Nie naziemne skrzyżowania, nie przejścia dla pieszych. (14)

      Ta estakada powstała w PRL jak nie było innej drogi do portu. Teraz jest, więc nie potrzebujemy autostradowych rozwiązań w centrum miasta.

      • 14 16

      • Problem w tym (6)

        że w Gdańsku bez auta to trochę jak bez ręki. Jak tylko skończyłem 18, zdałem prawko i kupiłem auto. Średnio na czasie dojazdu do/od uczelni oszędzałem dziennie 50 minut. Teraz z pracą mam podobnie. Na początku testowałem zbiorkom, ale wieczne opóźnienia, brak sensownej siatki połączeń i dojazd ponad 40 minut zdyskwalifikowały ten środek transportu. Wolę jechać autem w 15-20 minut.

        • 19 4

        • No to po co zamieszkałeś pod szadółkami? I potem narzekanie, że nie da się dojechać, nic tam nie ma i jeszcze śmierdzi. Typowe.

          • 3 10

        • Niech zgadnę - jeździsz z Kokoszek do Osowej, albo na podobnej trasie?

          • 0 4

        • żyję w Gdańsku bez auta od jakichś 8 lat (3)

          dojeżdżam codziennie do Gdyni i zajmuje mi to ~40 minut z drzwi do drzwi. Bez samochodu. Da się.

          • 2 3

          • Owszem, ale nie z każdego miejsca w Gdańsku ani w każde miejsce z Gdyni

            Jak ktoś jeszcze mieszka / pracuje blisko SKM to jak na loterii wygrać. A pechowcy mają opcję spędzić dzień w korku w wybranym przez siebie rodzaju pojazdu

            • 5 0

          • 40 minut to kolejka jedzie z Głównej do Głównego

            chyba że Regio trafisz i masz szczęście używać peronów dalekobieżnych...

            Ale nie jesteś przykładem reprezentatywnym, bo tyle zbiegów (szczęśliwych) okoliczności nie jest czymś codziennym i nie należą do zbioru możliwości wyboru przeciętnego człowieka.

            • 0 0

          • taa, chyba z Kamiennego Potoku do Orłowa

            • 0 1

      • odwracanie skutków i przyczyn (3)

        oraz oskarżanie ofiary...

        Typowe bolszewickie stwarzanie problemu i dzielne zwalczanie skutków.

        • 7 0

        • Przyczyną są samochodowi bolszewicy, którzy chcą darmowych dróg i parkingów, a 95% przestrzeni to dla nich za mało. (2)

          • 1 9

          • (1)

            O kurcze nie wiedziałem, że jestem bolszewikiem. Jak sam wspominasz przykładem bolszewii są darmowe udogodnienia. Kierowcy nie dość, że zapłacili podatek przy zakupie auta to jeszcze płacą podatki przy OC i AC, paliwie i innych zakupach stacyjnych, naprawach, przeglądach, za parkowanie. W przyszłym roku też wprowadzają podatek od emisji. Sam widzisz, że "darmo" to to nie jest.
            A teraz cykliści: ups wszystko darmowe, za wyjątkiem zakupu jednośladu rowerzysta nie płaci za kompletnie nic.
            Nawet za te wasze ścieżki zapłacili piesi i kierowcy, gdyż was jest zdecydowanie zbyt mało (zwłaszcza jak pada heh) aby koszta były równe wpływom. Do tego czyszczenie ścieżek z liści i śniegu, stojaki postojowe, znaki drogowe, balustrady przy przejściach abyście mogli nóżkę postawić itd.
            Czyli, w skrócie, nic nie płacicie, wszystko macie za darmo. Wychodzi na to, że piesi i kierowcy sponsorują hobby garstki mieszkańców. Jeśli to nie jest ten cały "bolszewizm" to ja już nie wiem.

            • 7 3

            • Przede wszystkim samochód zajmuje non stop kilka metrów kwadratowych miejsca w centrum miasta, czyli tam gdzie przestrzeń jest najdroższa. Hałasem i wydzielaniem spalin pogarsza warunki życia w mieście wszystkim mieszkańcom, a nadmiernie rozbudowana infrastruktura drogowa utrudnia życie okolicznym pieszym. W Gdańsku są miejsca, że żeby przejść na drugą stronę ulicy trzeba czekać przy pięciu lub nawet siedmiu kolejnych sygnalizatorach - np. idąc od komendy wojewódzkiej Policji do "Forum" - a jest to trzypoziomowy węzeł drogowy w którym co i rusz trzeba konserwować tunel i estakadę.

              • 2 4

      • No nie potrzebujecie też korków i emisji CO2 a auta, które będą tam stały tak jak stoją na AK/Łostowice będą emitować! (1)

        Na AK tam nie powstała estakada i macie wynik a tu gdzie jest estakada chcecie takiego samego rezultatu!
        Kolejne przejścia naziemne też tylko spowolnia ruch. A wasze jarmarki które ściągają turystów to zablokują to miasto.
        Jak wam się nie podobają estakady to budujcie tunele dla aut a na nich możecie parki urządzać. Transport art spożywczych do tych wszystkich hoteli, sklepów, restauracji to na rowerach dojedzie?

        • 6 0

        • Pan serio uważa, że im chodzi o ekologię? A gdzie tam, chodzi o wypchnięcie plebsu z dróg do zbiorkomu, na rowerki i pieszo. Aby drogi były puste dla elyty w służbowych autach na koszt podatnika.
          Gdyby chodziło o ekologię to luksusowe auta, spalające niebotyczne ilości paliwa i produkujące tyle emisji w miesiąc co Pan w ciągu swojego całego życia, były by dodane do unijnego zakazu od 2035. A tu cyk, dozwolone.

          • 3 1

      • Nie powstała w PRL tylko w połowie lat 90. Pewnie nawet nie wiesz, o jakim miejscu mowa

        • 3 0

  • Czyli kolejna kasa w błoto, a chodniki i drogi dziurawe i krzywe..

    Ich kaprysy na zmiany na siłę na grube miliony świadczy o niegospodarności w urzędach. Wyremontują Długie ogrody w kostki, które narzuci standardowo konserwator. Ona się po 3 latach pozapada, a miasto wyda że 100 mln. Kolejne przejście na Sądowa, bo deweloperska się pobudowała i dla kilku pieszych kolejne 2 mln za namalowanie pasów. Tragedia.

    • 15 1

  • Wyburzyć

    I postawić na nowo jak nów władza nakazuje

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane