- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (180 opinii)
- 2 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (709 opinii)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (82 opinie)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (89 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (53 opinie)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (17 opinii)
Jak rozruszać Rębiechowo?
Czasy intensywnego rozwoju gdańskiego lotniska i pojawiających się praktycznie co miesiąc nowych połączeń minęły. Czy port lotniczy oraz lokalne władze robią wszystko, by ten trend odwrócić? - zastanawia się Michał Tusk.
Gdy na świecie panowała gospodarcza euforia, przewoźnicy prześcigali się w ogłaszaniu nowych połączeń z Gdańska. W szczytowym momencie w Rębiechowie praktycznie co kilkanaście minut lądował samolot, a płyta postojowa przed terminalem pękała w szwach.
Sytuacja zmieniła się równo rok temu. Wizz Air, który w Gdańsku ma swoją bazę, zmniejszył liczbę zbazowanych samolotów z trzech do dwóch. A EasyJet wycofał się całkowicie. Potem było już tylko gorzej. Zlikwidowane połączenia miało zrekompensować otwarcie bazy Centralwings. Jednak zaledwie parę miesięcy po podpisaniu z przewoźnikiem listu intencyjnego, LOT, właściciel Centralwingsa, zadecydował o wycofaniu tej linii z rynku przewozów liniowych.
Od tego czasu nowych połączeń praktycznie nie ma. W lecie zeszłego roku ofensywę zapowiedział Ryanair i zgodnie z zapowiedziami parę miesięcy później uruchomił połączenia do Brukseli, Bristolu, Shannon i Liverpoolu. Do dziś nie ostało się żadne z nich.
Kryzys dotyka wszystkich lotnisk. Nowych połączeń wszędzie jest jak na lekarstwo, dotychczasowe znikają. Niektóre porty jednak radzą sobie w tej sytuacji nadzwyczaj dobrze. Wrocław uciekł spod noża Ryanaira, który oszczędził miastu poważnych cięć. Co ważne, równocześnie pojawiło się nowe połączenie do hiszpańskiego Allicante. Jeśli dodamy do tego fakt, że z Wrocławia Ryanair lata także do Barcelony, przeciętnemu mieszkańcowi Trójmiasta, stęsknionemu południowego słońca, nóż się w kieszeni otwiera.
Podobnie jest w Poznaniu. Tam cięcia były niewielkie, a do wspomnianej Barcelony samoloty latają nawet pięć razy w tygodniu! Jest też połączenie z Mediolanem, realizowane przez Wizz Aira.
- Wrocław leży na południu, więc i połączenia rozwijają się tam w kierunku południowym. U nas jest odwrotnie - mówi Tomasz Kloskowski, wiceprezes gdańskiego lotniska.
I rzeczywiście ma rację, bo siatka połączeń z Gdańska do Skandynawii jest bezkonkurencyjna nawet w porównaniu z Warszawą. Czy to znaczy, że powinniśmy zapomnieć o lotach na południe i cieszyć się z możliwości latania do Turku, Goeteborga czy Oslo? Nie.
Co powoduje, że przewoźnicy pojawiają się w danym porcie, a z innego się zwijają? Każde lotnisko, wspólnie z otaczającym je regionem, płaci przewoźnikom za obecność. Forma jest różna - czasem to pieniądze na wspólną promocję, czasem opłata za "obecność" na stronie internetowej danej linii. I choć opłaty teoretycznie wpływają na decyzję przewoźników, z reguły zwycięża ekonomia. Przykład - Bydgoszcz i Rzeszów. Oba ośrodki płacą miliony Ryanairowi, a ten bezpardonowo pozbawił je np. połowy połączeń.
W Trójmieście od lat samorządy współpracują głównie z Wizz Airem, który konsekwentnie rozwija swoją bazę w Gdańsku, dając miejsca pracy pilotom, stewardesom i obsłudze naziemnej. Współpraca skierowana jest praktycznie tylko na Skandynawię. To tam pojawiają się reklamy Trójmiasta. Tam też Wizz Air lata do wielu miast. Może warto rozszerzyć ją o inne państwa, również te bardziej południowe?
- Rozmawiamy z wieloma przewoźnikami. Wizz Air obecnie ma w Gdańsku dwa samoloty, które wykorzystuje w 100 proc. By wprowadzić nowe połączenie, musiałaby do nas trafić kolejna maszyna. To z kolei bardzo trudna decyzja dla przewoźnika - mówi Kloskowski.
Może jednak warto spróbować? Wizz Air lata np. z Budapesztu, Barcelony, Pragi czy Mediolanu. Połączenia do tych miast cieszyłyby się powodzeniem w obu kierunkach.
Na Pomorzu brakuje innego elementu, często obecnego w innych regionach - silnego zaangażowana lokalnych władz, które zachęciłyby przewoźników do większego otwarcia na Trójmiasto, ale nie tylko z północy.
Opinie (198) 6 zablokowanych
-
2009-02-18 08:15
Gdyby przenieść lotnisko do Gdyni (4)
to miałoby więcej pasażerów, a do Gdańska nie chce się latać
- 6 13
-
2009-02-18 08:30
odpowiedż jest jedna (1)
IDIOTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 2 1
-
2009-02-18 08:38
nie dość, że syn phemieha to jeszcze cham
- 0 2
-
2009-02-18 08:33
nie dosc ze sledz to w dodatku uposledzony ....
- 2 1
-
2009-02-18 09:44
???
Znaczy że to, że te kilkanaście kilometrów ma niby znaczenie?Ale to raptem dwie minuty lotu ;)
- 1 0
-
2009-02-18 08:21
(5)
"Wrocław uciekł spod noża Ryanaira, który oszczędził miastu poważnych cięć"
czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć o co chodzi autorowi??
"Wrocław leży na południu, więc i połączenia rozwijają się tam w kierunku południowym."
to jest chyba oczywista oczywistość, co nie:-)- 3 7
-
2009-02-18 08:27
(4)
też się zastanawiam nad sensem w/w zdania.
jedyne wytłumaczenie logiczne jest chyba takie, że ...gdyby wbito nóż, byłyby poważne cięcią, ale noża nie wbito, bo cel uciekł :P- 0 0
-
2009-02-18 08:29
Cięcia w połączeniach lotniczych (3)
panowie yntelygenci :)
- 0 0
-
2009-02-18 08:33
nie każdy jest taki Enteligentny jak ty, jak widać z wpisu, nie tylko ja mam problemy ze zrozumieniem tego bełkotu (2)
rolą inteligenta jest m in dawać dobry przykład, a na mój gust dałeś przykład, ale braku kultury mój Enteligenciku w gumiakach z GieeSu
- 1 4
-
2009-02-18 08:39
albo sklepu PSS (1)
- 0 0
-
2009-02-18 08:51
lub walonkach z "pewexu"
- 0 2
-
2009-02-18 08:23
Szkoda... (3)
... ale dużą wine ponosza władze i brak promocji. Poza tym byłem we Wrocławiu i jak widziałem nawet połączenia lotniska z miastem tam i u nas, to nóż w kieszeni istotnie się otwiera. Co my mamy do zaoferowania? Dwie linie autobusowe jadące jedną z najbardziej zakorkowanych dróg w Trójmieście? Poza tym ktoś zapomniał również, że ludzie latają nie tylko z Polsko za granicę, ale i odwrotnie. A Wrocław jest - bez urazy - miastem w pełni europejskim, dobrze się promującym i nawiasem mówiąc znacznie czyściejszym.
- 8 1
-
2009-02-18 09:34
mówi się 'czystszym' (2)
a poza tym, to we wrocławiu ładne jest tylko centrum, a już poza starym miastem kończy sie asfalt i zaczyna peerelowska podróbka podrzędnego enerdowskiego miasteczka
- 1 1
-
2009-02-18 09:42
Wrocław pisze się z wielkiej litery (1)
polonisto z dyplomem spod PKiN ;)
- 0 0
-
2009-02-18 21:51
idiota
gdansk w niczym nie jest gorszy od wrocławia.
czysciejsze buahahah- 0 0
-
2009-02-18 08:24
(4)
"Wrocław leży na południu, więc i połączenia rozwijają się tam w kierunku południowym. U nas jest odwrotnie - mówi Tomasz Kloskowski, wiceprezes gdańskiego lotniska."
Eeee, znaczy, że nikt z północy Polski nie chce latać na południe??? Idąc tym tropem, w całej Skandynawii powinno się zlikwidować wszystkie połączenia lotnicze na południe, bo przecież oni są jeszcze dalej na północ. A wszyscy Skandynawowie powinni spędzać wakacje za kołem podbiegunowym!- 8 1
-
2009-02-18 08:26
Błąd :) (1)
... chodzi o to, żeby Skandynawie latali na południe, ale tylko z iotnisk na południu kraju :)
- 0 1
-
2009-02-18 15:00
Ech, człowiek stary i głupi! Teraz wszystko jasne!
- 0 0
-
2009-02-18 15:24
to własnie przykład debili jacy zarządzają w Trójmieście
totalna tragedia, prowincjonalizm i brak zrozumienia czegokolwiek
i żeby nie było, takie same mądrale są menagerami w liniach lotniczych, stad z Krakowa od lat latają sobie tanio na weekendy nad morze Śródziemne, a my moiżemy najwyżej polecieć do Oslo :))))- 0 0
-
2009-02-18 20:14
PUKNIJ SIE W GLOWE
ALE GLUPIO PISZESZ!!
- 0 0
-
2009-02-18 08:26
Czy lotnsko w Gdyni jest nam potrzebne? (5)
Jeżeli kryzys dopada wszystkie gałęzie gospodarki czy jest sens budowania drugiego lotniska?
- 14 5
-
2009-02-18 08:40
błąd w założeniu - tego lotniska nikt nie zamierza i nie zbuduje, bo ... ono jest już zbudowane :)
- 2 5
-
2009-02-18 09:33
odpowiedz jest jasna nikt nigdy nie potrzebował drugiego lotniska w 3m (1)
tp jest pomnik - kompleksów szczura wobec stolicy województwa
- 3 1
-
2009-02-18 09:47
Na razie nie...
ale nie wiadomo, jak transport lotniczy rozwinie się za x lat. Mozliwe, że pomocniczy terminal się przyda
- 1 1
-
2009-02-18 09:48
Kiedyś ...
... o tym pisałem, ale wiele tu osób mówiło wówczas, że znam się na lotnictwie jak piekarz na budowaniu komputerów. One jest nam potrzebne, jak kopalnia węgla kamiennego.
- 1 1
-
2009-02-18 10:44
Na szczęście...
...nie dość że sensu nie ma, to jeszcze PIENIĘDZORÓW potrzebnych na takie głupoty też nie, szczególnie w czasach Cudu Gospodarczego/śmiertelnego światowego kryzysu ekonomicznego.
- 0 0
-
2009-02-18 08:44
Przecież to proste! (1)
Wystarczy żeby Gdańsk i reszta Trójmiasta była atrakcyjna dla biznesmenów i turystów, a do tego, żeby mieszkańcy Trójmiasta byli zamożni i stać ich było na częste loty np. na wakacje za granicą. Wtedy żadne specjalne zachęty dla linii lotniczych nie będą potrzebne. Czy to aż takie skomplikowane?
- 10 1
-
2009-02-18 09:03
to co napisałeś ja nazywam "oczywistą oczywistością", tak napisać może każdy
sęk w tym, że poza pustymi haselkami nie ma żadnych konkretów
- 0 2
-
2009-02-18 08:44
nie wiem o co chodzi z tymi polaczeniami opisanymi przez redaktora ale wczoraj wyladowala kolezanka Shannon.wiec jednak sa polaczenia
- 1 1
-
2009-02-18 08:46
jeszcze Rzym :)
autor zapomniał o połączeniu Gdańsk-Rzym, które obsługiwane jest właśnie przez Wizz Air, nie do końca prawdą jest więc stwierdzenie obsługiwania przez tą linię TYLKO kierunków północnych.
Proponowałabym uruchomienie połączeń z takimi miastami jak Paryż czy Amsterdam. Zwłaszcza, gdy likwidowane jest połączenie z Brukselą przez Ryana.- 3 1
-
2009-02-18 08:53
(1)
Nie latają pracownicy na zmywaki i do fabryk azbestu to i połączeń coraz mniej......
- 9 3
-
2009-02-18 22:34
Rozumiem że wiesz to z autopsji
Pozostaje się tylko jedna niewiadoma: zasuwałeś na zmywaku czy w fabryce azbestu?
- 1 1
-
2009-02-18 09:04
do Francji Szwajcarii (3)
Hiszpania Belgia Holandia
- 3 1
-
2009-02-18 09:31
Egipt , Kraków (1)
- 1 0
-
2009-02-18 09:37
pacanów, pankraców...
- 2 1
-
2009-02-18 21:53
no wlasnie!
niech rozbuduja polaczenia, lotnisko niech zmniejszy opłaty i wszystko zacznie działac tak jak powinno !
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.