• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak rozruszać Rębiechowo?

Michał Tusk
18 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Ryanair jest kolejnym przewoźnikiem, który likwiduje niektóre połączenia z trójmiejskiego lotniska. Ryanair jest kolejnym przewoźnikiem, który likwiduje niektóre połączenia z trójmiejskiego lotniska.

Czasy intensywnego rozwoju gdańskiego lotniska i pojawiających się praktycznie co miesiąc nowych połączeń minęły. Czy port lotniczy oraz lokalne władze robią wszystko, by ten trend odwrócić? - zastanawia się Michał Tusk.




Gdy na świecie panowała gospodarcza euforia, przewoźnicy prześcigali się w ogłaszaniu nowych połączeń z Gdańska. W szczytowym momencie w Rębiechowie praktycznie co kilkanaście minut lądował samolot, a płyta postojowa przed terminalem pękała w szwach.

Sytuacja zmieniła się równo rok temu. Wizz Air, który w Gdańsku ma swoją bazę, zmniejszył liczbę zbazowanych samolotów z trzech do dwóch. A EasyJet wycofał się całkowicie. Potem było już tylko gorzej. Zlikwidowane połączenia miało zrekompensować otwarcie bazy Centralwings. Jednak zaledwie parę miesięcy po podpisaniu z przewoźnikiem listu intencyjnego, LOT, właściciel Centralwingsa, zadecydował o wycofaniu tej linii z rynku przewozów liniowych.

Od tego czasu nowych połączeń praktycznie nie ma. W lecie zeszłego roku ofensywę zapowiedział Ryanair i zgodnie z zapowiedziami parę miesięcy później uruchomił połączenia do Brukseli, Bristolu, Shannon i Liverpoolu. Do dziś nie ostało się żadne z nich.

Kryzys dotyka wszystkich lotnisk. Nowych połączeń wszędzie jest jak na lekarstwo, dotychczasowe znikają. Niektóre porty jednak radzą sobie w tej sytuacji nadzwyczaj dobrze. Wrocław uciekł spod noża Ryanaira, który oszczędził miastu poważnych cięć. Co ważne, równocześnie pojawiło się nowe połączenie do hiszpańskiego Allicante. Jeśli dodamy do tego fakt, że z Wrocławia Ryanair lata także do Barcelony, przeciętnemu mieszkańcowi Trójmiasta, stęsknionemu południowego słońca, nóż się w kieszeni otwiera.

Podobnie jest w Poznaniu. Tam cięcia były niewielkie, a do wspomnianej Barcelony samoloty latają nawet pięć razy w tygodniu! Jest też połączenie z Mediolanem, realizowane przez Wizz Aira.

- Wrocław leży na południu, więc i połączenia rozwijają się tam w kierunku południowym. U nas jest odwrotnie - mówi Tomasz Kloskowski, wiceprezes gdańskiego lotniska.

I rzeczywiście ma rację, bo siatka połączeń z Gdańska do Skandynawii jest bezkonkurencyjna nawet w porównaniu z Warszawą. Czy to znaczy, że powinniśmy zapomnieć o lotach na południe i cieszyć się z możliwości latania do Turku, Goeteborga czy Oslo? Nie.

Co powoduje, że przewoźnicy pojawiają się w danym porcie, a z innego się zwijają? Każde lotnisko, wspólnie z otaczającym je regionem, płaci przewoźnikom za obecność. Forma jest różna - czasem to pieniądze na wspólną promocję, czasem opłata za "obecność" na stronie internetowej danej linii. I choć opłaty teoretycznie wpływają na decyzję przewoźników, z reguły zwycięża ekonomia. Przykład - Bydgoszcz i Rzeszów. Oba ośrodki płacą miliony Ryanairowi, a ten bezpardonowo pozbawił je np. połowy połączeń.

W Trójmieście od lat samorządy współpracują głównie z Wizz Airem, który konsekwentnie rozwija swoją bazę w Gdańsku, dając miejsca pracy pilotom, stewardesom i obsłudze naziemnej. Współpraca skierowana jest praktycznie tylko na Skandynawię. To tam pojawiają się reklamy Trójmiasta. Tam też Wizz Air lata do wielu miast. Może warto rozszerzyć ją o inne państwa, również te bardziej południowe?

- Rozmawiamy z wieloma przewoźnikami. Wizz Air obecnie ma w Gdańsku dwa samoloty, które wykorzystuje w 100 proc. By wprowadzić nowe połączenie, musiałaby do nas trafić kolejna maszyna. To z kolei bardzo trudna decyzja dla przewoźnika - mówi Kloskowski.

Może jednak warto spróbować? Wizz Air lata np. z Budapesztu, Barcelony, Pragi czy Mediolanu. Połączenia do tych miast cieszyłyby się powodzeniem w obu kierunkach.

Na Pomorzu brakuje innego elementu, często obecnego w innych regionach - silnego zaangażowana lokalnych władz, które zachęciłyby przewoźników do większego otwarcia na Trójmiasto, ale nie tylko z północy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (198) 6 zablokowanych

  • Gdyby przenieść lotnisko do Gdyni (4)

    to miałoby więcej pasażerów, a do Gdańska nie chce się latać

    • 6 13

    • odpowiedż jest jedna (1)

      IDIOTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 2 1

      • nie dość, że syn phemieha to jeszcze cham

        • 0 2

    • nie dosc ze sledz to w dodatku uposledzony ....

      • 2 1

    • ???

      Znaczy że to, że te kilkanaście kilometrów ma niby znaczenie?Ale to raptem dwie minuty lotu ;)

      • 1 0

  • (5)

    "Wrocław uciekł spod noża Ryanaira, który oszczędził miastu poważnych cięć"

    czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć o co chodzi autorowi??

    "Wrocław leży na południu, więc i połączenia rozwijają się tam w kierunku południowym."

    to jest chyba oczywista oczywistość, co nie:-)

    • 3 7

    • (4)

      też się zastanawiam nad sensem w/w zdania.
      jedyne wytłumaczenie logiczne jest chyba takie, że ...gdyby wbito nóż, byłyby poważne cięcią, ale noża nie wbito, bo cel uciekł :P

      • 0 0

      • Cięcia w połączeniach lotniczych (3)

        panowie yntelygenci :)

        • 0 0

        • nie każdy jest taki Enteligentny jak ty, jak widać z wpisu, nie tylko ja mam problemy ze zrozumieniem tego bełkotu (2)

          rolą inteligenta jest m in dawać dobry przykład, a na mój gust dałeś przykład, ale braku kultury mój Enteligenciku w gumiakach z GieeSu

          • 1 4

          • albo sklepu PSS (1)

            • 0 0

            • lub walonkach z "pewexu"

              • 0 2

  • Szkoda... (3)

    ... ale dużą wine ponosza władze i brak promocji. Poza tym byłem we Wrocławiu i jak widziałem nawet połączenia lotniska z miastem tam i u nas, to nóż w kieszeni istotnie się otwiera. Co my mamy do zaoferowania? Dwie linie autobusowe jadące jedną z najbardziej zakorkowanych dróg w Trójmieście? Poza tym ktoś zapomniał również, że ludzie latają nie tylko z Polsko za granicę, ale i odwrotnie. A Wrocław jest - bez urazy - miastem w pełni europejskim, dobrze się promującym i nawiasem mówiąc znacznie czyściejszym.

    • 8 1

    • mówi się 'czystszym' (2)

      a poza tym, to we wrocławiu ładne jest tylko centrum, a już poza starym miastem kończy sie asfalt i zaczyna peerelowska podróbka podrzędnego enerdowskiego miasteczka

      • 1 1

      • Wrocław pisze się z wielkiej litery (1)

        polonisto z dyplomem spod PKiN ;)

        • 0 0

        • idiota

          gdansk w niczym nie jest gorszy od wrocławia.
          czysciejsze buahahah

          • 0 0

  • (4)

    "Wrocław leży na południu, więc i połączenia rozwijają się tam w kierunku południowym. U nas jest odwrotnie - mówi Tomasz Kloskowski, wiceprezes gdańskiego lotniska."
    Eeee, znaczy, że nikt z północy Polski nie chce latać na południe??? Idąc tym tropem, w całej Skandynawii powinno się zlikwidować wszystkie połączenia lotnicze na południe, bo przecież oni są jeszcze dalej na północ. A wszyscy Skandynawowie powinni spędzać wakacje za kołem podbiegunowym!

    • 8 1

    • Błąd :) (1)

      ... chodzi o to, żeby Skandynawie latali na południe, ale tylko z iotnisk na południu kraju :)

      • 0 1

      • Ech, człowiek stary i głupi! Teraz wszystko jasne!

        • 0 0

    • to własnie przykład debili jacy zarządzają w Trójmieście

      totalna tragedia, prowincjonalizm i brak zrozumienia czegokolwiek

      i żeby nie było, takie same mądrale są menagerami w liniach lotniczych, stad z Krakowa od lat latają sobie tanio na weekendy nad morze Śródziemne, a my moiżemy najwyżej polecieć do Oslo :))))

      • 0 0

    • PUKNIJ SIE W GLOWE

      ALE GLUPIO PISZESZ!!

      • 0 0

  • Czy lotnsko w Gdyni jest nam potrzebne? (5)

    Jeżeli kryzys dopada wszystkie gałęzie gospodarki czy jest sens budowania drugiego lotniska?

    • 14 5

    • błąd w założeniu - tego lotniska nikt nie zamierza i nie zbuduje, bo ... ono jest już zbudowane :)

      • 2 5

    • odpowiedz jest jasna nikt nigdy nie potrzebował drugiego lotniska w 3m (1)

      tp jest pomnik - kompleksów szczura wobec stolicy województwa

      • 3 1

      • Na razie nie...

        ale nie wiadomo, jak transport lotniczy rozwinie się za x lat. Mozliwe, że pomocniczy terminal się przyda

        • 1 1

    • Kiedyś ...

      ... o tym pisałem, ale wiele tu osób mówiło wówczas, że znam się na lotnictwie jak piekarz na budowaniu komputerów. One jest nam potrzebne, jak kopalnia węgla kamiennego.

      • 1 1

    • Na szczęście...

      ...nie dość że sensu nie ma, to jeszcze PIENIĘDZORÓW potrzebnych na takie głupoty też nie, szczególnie w czasach Cudu Gospodarczego/śmiertelnego światowego kryzysu ekonomicznego.

      • 0 0

  • Przecież to proste! (1)

    Wystarczy żeby Gdańsk i reszta Trójmiasta była atrakcyjna dla biznesmenów i turystów, a do tego, żeby mieszkańcy Trójmiasta byli zamożni i stać ich było na częste loty np. na wakacje za granicą. Wtedy żadne specjalne zachęty dla linii lotniczych nie będą potrzebne. Czy to aż takie skomplikowane?

    • 10 1

    • to co napisałeś ja nazywam "oczywistą oczywistością", tak napisać może każdy

      sęk w tym, że poza pustymi haselkami nie ma żadnych konkretów

      • 0 2

  • nie wiem o co chodzi z tymi polaczeniami opisanymi przez redaktora ale wczoraj wyladowala kolezanka Shannon.wiec jednak sa polaczenia

    • 1 1

  • jeszcze Rzym :)

    autor zapomniał o połączeniu Gdańsk-Rzym, które obsługiwane jest właśnie przez Wizz Air, nie do końca prawdą jest więc stwierdzenie obsługiwania przez tą linię TYLKO kierunków północnych.
    Proponowałabym uruchomienie połączeń z takimi miastami jak Paryż czy Amsterdam. Zwłaszcza, gdy likwidowane jest połączenie z Brukselą przez Ryana.

    • 3 1

  • (1)

    Nie latają pracownicy na zmywaki i do fabryk azbestu to i połączeń coraz mniej......

    • 9 3

    • Rozumiem że wiesz to z autopsji

      Pozostaje się tylko jedna niewiadoma: zasuwałeś na zmywaku czy w fabryce azbestu?

      • 1 1

  • do Francji Szwajcarii (3)

    Hiszpania Belgia Holandia

    • 3 1

    • Egipt , Kraków (1)

      • 1 0

      • pacanów, pankraców...

        • 2 1

    • no wlasnie!

      niech rozbuduja polaczenia, lotnisko niech zmniejszy opłaty i wszystko zacznie działac tak jak powinno !

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane