• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak rozruszać Rębiechowo?

Michał Tusk
18 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Ryanair jest kolejnym przewoźnikiem, który likwiduje niektóre połączenia z trójmiejskiego lotniska. Ryanair jest kolejnym przewoźnikiem, który likwiduje niektóre połączenia z trójmiejskiego lotniska.

Czasy intensywnego rozwoju gdańskiego lotniska i pojawiających się praktycznie co miesiąc nowych połączeń minęły. Czy port lotniczy oraz lokalne władze robią wszystko, by ten trend odwrócić? - zastanawia się Michał Tusk.




Gdy na świecie panowała gospodarcza euforia, przewoźnicy prześcigali się w ogłaszaniu nowych połączeń z Gdańska. W szczytowym momencie w Rębiechowie praktycznie co kilkanaście minut lądował samolot, a płyta postojowa przed terminalem pękała w szwach.

Sytuacja zmieniła się równo rok temu. Wizz Air, który w Gdańsku ma swoją bazę, zmniejszył liczbę zbazowanych samolotów z trzech do dwóch. A EasyJet wycofał się całkowicie. Potem było już tylko gorzej. Zlikwidowane połączenia miało zrekompensować otwarcie bazy Centralwings. Jednak zaledwie parę miesięcy po podpisaniu z przewoźnikiem listu intencyjnego, LOT, właściciel Centralwingsa, zadecydował o wycofaniu tej linii z rynku przewozów liniowych.

Od tego czasu nowych połączeń praktycznie nie ma. W lecie zeszłego roku ofensywę zapowiedział Ryanair i zgodnie z zapowiedziami parę miesięcy później uruchomił połączenia do Brukseli, Bristolu, Shannon i Liverpoolu. Do dziś nie ostało się żadne z nich.

Kryzys dotyka wszystkich lotnisk. Nowych połączeń wszędzie jest jak na lekarstwo, dotychczasowe znikają. Niektóre porty jednak radzą sobie w tej sytuacji nadzwyczaj dobrze. Wrocław uciekł spod noża Ryanaira, który oszczędził miastu poważnych cięć. Co ważne, równocześnie pojawiło się nowe połączenie do hiszpańskiego Allicante. Jeśli dodamy do tego fakt, że z Wrocławia Ryanair lata także do Barcelony, przeciętnemu mieszkańcowi Trójmiasta, stęsknionemu południowego słońca, nóż się w kieszeni otwiera.

Podobnie jest w Poznaniu. Tam cięcia były niewielkie, a do wspomnianej Barcelony samoloty latają nawet pięć razy w tygodniu! Jest też połączenie z Mediolanem, realizowane przez Wizz Aira.

- Wrocław leży na południu, więc i połączenia rozwijają się tam w kierunku południowym. U nas jest odwrotnie - mówi Tomasz Kloskowski, wiceprezes gdańskiego lotniska.

I rzeczywiście ma rację, bo siatka połączeń z Gdańska do Skandynawii jest bezkonkurencyjna nawet w porównaniu z Warszawą. Czy to znaczy, że powinniśmy zapomnieć o lotach na południe i cieszyć się z możliwości latania do Turku, Goeteborga czy Oslo? Nie.

Co powoduje, że przewoźnicy pojawiają się w danym porcie, a z innego się zwijają? Każde lotnisko, wspólnie z otaczającym je regionem, płaci przewoźnikom za obecność. Forma jest różna - czasem to pieniądze na wspólną promocję, czasem opłata za "obecność" na stronie internetowej danej linii. I choć opłaty teoretycznie wpływają na decyzję przewoźników, z reguły zwycięża ekonomia. Przykład - Bydgoszcz i Rzeszów. Oba ośrodki płacą miliony Ryanairowi, a ten bezpardonowo pozbawił je np. połowy połączeń.

W Trójmieście od lat samorządy współpracują głównie z Wizz Airem, który konsekwentnie rozwija swoją bazę w Gdańsku, dając miejsca pracy pilotom, stewardesom i obsłudze naziemnej. Współpraca skierowana jest praktycznie tylko na Skandynawię. To tam pojawiają się reklamy Trójmiasta. Tam też Wizz Air lata do wielu miast. Może warto rozszerzyć ją o inne państwa, również te bardziej południowe?

- Rozmawiamy z wieloma przewoźnikami. Wizz Air obecnie ma w Gdańsku dwa samoloty, które wykorzystuje w 100 proc. By wprowadzić nowe połączenie, musiałaby do nas trafić kolejna maszyna. To z kolei bardzo trudna decyzja dla przewoźnika - mówi Kloskowski.

Może jednak warto spróbować? Wizz Air lata np. z Budapesztu, Barcelony, Pragi czy Mediolanu. Połączenia do tych miast cieszyłyby się powodzeniem w obu kierunkach.

Na Pomorzu brakuje innego elementu, często obecnego w innych regionach - silnego zaangażowana lokalnych władz, które zachęciłyby przewoźników do większego otwarcia na Trójmiasto, ale nie tylko z północy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (198) 6 zablokowanych

  • REBIECHOWO jeden powód (1)

    dopóki będzie - Włodzimierz Machczyński, prezesem Portu Lotniczego Gdańsk to będzie cały czas syf - to jest facet nietykalny przysmarowany przez PO - w PANORAMIE 9.02 w TVP3 powiedział że myśli że kryzys do zarządzonego PRZEZ NIEGO portu nie dotarł. To jest chory facet - który powinien już dawno przestać zarządzać tym portem !

    • 2 0

    • to jest prawda, dopóki wszystkie leśne dziadki, jak ten czy np. marszałkuńcio bedą na stołkach na POprawe nie ma co liczyć

      to sa ludzie z POprzedniej epoki, skostniałe leśne dzadki

      • 0 0

  • Panie Prezesie do dziela

    Chetnie z Gdanska do Wroclawia,Krakowa,Pragi,Barcelony. Potrzeba takze rozwoju miedzy polskimi miastami. Oczywiscie do tego polaczenia lotnicze z poludniowa Europa. Panie Prezesie czy my mieskzancy mamy zajac sie rozwojem lotniska w Rebiechowie???

    • 1 0

  • wejdzcie na strone (5)

    www.airport.gdansk.pl w STREFIE PASAZERA jako aktualnosci znajduja sie informacje ważne dla nas pasażerów :
    1.
    Klub Trefl Piłka Siatkowa S.A. i Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy ogłaszają konkurs na nazwę cheerleaderek siatkarskiej drużyny Trefla Gdańsk
    2.
    Nasz pracownik - Sebastian Letniowski - zajął 3 miejsce w rankingu internautów www.beachsoccer.pl na najlepszego BeachSoccerowca Polski 2008 roku

    TO JEST NORMALNE by na stronie lotniska czytać takie bzdury ? co nas pasażerów to obchodzi - za to brak jest informacji o odwołanych lotach.
    Cały czas twierdze ze to lotnisko to prywatny folwark Włodzimierza Machczyńskiegp prezesa tej budki
    Pan Machczyński kocha słupki i kasę a resztę ma w poważaniu ... miałem do czynienie z tym człowiekiem myślę że jest on beznadziejnym managerem, a z stylu bycia to dyktator

    LOTNISKO w GDANSKU to syf - nie chce WAS martwić ale w tym roku odleci nam z Gdańska jeszcze kilka połączeń !

    • 5 0

    • cha, cha - też kiedyś szukałem info - nic nie znalazłem (1)

      musiałem szukać po stronach przewoźników

      • 0 0

      • Jaki zarządca takie lotnisko

        działania i informacje;))

        Szkoda gadać, ale ciągle tak będzie, gdy będzie zrządziło partyjniactwo!
        Kasa dla swoich a innym, którzy chcieliby zrobić coś fantastycznego biurokratyczne przeszkody.

        • 0 0

    • to jest skandal !

      powinni to usunąc to wręcz nie poważne

      • 0 0

    • to kpina z nas pasażerów !

      zajmują się takimi bzdurami a żadnych nowych połączeń - słowem syf

      • 0 0

    • to jest chore lotnisko

      i dno

      • 0 0

  • na stronie www lotniska gdanska

    nie ma żadnej informacji o jakimkolwiej nowym połączeniu na 2009 rok ! a również żadnych info o zlikwidowanych połączeniach Ryanair.
    Ale znając MARKETING LOTNISKA będzie za chwilę wykres ile osob poleciało w styczniu i znowu będzie dobrze. , mimo że jest tragicznie

    • 1 0

  • od 11 lat kiedy oddano terminal

    LOTNISKO W GDANSKU nie zmieniło się w niczym ! oprócz tego że przybyło bud z kwiatami i wypożyczalni i wchodzi sie zima jednymi drzwiami bo PANIA z tych bud jest zimno wiec MACHCZYNSKI WPADL NA POMYSL po co otwierać wszystkie drzwi .... zreszta wiocha jest samo wejscie na lotnisko obklejone reklamami piwa trzeba sie skupić by znależć wejscie

    • 2 0

  • uroku i swoistego kolorytu (3)

    dodaje wymiana uwag między galuxem a tym czerwoniutkim pankracym . To jest aktualnie sól tego POrtalu. Gdzie jest bolo ? Czyżby rozpoczął jakiś nowy , POważny rozdział swojego życia a może PO prostu u Łukaszenki "intiernieta niet "?

    • 0 0

    • bolowi pewnie wybuliła watroba od "wynalazków" pana palikota (2)

      moim zdaniem lepiej by zrobił gdyby wziął przykład z wibratora

      • 0 1

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

        • e he he he he he

          • 1 1

  • a zima jak zwykle zaskoczyła drogowców

    j.w.

    • 1 2

  • nie będzie trzeba rozbudowywac lotniska - bo po co?

    nie będzie trzeba rozbudowywac lotniska - bo po co? - problem rozwiazal sie sam - docelowo pozostanie jedno lotnisko w Warszawie, a w Polsce B mozna zrobic targowiska na pasach startowych.

    • 2 0

  • Nie oszukujmy sie do Poznania Wrocławia to nam daleko nie mówiąc o Wawie czy Krakowie (1)

    W trójmieśnie poza sezonem nic sie nie dzieje jesteśmy Polską B Jeden Sopot latem nie uratuje opini o 3 mieście jako miejscu nieciekawym bez życia nocnego ogólnie nuda nic sie nie dzieje jak w polskim filmie

    • 2 0

    • krzywdzisz gdynie, ale jakoś mnie to nie dziwi

      to gdańsk dorabia 3miastu geMbę
      żeby nie było że wwszystko mi sie nie podoba
      wczoraj 122, 127, 129 i 142, którymi miałem przyjemność podróżować kursowały co do minuty
      oczywiście było to poza godzinami szczytu czytaj korków, ale fakt zostaje faktem - złe warunki nie zaszkodziły ZTM

      • 0 1

  • ciekawe

    "nie ostalo sie zadne z nich" hmmmm jakos w niedziele lecialem z Shannon do Gdanska, czyzby Spock teleport....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane