• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak rozruszać Rębiechowo?

Michał Tusk
18 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Ryanair jest kolejnym przewoźnikiem, który likwiduje niektóre połączenia z trójmiejskiego lotniska. Ryanair jest kolejnym przewoźnikiem, który likwiduje niektóre połączenia z trójmiejskiego lotniska.

Czasy intensywnego rozwoju gdańskiego lotniska i pojawiających się praktycznie co miesiąc nowych połączeń minęły. Czy port lotniczy oraz lokalne władze robią wszystko, by ten trend odwrócić? - zastanawia się Michał Tusk.




Gdy na świecie panowała gospodarcza euforia, przewoźnicy prześcigali się w ogłaszaniu nowych połączeń z Gdańska. W szczytowym momencie w Rębiechowie praktycznie co kilkanaście minut lądował samolot, a płyta postojowa przed terminalem pękała w szwach.

Sytuacja zmieniła się równo rok temu. Wizz Air, który w Gdańsku ma swoją bazę, zmniejszył liczbę zbazowanych samolotów z trzech do dwóch. A EasyJet wycofał się całkowicie. Potem było już tylko gorzej. Zlikwidowane połączenia miało zrekompensować otwarcie bazy Centralwings. Jednak zaledwie parę miesięcy po podpisaniu z przewoźnikiem listu intencyjnego, LOT, właściciel Centralwingsa, zadecydował o wycofaniu tej linii z rynku przewozów liniowych.

Od tego czasu nowych połączeń praktycznie nie ma. W lecie zeszłego roku ofensywę zapowiedział Ryanair i zgodnie z zapowiedziami parę miesięcy później uruchomił połączenia do Brukseli, Bristolu, Shannon i Liverpoolu. Do dziś nie ostało się żadne z nich.

Kryzys dotyka wszystkich lotnisk. Nowych połączeń wszędzie jest jak na lekarstwo, dotychczasowe znikają. Niektóre porty jednak radzą sobie w tej sytuacji nadzwyczaj dobrze. Wrocław uciekł spod noża Ryanaira, który oszczędził miastu poważnych cięć. Co ważne, równocześnie pojawiło się nowe połączenie do hiszpańskiego Allicante. Jeśli dodamy do tego fakt, że z Wrocławia Ryanair lata także do Barcelony, przeciętnemu mieszkańcowi Trójmiasta, stęsknionemu południowego słońca, nóż się w kieszeni otwiera.

Podobnie jest w Poznaniu. Tam cięcia były niewielkie, a do wspomnianej Barcelony samoloty latają nawet pięć razy w tygodniu! Jest też połączenie z Mediolanem, realizowane przez Wizz Aira.

- Wrocław leży na południu, więc i połączenia rozwijają się tam w kierunku południowym. U nas jest odwrotnie - mówi Tomasz Kloskowski, wiceprezes gdańskiego lotniska.

I rzeczywiście ma rację, bo siatka połączeń z Gdańska do Skandynawii jest bezkonkurencyjna nawet w porównaniu z Warszawą. Czy to znaczy, że powinniśmy zapomnieć o lotach na południe i cieszyć się z możliwości latania do Turku, Goeteborga czy Oslo? Nie.

Co powoduje, że przewoźnicy pojawiają się w danym porcie, a z innego się zwijają? Każde lotnisko, wspólnie z otaczającym je regionem, płaci przewoźnikom za obecność. Forma jest różna - czasem to pieniądze na wspólną promocję, czasem opłata za "obecność" na stronie internetowej danej linii. I choć opłaty teoretycznie wpływają na decyzję przewoźników, z reguły zwycięża ekonomia. Przykład - Bydgoszcz i Rzeszów. Oba ośrodki płacą miliony Ryanairowi, a ten bezpardonowo pozbawił je np. połowy połączeń.

W Trójmieście od lat samorządy współpracują głównie z Wizz Airem, który konsekwentnie rozwija swoją bazę w Gdańsku, dając miejsca pracy pilotom, stewardesom i obsłudze naziemnej. Współpraca skierowana jest praktycznie tylko na Skandynawię. To tam pojawiają się reklamy Trójmiasta. Tam też Wizz Air lata do wielu miast. Może warto rozszerzyć ją o inne państwa, również te bardziej południowe?

- Rozmawiamy z wieloma przewoźnikami. Wizz Air obecnie ma w Gdańsku dwa samoloty, które wykorzystuje w 100 proc. By wprowadzić nowe połączenie, musiałaby do nas trafić kolejna maszyna. To z kolei bardzo trudna decyzja dla przewoźnika - mówi Kloskowski.

Może jednak warto spróbować? Wizz Air lata np. z Budapesztu, Barcelony, Pragi czy Mediolanu. Połączenia do tych miast cieszyłyby się powodzeniem w obu kierunkach.

Na Pomorzu brakuje innego elementu, często obecnego w innych regionach - silnego zaangażowana lokalnych władz, które zachęciłyby przewoźników do większego otwarcia na Trójmiasto, ale nie tylko z północy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (198) 6 zablokowanych

  • Panie Michale Tusk (5)

    południe Europy i Świat zostawcie Gdyni, ona będzie wiedziała jak rozwijać swoją nowoczesną bazę. Wielka prośba. Tylko jej nie przeszkadzajcie, bo do dzisiaj wniosek rozbudowy BD leży u ministra skarbu PO w szufladzie jak i wiele innych. A platforma miała mieć program prorozwojowy:))

    • 1 4

    • a ta Gdynia to jakas wielka myslaca plazma czy co? (4)

      wymien mi osiagniecia tej skali w Gdyni.
      estakada to jest najwieksze, co Gdynia wiedziala jak rozwinac. ile lat to trwalo i jak sie ma do lotniska, to juz pomine. jesli na podstawie kladki jezdnej chcecie oceniac swoje szanse w tak duzych projektach, to troche pokorzy nabierzcie, zeby potem nie bylo placzu.

      • 2 0

      • Widać twoim najwiekszym osiągnięciem jest ten tekst - nawet nie podpisany (3)

        i strach, że Lechia straci sponsora, a w sytuacji gdy nawet miasto ma wątpliwości odnośnie sp. z wami to już jest to faktycznie problem?

        • 0 1

        • jaka Lechia? (2)

          co to za paranoiczne wtrety?
          obstawiam, ze w nastepnej odpowiedzi zahaczysz o temat Jankowskiego albo obywatelstwa honorowego Hitlera. mniej wiecej tyle jest warta twoja polemika, wielce nieanonimowy i podpisany, hahaha, czlowieku. Skayboy to imie czy nazwisko?
          dostales proste zadanie - wymienic inwestycje miejskie tej skali w Gdyni. polegles. powinienes sie wstydzic, a nie tuptac.

          • 1 0

          • To, że już trzeci czy czwarty terminal w tym miejscu budują (1)

            uważasz za sukces??
            Ja za brak właściwego gospodarza i odpowiednich perspektywicznych planów poprzedni i dzisiaj:)))

            • 0 0

            • chyba drugi?

              w dodatku rozbudowuja.
              ps. czy my mowimy o Gdyni, czy mi sie wydaje?

              • 0 0

  • Słowackiego trzeba zrobić i inne drogi w Trójmieście

    • 3 1

  • panie Tusku - nie PiSz pan głupot (5)

    kierunek Shannon ma pełne obłożenie,
    wsiądź kochasiu w jakikolwiek samolot Ryanaira z Gdańska i pisz potem artykuły!
    a druga racja jest taka że trza gadać z przewoźnikami, gadać i się układać bo z tego są efekty,
    Rębiechowo na tle pozostałych lotnisk w PRLu i tak nie wypada źle
    ostatnio miałem wątpliwą przyjemność lądowania na osławionym lotnisku im. JPII w Krakowie, ale Afryka, podwożenie autobusem na odcinku 200 metrów, czekanie w kolejce z paszportami bo SG każdy paszport wertuje strona po stronie jak za komuny, zadaje głupie pytanie np. "gdzie pan/pani mieszka?", dzieciaki wyją, tłok, smród
    sala odlotowa wielkości kaplicy w pałacu prezydenckim - mała, ciasna, parę stołków, zero bbufetu,
    w Rębiechowie czuć Europę - w Krakowie - Galicję!
    eeeee tam!

    • 2 1

    • "w Rębiechowie czuć Europę". a ta "europa" to niby ty i tobie POdobni:-)??

      • 0 1

    • (3)

      "w Rębiechowie czuć Europę"

      Oj widac synek, ze dawno w Europie nie byles...
      Nie zmienia to faktu, ze lotnisko w Balicach wyglada jakby sie wlasnie obudzilo z hibernacji, w ktora zapadlo jeszcze w czasach PRLu.

      • 0 0

      • piotrukas (2)

        porównalem jedynie Balice do Rębiechowa, które tak szumnie wychwalano pod niebiosa,
        a że w Rębiechowie dużo rzeczy brakuje - to pewne,
        dobrze że na polskich lotniskach lądują awionetki, bo gdyby wylądowało coś w stylu B-747, to kaplica zupełna!

        • 0 0

        • (1)

          Nie przeginaj, A-320, czy B-737 i ich wariacje to nie awionetki, tylko normalne samoloty pasazerskie, idealne do polaczen europejskich.
          B-747 laduje juz na Okeciu, a niedlugo dolaczy do niego B-787.
          Z Balic smieja sie nawet krakusy, a co chwila jakas linia lotnicza skresla loty do Krakowa. Znajomi lataja do Pyrzyc, a stamtad jada busem do Krakowa. Ponoc wygodniej i mniej stresu.
          To, czego brakuje w Lech Walesa Airport to porzadny parking i miejsca do siedzenia w oddzielnych "gejtach". Kiedys czekalem na lot do Frankfurtu razem z pasazerami trzech innych maszyn i kiedy kobielka z Wizzaira zaczela wywolywac "swoich" pasazerow, to nagle powstalo zamieszanie jak podczas jakiejs chaotycznej ewakuacji z pozaru centrum handlowego. Babka stracila glos i cos "popiskiwala" przez megafon, a ludzie wzajemnie sie uciszali, bo nikt niczego nie slyszal. Do tego placz zestresowanych dzieci i krzyki mezow do zon: "Ja wezme torby, a ty sie pchaj do przodu, zeby miejsca zajac!"

          • 0 0

          • piotrukas

            pewno że w Rębiechowie dużo brakuje - przede wszystkim dróg kołowania - jedyne lotnisko gdzie kołowanie jest na pasie /zgroza/,
            trąbią o tym , trąbią - i guzik,
            parkingu też brakuje,
            ale jak dołożyć do tego likwidację "B" - to już zwyczajna paranoja!
            jedyne co mają Balice dobrego - to połączenie kolejowe - fakt że przystanek i otoczenie to Bangladesz ale ten pociąg jeździ i dowozi w samo Centrum,
            co do A-320 i B-737 - to zgoda - ale nie do wersji jaką eksploatuje Ryanair /800/ - horror,
            z resztą nie ma to jak poczciwy An-24 - to było to!

            • 0 0

  • mamisynek

    tatus nowa robotke nagral....

    • 1 3

  • wioska sopot (3)

    wies tanczy wies spiewa

    • 0 1

    • bo ma ZA CO e he he he boli co? to musi boleć hi hi hi (2)

      • 0 0

      • chyba głowa cie boli pało (1)

        • 0 0

        • boleć to może twojego pŁemieŁa, PO jego wczorajszej ekonomiczno-historycznej wyPOwiedzi bu he he he he

          • 0 0

  • gallux trollu - znowu wymiotujesz? (1)

    nasłuchałeś się radyja i znowu wiatry po liściach z kapusty?
    idź pozbieraj puszki, walnij se bełta i pośpij
    przejdzie

    • 1 1

    • morda w kibel na rębiechowie "europejczyku" z irlandzkiego POmywaka

      • 0 2

  • Może podnieść opłate lotniskową o kolejne 1000 procent?

    • 3 1

  • Jak rozruszać Rębiechowo?

    Przenieść je do Tczewa i dbać o rozwój całego Pomorza. Do Tczewa łatwiej dostać się mieszkańcom regionu i Gdynia przestanie być zazdrosna o lotnisko w Gdańsku. Tczew- autostrada+ dobra kolej= sukces.

    • 1 2

  • wyburzyć zaspe i przywrócić tam lotnisko, niemcy wiedzieli co robią kiedy je tam budowali (3)

    • 1 5

    • G@llux niemcy nie byli dla mnie idolami!!!! (2)

      Oni już kiedyś wyburzyli całą Warszawę i wybudowali dla nas "sanatorium" Oświęcim. Pomyśl zanim coś napiszesz a może jeszcze o tym nie uczyłeś się w szkole

      • 3 0

      • jesteś bardzo ograniczonym ludzikiem:-) jeździsz ich merolami beemkami i innymi, korzystasz z berlinki i piszesz mi tu jakies (1)

        zwyczajne bzdety a twojemu donku matkuju angelu:-)

        • 0 1

        • ten jego Donek to kolega od wodki twojego Karnasia

          przyglupie. nie pouczaj innych, bo za malo ogarniasz swiat. lotnisko w srodku miasta, co za kretyn. wiekszej bzdury dawno nie slyszalem.

          • 0 0

  • a ty zamiatałbyś kible jak to czyniłeś (1)

    co?
    ciągnie do dawnej posadki?
    no może za parkingowego byś robił
    lub za wózkowego

    • 1 1

    • w związku z przewidywanymi zamieszkami PełO planuje przywrócić ZOMO, zgłoś się na ochotnika, to twoja życiowa szansa:-)

      menelu:-)

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane