- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (438 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (141 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (172 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (272 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Jak zmieni się plac Inwalidów Wojennych w Oliwie? Miasto prezentuje koncepcję planu
Atrakcyjna przestrzeń publiczna z nową zabudową usługowo-handlową, łącząca ul. Wita Stwosza z parkiem Oliwskim - taką wizję zmian dla placu Inwalidów Wojennych proponuje Biuro Rozwoju Gdańska. Na zmianach nie stracą kierowcy, bo zyskają parkingi w innych miejscach.
Wnioskodawcami rozpoczęcia prac nad planem byli lokalni działacze społeczni: radny miasta z klubu Wszystko dla Gdańska, fundator i pierwszy prezes Zarządu fundacji Wspólnota Gdańska, prowadzącej m.in. Oliwski Ratusz Kultury Andrzej Stelmasiewicz oraz przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa Tomasz Strug (Rada Dzielnicy przyjęła też stosowną własną uchwałę w tej sprawie).
Rezygnacja z historycznego układu celem stworzenia placu
Teraz prace nad planem wchodzą w etap koncepcji, która została przedstawiona podczas ostatniego posiedzenia Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.
- Rozmowy z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków rozpoczęliśmy już jesienią 2019 r. Mieliśmy kilka wariantów zagospodarowania tego terenu. Ostatecznie konserwator zgodził się na to, aby wysokość budynków skrajnych wokół placu nawiązywała do zabudowań przyległych ulic oraz pozwolił na ich podwyższenie w części środkowej placu. Konserwator zrezygnował też z ustaleń obowiązującego planu, akceptując pomysł otwarcia placu na park Oliwski - wyjaśniała podczas posiedzenia komisji RMG Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Nowe plany zagospodarowania w Gdańsku, Sopocie, Gdyni
Atrakcyjna przestrzeń publiczna przed wejściem do parku
Wspomniane otwarcie na park Oliwski to rozwiązanie ahistoryczne, gdyż przed wojną wzdłuż ul. Opata Rybińskiego istniała pełna zabudowa willowa, a połączenie z ul. Wita Stwosza odbywało się nieistniejącą już ulicą z torowiskiem tramwajowym.
Obowiązujący plan przewiduje uzupełnienie zabudowy wzdłuż ul. Opata Rybińskiego w nawiązaniu do historycznego układu przestrzennego oraz obustronną zabudowę placu, który w dużej mierze nadal pełniłby funkcję parkingu naziemnego.
Koncepcja nowego planu zakłada natomiast pełne otwarcie przestrzenne "na przestrzał" pomiędzy ul. Opata Rybińskiego a ul. Wita Stwosza, tworząc w zamyśle atrakcyjne "przedpole" parku Oliwskiego dla osób docierających w to miejsce tramwajem.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3151/728x0/3151844-Wspolczesny-i-historyczny-uklad-urbanistyczny-w-obrebie-glownego-wejscia-do__c_0_1_728_442.webp)
porównać
Oś widokowa z ul. Wita Stwosza na wejście do parku Oliwskiego
Podtrzymana zostaje obustronna zabudowa usługowa, do której w tym przypadku zaliczają się usługi: kultury, edukacji, gastronomii, administracji, działalności artystycznej lub/i rzemieślniczej, sportu, rekreacji, zdrowia, turystyki, biur do 1 tys. m kw. pow. użytkowej oraz handlu o powierzchni jednego lokalu do 250 m kw.
Plan nie dopuszcza budowy w tym miejscu osiedla mieszkaniowego, które pod względem funkcji nie mieści się w zapisach planu dotyczących usług.
Wzdłuż wschodniej strony placu przewiduje się zachowanie istniejących nasadzeń drzew, stanowiących kontynuację zadrzewionej ul. Wita Stwosza.
W centralnej części drzewa lub inne stałe elementy krajobrazu przesłaniające oś widokową w stronę parku Oliwskiego są bezwzględnie zakazane. Nie przewiduje się jednak wycinki okazałych dwóch daglezji.
Radni: przykład dobrej, zrównoważonej mobilności...
- Ta koncepcja to przykład planu zrównoważonej mobilności w praktyce. Osobom docierającym do parku od strony drogi rowerowej czy przystanku tramwajowego oferujemy bardzo atrakcyjną strefę wejścia. To przykład, gdzie nie warto za wszelką cenę odtwarzać układu historycznego - ocenia radna KO Anna Golędzinowska.
- Byłoby świetnie, gdyby powstało również zgodnie z wizualizacją takie wyniesione przejście przez ul. Opata Rybińskiego - mówi Karol Ważny, radny KO. - Czekamy jednocześnie na prace dotyczące oliwskiego SUMP [Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej - dop. red.], a do czasu jego wdrożenia będziemy dążyć do wprowadzenia płatnego parkowania na pl. Inwalidów Wojennych.
Czytaj też:
Darmowe parkingi w centrum Oliwy staną się płatne?
...ale nie zapominajmy o budowie parkingów dla aut
Radni nie chcą jednak pozbawić kierowców całkowicie możliwości zaparkowania przy parku Oliwskim, a wręcz przeciwnie - zamierzają dążyć do zapewnienia komfortu kierowcom i realizacji parkingów zapisanych w obowiązujących planach zagospodarowania m.in. przy ul. Opackiej oraz Tatrzańskiej.
- Ludzie nowocześni mówią: "wyrzućmy samochody z miasta". Łatwo się mówi, gorzej się to robi i dlatego rozmawialiśmy z prezydentem Piotrem Grzelakiem [zastępcą prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju - dop. red.] o realizacji parkingów, które są zapisane w planach zagospodarowania - zapewnia Andrzej Stelmasiewicz, radny WdG. - Nie chcemy być radykałami czy fundamentalistami i powiedzieć kierowcom, aby przesiedli się na rowery lub na inne środki transportu, bo to nie zawsze jest możliwe. Dlatego chcemy stworzyć alternatywę. Parking w tym miejscu [na pl. Inwalidów Wojennych - dop. red.] nie ma jednak sensu.
- Czekamy na deklarację ze strony miasta, który z tych parkingów zostanie zrealizowany jako rekompensata za likwidacje parkingu na pl. Inwalidów Wojennych - dodaje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa. - Odnośnie do samej koncepcji zastanawiam się, czy nie należy zmniejszyć udziału przestrzeni wybetonowanej. Obawiam się, że w tej formie będzie to wpisanie się w tendencję betonowania miast.
Czytaj też:
Biurowce w Oliwie. Radni poparli wnioski o nowe parkingi
Na gotowy projekt planu trzeba jeszcze poczekać
Plan zagospodarowania musi zyskać jeszcze pełne uzgodnienie ze wszystkimi instytucjami. Jego wyłożenie do publicznego wglądu, ustawowe konsultacje społeczne, a następnie ewentualne poddanie pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska to perspektywa co najmniej kilku miesięcy.
Dopiero w kolejnym etapie możliwa jest realizacja zabudowy, np. po sprzedaży gruntów deweloperom, lub zastosowanie innej formuły inwestycyjnej.
Miejsca
Opinie (236) ponad 10 zablokowanych
-
2022-04-15 13:08
tam developer wybudowal apartametry,gdzie te biedaki maja robic zakupy i pojsc do restauracji,a jak z muzeum bedzie hotel to tym bardziej musi byc ladne otoczenie
- 1 0
-
2022-04-15 13:11
Super pomysł!
Bardzo się cieszę. Takie piękne miejsce. Czas o nie zadbać i wykorzystać potencjał.
- 1 15
-
2022-04-15 13:13
Wszystko zrobią aby ułatwić developerom dostęp do atrakcyjnych terenów (2)
- 20 1
-
2022-04-15 14:12
Miasto nie dba o mieszkańców (1)
- 4 0
-
2022-04-15 14:49
a dla kogo ci mityczni, zli developerzy buduja?
oczywiscie, kazdy kto ma wiecej pieniedzy od was, to zlodziej. Miasto nic dla nas, prostych ludzi nie robi, zadnego darmowego mieszkanka
- 1 3
-
2022-04-15 13:16
usługowo-handlowe
Ciekawa jestem czy aby na pewno budynki te będą miały jedynie charakter usługowo-handlowy, czy za chwilę nie pojawi się koncepcja aby wykorzystać świetną lokalizację i zmniejszyć koszty pozwalając jakiemuś deweloperowi pobudować budynki mieszkalno - usługowe w zamian za przekazanie miastu lokali na parterze. Pojawia się tu z resztą od razu problem logistyczny - jeśli to będą naprawdę budynki handlowo - usługowe ( a mieszkaniowe tym bardziej ) to trzeba do nich jakoś mimo wszystko dojechać, klienci korzystający z ich usług czy po prostu dostawcy. Pytanie gdzie zaparkują bo w pobliżu same słupki i ograniczenia wjazdu pozostaną.
- 5 0
-
2022-04-15 13:16
po pierwsze obrzydliwa betonoza i patodeweloperka po drugie ceny dla wybranych zapewne, a moze te budynki powinny zasilić pule mieszkań jako "gdanskie nieruchomości" a nie ze "warszawka" przyjedzie i na wynajem a pieniażki wypływaja z Miasta
- 12 0
-
2022-04-15 13:17
U was też reklama Moderny wyskakuje kilka razy w każdym artykule?
- 1 1
-
2022-04-15 13:23
beton beton
beton beton wszędzie tylko beton beton
- 11 1
-
2022-04-15 13:36
No super, bo to miejsce wiało PRLem straszliwie.
Tylko niech do diabła ta komunikacja miejska w Gdańsku działa
- 2 8
-
2022-04-15 13:45
Ten parking jest szpetny
I dobrze będzie jak zniknie szybko
- 2 12
-
2022-04-15 13:47
Oś to słuszna koncepcja
na tym się pozytywy kończą. Te bryły i betonowe klepiska to typowy gdański koszmar.
- 14 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.