- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (448 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (35 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (161 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (190 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Jak zmieni się plac Inwalidów Wojennych w Oliwie? Miasto prezentuje koncepcję planu
Atrakcyjna przestrzeń publiczna z nową zabudową usługowo-handlową, łącząca ul. Wita Stwosza z parkiem Oliwskim - taką wizję zmian dla placu Inwalidów Wojennych proponuje Biuro Rozwoju Gdańska. Na zmianach nie stracą kierowcy, bo zyskają parkingi w innych miejscach.
Wnioskodawcami rozpoczęcia prac nad planem byli lokalni działacze społeczni: radny miasta z klubu Wszystko dla Gdańska, fundator i pierwszy prezes Zarządu fundacji Wspólnota Gdańska, prowadzącej m.in. Oliwski Ratusz Kultury Andrzej Stelmasiewicz oraz przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa Tomasz Strug (Rada Dzielnicy przyjęła też stosowną własną uchwałę w tej sprawie).
Rezygnacja z historycznego układu celem stworzenia placu
Teraz prace nad planem wchodzą w etap koncepcji, która została przedstawiona podczas ostatniego posiedzenia Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.
- Rozmowy z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków rozpoczęliśmy już jesienią 2019 r. Mieliśmy kilka wariantów zagospodarowania tego terenu. Ostatecznie konserwator zgodził się na to, aby wysokość budynków skrajnych wokół placu nawiązywała do zabudowań przyległych ulic oraz pozwolił na ich podwyższenie w części środkowej placu. Konserwator zrezygnował też z ustaleń obowiązującego planu, akceptując pomysł otwarcia placu na park Oliwski - wyjaśniała podczas posiedzenia komisji RMG Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Nowe plany zagospodarowania w Gdańsku, Sopocie, Gdyni
Atrakcyjna przestrzeń publiczna przed wejściem do parku
Wspomniane otwarcie na park Oliwski to rozwiązanie ahistoryczne, gdyż przed wojną wzdłuż ul. Opata Rybińskiego istniała pełna zabudowa willowa, a połączenie z ul. Wita Stwosza odbywało się nieistniejącą już ulicą z torowiskiem tramwajowym.
Obowiązujący plan przewiduje uzupełnienie zabudowy wzdłuż ul. Opata Rybińskiego w nawiązaniu do historycznego układu przestrzennego oraz obustronną zabudowę placu, który w dużej mierze nadal pełniłby funkcję parkingu naziemnego.
Koncepcja nowego planu zakłada natomiast pełne otwarcie przestrzenne "na przestrzał" pomiędzy ul. Opata Rybińskiego a ul. Wita Stwosza, tworząc w zamyśle atrakcyjne "przedpole" parku Oliwskiego dla osób docierających w to miejsce tramwajem.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3151/728x0/3151844-Wspolczesny-i-historyczny-uklad-urbanistyczny-w-obrebie-glownego-wejscia-do__c_0_1_728_442.webp)
porównać
Oś widokowa z ul. Wita Stwosza na wejście do parku Oliwskiego
Podtrzymana zostaje obustronna zabudowa usługowa, do której w tym przypadku zaliczają się usługi: kultury, edukacji, gastronomii, administracji, działalności artystycznej lub/i rzemieślniczej, sportu, rekreacji, zdrowia, turystyki, biur do 1 tys. m kw. pow. użytkowej oraz handlu o powierzchni jednego lokalu do 250 m kw.
Plan nie dopuszcza budowy w tym miejscu osiedla mieszkaniowego, które pod względem funkcji nie mieści się w zapisach planu dotyczących usług.
Wzdłuż wschodniej strony placu przewiduje się zachowanie istniejących nasadzeń drzew, stanowiących kontynuację zadrzewionej ul. Wita Stwosza.
W centralnej części drzewa lub inne stałe elementy krajobrazu przesłaniające oś widokową w stronę parku Oliwskiego są bezwzględnie zakazane. Nie przewiduje się jednak wycinki okazałych dwóch daglezji.
Radni: przykład dobrej, zrównoważonej mobilności...
- Ta koncepcja to przykład planu zrównoważonej mobilności w praktyce. Osobom docierającym do parku od strony drogi rowerowej czy przystanku tramwajowego oferujemy bardzo atrakcyjną strefę wejścia. To przykład, gdzie nie warto za wszelką cenę odtwarzać układu historycznego - ocenia radna KO Anna Golędzinowska.
- Byłoby świetnie, gdyby powstało również zgodnie z wizualizacją takie wyniesione przejście przez ul. Opata Rybińskiego - mówi Karol Ważny, radny KO. - Czekamy jednocześnie na prace dotyczące oliwskiego SUMP [Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej - dop. red.], a do czasu jego wdrożenia będziemy dążyć do wprowadzenia płatnego parkowania na pl. Inwalidów Wojennych.
Czytaj też:
Darmowe parkingi w centrum Oliwy staną się płatne?
...ale nie zapominajmy o budowie parkingów dla aut
Radni nie chcą jednak pozbawić kierowców całkowicie możliwości zaparkowania przy parku Oliwskim, a wręcz przeciwnie - zamierzają dążyć do zapewnienia komfortu kierowcom i realizacji parkingów zapisanych w obowiązujących planach zagospodarowania m.in. przy ul. Opackiej oraz Tatrzańskiej.
- Ludzie nowocześni mówią: "wyrzućmy samochody z miasta". Łatwo się mówi, gorzej się to robi i dlatego rozmawialiśmy z prezydentem Piotrem Grzelakiem [zastępcą prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju - dop. red.] o realizacji parkingów, które są zapisane w planach zagospodarowania - zapewnia Andrzej Stelmasiewicz, radny WdG. - Nie chcemy być radykałami czy fundamentalistami i powiedzieć kierowcom, aby przesiedli się na rowery lub na inne środki transportu, bo to nie zawsze jest możliwe. Dlatego chcemy stworzyć alternatywę. Parking w tym miejscu [na pl. Inwalidów Wojennych - dop. red.] nie ma jednak sensu.
- Czekamy na deklarację ze strony miasta, który z tych parkingów zostanie zrealizowany jako rekompensata za likwidacje parkingu na pl. Inwalidów Wojennych - dodaje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa. - Odnośnie do samej koncepcji zastanawiam się, czy nie należy zmniejszyć udziału przestrzeni wybetonowanej. Obawiam się, że w tej formie będzie to wpisanie się w tendencję betonowania miast.
Czytaj też:
Biurowce w Oliwie. Radni poparli wnioski o nowe parkingi
Na gotowy projekt planu trzeba jeszcze poczekać
Plan zagospodarowania musi zyskać jeszcze pełne uzgodnienie ze wszystkimi instytucjami. Jego wyłożenie do publicznego wglądu, ustawowe konsultacje społeczne, a następnie ewentualne poddanie pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska to perspektywa co najmniej kilku miesięcy.
Dopiero w kolejnym etapie możliwa jest realizacja zabudowy, np. po sprzedaży gruntów deweloperom, lub zastosowanie innej formuły inwestycyjnej.
Miejsca
Opinie (236) ponad 10 zablokowanych
-
2022-04-15 14:13
Sycylia (2)
- 12 0
-
2022-04-15 15:29
deweloperska
- 1 1
-
2022-04-15 15:32
Ale Mała Sycylia!
- 0 1
-
2022-04-15 14:16
blachosmrody won !!!
wywalić to śmierdzące barachło z miasta i z Oliwy
- 3 8
-
2022-04-15 14:17
Mini
Developerka rzadzila i nadal rzadzi w 3miescie za starego i nowego prezydenta/tke
- 8 0
-
2022-04-15 14:17
Powinni połączyć Opata z Wita Stwosza. Odciązyłoby to skrzyżowanie z Grunwaldzką (2)
pomysł na deptak to przerost form nad treścią - widać, że im chodzi o nowe budynki
- 7 4
-
2022-04-15 14:21
a lodziarnia,pizzernia,biuro podrozy,bank w budynku sie przyda?
- 0 0
-
2022-04-15 14:26
czyli ulica zamiast parkingu i zielonego?
no doskonaly pomysl milordzie, zepsujmy calkowicie historyczna dzielnice, by mieszkance kaszeb mieli lepszy dojazd do swoich rezydencji w polu
- 4 0
-
2022-04-15 14:47
zawsze ten beton chcą tylko lać. czy oni mają jakieś prowizje z tego czy o co chodzi
- 11 0
-
2022-04-15 15:03
No kto by pomyślał (1)
Najpierw pomysł że jedyny większy parking w okolicy (nie biorę pod uwagę miejsc na góra kilka samochodów...) trzeba 'zrewitalizować', a teraz już ambitnie w planie znalazły się budynki mieszkalne... bez miejsc postojowych, brawo!
Drogie władze Gdańska, jak się skończą miejskie grunty, to czym będziecie łatać dziurę budżetową (i ekhm napychać własne kieszenie przy okazji)? Może urzędnicy będą sprzedawać chińską bieliznę na bazarze... a nie zapomniałem że bazary też polikwidowaliście na potrzeby deweloperów, tak więc zostaje chyba tradycyjnie kubeczek do ręki i czekanie na daniny na budżet miasta, co nie?
Miasto powinno traktować nieruchomości jako pole do budowy inwestycji, które mają dać dochód miastu, a nie straty (patrz stadion...) albo w ogóle wyprzedać nieruchomości, nacieszyć się 5min kasą i czekać aż problem finansów wróci jak bumerang...- 11 1
-
2022-04-15 22:40
Uwłaszczenie na miejskich gruntach ma napychać kieszenie a nie łatać jakieś dziury
Za kasę ze sprzedaży zamówi się coś u znajomków - szkoda by się zmarnowało.
- 0 0
-
2022-04-15 15:32
taka prawda (2)
że więcej nie przyjadę do Parku Oliwskiego z dzieckiem, jak nie będzie parkingu. Nie będę marnować ze 3 godziny na drogę transportem, żeby pospacerować godzinę.
- 9 4
-
2022-04-15 20:50
Możesz przyjeżdżać (1)
Najlepiej rowerem. Zaparkujesz wszędzie.
- 1 0
-
2022-04-16 17:17
Turyści zza granicy pewnie też mają przyjechać na rowerach, geniuszu. To miejsce jest często odwiedzane przez turystów głównie z Niemiec, nie będzie turystów - poupadają lokalne sklepy i restauracje. Ale przynajmniej autofoby będą zadowolone bo nikt nie będzie parkował
- 1 0
-
2022-04-15 15:38
Mieszkam w starej Oliwie już 65 lat i (1)
z przykrością muszę napisać, ze coraz mniej jest zieleni a więcej betonu. Nie sądzę, ze ten kawałek zieleni musi być zabudowany bo tak chcą deweloperzy. Ale Oleksandra ma gdzieś opinie mieszkańców. Za to ja tez mam gdzieś jej dalsze rządy w Gdańsku! Nigdy więcej Małej Sycylii !
- 18 0
-
2022-05-13 07:53
Oliwa
Oliwa brzydnie,robi się nijaka .Beton naprzeciw wejścia do parku to już szczyt bezczelności. Miało być pięknie a robi się komercyjnie jak w Sopocie.
- 1 0
-
2022-04-15 15:46
A może park oliwski powiększyć
- 7 0
-
2022-04-15 17:20
Cytat: "Ludzie nowocześni mówią: "wyrzućmy samochody z miasta"
sprostowanie: ludzie, których nie stać na samochód - oni tak mówią
- 4 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.