• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakie zmiany dla pieszych i rowerzystów na Podwalu Przedmiejskim?

Krzysztof Koprowski
16 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W przyszłym roku będziemy mogli pokonać Podwale Przedmiejskie bez potrzeby korzystania z przejść podziemnych. Nz. Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Łąkowej. W przyszłym roku będziemy mogli pokonać Podwale Przedmiejskie bez potrzeby korzystania z przejść podziemnych. Nz. Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Łąkowej.

Nowe przejścia naziemne, pasy rowerowe oraz miejsca parkingowe - to wszystko pojawi się na Podwalu Przedmiejskim w przyszłym roku. Ruszyły prace projektowe nad nową organizacją ruchu na tej ulicy zobacz na mapie Gdańska.



Mając do wyboru przejście naziemne i podziemne, które wybierzesz?

Budowa tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej Obwodnicy Południowej zobacz na mapie Gdańska, przyczyniły się do spadku liczby samochodów w centrum miasta - szczególnie w podróżach tranzytowych.

Urzędnicy nie chcą dopuścić, by kierowcy wrócili do starych przyzwyczajeń jazdy przez Śródmieście i rozpoczynają procedurę reorganizacji ruchu na Podwalu Przedmiejskim.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wyłoniła niedawno wykonawcę pełnej dokumentacji, która pozwoli w przyszłym roku rozpocząć prace budowlane. Została nim firma Highway Piotr Urbański z Banina z ceną ok. 371,5 tys. zł.

- Pierwotnie zakładaliśmy, że projekt będzie zrealizowany jeszcze w tym roku. Przedłużająca się procedura przetargowa sprawiła jednak, że inwestycja będzie gotowa nieco później - do końca przyszłego roku. Śródki finansowe na ten cel zostały już zabezpieczone - zapewnia Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Nowa organizacja ruchu przewiduje m.in. utworzenie czterech skrzyżowań. Nowa organizacja ruchu przewiduje m.in. utworzenie czterech skrzyżowań.
Dokumentacja będzie bazowała na koncepcji przygotowanej przez Referat Mobilności Aktywnej oraz wytycznych Zarządu Dróg i Zieleni, zgodnie z którymi Podwale Przedmiejskie zyska nowe oblicze, choć nie tak rewolucyjne, jak w wizji stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Najważniejszą zmianą będzie zwężenie jezdni z trzech do dwóch pasów w kierunku ul. Elbląskiej oraz korekta pasów w kierunku przeciwnym. Odzyskane miejsce będzie przeznaczone na obustronne pasy rowerowe, lewo- i prawoskręty, którymi będziemy mogli wjechać poprzez skrzyżowania z pełnymi relacjami w ulice: Chmielną zobacz na mapie GdańskaŁąkową zobacz na mapie Gdańska oraz miejsca parkingowe - na południowej nitce Podwala Przedmiejskiego na wysokości: Targu Maślanego zobacz na mapie Gdańska, Wyspy Spichrzów zobacz na mapie GdańskaDolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska.

Na północnej nitce Podwala zamiast miejsc parkingowych, podtrzymane zostanie funkcjonowanie buspasu.

Ślady w śniegu pokazują, że już teraz część pieszych woli omijać przejścia podziemne. Nz. rejon przystanku Żabi Kruk. Ślady w śniegu pokazują, że już teraz część pieszych woli omijać przejścia podziemne. Nz. rejon przystanku Żabi Kruk.
Największą korzyść z przebudowy Podwala Przedmiejskiego będą jednak mieli piesi. Zamiast zaniedbanych tuneli (na razie nie będą likwidowane), uzyskają przejścia naziemne - także w miejscach, gdzie dzisiaj nie można pokonać arterii.

Zaczynając od Węzła Unii Europejskiej, przejście naziemne wraz z przejazdem rowerowym powstanie zaraz przy skrzyżowaniu z ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska.

Pozwoli ono dotrzeć na przystanki tramwajowe bez potrzeby korzystania z tunelu, jednocześnie zapewniając wolne od jakichkolwiek barier architektonicznych powiązanie przystanku SKM Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańskaul. Długą zobacz na mapie GdańskaDługim Targiem zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Piesi w potrzasku przez budowę nowego układu drogowego wokół Forum Gdańsk

Kolejna "zebra" wytyczona zostanie na wysokości ul. Żabi Kruk-Słodowników zobacz na mapie Gdańska. Oprócz przejścia, które połączy obie strony ulicy z przystankiem tramwajowym, powstanie także dodatkowa możliwość pokonania ulicy po zachodniej stronie nowego skrzyżowania zobacz na mapie Gdańska.

Koncepcja przebudowy skrzyżowania z ul. Chmielną. Koncepcja przebudowy skrzyżowania z ul. Chmielną.
Podobnie sytuacja będzie wyglądała na skrzyżowaniu z ul. Chmielną zobacz na mapie Gdańska, przy czym tutaj przejście po wschodniej stronie zostanie maksymalnie dosunięte do skrzyżowania przy zachowaniu możliwości dotarcia nim na przystanki tramwajowe.

Na tej samej zasadzie, co Chmielna, połączona zostanie ul. Łąkowa zobacz na mapie Gdańska. Piesi z Dolnego Miasta nie będą więc musieli cofać się do tunelu, by dotrzeć na Długie Ogrody - "zebry" zostaną dosunięte do ul. Łąkowej.

Koncepcja przebudowany skrzyżowania (poziom O) na Węźle Brama Żuławska. Koncepcja przebudowany skrzyżowania (poziom O) na Węźle Brama Żuławska.
Ostatnie skrzyżowanie, czyli rejon Węzła Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska to zdecydowanie największy ukłon urzędników w stronę pieszych i rowerzystów.

Wreszcie powstaną tutaj brakujące przejścia (wraz z przejazdami rowerowymi) od strony ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańskaprzy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska. Będzie także równoległa do tunelu alternatywna forma przejścia przez ulicę i dotarcia na przystanki tramwajowe.

Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.

Miejsca

Opinie (285) 6 zablokowanych

  • (5)

    Film z Wrocławia - dlaczego kręcony w nocy - może w dzień jednak więcej ludzi korzysta z przejścia?

    • 31 5

    • (2)

      Przejdź się o 1 w nocy przejściem pod Podwalem na wysokości Łąkowej, skoro to takie dobre rozwiązanie. I żadna kamera nie pomoże ci, jak między zebrami będziesz miał nóż. Co najwyżej szybciej przyjadą po ciebie służby z ciemnym workiem.

      • 12 7

      • Sugerujesz, że jak przejścia znikną (1)

        to magicznie wyparuje żuleria z okolic Dolnego Miasta?

        • 5 3

        • "Pedalarskim prowokatorom mówimy nie"

          jak się wyprowadzisz to jednego żura mniej będzie :D

          • 2 3

    • poza tym widać, że z przejścia naziemnego od razu wchodzą na przystanek więc co to za porównanie :(

      • 1 0

    • To jest takie udawadnianie tezy o wyższości świąt Bożego Narodzenia nad świętami Wielkiej Nocy. Jeżeli będzie do wyboru tunel i przejście naziemne to komu się będzie chciało schodzić i wchodzić po schodach jeżeli można bez wysiłku przejść przez ulicę?

      jj

      • 3 0

  • (3)

    równouprawnienie dla uzytwkoników drogi - wszystkich
    a nie, że pieszy musi zasuwać albo pod drogą albo nad nią, kiedy samochód jedzie sobie prosto

    • 15 37

    • masz rację, chcę podziwiać Neptuna z mojego Passata (2)

      a nie że mam go gdzieś porzucić i biedny smutny będzie stał gdzieś pod płotem.

      Równouprawnienie psia mać wymyślają...

      • 8 8

      • co za idiota (1)

        Jak chcesz to wjedź i podziwiaj, zapłacisz mandat ale co zobaczysz to twoje.

        • 8 6

        • A Ty naucz się co to ironia :)

          • 0 0

  • (2)

    Biedni Zulawianie w Golfach nie będą mogli pruć 100km/h do nowego centrum handlowego. Armagedon!

    • 17 23

    • zamach na prawa zapisane w konstytucji 3 pasa (1)

      trzeba zorganizować Komitet Obrony Przepustowości

      • 9 4

      • tam juz nie ma 3 pasów. Sa 2 i bus pas.

        • 0 0

  • Chłopcy z FRAGU (1)

    Znowu hodują swoje duszne wizje...

    • 33 16

    • Ciekawe czym ci rajstopkowcy z FRAGa

      szantażują władze miasta...

      • 7 6

  • Zamiast budować więcej bezpiecznych przejść podziemnych ... redakcja dalej promuje (2)

    nie bezpieczne zebry!!! co za paranoja....

    • 51 20

    • Bardzo bezpieczne. Nocą szczególnie. W najlepszym razie spotkać można sikacza, w najgorszym stracić życie za portfel.

      • 9 8

    • Z przejść podziemnych się wszędzie rezygnuje...

      Znaczy w Polsce i Rosji się trzymają dobrze jeszcze.

      • 8 5

  • (4)

    Zwolennicy przejść podziemnych! Umawiamy się sam na sam na wysokości Lakowej o 1 w nocy. Kto jest kozak?

    • 19 24

    • stosowanie przemocy jest przejawem impotencji (1)

      • 9 4

      • tak jak agresja na drodze

        • 8 0

    • Będę czego ma się bać...ciebie...hahaha!

      • 4 1

    • Sugerujesz, że jak nie będzie przejść podziemnych

      to żuleria z Dolnego Miasta nagle magicznie zniknie?

      • 9 2

  • Litości (3)

    Na Okopowej budują przejście podziemne a na Podwalu likwidują. Fanaberie za prawie 400 baniek ...

    • 67 4

    • tam też przejście powinno być nad. Pod nalezało puścić ruch samochodowy (1)

      nikt nie pomyślał, albo co bardziej prawdopodobne celowe zagranie

      • 0 5

      • Tam przejście już było

        i jest budowany tunel. Zapraszam do centrum.

        • 4 1

    • e tam

      za rok można będzie zrobić kolejną akcję likwidacji tunelu...

      • 1 0

  • Grażyna!! Pakuj walizki, uciekamy do Suwałk! Tam dobrze wiedzo, że przyszłością miast są auta!

    • 30 4

  • Urzędnicy mieszkania na łąkowej sobie po wykupowali i teraz wciskają zmiany.
    A w czasie rewitalizacji odradzali ludziom kupna mieszkania na łąkowej, gdzie prokuratura?

    • 30 7

  • Nic wspólnego z rzeczywistością (3)

    Samochodów tylko przybywa, po co utrudniać ludziom życie. Do istniejącego układu drogowego wszyscy są przyzwyczajeni wydajcie rozsądniej nasze pieniądze.

    • 52 16

    • przybywa bo zachęca się kierowców, budując infrastrukturę pod nich. (2)

      jak by większy nacisk przyłożono do infrastruktury rowerowej czy transportu publicznego trend byłby odwrotny. Jak w krajach rozwiniętych

      • 8 9

      • Masz na myśli slumsy w Indiach? (1)

        Tam na rowerze wozi się nawet cegły na budowę

        • 11 6

        • przykre jak nie masz pojęcia o współczesnym świecie.

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane