• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakie zmiany dla pieszych i rowerzystów na Podwalu Przedmiejskim?

Krzysztof Koprowski
16 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W przyszłym roku będziemy mogli pokonać Podwale Przedmiejskie bez potrzeby korzystania z przejść podziemnych. Nz. Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Łąkowej. W przyszłym roku będziemy mogli pokonać Podwale Przedmiejskie bez potrzeby korzystania z przejść podziemnych. Nz. Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Łąkowej.

Nowe przejścia naziemne, pasy rowerowe oraz miejsca parkingowe - to wszystko pojawi się na Podwalu Przedmiejskim w przyszłym roku. Ruszyły prace projektowe nad nową organizacją ruchu na tej ulicy zobacz na mapie Gdańska.



Mając do wyboru przejście naziemne i podziemne, które wybierzesz?

Budowa tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej Obwodnicy Południowej zobacz na mapie Gdańska, przyczyniły się do spadku liczby samochodów w centrum miasta - szczególnie w podróżach tranzytowych.

Urzędnicy nie chcą dopuścić, by kierowcy wrócili do starych przyzwyczajeń jazdy przez Śródmieście i rozpoczynają procedurę reorganizacji ruchu na Podwalu Przedmiejskim.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wyłoniła niedawno wykonawcę pełnej dokumentacji, która pozwoli w przyszłym roku rozpocząć prace budowlane. Została nim firma Highway Piotr Urbański z Banina z ceną ok. 371,5 tys. zł.

- Pierwotnie zakładaliśmy, że projekt będzie zrealizowany jeszcze w tym roku. Przedłużająca się procedura przetargowa sprawiła jednak, że inwestycja będzie gotowa nieco później - do końca przyszłego roku. Śródki finansowe na ten cel zostały już zabezpieczone - zapewnia Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Nowa organizacja ruchu przewiduje m.in. utworzenie czterech skrzyżowań. Nowa organizacja ruchu przewiduje m.in. utworzenie czterech skrzyżowań.
Dokumentacja będzie bazowała na koncepcji przygotowanej przez Referat Mobilności Aktywnej oraz wytycznych Zarządu Dróg i Zieleni, zgodnie z którymi Podwale Przedmiejskie zyska nowe oblicze, choć nie tak rewolucyjne, jak w wizji stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Najważniejszą zmianą będzie zwężenie jezdni z trzech do dwóch pasów w kierunku ul. Elbląskiej oraz korekta pasów w kierunku przeciwnym. Odzyskane miejsce będzie przeznaczone na obustronne pasy rowerowe, lewo- i prawoskręty, którymi będziemy mogli wjechać poprzez skrzyżowania z pełnymi relacjami w ulice: Chmielną zobacz na mapie GdańskaŁąkową zobacz na mapie Gdańska oraz miejsca parkingowe - na południowej nitce Podwala Przedmiejskiego na wysokości: Targu Maślanego zobacz na mapie Gdańska, Wyspy Spichrzów zobacz na mapie GdańskaDolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska.

Na północnej nitce Podwala zamiast miejsc parkingowych, podtrzymane zostanie funkcjonowanie buspasu.

Ślady w śniegu pokazują, że już teraz część pieszych woli omijać przejścia podziemne. Nz. rejon przystanku Żabi Kruk. Ślady w śniegu pokazują, że już teraz część pieszych woli omijać przejścia podziemne. Nz. rejon przystanku Żabi Kruk.
Największą korzyść z przebudowy Podwala Przedmiejskiego będą jednak mieli piesi. Zamiast zaniedbanych tuneli (na razie nie będą likwidowane), uzyskają przejścia naziemne - także w miejscach, gdzie dzisiaj nie można pokonać arterii.

Zaczynając od Węzła Unii Europejskiej, przejście naziemne wraz z przejazdem rowerowym powstanie zaraz przy skrzyżowaniu z ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska.

Pozwoli ono dotrzeć na przystanki tramwajowe bez potrzeby korzystania z tunelu, jednocześnie zapewniając wolne od jakichkolwiek barier architektonicznych powiązanie przystanku SKM Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańskaul. Długą zobacz na mapie GdańskaDługim Targiem zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Piesi w potrzasku przez budowę nowego układu drogowego wokół Forum Gdańsk

Kolejna "zebra" wytyczona zostanie na wysokości ul. Żabi Kruk-Słodowników zobacz na mapie Gdańska. Oprócz przejścia, które połączy obie strony ulicy z przystankiem tramwajowym, powstanie także dodatkowa możliwość pokonania ulicy po zachodniej stronie nowego skrzyżowania zobacz na mapie Gdańska.

Koncepcja przebudowy skrzyżowania z ul. Chmielną. Koncepcja przebudowy skrzyżowania z ul. Chmielną.
Podobnie sytuacja będzie wyglądała na skrzyżowaniu z ul. Chmielną zobacz na mapie Gdańska, przy czym tutaj przejście po wschodniej stronie zostanie maksymalnie dosunięte do skrzyżowania przy zachowaniu możliwości dotarcia nim na przystanki tramwajowe.

Na tej samej zasadzie, co Chmielna, połączona zostanie ul. Łąkowa zobacz na mapie Gdańska. Piesi z Dolnego Miasta nie będą więc musieli cofać się do tunelu, by dotrzeć na Długie Ogrody - "zebry" zostaną dosunięte do ul. Łąkowej.

Koncepcja przebudowany skrzyżowania (poziom O) na Węźle Brama Żuławska. Koncepcja przebudowany skrzyżowania (poziom O) na Węźle Brama Żuławska.
Ostatnie skrzyżowanie, czyli rejon Węzła Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska to zdecydowanie największy ukłon urzędników w stronę pieszych i rowerzystów.

Wreszcie powstaną tutaj brakujące przejścia (wraz z przejazdami rowerowymi) od strony ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańskaprzy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska. Będzie także równoległa do tunelu alternatywna forma przejścia przez ulicę i dotarcia na przystanki tramwajowe.

Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.

Miejsca

Opinie (285) 6 zablokowanych

  • Nie popełnić błędu nadgorliwości...

    Należy już teraz rozszerzyć zakres projektu o pomysł sensownej i gospodarnej zmiany funkcji przejść podziemnych. Mogą to przecież być sklepy, restauracje czy inne obiekty, których funkcją będzie ściąganie ludzi. W okolicy Podwala Przedmiejskiego nie ma ludzi!! Więc muszą się poczuć bardziej komfortowe, by chcieli tam spacerować, a nie tylko skracać drogę. I to powinien być główny cel przebudowy.

    • 12 1

  • O nikogo tak budyń nie dba jak o deweloperów - dajcie mu jakieś mieszkanko

    • 23 8

  • Ograniczone zaufanie do tego pana i jego inwestycji w Gdansku (1)

    W październiku 2005 r. prezydent i członek jego rodziny podpisują umowę na kupno apartamentów. 22 października wchodzi w życie uchwała o zmianie w planie zagospodarowania przestrzennego na czym zależało inwestorowi. 24 października samorząd wydaje pozwolenie na budowę .Ponad 350 tys. zł rabatu przy zakupie apartamentów od dewelopera. Żona Pawła Adamowicza złożyła korekty swoich PIT-ów, ujawniając dopiero w 2013 roku, że przed laty otrzymywała serię darowizn od rodziców na kilkaset tysięcy złotych

    • 19 6

    • Dokładnie - popieram

      Aga doskonale to ujęłaś.
      Pozdrawiam

      • 1 1

  • Zagadka - o kim mowa ? (1)

    "Grabił Handlarzy a developerów ozłacał".

    • 14 5

    • Oj. Można by tak bez końca:

      "z dziada pan"
      "z gołodupca milioner"
      " Gdańsk dream na samorządowej posadzie"

      • 4 2

  • IDIOTYZM (2)

    Dalej w idiotyzmy to typowe dla Gdańska. Rozwalić sensowny ciąg komunikacyjny dla kolejnej fanaberii naszych władz. Ani tunel pod Wisła, ani obwodnica południowa nie ograniczyły ruchu do tego stopnia, aby zmniejszać ilość pasów w ciągu ulicy Podwale Przedmiejskie. To zwyczajne wprowadzanie w błąd. Poza tym ruch planuje się na lata do przodu , a nie wstecz!!!

    Tunele podziemne są potrzebne!!! Trzeba je wyremontować, wyposażyć w windy. Likwidowanie tuneli to kolejny idiotyzm.
    Dodawanie przejść podziemnych ograniczyć do minimum, a najlepiej dodać nowe podziemne.
    Jeżeli się coś robi to i wydaje grube pieniądze, to trzeba to robić Mądrze.
    A na razie się robi pod potrzeby deweloperów budujących w tym rejonie.

    • 30 7

    • Codziennie jade podwalem do domu okolo 16tej.

      Ruch w kierunku Elblaskiej jest w godzinach szczytu znikomy. Jeden pas mniej na tej nitce niczego nie pogorszy.

      • 5 3

    • mówienie że tunel nie ograniczył ruchu jest kłamstwem

      • 3 1

  • a związku z taką euforią to może przemyśleć ,nie to złe słowo bo ktoś kto to wymyślił nie myślał, może lepiej w ogóle zamknąć tę drogę dla pojazdów mechanicznych w tym wymiarze i zrobić drogę jednokierunkową lub max po jednym pasie w każdym kierunku. Oczywiście po wprowadzenie mojego tworu tantiemy proszę wpłacać na moje konto.Aha a dla mieszkańców pobliskich ulic i osiedli zrobić parkingi na obrzeżach miasta żeby nie musielij eździć bo tak chyba będzie lepiej-nieprawdaż?

    • 12 2

  • Hmmm... chyba należałoby poczekać z tym, aż będzie nowa Wałowa przedłużona do ul. Głębokiej (1)

    a Kościuszki przez tory do centrum targowego MTG i Nowa Słowackiego od ETC do Hallera. Nie można zmniejszać przepustowości dróg nie dając nic wzamian. Obecnie mieszkańcy takich dzielnic jak Siedlce, Chełm i Ujeścisko, Suchanino, Aniołki, Morena, nawet Niedźwiednik i Wrzeszcz bliżej mają przez Podwale Przedmiejskie, nie pojadą obwodnicą południową ani tunelem.

    Jestem za zrobieniem z Podwala Przedmiejskiego reprezentacyjnej alei miejskiej z nieco uspokojonym ruchem, bo jest ona atrakcyjnie położona nad wodą i w okolicy zabytków, ale nie kosztem paraliżu głównej obecnie i nadal drogi wjazdowej do miasta.

    • 16 4

    • To niezupełnie tak.

      Nowa Slowackiego ma być przedłużona jeszcze za Hallera przez ogródki działkowe aż do przygotowanego już skrzyżowania z Uczniowską, choć przerzucenie Kościuszki nad albo pod torami mogłoby odciążyć powyższe skrzyżowanie, które na lewoskręcie w tą Nową Słowackiego szybko się zapcha aż po stadion.

      • 1 0

  • Wszystkim sceptykom... (3)

    ...do których sam się zaliczałem: jakoś nikomu nie przeszkadza, że przybywa systematycznie przejść i świateł na Grunwaldzkiej. Do tego stopnia, że są co kilkaset metrów. Ale spowolnienie ruchu jest prawie niezauważalne, bowiem jak jest "zielona fala", to te dodatkowe światła są nieodczuwalne. A jak się trzeba dodatkowo zatrzymać? Żadna tragedia. I podobnie będzie na Podwalu: jeśli trafimy na zieloną falę - nie zauważymy zmiany. Konieczność zatrzymania się - dodatkowo 2-3 razy to nie dramat. Ale w zamian otrzymamy możliwość krótszego - i o ileż szybszego! - wyjazdu z Głównego Miasta w kierunku Przedmieścia, Łąkowej czy wjazdu na Wyspę Spichrzów, Ogarną, bez konieczności objazdu przez Okopową. Odpada więc gadanie, że te rozwiązania nie są dla kierowców. Są, ale dla poruszających się w obrębie centrum, a nie "tranzytowców" jeżdżących z zachodu na wschód, lub mających jakieś sprawy na Stogach lub Przeróbce.

    • 9 21

    • (2)

      To trzeba jeszcze zwęzić Grunwaldzka bo przecierz rozcina Wrzeszcz i Oliwę na pół

      • 5 6

      • A widziales tam tunele?

        • 4 0

      • to nie jest wykluczone

        • 0 0

  • zamieniać przejścia bezkolizyjne na kolizyjne? (5)

    trzeba być debilem albo urzędnikiem albo jednym i drugim. Może jeszcze progi zwalniające?

    • 26 12

    • Jak bardzo niebezpueczne jest przejscie naziemne ze swiatlami? (4)

      • 2 4

      • Każde przeście na poziomie jezdni jest bardzej niebezpieczne niż podziemne

        • 4 4

      • ok, widzę, że nie ogarniasz więc pomogę (2)

        słyszałeś kiedyś, żeby samochód potrącił kogoś w podziemnym tunelu? A na przejściu dla pieszych ze światłami? To jest właśnie ta różnica.

        • 5 1

        • a slyszales zeby ktos po m* dostał na środku przejścia dla pieszych?

          a w tunelu tak. To jest właśnie ta różnica

          • 2 1

        • czyli ponieważ kierowca kogoś potrącił

          to ofiara ma chodzić pod ziemią?

          piękna logika

          • 0 1

  • ankieta (1)

    dlaczego ankieta odnosi się tylko do czasu czekania na zielone światło ??
    a kwestia bezpieczeństwa się nie liczy ??
    zarówno piesi jak i kierowcy pokonują skrzyżowania przy czerwonym świetle, w przypadku tunelu kierowcy nie łamią przepisów, a piesi rzadziej przebiegają w miejscu niedozwolonym

    • 14 5

    • Bo ankieta jest tendencyjnie napisana.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane