• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakie zmiany dla pieszych i rowerzystów na Podwalu Przedmiejskim?

Krzysztof Koprowski
16 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W przyszłym roku będziemy mogli pokonać Podwale Przedmiejskie bez potrzeby korzystania z przejść podziemnych. Nz. Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Łąkowej. W przyszłym roku będziemy mogli pokonać Podwale Przedmiejskie bez potrzeby korzystania z przejść podziemnych. Nz. Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Łąkowej.

Nowe przejścia naziemne, pasy rowerowe oraz miejsca parkingowe - to wszystko pojawi się na Podwalu Przedmiejskim w przyszłym roku. Ruszyły prace projektowe nad nową organizacją ruchu na tej ulicy zobacz na mapie Gdańska.



Mając do wyboru przejście naziemne i podziemne, które wybierzesz?

Budowa tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej Obwodnicy Południowej zobacz na mapie Gdańska, przyczyniły się do spadku liczby samochodów w centrum miasta - szczególnie w podróżach tranzytowych.

Urzędnicy nie chcą dopuścić, by kierowcy wrócili do starych przyzwyczajeń jazdy przez Śródmieście i rozpoczynają procedurę reorganizacji ruchu na Podwalu Przedmiejskim.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wyłoniła niedawno wykonawcę pełnej dokumentacji, która pozwoli w przyszłym roku rozpocząć prace budowlane. Została nim firma Highway Piotr Urbański z Banina z ceną ok. 371,5 tys. zł.

- Pierwotnie zakładaliśmy, że projekt będzie zrealizowany jeszcze w tym roku. Przedłużająca się procedura przetargowa sprawiła jednak, że inwestycja będzie gotowa nieco później - do końca przyszłego roku. Śródki finansowe na ten cel zostały już zabezpieczone - zapewnia Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Nowa organizacja ruchu przewiduje m.in. utworzenie czterech skrzyżowań. Nowa organizacja ruchu przewiduje m.in. utworzenie czterech skrzyżowań.
Dokumentacja będzie bazowała na koncepcji przygotowanej przez Referat Mobilności Aktywnej oraz wytycznych Zarządu Dróg i Zieleni, zgodnie z którymi Podwale Przedmiejskie zyska nowe oblicze, choć nie tak rewolucyjne, jak w wizji stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Najważniejszą zmianą będzie zwężenie jezdni z trzech do dwóch pasów w kierunku ul. Elbląskiej oraz korekta pasów w kierunku przeciwnym. Odzyskane miejsce będzie przeznaczone na obustronne pasy rowerowe, lewo- i prawoskręty, którymi będziemy mogli wjechać poprzez skrzyżowania z pełnymi relacjami w ulice: Chmielną zobacz na mapie GdańskaŁąkową zobacz na mapie Gdańska oraz miejsca parkingowe - na południowej nitce Podwala Przedmiejskiego na wysokości: Targu Maślanego zobacz na mapie Gdańska, Wyspy Spichrzów zobacz na mapie GdańskaDolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska.

Na północnej nitce Podwala zamiast miejsc parkingowych, podtrzymane zostanie funkcjonowanie buspasu.

Ślady w śniegu pokazują, że już teraz część pieszych woli omijać przejścia podziemne. Nz. rejon przystanku Żabi Kruk. Ślady w śniegu pokazują, że już teraz część pieszych woli omijać przejścia podziemne. Nz. rejon przystanku Żabi Kruk.
Największą korzyść z przebudowy Podwala Przedmiejskiego będą jednak mieli piesi. Zamiast zaniedbanych tuneli (na razie nie będą likwidowane), uzyskają przejścia naziemne - także w miejscach, gdzie dzisiaj nie można pokonać arterii.

Zaczynając od Węzła Unii Europejskiej, przejście naziemne wraz z przejazdem rowerowym powstanie zaraz przy skrzyżowaniu z ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska.

Pozwoli ono dotrzeć na przystanki tramwajowe bez potrzeby korzystania z tunelu, jednocześnie zapewniając wolne od jakichkolwiek barier architektonicznych powiązanie przystanku SKM Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańskaul. Długą zobacz na mapie GdańskaDługim Targiem zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Piesi w potrzasku przez budowę nowego układu drogowego wokół Forum Gdańsk

Kolejna "zebra" wytyczona zostanie na wysokości ul. Żabi Kruk-Słodowników zobacz na mapie Gdańska. Oprócz przejścia, które połączy obie strony ulicy z przystankiem tramwajowym, powstanie także dodatkowa możliwość pokonania ulicy po zachodniej stronie nowego skrzyżowania zobacz na mapie Gdańska.

Koncepcja przebudowy skrzyżowania z ul. Chmielną. Koncepcja przebudowy skrzyżowania z ul. Chmielną.
Podobnie sytuacja będzie wyglądała na skrzyżowaniu z ul. Chmielną zobacz na mapie Gdańska, przy czym tutaj przejście po wschodniej stronie zostanie maksymalnie dosunięte do skrzyżowania przy zachowaniu możliwości dotarcia nim na przystanki tramwajowe.

Na tej samej zasadzie, co Chmielna, połączona zostanie ul. Łąkowa zobacz na mapie Gdańska. Piesi z Dolnego Miasta nie będą więc musieli cofać się do tunelu, by dotrzeć na Długie Ogrody - "zebry" zostaną dosunięte do ul. Łąkowej.

Koncepcja przebudowany skrzyżowania (poziom O) na Węźle Brama Żuławska. Koncepcja przebudowany skrzyżowania (poziom O) na Węźle Brama Żuławska.
Ostatnie skrzyżowanie, czyli rejon Węzła Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska to zdecydowanie największy ukłon urzędników w stronę pieszych i rowerzystów.

Wreszcie powstaną tutaj brakujące przejścia (wraz z przejazdami rowerowymi) od strony ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańskaprzy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska. Będzie także równoległa do tunelu alternatywna forma przejścia przez ulicę i dotarcia na przystanki tramwajowe.

Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.

Miejsca

Opinie (285) 6 zablokowanych

  • Podwale Przedmiejskie z powrotem winna stać się ulicą (2)

    To unikalna szansa na scalenie Głównego i Dolnego Miasta.
    Zwężenie Podwala do zwykłej ulicy jednojezdniowej i odzyskanie hektarów wokół pozwoli na dogęszczenie zabudowy w niezwykle atrakcyjnym rejonie miasta i realne sklejenie całego obszaru starej zabudowy miasta.

    • 6 14

    • To szansa (1)

      na odbudowanie Gdańska chociaż w części w starym przedwojennym stylu architektonicznym plus rewitalizować rozpadającą się starą zabudowę Dolnego Miasta

      • 3 1

      • Nie odbudowuje się w starym stylu...

        To szansa na nowoczesną architekturę wkomponowaną w tkankę dawnej zabudowy. Nie robi się podrabianej na starą architektury, bo to droga donikąd.
        Olbrzymie połacie trawników i łąk w centrum dawnego miasta to komunistyczna zbrodnia, którą jak najszybciej trzeba naprawić.

        • 1 1

  • Przywrócić

    kursowanie tramwaju na Łąkową

    • 8 1

  • bezpieczniej z przejściami w tunelach (2)

    dla bezpieczeństwa powinny zostać przejścia w tunelach ( za dużo przechodzi tam dzieci i ludzi starszych i czerwone światło to za mało) a ruch samochodowy jest tam dalej bardzo duży. życie ludzkie jest najważniejsze . Jest wiele ważniejszych spraw do zrobienia w gdańsku..kilkanaście ulic do remontu...a pieniędzy brak..bo ktoś ma wizję
    pozdrawiam

    • 10 7

    • tunel -udogodnienie dla starszych?

      "...dla bezpieczeństwa powinny zostać przejścia w tunelach ( za dużo przechodzi tam dzieci i ludzi starszych i czerwone światło to za mało)."
      Starsi zapewne uwielbiają ganianie po schodach, bo to dla osób o kulach, laskach i na wózkach łatwizna. Matki z dziećmi w wózkach też pewnie zachwycone.
      Najnowsze tendencje urbanistyczne starają się pozostawić ludzi na poziomie ziemi, a pojazdy prowadzić tunelami. Może do tego dojrzewamy. Oby.

      • 5 2

    • pieszy to nie szczur żeby po tunelach się przemieszczał

      argument bezpieczeństwa jest śmieszny. Po coś są światła. Ta trasa i tak jest kolizyjna.

      • 3 2

  • Warto zdawać sobie sprawę z 1 faktu (9)

    Każde zatrzymanie samochodu i ruszenie równoważne jest przejechaniu 1 km.
    W skali roku są to gigantyczne pieniądze. Są to zbędne koszty i zanieczyszczenia powietrza.

    Bez problemu mogę wskazać sygnalizatory w Gdańsku, które są zbędne i często stoją w bardzo bliskiej odległości od siebie.

    Miasto sili się na inteligentne systemy sterowania ale więcej dobrego zrobiłby jeden inteligentny specjalista od ruchu, któremu pozwolono by przeorganizować przejścia i skrzyżowania.

    • 21 6

    • (7)

      przestań jeździć samochodem to przestaniesz ponosić te gigantyczne koszta

      • 5 7

      • (5)

        Informacja o kosztach była ostatnio podana w TV stąd mam wiedzę.
        Nie jeżdżę samochodem, jeżdżę rowerem ale tak samo jak kierowcy samochodów dostrzegam absurdy drogowe.
        Czy w takim przypadku masz dla mnie kolejną cenną radę ?
        Mam przestać jeździć rowerem ?

        • 6 3

        • (4)

          pisałeś o gigantycznych kosztach przy zatrzymywaniu i ruszaniu samochodem więc nie pal teraz głupa z rowerem. a absurdem jest drogowym jest całkowite uprzywilejowanie jednego rodzaju transportu kosztem innych. praktycznie wszyscy to już dawno zrozumieli tylko nie polscy janusze znawcy wszystkiego

          • 2 1

          • (3)

            Pisałem o kosztach bo tą informację podali ostatnio w Sondzie (taki program na TVP1) i jest bardzo ciekawa, a nikt o tym nie mówi.
            Trudno przyznać się do błędu ale łatwo obrażać innych :-)
            Nie wszyscy mają samochody :-)
            Rowerzyści też nie są zwolennikami zatrzymywania na światłach nawet bardziej niż kierowcy samochodów co łatwo stwierdzić naocznie.

            Mało tego przy hamowaniu do atmosfery trafiają starte cząstki opon a dzięki temu jakaś ilość ludzi zyska alergie. Prawda że miło

            • 1 1

            • Czy (2)

              Mniej samochodów nie rozwiąże problemu korków i zanieczyszczeń?

              • 2 0

              • Z pewnością (1)

                Napisz do producentów i sprzedawców żeby mniej produkowali i sprzedawali.

                • 1 1

              • produkują i sprzedają tyle ile ludzie chcą kupować. a ludzie chcą kupować bo to jest uprzywilejowany środek transportu. czego tu nie rozumiesz?

                • 1 1

      • Kolejny debil bez samochodu

        • 2 2

    • Ja ostatnio słyszałem że piesi i rowerzyści są winni za smog itd itp..

      argumentowane było to tak, że przez pieszych i rowerzystów kierowca musi zwalniać i przyśpieszać co generuje więcej spalin.

      Pokrętna logika...

      • 5 2

  • Budowa podwala przedmiejskiego w obecnym kształcie to jedna z większych pomyłek PRLowskiego myślenia w Gdańsku

    Na szczęście na długiej nie zrobili przelotówki po 3 pasy w każdą stronę i tunele. W końcu dobre zmiany

    • 8 9

  • jak słyszałem właśnie dwie ulice stamtąd mieszka nasz Prezydent stąd ta rewitalizacja Łąkowej i okolic.
    Brawo !! - a co tam reszta byle ja bym mieszkał przyzwoicie .

    • 6 3

  • Oby razem z uspokojeniem ruchu

    Przyszła naprawa całej nawierzchni bo koleinowy "line asist" w centrum miasta trochę nie przystoi

    • 3 0

  • (2)

    Chory pomysł, gdy pojawią się pierwsi potrąceni piesi,zbudują co 50 metrów progi zwalniające, gdy i to nie pomoże, zrobią strefę 30, na końcu postawią znak zakaz ruchu.

    • 12 3

    • swietny pomysł

      • 2 1

    • I równorzędne

      • 2 0

  • dziennikarz publikuje własne poglądy

    Pan Koprowski wszystkie artykuły dla trójmiasto.pl napisał w sposób tendencyjny.
    Te ślady na śniegu i komentarz do niego to żenada.
    Publikowanie jego artykułów źle świadczy o całej redakcji.

    • 8 5

  • preferuje przejscie podziemne (2)

    Jest poprostu bezpieczne. Nie ma możliwości potrącenia pieszego.

    • 9 4

    • kierowcy zawsze preferują podziemne (1)

      piesi mają inne zdanie

      • 1 5

      • Jestem pieszym, chodzę tam, wolę tunele i nie wypowiadaj się na temat mojego zdania.

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane