• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakie zmiany dla pieszych i rowerzystów na Podwalu Przedmiejskim?

Krzysztof Koprowski
16 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W przyszłym roku będziemy mogli pokonać Podwale Przedmiejskie bez potrzeby korzystania z przejść podziemnych. Nz. Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Łąkowej. W przyszłym roku będziemy mogli pokonać Podwale Przedmiejskie bez potrzeby korzystania z przejść podziemnych. Nz. Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Łąkowej.

Nowe przejścia naziemne, pasy rowerowe oraz miejsca parkingowe - to wszystko pojawi się na Podwalu Przedmiejskim w przyszłym roku. Ruszyły prace projektowe nad nową organizacją ruchu na tej ulicy zobacz na mapie Gdańska.



Mając do wyboru przejście naziemne i podziemne, które wybierzesz?

Budowa tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej Obwodnicy Południowej zobacz na mapie Gdańska, przyczyniły się do spadku liczby samochodów w centrum miasta - szczególnie w podróżach tranzytowych.

Urzędnicy nie chcą dopuścić, by kierowcy wrócili do starych przyzwyczajeń jazdy przez Śródmieście i rozpoczynają procedurę reorganizacji ruchu na Podwalu Przedmiejskim.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wyłoniła niedawno wykonawcę pełnej dokumentacji, która pozwoli w przyszłym roku rozpocząć prace budowlane. Została nim firma Highway Piotr Urbański z Banina z ceną ok. 371,5 tys. zł.

- Pierwotnie zakładaliśmy, że projekt będzie zrealizowany jeszcze w tym roku. Przedłużająca się procedura przetargowa sprawiła jednak, że inwestycja będzie gotowa nieco później - do końca przyszłego roku. Śródki finansowe na ten cel zostały już zabezpieczone - zapewnia Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Nowa organizacja ruchu przewiduje m.in. utworzenie czterech skrzyżowań. Nowa organizacja ruchu przewiduje m.in. utworzenie czterech skrzyżowań.
Dokumentacja będzie bazowała na koncepcji przygotowanej przez Referat Mobilności Aktywnej oraz wytycznych Zarządu Dróg i Zieleni, zgodnie z którymi Podwale Przedmiejskie zyska nowe oblicze, choć nie tak rewolucyjne, jak w wizji stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Najważniejszą zmianą będzie zwężenie jezdni z trzech do dwóch pasów w kierunku ul. Elbląskiej oraz korekta pasów w kierunku przeciwnym. Odzyskane miejsce będzie przeznaczone na obustronne pasy rowerowe, lewo- i prawoskręty, którymi będziemy mogli wjechać poprzez skrzyżowania z pełnymi relacjami w ulice: Chmielną zobacz na mapie GdańskaŁąkową zobacz na mapie Gdańska oraz miejsca parkingowe - na południowej nitce Podwala Przedmiejskiego na wysokości: Targu Maślanego zobacz na mapie Gdańska, Wyspy Spichrzów zobacz na mapie GdańskaDolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska.

Na północnej nitce Podwala zamiast miejsc parkingowych, podtrzymane zostanie funkcjonowanie buspasu.

Ślady w śniegu pokazują, że już teraz część pieszych woli omijać przejścia podziemne. Nz. rejon przystanku Żabi Kruk. Ślady w śniegu pokazują, że już teraz część pieszych woli omijać przejścia podziemne. Nz. rejon przystanku Żabi Kruk.
Największą korzyść z przebudowy Podwala Przedmiejskiego będą jednak mieli piesi. Zamiast zaniedbanych tuneli (na razie nie będą likwidowane), uzyskają przejścia naziemne - także w miejscach, gdzie dzisiaj nie można pokonać arterii.

Zaczynając od Węzła Unii Europejskiej, przejście naziemne wraz z przejazdem rowerowym powstanie zaraz przy skrzyżowaniu z ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska.

Pozwoli ono dotrzeć na przystanki tramwajowe bez potrzeby korzystania z tunelu, jednocześnie zapewniając wolne od jakichkolwiek barier architektonicznych powiązanie przystanku SKM Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańskaul. Długą zobacz na mapie GdańskaDługim Targiem zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Piesi w potrzasku przez budowę nowego układu drogowego wokół Forum Gdańsk

Kolejna "zebra" wytyczona zostanie na wysokości ul. Żabi Kruk-Słodowników zobacz na mapie Gdańska. Oprócz przejścia, które połączy obie strony ulicy z przystankiem tramwajowym, powstanie także dodatkowa możliwość pokonania ulicy po zachodniej stronie nowego skrzyżowania zobacz na mapie Gdańska.

Koncepcja przebudowy skrzyżowania z ul. Chmielną. Koncepcja przebudowy skrzyżowania z ul. Chmielną.
Podobnie sytuacja będzie wyglądała na skrzyżowaniu z ul. Chmielną zobacz na mapie Gdańska, przy czym tutaj przejście po wschodniej stronie zostanie maksymalnie dosunięte do skrzyżowania przy zachowaniu możliwości dotarcia nim na przystanki tramwajowe.

Na tej samej zasadzie, co Chmielna, połączona zostanie ul. Łąkowa zobacz na mapie Gdańska. Piesi z Dolnego Miasta nie będą więc musieli cofać się do tunelu, by dotrzeć na Długie Ogrody - "zebry" zostaną dosunięte do ul. Łąkowej.

Koncepcja przebudowany skrzyżowania (poziom O) na Węźle Brama Żuławska. Koncepcja przebudowany skrzyżowania (poziom O) na Węźle Brama Żuławska.
Ostatnie skrzyżowanie, czyli rejon Węzła Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska to zdecydowanie największy ukłon urzędników w stronę pieszych i rowerzystów.

Wreszcie powstaną tutaj brakujące przejścia (wraz z przejazdami rowerowymi) od strony ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańskaprzy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska. Będzie także równoległa do tunelu alternatywna forma przejścia przez ulicę i dotarcia na przystanki tramwajowe.

Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.

Miejsca

Opinie (285) 6 zablokowanych

  • Jak zmusić kierowców aby korzystali z tunelu za miliony !!!

    To nie pierwszy pomysł aby przyjąć to miejsce .

    • 3 3

  • Uklon dla Deweloperów - niech wybuduja tulen dla samochodów i bedzie ok

    Czego się nie robi dla deweloperow - powstaję apartamenty i jakoś trzeba dojść do długiej. Teraz wygląda to jak dwie osobne dzielnice.

    • 4 1

  • brud i syf w tunelach podziemnych to gdańska specjalność

    tunele podziemne w Gdańsku są brudne i śmierdzące, dlaczego miasto nie dba o te miejsca.Każdy tunel tak samo wygląda a ten na Żabim Kruku to szczyt syfu.Czyżby brakowało wody i węża.Budyń pochodż ty ze swoją świtą po mieście to zobaczysz jaki syf mieszkańcy i turyści muszą codziennie oglądać.

    • 3 1

  • Czyli wracamy do korków na Podwalu. Brawo urzędnicy. Po otwarciu tunelu wreszcie dało się dojechać do pracy bez komplikacji to teraz będziemy stali co kawałek na światłach bo zielonej fali w Gdańsku nie ma się co spodziewać.

    • 8 2

  • Dość głupi pomysł. (1)

    Czyżby w Gdańsku nie było pilniejszych potrzeb. Wygląda na to, że na Podwale znowu wrócą korki.

    • 9 4

    • bredzisz

      • 1 2

  • Mumin musi na siłę coś zmieniać żeby tylko nie oderwali go od koryta!
    Efekt będzie ciekawy: dwie osoby przechodzą, a 10 samochodów stoi!
    Więcej potrąceń. No i powrót kitu na Podwalu.

    • 5 3

  • Zupełnie nietrafioy pomysł szkodliwy dla miasta Ludzie opanujcie się

    Po co miasto robi takie rzeczy samochodów w śródmieściu Gdańska nigdy nie ubędzie trzeba pozostawić trzy Pasy i przejścia podziemne jest to bezpieczniejsze dla pieszych i dla kierowców. władze Gdańska nadawały by się np. do Żukowa o tam wszystkie jednie są z przejściami dla pieszych za chwile powstanie ogromne centrum handlowe i dalej będą korki Pilnie należy wymienić ludzi od zarządaznia miastem i drogami

    • 6 1

  • Mieszkaniec

    • 1 0

  • To jest horrendum, idiotyzm!!! Tworzenie przejść naziemnych w miejscach gdzie są tunele jest kretyństwem. Jeśli do tego dodamy likwidacje trzeciego pasa ruchu i oddanie go rowerzystom, to mamy w centrum miasta korek totalny, a wraz z nim poczwórnie więcej spalin!!! Panowie Włodarze czy wam PO przegranych wyborach rozum odebrało!!!!!!!!

    • 9 3

  • Hmmm

    Super pomysł jeszcze tylko zakaz dla samochodów powyżej 3,5 t bo od kąd jest tunel to ruch wzrósł dramatycznie z przymoża jedzie się do centrum 10 min połowę krócej . Fakt ta arteria w centrum miasta mogła by być ulicą jak np toruńska na której kiedyś korki były od okopowej do łąkowej i czasami na szopy sięgał . Tyle że w tym przypadku po zrobieniu miejsc parkingowych i przejść dla pieszych w szczycie sezonu tzn podczas jarmarku
    dominikańskiego korki będą znowu do rafinerii . Bo większość turystów z mazur i Warszawy przyjedzie wyremontowaną i darmową trasą s7 niżeli jak próbują wmówić nam włodarze autostradą . Tak że moim zdaniem ten pomysł ma poważne wady , przez co śmię twierdzić że to może być tylko poto by ktoś mógł zarobić . Nie miej jednak nasz prezydent zdązył nas już przyzwyczaić że robi co tylko chce i trzeba się pogodzić z jego pomysłami nawet tymi nie trafionymi .

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane