• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakie zmiany dla pieszych i rowerzystów na Podwalu Przedmiejskim?

Krzysztof Koprowski
16 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W przyszłym roku będziemy mogli pokonać Podwale Przedmiejskie bez potrzeby korzystania z przejść podziemnych. Nz. Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Łąkowej. W przyszłym roku będziemy mogli pokonać Podwale Przedmiejskie bez potrzeby korzystania z przejść podziemnych. Nz. Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Łąkowej.

Nowe przejścia naziemne, pasy rowerowe oraz miejsca parkingowe - to wszystko pojawi się na Podwalu Przedmiejskim w przyszłym roku. Ruszyły prace projektowe nad nową organizacją ruchu na tej ulicy zobacz na mapie Gdańska.



Mając do wyboru przejście naziemne i podziemne, które wybierzesz?

Budowa tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej Obwodnicy Południowej zobacz na mapie Gdańska, przyczyniły się do spadku liczby samochodów w centrum miasta - szczególnie w podróżach tranzytowych.

Urzędnicy nie chcą dopuścić, by kierowcy wrócili do starych przyzwyczajeń jazdy przez Śródmieście i rozpoczynają procedurę reorganizacji ruchu na Podwalu Przedmiejskim.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wyłoniła niedawno wykonawcę pełnej dokumentacji, która pozwoli w przyszłym roku rozpocząć prace budowlane. Została nim firma Highway Piotr Urbański z Banina z ceną ok. 371,5 tys. zł.

- Pierwotnie zakładaliśmy, że projekt będzie zrealizowany jeszcze w tym roku. Przedłużająca się procedura przetargowa sprawiła jednak, że inwestycja będzie gotowa nieco później - do końca przyszłego roku. Śródki finansowe na ten cel zostały już zabezpieczone - zapewnia Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Nowa organizacja ruchu przewiduje m.in. utworzenie czterech skrzyżowań. Nowa organizacja ruchu przewiduje m.in. utworzenie czterech skrzyżowań.
Dokumentacja będzie bazowała na koncepcji przygotowanej przez Referat Mobilności Aktywnej oraz wytycznych Zarządu Dróg i Zieleni, zgodnie z którymi Podwale Przedmiejskie zyska nowe oblicze, choć nie tak rewolucyjne, jak w wizji stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Najważniejszą zmianą będzie zwężenie jezdni z trzech do dwóch pasów w kierunku ul. Elbląskiej oraz korekta pasów w kierunku przeciwnym. Odzyskane miejsce będzie przeznaczone na obustronne pasy rowerowe, lewo- i prawoskręty, którymi będziemy mogli wjechać poprzez skrzyżowania z pełnymi relacjami w ulice: Chmielną zobacz na mapie GdańskaŁąkową zobacz na mapie Gdańska oraz miejsca parkingowe - na południowej nitce Podwala Przedmiejskiego na wysokości: Targu Maślanego zobacz na mapie Gdańska, Wyspy Spichrzów zobacz na mapie GdańskaDolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska.

Na północnej nitce Podwala zamiast miejsc parkingowych, podtrzymane zostanie funkcjonowanie buspasu.

Ślady w śniegu pokazują, że już teraz część pieszych woli omijać przejścia podziemne. Nz. rejon przystanku Żabi Kruk. Ślady w śniegu pokazują, że już teraz część pieszych woli omijać przejścia podziemne. Nz. rejon przystanku Żabi Kruk.
Największą korzyść z przebudowy Podwala Przedmiejskiego będą jednak mieli piesi. Zamiast zaniedbanych tuneli (na razie nie będą likwidowane), uzyskają przejścia naziemne - także w miejscach, gdzie dzisiaj nie można pokonać arterii.

Zaczynając od Węzła Unii Europejskiej, przejście naziemne wraz z przejazdem rowerowym powstanie zaraz przy skrzyżowaniu z ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska.

Pozwoli ono dotrzeć na przystanki tramwajowe bez potrzeby korzystania z tunelu, jednocześnie zapewniając wolne od jakichkolwiek barier architektonicznych powiązanie przystanku SKM Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańskaul. Długą zobacz na mapie GdańskaDługim Targiem zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Piesi w potrzasku przez budowę nowego układu drogowego wokół Forum Gdańsk

Kolejna "zebra" wytyczona zostanie na wysokości ul. Żabi Kruk-Słodowników zobacz na mapie Gdańska. Oprócz przejścia, które połączy obie strony ulicy z przystankiem tramwajowym, powstanie także dodatkowa możliwość pokonania ulicy po zachodniej stronie nowego skrzyżowania zobacz na mapie Gdańska.

Koncepcja przebudowy skrzyżowania z ul. Chmielną. Koncepcja przebudowy skrzyżowania z ul. Chmielną.
Podobnie sytuacja będzie wyglądała na skrzyżowaniu z ul. Chmielną zobacz na mapie Gdańska, przy czym tutaj przejście po wschodniej stronie zostanie maksymalnie dosunięte do skrzyżowania przy zachowaniu możliwości dotarcia nim na przystanki tramwajowe.

Na tej samej zasadzie, co Chmielna, połączona zostanie ul. Łąkowa zobacz na mapie Gdańska. Piesi z Dolnego Miasta nie będą więc musieli cofać się do tunelu, by dotrzeć na Długie Ogrody - "zebry" zostaną dosunięte do ul. Łąkowej.

Koncepcja przebudowany skrzyżowania (poziom O) na Węźle Brama Żuławska. Koncepcja przebudowany skrzyżowania (poziom O) na Węźle Brama Żuławska.
Ostatnie skrzyżowanie, czyli rejon Węzła Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska to zdecydowanie największy ukłon urzędników w stronę pieszych i rowerzystów.

Wreszcie powstaną tutaj brakujące przejścia (wraz z przejazdami rowerowymi) od strony ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańskaprzy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska. Będzie także równoległa do tunelu alternatywna forma przejścia przez ulicę i dotarcia na przystanki tramwajowe.

Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.

Miejsca

Opinie (285) 6 zablokowanych

  • (2)

    W końcu ktoś pomyślał o skrzyżowaniu na Elbląskiej! Żeby dojść z rejonu Głębokiej do Lidla albo na przystanek trzeba było iść strasznie naokoło

    • 8 6

    • (1)

      lidl to sama chemia nie chodź tam i trochę wysiłku ci się przyda..

      • 0 1

      • Uważaj bo na rynku dostaniesz żarcie bez chemii

        Hahaha. Typowy Janusz

        • 0 0

  • widać, że miasto ma pieniądze, tylko po co spowalniać taki długi - przelotowy odcinek (1)

    swoją drogą ciekawe czyją rodziną jest firma Highway Piotr Urbański z Banina, jedno jest pewne - na pewno lubią budyń !!!

    • 10 3

    • to już nie ma być przelotowy odcinek

      • 1 3

  • Idiotyczny argument (1)

    Ślady w śniegu pokazują, że już teraz część pieszych woli omijać przejścia podziemne. Nz. rejon przystanku Żabi Kruk.
    To korzystajac ze sladow opon proponuje wybetonowac wszystkie trawniki na ktorych parkuja samochody.

    • 15 6

    • Po pijaku

      to piesi wszystko omijają, nawet sygnalizację świetlną - zlikwidujmy! ;)

      • 3 1

  • Przejścia naziemne na takiej gł. arterii to nieporozumienie! (1)

    Spowodują ogromne korki i paraliż miasta - ale tzw. specjaliści (od utrudniania życia) przecież widzą lepiej...

    • 8 8

    • Jakie korki. Nie światła tylko nadmiar aut tworzą korki

      • 2 4

  • Nie wiedziałam że na świecie jest tylu idiotów (1)

    dopóki nie przeczytałam komentarzy do tego artykułu.

    • 6 6

    • I postanowiłaś do nich dołączyć

      Lem nie wypisywał komentarzy w sieci

      • 1 3

  • pasy rowerowe na takiej ulicy to delikatne nieporozumienie

    to jest rozwiązanie na Rajską czy inne Podwale Staromiejskie, a nie arterię w centrum. Potem będą narzekać, że rowerzysci po chodnikach jeżdżą

    • 8 1

  • vbrama żuławska

    Najlepszym rozwiązaniem moim zdaniem jest zrobieniedodatkowego przjścia podziemnego w okolicy bramy żuławsiej na Elbląskiej . (w tunelu , który isnieje zrobić dodakowe przejście na stronę elbląskie () W okolicy małego parku jest część sypiałnia ) Bardzo ułatwiło by to życie mieszkańców. Chyba o to chodzi a nie przebieganie między samochodami .Teraz trzeba chodzić dookoła żeby dostać się na rynek lub do LIDL-a..
    Na zachodzie robi się przejcia tam gdzie są ścieszki robione prze pieszych a u nas jest odrotnie.

    • 1 1

  • Chcą z miasta zrobić mega wiochę?

    w stylu Elbląga lub Malborka... Normalnie to jest nie do uwierzenia! Lobby kalesonowo - piesze rządzi, jak widać.

    • 6 5

  • PO zmianach ta ulica POwinna

    się nazywać wypadkowa.

    • 0 3

  • litości!! (1)

    Wymysł chorego umysłu. Zamiast ułatwień, to utrudnienia dla wszystkich. Gdzie tu bezpieczeństwo? Wszędzie buduje się przejścia podziemne lub kładki, ale u nas nie - pieszych na ulicę - rowerzyści na przejścia - dla samochodów proponuję jeszcze progi zwalniające. Jak w potrzebnych miejscach ma być przejście albo światła, to nie - bo za blisko jedne od dugiego, a tutaj można? Jak już się zrobi luźniej na ulicy, to trzeba zagęścić? Kiedy ci nasi drogowcy rozumu nabiorą? Nie ma w co Gdańsku pieniędzy pakować? Mogę podać numer konta, niech mi "moją" część kasy dadzą. Na pewno zrobię z tego lepszy użytek.

    • 10 4

    • dlaczego piszesz "utrudnienia dla wszystkich"?

      dla pieszych będą ułatwienia.

      Dla rowerzystów także.

      Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane