• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Japończycy już budują

Michał Tusk
11 kwietnia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Zaledwie pół roku po podpisaniu listów intencyjnych ruszyła budowa japońskiej fabryki mechaniki precyzyjnej w Rębiechowie. Zakład będzie gotowy na początku przyszłego roku.

Na razie prace przygotowawcze prowadzi Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna. - Musimy uzbroić teren w media i przygotować plac budowy - mówi Włodzimierz Ziółkowski, prezes PSSE. Budowana jest też tymczasowa droga od ul. Słowackiego do przyszłej fabryki.

Japończycy budowę zapowiedzieli w czerwcu zeszłego roku. Wystarczyło nieco ponad pół roku, by prace ruszyły z miejsca.

- W zakładzie pracować będzie ponad 100 osób - mówi Ziółkowski.

Inwestorem jest firma Suruga Seiki, która w czterech zakładach na świecie (poza Japonią - w Chinach, Wietnamie i USA) produkuje nowoczesne narzędzia dla przemysłu elektronicznego i motoryzacyjnego.

Lokalizacja inwestycji nie jest przypadkowa. - Japończycy zaznaczyli, że interesuje ich tylko sąsiedztwo lotniska - przyznaje Ziółkowski.

Wszystko dlatego, że większość produkcji ma być wysyłana w świat drogą lotniczą. Na razie nie wiadomo, czy to oznacza, że w Gdańsku regularnie będą się pojawiały wielkie samoloty transportowe. - Wiemy, że fabryka się buduje, ale nie mamy na razie informacji o konkretnych potrzebach, jeśli chodzi o transport lotniczy - mówi Adam Skonieczny z Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie.

Gdańsk ostatnio ma szczęście do producentów nowoczesnych obrabiarek. W byłych zakładach Atext, stojących na terenach należących do Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w ciągu najbliższych miesięcy produkcję robotów i linii montażowych dla fabryk silników rozpocznie niemiecki koncern ThyssenKrupp. Do końca roku firma zatrudni 125 osób i zainwestuje ponad 10 mln złotych.
Gdańska dolina krzemowa

W okolicach lotniska w Rębiechowie powstaje tzw. strefa wysokich technologii. Po północnej stronie ul. Słowackiego znajdują się m.in. laboratoria produkującej procesory firmy Intel oraz biura wydawcy słowników komputerowych - firmy Young Digital Poland. Po przeciwległej stronie pasa startowego stoi fabryka firmy Delphi, produkująca elektrykę i elektronikę samochodową. Zaletą tych terenów inwestycyjnych są wciąż relatywnie tanie grunty i mała odległość zarówno do lotniska, obwodnicy, jak i centrum Gdańska.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (92) 2 zablokowane

  • Już nie chcialem się wtracać, ale jednak coś powiem.
    Gdynia to niestety większa wieś na obrzeżach Gdańska. To raptem 2 ulice- Morska i coś tam jeszcze rownoległego, bo Świętojańska to raczej deptak jedyny, który Gdyni istnieje i do ulic raczej go zaliczyć nie można.
    Spróbuj wyjść w Gdyni na głupi rower - przejedziesz kawałek, zaraz musisz zawracać, nie mowiąc już o ścieżkach, których nie ma.
    Inwestycje w firmy- pomijam. - Sporo było już na ten temat i nie bede się powtarzal.
    Jedyne inwestycje na ktore stać Gdynie to remont deptaka i budowa w olokicach Dalmoru,które raczej niezbyt bedą przynosiły zyski, a nawet jeśli to bedzie to zysk jednorazowy ze sprzedaży (terenu bądź apartamentów) - Krótko mowiąc - Szczurek sprzedał grunt i poprawił jakość deptaka - (300 m2 kostki brukowej bądż asfaltu), który robią już kilka miesięcy.
    W ogole nie rozumiem skąd dyskusja na temat co to Gdańsk a co to Gdynia, bo tego w ogole nie można porównywać. I wbijta sobie Gdynianie to wreszcie w te zakute łby, bo jedno czym możecie się chwalić to chyba autobusami, bo jednak muszę przyznać - wydają się ladniejsze. Nie jeżdżę -to nie wiem.
    Aaa.. no i Kępa Redłowska, ale tam też bywam raz do roku i wystarczy.
    Gdyby, ktoryś z Gdynian nie zrozumial do końca - wystarczy porównać ceny mieszkań pomiędzy Gdynią i Gdańskiem, a wszystko powinno się wyjaśnić. - W Gdyni takie same jak w Lęborku czy w innej pipidówie.
    Porównując nie wspominam już o calej reszcie świadczącej o atrakcyjności miasta jak zabytki, kultura itp, bo chyba nie ma czego porównywać nawet.

    • 0 0

  • No ale wieśniak zawsze będzie się kłócił - taki już ich los :)
    Pozdrowienia dla sąsiadów z przedmieścia :)

    • 0 0

  • CW

    każde twoje zdanie antagonizujące gdynię jest kłamstwem. średnia cena mieszkań na rynku pierwotnym i wtórnym w gdyni jest wyzsza niż w gańsku.
    teren pod sea towers nie sprzedał szczurek tylko dalmor ktory z miastem nie ma nic wspólnego. ze ściezkami
    scieżek rowerowymi nie jest tak źle, zwłaszcza zważywszy że 50 % miasta to naturalne tereny rekreacyjne TPK.
    ilość inwestycji publ. i prywatnych to długa lista, szkoda wymieniać.

    • 0 0

  • Drogi w Gdańsku i Gdyni

    Gdańsk bije na głowę Gdynię,ilością i rozmachem inwestycji,Anonim napisał,że w Gdyni drogi się buduje,a w Gdańsku remontuje,otóż Anonimie od 1989 roku w Gdańsku wybudowano ok.15 km nowych głównych dróg:górny odcinek Słowackiego od ronda De La Salle do granicy lasu na Budowlanych za obwodnicą skąd blisko już do gdańskiego lotniska-5,5 km,trasa przez Morenę między Kartuską a Słowackiego-6 km,którą mnóstwo gdynian codziennie dojeżdża do pracy do Gdańska,bo jest świetnie skomunikowana z obwodnicą,odcinek trasy W-Z od Chełmu po Jasień-3,5 km,w tym czasie w Gdyni wybudowano tylko 3 km odcinek Drogi Różowej,więc nie pisz więcej bzdur Anonimie.

    • 0 0

  • co za bzdura z ilością wybudowanych dróg w gdyni od 1989r.(bez dróg osiedlowych i lokalnych o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym ):
    - droga różowa - 4 km
    - estakada kwiatkowskiego - odcinek na wysokości terminalu kontenerowego (koszt budowy ok 5 krotnie wyższy od tradycyjnej autostrady).
    - janka wiśniewskiego - 2 km

    • 0 0

  • Drogi

    Budowa estakady jeszcze nie ruszyła,podobnie jak dokończenie W-Z,Słowackiego,Spacerowej,obwodnicy południowej,Nowej Wałowej,Nowej Świętokrzyskiej,tunelu pod kanałem portowym w Gdańsku ok Janka Wiśniewskiego 2 km plus niech Ci będzie Różowa 4 km,chociaż tyle dopiero będzie miała kiedy dojdzie do Wielkopolskiej,to i tak 2,5x mniej niż w Gdańsku

    • 0 0

  • którka pamięć

    pisałem o ponad kilometrowy odcinek estakady na wysokości bazy kontenerowej a nie odcinek leśny. w połowie lat 90 tych dokończono ten fragment estakady - była to największa inwestycja w połowie lat dziewięćdziesiatych.
    janka wiśniewskiego już została oddana.

    • 0 0

  • Marek

    Budowa W_Z w Gdańsku już ruszyła w przeciwieństwie do Trasy kwiatkowskiego, torej budowa była 10 razy zapowiadana.

    Ja trochę jednak rozumiem mieszkońców gdyni tyle lat im wmawiano że się rozwijają a teraz obudzili się w trudnej bezinwestycyjnej rzeczywistości i to bardzo boli.

    • 0 0

  • przetarg na bud estakady juz roztrzygnięty (w 20 dni od otwarcia ofert) - wartość 225 mln zł.
    w gdańsku przetarg na prace ziemne hali - 9 mln zł ciągnął się 5 miesięcy.
    Bezinwestycyjny gdańsk: gdzie młode miasto? gdzie stacja kolejki smk na targu siennym ? gdzie aquapark, gdzie wyspa spichrzów, gdzie wesołe miasteczko na jasieniu??? to są te wasze inwestycje tak???

    • 0 0

  • za daleko odbiegamy od tematu

    Wątkiem głównym była kolejna inwestycja w Gdańsku. Nalezy sie cieszyć, jak rozumiem koledzy z Gdyni tez się cieszą, bo w Gdyni z inwestycjami wyjatkowo krucho.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane