• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jarosław Wałęsa proponuje zmiany w komunikacji miejskiej

Maciej Korolczuk
27 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Prezydent Gdyni wybrał zastępców
Jarosław Wałęsa (w środku) w razie zwycięstwa w jesiennych wyborach będzie chciał przeprowadzić szereg zmian w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Jarosław Wałęsa (w środku) w razie zwycięstwa w jesiennych wyborach będzie chciał przeprowadzić szereg zmian w komunikacji miejskiej w Gdańsku.

Jarosław Wałęsa, jeśli zostanie prezydentem, zamierza podnosić co roku wydatki na komunikację aż osiągną pułap 500 mln zł. Nowością podczas jego kadencji ma być wspólny bilet do przejazdów tramwajami, autobusami i koleją na terenie miasta oraz jednotorowa linia tramwajowa do zoo. Priorytetem zaś budowa linii tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz oraz odciążenie Oliwy poprzez rozbudowę Spacerowej o buspasy. Co ciekawe, osobistą odpowiedzialność za komunikację ma ponosić sam Wałęsa, który zrezygnuje w tym względzie z zastępcy.



Który z pomysłów Jarosława Wałęsy na zmiany w komunikacji w Gdańsku podoba Ci się najbardziej?

Zanim eurodeputowany spotkał się z dziennikarzami na pętli tramwajowej w Oliwie, przez kilka godzin podróżował po Gdańsku komunikacją miejską. Jak sam podkreślił, realizuje w ten sposób swoje hasło wyborcze, które brzmi: "Bliżej mieszkańców". Wałęsa od rana jeżdził po Jasieniu, Śródmieściu, Osowej i Oliwie, gdzie rozmawiał z pasażerami o ich bolączkach i potrzebach. Głównym celem ma być przekonanie mieszkańców do podróżowania komunikacją i pozostawienie swoich aut np. na parkingach park&ride.

- Boli mnie, że gdańszczanie odchodzą od korzystania z komunikacji miejskiej - podkreślał Jarosław Wałęsa, kandydat na prezydenta Gdańska z Koalicji Obywatelskiej, czyli połączonych sił PO i Nowoczesnej. - Ten trend trzeba odwrócić. Aby tak się stało, autobusy i tramwaje muszą być punktualne, niezawodne i bezawaryjne. To sprawi, że będą konkurencyjne wobec indywidualnego transportu. I o to nam chodzi. Do tego będziemy dążyć.

500 mln zł na komunikację i wspólny bilet



Wałęsa zapowiedział, że podczas kadencji radykalnie podniesie nakłady na komunikację do 500 mln zł rocznie (obecnie to niecałe 300 mln zł). Podkreślił jednocześnie, że nie będzie się to wiązało z podwyżkami cen biletów czy rezygnacją z inwestycji. Środki na ten cel znajdzie w nadwyżkach budżetowych. Wzrost nakładów na komunikację ma też oznaczać podwyżki dla motorniczych i kierowców autobusów.

- Gdy dziś patrzę na Gdańskie Autobusy i Tramwaje, Szybką Kolej Miejską czy Pomorską Kolej Metropolitalną, odnoszę wrażenie, że to trzy niezależne, konkurencyjne byty, które rywalizują ze sobą o pasażerów. Tak być nie może. Trzeba lepszej koordynacji przewozów pomiędzy poszczególnymi przewoźnikami. Dlatego proponujemy wspólny bilet dla kolei, autobusów i tramwajów na terenie miasta.
Jak zapowiedział obecny na konferencji radny Mariusz Andrzejczak, wspólny bilet miałby być współfinansowany przez Marszałka Województwa. Rocznie będzie to kosztować 10 mln zł.

- Chodzi o dofinansowanie biletów okresowych, miesięcznych czy kwartalnych, by mieszkańcy mogli na jednym bilecie swobodnie podróżować autobusem, tramwajem i koleją na terenie miasta. Takie rozwiązania sprawdziły się w Poznaniu czy Warszawie i nie widzimy powodu, by do czasu wprowadzenia biletu metropolitalnego nie mogłoby sprawdzić się w Gdańsku - mówił Andrzejczak.

Priorytetem budowa linii tramwajowej do Wrzeszcza



Wśród priorytetów wskazano także budowę linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz (tzw. Nowa Politechniczna), której przebieg skutecznie oprotestowali mieszkańcy Wrzeszcza.

- Będziemy chcieli spotkać się przy okrągłym stole, by przekonać tych mieszkańców do naszych pomysłów. Aby to osiągnąć, nie wykluczamy złożenia propozycji zabezpieczenia czy wykupu mieszkań po atrakcyjnych cenach. Od 3,5 roku stoimy w tej sprawie w miejscu. Jeśli nie zrealizujemy tej inwestycji w nadchodzących 5 latach żadna z inwestycji na południu Gdańska nie spełni swojego zadania, bo tramwaje wciąż będą jeździć przez centrum Gdańska i węzeł Hucisko, który już jest kompletnie zapchany i niewydolny - dodał Piotr Borawski, przewodniczący klubu PO w radzie miasta.
Wałęsa chciałby też:

  • rozbudowy do dwóch pasów w obu kierunkach ul. Spacerowej wraz z drogą rowerową,
  • udrożnienia wąskiego gardła na ul. Kartuskiej w Kokoszkach między Gdańskiem a Żukowem,
  • budowy jednotorowej linii tramwajowej do ZOO,
  • połączenia tramwajowego między al. Hallera a Marynarki Polskiej wzdłuż Drogi Zielonej.

Jednocześnie nie wykluczył wznowienia rozmów z PKP o przywróceniu linii kolejowej przez Letnicę do Nowego Portu. Według ostatnich informacji, kolejarze przewidzieli tę linię do likwidacji.

Wałęsa weźmie sprawy w swoje ręce



"Racjonalizacją" nazwano ewentualne zmiany w ZTM i GAiT, a więc spółkach odpowiedzialnych za organizację i obsługę transportu publicznego w mieście. Kandydat na prezydenta zapowiedział, że po ewentualnym zwycięstwie przyjrzy się strukturze zatrudnienia i zarządzania w obu spółkach i nie wyklucza, że przywróci schemat sprzed 2004 r., kiedy nastąpiło rozdzielenie Zakładu Komunikacji Miejskiej (obecnie GAiT) i ZTM.

Co ciekawe, w gabinecie Wałęsy za komunikację miejską ma odpowiadać sam Wałęsa. Obecnie obowiązki te pełni wiceprezydent Piotr Grzelak.

Opinie (694) ponad 20 zablokowanych

  • 12 lat rządów PO i pomysły na transport publiczny? (1)

    Kto się na to nabiera mili Państwo ..

    • 30 4

    • Lemingi i dzieci ubekow.

      • 8 4

  • (1)

    Trolle od Adamowicza mordki w kubeł. Papiery zmiotą Pawełka. Nie zabierze nam platformy!

    • 6 19

    • Czas na zmiany w Gdańsku

      • 3 1

  • teraz co będą specjalnie pisać o Wałęsie żeby rozbić głosy na wałęse i adamowicza

    Zapominają o jednym naziwsku który jak mieszkańcy będą razem w tych wyborach wygra.
    jestem za dobra zmianą mam nadzieję że w warszawie też PO zostanie odsunięte od koryta.

    • 21 6

  • "kur*a synuś, weź ty tam pujć kandidować bo mie to chyba jednak te polaki nie przepuszczo!"

    • 21 5

  • Czas na zmiany w Gdańsku Ani Wałęsa Ani Adamowicz .

    Kandydat jest jeden

    • 34 11

  • Jarosław Wałęsa w środku hahaha

    znana postać hahaha

    • 15 5

  • jestem za panem Adamowiczem (2)

    za jego rządów moja firma wykupiła działki które były nic nie warte obiecał tramwaj plan zagospodarowania za akcję w mojej firmie 850 tys zł wartość. mieszkania wtedy były warte 4 tys zł za metrw kwadratowy wtedy zarabialiśmy kupę kasy liczoną w milionach . teraz metr jest po 5500zł koszty nie wzrosły budwy mieszkań - zarabiamy miliony !!!!!! do tego GLBT my żydzi mamy naprawdę tutaj spokój układy i możemy się rozwijać nasze rodziny żyją w dostatku i dobrobycie oby ten stan rzeczy trwal jak najdłużej ... mało tego Polacy biorą kredyty wspierając naszą nację finansowo. oby ten cholerny pis nie przyszedł do Gdańska zaraza albo nasz Wałęsa albo nasz Adamowicz - innego wyjścia nie widzę

    • 8 28

    • Deweloper (1)

      Który to ? ROBYG ?

      • 7 2

      • Nie, to kolejny idiota pisior

        • 3 8

  • Kolejny pionek sterowany przez ex agenturę.

    • 22 5

  • GAit i ZTM (1)

    Nie mogą być połączone, bo UE zabrania łączenia organizatora przewozów i samego przewoźnika. Wałęsa powinien to wiedzieć.

    • 13 1

    • Oj tam oj tam. Psujesz im przedwyborcze ściemy

      • 2 0

  • zjazd z obwodnicy od strony dzialek to zly pomysl

    A co z ulica slowackiego i zlota karczma .
    auta osob zjezdzajacych z obwodnicy blokuja wyjazd mieszkancow z osiedli. Poprzez to autobusy oczywiscie sie spozniaja.zrobcie cos z tym

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane