• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jarosław Wałęsa proponuje zmiany w komunikacji miejskiej

Maciej Korolczuk
27 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Prezydent Gdyni wybrał zastępców
Jarosław Wałęsa (w środku) w razie zwycięstwa w jesiennych wyborach będzie chciał przeprowadzić szereg zmian w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Jarosław Wałęsa (w środku) w razie zwycięstwa w jesiennych wyborach będzie chciał przeprowadzić szereg zmian w komunikacji miejskiej w Gdańsku.

Jarosław Wałęsa, jeśli zostanie prezydentem, zamierza podnosić co roku wydatki na komunikację aż osiągną pułap 500 mln zł. Nowością podczas jego kadencji ma być wspólny bilet do przejazdów tramwajami, autobusami i koleją na terenie miasta oraz jednotorowa linia tramwajowa do zoo. Priorytetem zaś budowa linii tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz oraz odciążenie Oliwy poprzez rozbudowę Spacerowej o buspasy. Co ciekawe, osobistą odpowiedzialność za komunikację ma ponosić sam Wałęsa, który zrezygnuje w tym względzie z zastępcy.



Który z pomysłów Jarosława Wałęsy na zmiany w komunikacji w Gdańsku podoba Ci się najbardziej?

Zanim eurodeputowany spotkał się z dziennikarzami na pętli tramwajowej w Oliwie, przez kilka godzin podróżował po Gdańsku komunikacją miejską. Jak sam podkreślił, realizuje w ten sposób swoje hasło wyborcze, które brzmi: "Bliżej mieszkańców". Wałęsa od rana jeżdził po Jasieniu, Śródmieściu, Osowej i Oliwie, gdzie rozmawiał z pasażerami o ich bolączkach i potrzebach. Głównym celem ma być przekonanie mieszkańców do podróżowania komunikacją i pozostawienie swoich aut np. na parkingach park&ride.

- Boli mnie, że gdańszczanie odchodzą od korzystania z komunikacji miejskiej - podkreślał Jarosław Wałęsa, kandydat na prezydenta Gdańska z Koalicji Obywatelskiej, czyli połączonych sił PO i Nowoczesnej. - Ten trend trzeba odwrócić. Aby tak się stało, autobusy i tramwaje muszą być punktualne, niezawodne i bezawaryjne. To sprawi, że będą konkurencyjne wobec indywidualnego transportu. I o to nam chodzi. Do tego będziemy dążyć.

500 mln zł na komunikację i wspólny bilet



Wałęsa zapowiedział, że podczas kadencji radykalnie podniesie nakłady na komunikację do 500 mln zł rocznie (obecnie to niecałe 300 mln zł). Podkreślił jednocześnie, że nie będzie się to wiązało z podwyżkami cen biletów czy rezygnacją z inwestycji. Środki na ten cel znajdzie w nadwyżkach budżetowych. Wzrost nakładów na komunikację ma też oznaczać podwyżki dla motorniczych i kierowców autobusów.

- Gdy dziś patrzę na Gdańskie Autobusy i Tramwaje, Szybką Kolej Miejską czy Pomorską Kolej Metropolitalną, odnoszę wrażenie, że to trzy niezależne, konkurencyjne byty, które rywalizują ze sobą o pasażerów. Tak być nie może. Trzeba lepszej koordynacji przewozów pomiędzy poszczególnymi przewoźnikami. Dlatego proponujemy wspólny bilet dla kolei, autobusów i tramwajów na terenie miasta.
Jak zapowiedział obecny na konferencji radny Mariusz Andrzejczak, wspólny bilet miałby być współfinansowany przez Marszałka Województwa. Rocznie będzie to kosztować 10 mln zł.

- Chodzi o dofinansowanie biletów okresowych, miesięcznych czy kwartalnych, by mieszkańcy mogli na jednym bilecie swobodnie podróżować autobusem, tramwajem i koleją na terenie miasta. Takie rozwiązania sprawdziły się w Poznaniu czy Warszawie i nie widzimy powodu, by do czasu wprowadzenia biletu metropolitalnego nie mogłoby sprawdzić się w Gdańsku - mówił Andrzejczak.

Priorytetem budowa linii tramwajowej do Wrzeszcza



Wśród priorytetów wskazano także budowę linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz (tzw. Nowa Politechniczna), której przebieg skutecznie oprotestowali mieszkańcy Wrzeszcza.

- Będziemy chcieli spotkać się przy okrągłym stole, by przekonać tych mieszkańców do naszych pomysłów. Aby to osiągnąć, nie wykluczamy złożenia propozycji zabezpieczenia czy wykupu mieszkań po atrakcyjnych cenach. Od 3,5 roku stoimy w tej sprawie w miejscu. Jeśli nie zrealizujemy tej inwestycji w nadchodzących 5 latach żadna z inwestycji na południu Gdańska nie spełni swojego zadania, bo tramwaje wciąż będą jeździć przez centrum Gdańska i węzeł Hucisko, który już jest kompletnie zapchany i niewydolny - dodał Piotr Borawski, przewodniczący klubu PO w radzie miasta.
Wałęsa chciałby też:

  • rozbudowy do dwóch pasów w obu kierunkach ul. Spacerowej wraz z drogą rowerową,
  • udrożnienia wąskiego gardła na ul. Kartuskiej w Kokoszkach między Gdańskiem a Żukowem,
  • budowy jednotorowej linii tramwajowej do ZOO,
  • połączenia tramwajowego między al. Hallera a Marynarki Polskiej wzdłuż Drogi Zielonej.

Jednocześnie nie wykluczył wznowienia rozmów z PKP o przywróceniu linii kolejowej przez Letnicę do Nowego Portu. Według ostatnich informacji, kolejarze przewidzieli tę linię do likwidacji.

Wałęsa weźmie sprawy w swoje ręce



"Racjonalizacją" nazwano ewentualne zmiany w ZTM i GAiT, a więc spółkach odpowiedzialnych za organizację i obsługę transportu publicznego w mieście. Kandydat na prezydenta zapowiedział, że po ewentualnym zwycięstwie przyjrzy się strukturze zatrudnienia i zarządzania w obu spółkach i nie wyklucza, że przywróci schemat sprzed 2004 r., kiedy nastąpiło rozdzielenie Zakładu Komunikacji Miejskiej (obecnie GAiT) i ZTM.

Co ciekawe, w gabinecie Wałęsy za komunikację miejską ma odpowiadać sam Wałęsa. Obecnie obowiązki te pełni wiceprezydent Piotr Grzelak.

Opinie (694) ponad 20 zablokowanych

  • SKM i PKM rywalizują? (1)

    "Gdy dziś patrzę na Gdańskie Autobusy i Tramwaje, Szybką Kolej Miejską czy Pomorską Kolej Metropolitalną, odnoszę wrażenie, że to trzy niezależne, konkurencyjne byty, które rywalizują ze sobą o pasażerów." - SKM obsługuje linie PKM, więc jest na prawdę super zorientowany w sprawach komunikacji

    • 22 1

    • Dziś pewnie pierwszy raz jechał

      • 5 0

  • Tylko Mlody Bolek albo Budyn daja gwarancje kontunuacji starego ukladu. Bede glosowal na obydwoch.

    • 23 5

  • Wspólny bilet na autobus i skmkę?

    Fantasta.
    Już łatwiej by było aby stary dortmund przekroczył prędkość światła na Wita Stwosza.

    • 17 1

  • Użytkownik komunikacji (1)

    Wałęsa nie ma pojęcia o czym mówi. Bilety na Gait i SKM(PKM) wydaje je MZKZG są i jednorazowe i czasowe.
    Bilety SKM i PKM też są wspólne i na tej samej taryfie.
    Tramwaje do ZOO nie wiem w jakim celu, są o wiele ważniejsze punkty gdzie zapotrzebowanie na komunikację miejsca ma szansę przynosić małe straty.

    • 25 3

    • Szanowny Panie Kandydacie, proszę się najpierw do edukować, a potem składać obietnice. Kompletny brak wiedzy na temat realiów, a także przepisów.

      • 5 0

  • Beka

    Budyń trolluje Młodego Bolka, a Młody Bolek Budynia.

    • 23 4

  • To dobry pomysł

    • 2 14

  • Co przekona kierowców do rezygnacji z jazdy samotnie blachozłomem.?Wysokie koszty i opłaty za parkowanie!

    Oraz ograniczenia jakie wprowadziły miasta zachodnie. Sprawna szybka i tańsza komunikacja miejska!!Autobusy nie mogą stać w korkach które tworzą janusze w pojedynkę !
    Rozbudowa spacerowej to zdecydowanie lepszy pomysł niż idiotyczny Tunel pod pachołkiem i autostrada w parku Reagana !

    • 13 7

  • żydzi mają i Adamowicza i Wałęsę starego w garści (5)

    Tylko Pan plażyński niech nastapi dobra zmiana niech deweloperka kwiczy niech układy znikną na zawsze Niech Gdańsk wróci do mieszkańców a nie do bogatych deweloperów podnoszących metr kwadratowy w którym jest mieszkanie dla budynia. Dość

    • 32 15

    • byle co jesz i byle co piszesz . Gdańsk to nie wieś ,bo tam jest elektorat Pisu (4)

      • 3 5

      • a co jem ? (1)

        • 4 4

        • kaszankę ,przerzuć się na lepsze i zmień pampersa bo ci przecieka

          • 2 3

      • (1)

        Odstaw klej synu ubeka.

        • 5 2

        • Dla Pisuarów jak ktoś ma inne poglądy niż oni to zaraz musi być ubekiem

          całe pisowskie prostactwo i

          • 5 4

  • Od kiedy ZTM to spółka?

    • 7 0

  • Mam dosć Adamowicza Wałęsa też mi się źle kojarzy płażyński moja rodzina da mu szansę młody bez układów

    • 29 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane