• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jarosław Wałęsa proponuje zmiany w komunikacji miejskiej

Maciej Korolczuk
27 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Prezydent Gdyni wybrał zastępców
Jarosław Wałęsa (w środku) w razie zwycięstwa w jesiennych wyborach będzie chciał przeprowadzić szereg zmian w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Jarosław Wałęsa (w środku) w razie zwycięstwa w jesiennych wyborach będzie chciał przeprowadzić szereg zmian w komunikacji miejskiej w Gdańsku.

Jarosław Wałęsa, jeśli zostanie prezydentem, zamierza podnosić co roku wydatki na komunikację aż osiągną pułap 500 mln zł. Nowością podczas jego kadencji ma być wspólny bilet do przejazdów tramwajami, autobusami i koleją na terenie miasta oraz jednotorowa linia tramwajowa do zoo. Priorytetem zaś budowa linii tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz oraz odciążenie Oliwy poprzez rozbudowę Spacerowej o buspasy. Co ciekawe, osobistą odpowiedzialność za komunikację ma ponosić sam Wałęsa, który zrezygnuje w tym względzie z zastępcy.



Który z pomysłów Jarosława Wałęsy na zmiany w komunikacji w Gdańsku podoba Ci się najbardziej?

Zanim eurodeputowany spotkał się z dziennikarzami na pętli tramwajowej w Oliwie, przez kilka godzin podróżował po Gdańsku komunikacją miejską. Jak sam podkreślił, realizuje w ten sposób swoje hasło wyborcze, które brzmi: "Bliżej mieszkańców". Wałęsa od rana jeżdził po Jasieniu, Śródmieściu, Osowej i Oliwie, gdzie rozmawiał z pasażerami o ich bolączkach i potrzebach. Głównym celem ma być przekonanie mieszkańców do podróżowania komunikacją i pozostawienie swoich aut np. na parkingach park&ride.

- Boli mnie, że gdańszczanie odchodzą od korzystania z komunikacji miejskiej - podkreślał Jarosław Wałęsa, kandydat na prezydenta Gdańska z Koalicji Obywatelskiej, czyli połączonych sił PO i Nowoczesnej. - Ten trend trzeba odwrócić. Aby tak się stało, autobusy i tramwaje muszą być punktualne, niezawodne i bezawaryjne. To sprawi, że będą konkurencyjne wobec indywidualnego transportu. I o to nam chodzi. Do tego będziemy dążyć.

500 mln zł na komunikację i wspólny bilet



Wałęsa zapowiedział, że podczas kadencji radykalnie podniesie nakłady na komunikację do 500 mln zł rocznie (obecnie to niecałe 300 mln zł). Podkreślił jednocześnie, że nie będzie się to wiązało z podwyżkami cen biletów czy rezygnacją z inwestycji. Środki na ten cel znajdzie w nadwyżkach budżetowych. Wzrost nakładów na komunikację ma też oznaczać podwyżki dla motorniczych i kierowców autobusów.

- Gdy dziś patrzę na Gdańskie Autobusy i Tramwaje, Szybką Kolej Miejską czy Pomorską Kolej Metropolitalną, odnoszę wrażenie, że to trzy niezależne, konkurencyjne byty, które rywalizują ze sobą o pasażerów. Tak być nie może. Trzeba lepszej koordynacji przewozów pomiędzy poszczególnymi przewoźnikami. Dlatego proponujemy wspólny bilet dla kolei, autobusów i tramwajów na terenie miasta.
Jak zapowiedział obecny na konferencji radny Mariusz Andrzejczak, wspólny bilet miałby być współfinansowany przez Marszałka Województwa. Rocznie będzie to kosztować 10 mln zł.

- Chodzi o dofinansowanie biletów okresowych, miesięcznych czy kwartalnych, by mieszkańcy mogli na jednym bilecie swobodnie podróżować autobusem, tramwajem i koleją na terenie miasta. Takie rozwiązania sprawdziły się w Poznaniu czy Warszawie i nie widzimy powodu, by do czasu wprowadzenia biletu metropolitalnego nie mogłoby sprawdzić się w Gdańsku - mówił Andrzejczak.

Priorytetem budowa linii tramwajowej do Wrzeszcza



Wśród priorytetów wskazano także budowę linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz (tzw. Nowa Politechniczna), której przebieg skutecznie oprotestowali mieszkańcy Wrzeszcza.

- Będziemy chcieli spotkać się przy okrągłym stole, by przekonać tych mieszkańców do naszych pomysłów. Aby to osiągnąć, nie wykluczamy złożenia propozycji zabezpieczenia czy wykupu mieszkań po atrakcyjnych cenach. Od 3,5 roku stoimy w tej sprawie w miejscu. Jeśli nie zrealizujemy tej inwestycji w nadchodzących 5 latach żadna z inwestycji na południu Gdańska nie spełni swojego zadania, bo tramwaje wciąż będą jeździć przez centrum Gdańska i węzeł Hucisko, który już jest kompletnie zapchany i niewydolny - dodał Piotr Borawski, przewodniczący klubu PO w radzie miasta.
Wałęsa chciałby też:

  • rozbudowy do dwóch pasów w obu kierunkach ul. Spacerowej wraz z drogą rowerową,
  • udrożnienia wąskiego gardła na ul. Kartuskiej w Kokoszkach między Gdańskiem a Żukowem,
  • budowy jednotorowej linii tramwajowej do ZOO,
  • połączenia tramwajowego między al. Hallera a Marynarki Polskiej wzdłuż Drogi Zielonej.

Jednocześnie nie wykluczył wznowienia rozmów z PKP o przywróceniu linii kolejowej przez Letnicę do Nowego Portu. Według ostatnich informacji, kolejarze przewidzieli tę linię do likwidacji.

Wałęsa weźmie sprawy w swoje ręce



"Racjonalizacją" nazwano ewentualne zmiany w ZTM i GAiT, a więc spółkach odpowiedzialnych za organizację i obsługę transportu publicznego w mieście. Kandydat na prezydenta zapowiedział, że po ewentualnym zwycięstwie przyjrzy się strukturze zatrudnienia i zarządzania w obu spółkach i nie wyklucza, że przywróci schemat sprzed 2004 r., kiedy nastąpiło rozdzielenie Zakładu Komunikacji Miejskiej (obecnie GAiT) i ZTM.

Co ciekawe, w gabinecie Wałęsy za komunikację miejską ma odpowiadać sam Wałęsa. Obecnie obowiązki te pełni wiceprezydent Piotr Grzelak.

Opinie (694) ponad 20 zablokowanych

  • Hołubowski i Hamadyk Karol Nawrocki i Dudek Prezydentem !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    hołubowski

    • 0 4

  • gdańsk tworzą mieszkańcy ty i ja

    hołubowski

    • 1 4

  • Nic gorszego od tej familii

    Polski spotkać nie mogło. No, jeszcze tusk i pawlak do kompletu z komuchami.

    • 15 4

  • Niech zmienią tego Bydlaka Lisickiego i będzie oki

    • 11 4

  • Nie ufam ani wałęsom,

    ani budyniowi ani psom.

    • 16 2

  • kto będzie kapciowym?

    • 12 1

  • znowu jakiś "gdańszczanin" wymyśla |Gdańsk Południe

    nie ma takiego dziwadła są tam a szczególnie na zachodzie miasta osiedla o swoich bardzo ładnych nazwach. A ten idiota który wymyślił w Gdańsku Gdańsk Południe neich się przejedzie trasą W-Z i zobaczy ten dziwoląg na każdej wiacie a na \|Chełmie paranoja ma szczyt mianowicie Chjełm znaajduje się w Gdańsku Południe a tak naprawdę ul. Witosa znajduje się na Chełmie w mieście Gdańsku. Jeszcze głupiej jest na Kartuskiej gdzie jadąc od Śródmieścia mamy Siedlce, Gdańsk Południe, Siedlce Gdańsk Południe a dalej Kokoszki. a naprawdę po Siedclach jest Jasień Kiełpinek Kokoszki i każdy wie gdzie jest. To wszystko jest głupie ale można się domyślić że ten kto to wymyślił mieszka gdzieś między Orunią a Lipcami a jego ambicje tak daleko sięgają , że na skrzyżowaniach Św. Wojciecha z Ukośną i Niegowską Uwaga !!!!!! znajduje się w Środmieściu. I za takie działania urzędnicy biorą niemałe pensje. Czyli Śmiało można powiedzieć, że ZDiZ jest Zarządem Dezinformacji Miejskiej

    • 9 2

  • Tramwaje jeżdżą wolniej

    niż za komuny.
    Co rusz światła i sprzedawanie biletów przez motorniczego.
    Wolę rowerem jechać lub autem mimo, że mam komunikację za darmo

    • 9 2

  • Przecież ,

    ZKM to niezła kasa do przytulania, po co ma się dzielić z zastępcą

    • 4 2

  • To hipokryzja.

    Ja też chcę zmian, ale w służbie zdrowia.Ale nie jest to powód dla którego będę starał się o stołek przy korycie.Jak mnie wybierzecie to ja wam zrobię dobrze - ale za wasze.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane