• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jarosław Wałęsa proponuje zmiany w komunikacji miejskiej

Maciej Korolczuk
27 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Prezydent Gdyni wybrał zastępców
Jarosław Wałęsa (w środku) w razie zwycięstwa w jesiennych wyborach będzie chciał przeprowadzić szereg zmian w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Jarosław Wałęsa (w środku) w razie zwycięstwa w jesiennych wyborach będzie chciał przeprowadzić szereg zmian w komunikacji miejskiej w Gdańsku.

Jarosław Wałęsa, jeśli zostanie prezydentem, zamierza podnosić co roku wydatki na komunikację aż osiągną pułap 500 mln zł. Nowością podczas jego kadencji ma być wspólny bilet do przejazdów tramwajami, autobusami i koleją na terenie miasta oraz jednotorowa linia tramwajowa do zoo. Priorytetem zaś budowa linii tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz oraz odciążenie Oliwy poprzez rozbudowę Spacerowej o buspasy. Co ciekawe, osobistą odpowiedzialność za komunikację ma ponosić sam Wałęsa, który zrezygnuje w tym względzie z zastępcy.



Który z pomysłów Jarosława Wałęsy na zmiany w komunikacji w Gdańsku podoba Ci się najbardziej?

Zanim eurodeputowany spotkał się z dziennikarzami na pętli tramwajowej w Oliwie, przez kilka godzin podróżował po Gdańsku komunikacją miejską. Jak sam podkreślił, realizuje w ten sposób swoje hasło wyborcze, które brzmi: "Bliżej mieszkańców". Wałęsa od rana jeżdził po Jasieniu, Śródmieściu, Osowej i Oliwie, gdzie rozmawiał z pasażerami o ich bolączkach i potrzebach. Głównym celem ma być przekonanie mieszkańców do podróżowania komunikacją i pozostawienie swoich aut np. na parkingach park&ride.

- Boli mnie, że gdańszczanie odchodzą od korzystania z komunikacji miejskiej - podkreślał Jarosław Wałęsa, kandydat na prezydenta Gdańska z Koalicji Obywatelskiej, czyli połączonych sił PO i Nowoczesnej. - Ten trend trzeba odwrócić. Aby tak się stało, autobusy i tramwaje muszą być punktualne, niezawodne i bezawaryjne. To sprawi, że będą konkurencyjne wobec indywidualnego transportu. I o to nam chodzi. Do tego będziemy dążyć.

500 mln zł na komunikację i wspólny bilet



Wałęsa zapowiedział, że podczas kadencji radykalnie podniesie nakłady na komunikację do 500 mln zł rocznie (obecnie to niecałe 300 mln zł). Podkreślił jednocześnie, że nie będzie się to wiązało z podwyżkami cen biletów czy rezygnacją z inwestycji. Środki na ten cel znajdzie w nadwyżkach budżetowych. Wzrost nakładów na komunikację ma też oznaczać podwyżki dla motorniczych i kierowców autobusów.

- Gdy dziś patrzę na Gdańskie Autobusy i Tramwaje, Szybką Kolej Miejską czy Pomorską Kolej Metropolitalną, odnoszę wrażenie, że to trzy niezależne, konkurencyjne byty, które rywalizują ze sobą o pasażerów. Tak być nie może. Trzeba lepszej koordynacji przewozów pomiędzy poszczególnymi przewoźnikami. Dlatego proponujemy wspólny bilet dla kolei, autobusów i tramwajów na terenie miasta.
Jak zapowiedział obecny na konferencji radny Mariusz Andrzejczak, wspólny bilet miałby być współfinansowany przez Marszałka Województwa. Rocznie będzie to kosztować 10 mln zł.

- Chodzi o dofinansowanie biletów okresowych, miesięcznych czy kwartalnych, by mieszkańcy mogli na jednym bilecie swobodnie podróżować autobusem, tramwajem i koleją na terenie miasta. Takie rozwiązania sprawdziły się w Poznaniu czy Warszawie i nie widzimy powodu, by do czasu wprowadzenia biletu metropolitalnego nie mogłoby sprawdzić się w Gdańsku - mówił Andrzejczak.

Priorytetem budowa linii tramwajowej do Wrzeszcza



Wśród priorytetów wskazano także budowę linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz (tzw. Nowa Politechniczna), której przebieg skutecznie oprotestowali mieszkańcy Wrzeszcza.

- Będziemy chcieli spotkać się przy okrągłym stole, by przekonać tych mieszkańców do naszych pomysłów. Aby to osiągnąć, nie wykluczamy złożenia propozycji zabezpieczenia czy wykupu mieszkań po atrakcyjnych cenach. Od 3,5 roku stoimy w tej sprawie w miejscu. Jeśli nie zrealizujemy tej inwestycji w nadchodzących 5 latach żadna z inwestycji na południu Gdańska nie spełni swojego zadania, bo tramwaje wciąż będą jeździć przez centrum Gdańska i węzeł Hucisko, który już jest kompletnie zapchany i niewydolny - dodał Piotr Borawski, przewodniczący klubu PO w radzie miasta.
Wałęsa chciałby też:

  • rozbudowy do dwóch pasów w obu kierunkach ul. Spacerowej wraz z drogą rowerową,
  • udrożnienia wąskiego gardła na ul. Kartuskiej w Kokoszkach między Gdańskiem a Żukowem,
  • budowy jednotorowej linii tramwajowej do ZOO,
  • połączenia tramwajowego między al. Hallera a Marynarki Polskiej wzdłuż Drogi Zielonej.

Jednocześnie nie wykluczył wznowienia rozmów z PKP o przywróceniu linii kolejowej przez Letnicę do Nowego Portu. Według ostatnich informacji, kolejarze przewidzieli tę linię do likwidacji.

Wałęsa weźmie sprawy w swoje ręce



"Racjonalizacją" nazwano ewentualne zmiany w ZTM i GAiT, a więc spółkach odpowiedzialnych za organizację i obsługę transportu publicznego w mieście. Kandydat na prezydenta zapowiedział, że po ewentualnym zwycięstwie przyjrzy się strukturze zatrudnienia i zarządzania w obu spółkach i nie wyklucza, że przywróci schemat sprzed 2004 r., kiedy nastąpiło rozdzielenie Zakładu Komunikacji Miejskiej (obecnie GAiT) i ZTM.

Co ciekawe, w gabinecie Wałęsy za komunikację miejską ma odpowiadać sam Wałęsa. Obecnie obowiązki te pełni wiceprezydent Piotr Grzelak.

Opinie (694) ponad 20 zablokowanych

  • pustosłowa

    • 10 1

  • METRO (3)

    A metro też będzie ?

    • 17 0

    • POdwodne

      • 3 0

    • Własnie chodzi oto ze powinno byc moze nie metro ale wiecej tras skm nowy port i reszta!!

      • 0 3

    • tak! tak! tak!

      metro goldwyn mayer
      metroseksualność
      metropolitańczykowianeczka

      • 1 0

  • żadnych wałesów w Gdańsku

    dość nieudaczników bez zadnej wiedzy co sie pchają do koryta.
    wreszcie kiedy zmiana nazwy lotniska w Rebiechowie?

    • 21 2

  • hahahahaha

    ktos sprawnie podsumował Walese na wykopie az plakalismy ze smiechu
    facet ktory ma nieprzydatne wyksztalcenie (podobno ma). Zasłynał z wjechania motocyklem w auto i niczym innym. pochodzi z rodziny która jest raczej krytykowana za zachowanie jej członków i skonfliktowana z prawem w tym karnym. Do tego ma byc na podmianke za Adamowicza :-). Wybór miedzy dzuma a cholera.
    Dla mnie PO jest nie do przyjecia wraz ze swoim kandydatem z powodu akceptowania trucia ludzi przez Portservice truciznami z Ukrainy i innymi. To mi wystarczy aby głosowac moze nie za PIS ale na pewno przeciw PO.

    • 18 3

  • Jeśli..

    powie Pan Jarosław że rozliczy leguminę co do złotówki no to może....ktoś Mu uwierzy.?

    • 9 2

  • Oddawaj kredkę!

    • 9 0

  • Walesa Adamowicz to nie są ludzie z Gdańska (1)

    Brak gdańskiego stylu i sposobu życia się kłania.
    Nie nadają się zwyczajnie do zarządzania miastem.

    • 20 7

    • gdański styl i sposób życia

      czy to ten Alberta Forstera?
      czy może ten młodych wałęsiąt?
      czy moźe ten bankstera Lewandowskiego?
      czy może ten bezdomniaczka Buraczewskiego z Oliwy?
      czy moźe ten kapitana Beneke z "Piotra z Gdańska"?
      czy może noblisty Guenthera?

      moźesz bliżej zdefiniować ten wypiard?

      • 2 1

  • 2X2

    Nie chcemy starych-nowych Wałków.

    • 19 1

  • Uwaga

    L. Wałęsa dał już każdemu średnio 100 milionów starych zł (czyli 10 000 PLN), choć niebezpośrednio - dzięki jego dążeniu do UE (choć wprowadzał już kto inny) dostaliśmy z funduszy już więcej na osobę, niż 10 000 PLN (nie licząc tego, co wpłacamy). Gdańsk dzięki temu dość szybko na tle innych miast zmodernizował np. tabor komunikacji miejskiej czy wybudował nowe drogi. Byleby teraz tego nie roztrwaniać przez nieprzemyślane decyzje, które skutkują np. niesprawną komunikacją. Czy J. Wałęsa będzie to potrafił - może będzie okazja, by się przekonać.

    • 3 16

  • Kanał

    Udrożnić można starą rurę. Drogi trzeba najpierw zaplanować, zaprojektować, a potem wybudować. W Gdańsku drogi już na etapie planowania są za wąskie. Wąski motocyklista tego nie pojmie.

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane