- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (169 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Jeden bilet metropolitalny i dwie linie 6. Pomyłka kosztowała pasażerkę ponad 200 zł
Co łączy Gdańsk i Wejherowo? Okazuje się, że bardzo wiele - zwłaszcza jeżeli spojrzymy na numerację linii komunikacji miejskiej. Przekonała się o tym boleśnie dla swojego portfela nasza czytelniczka, która w tramwaju linii 6 zakupiła przez telefon bilet na autobus linii 6 w Wejherowie. O pomyłkę nie jest trudno, ponieważ bilety metropolitalne różnią się trzyliterowym skrótem, a urzędnicy sami przyznają, że to nie pierwszy przypadek tego typu.
W tym zakresie udało się m.in. wprowadzić bilety metropolitalne, w tym obecne w aplikacjach na telefony komórkowe bilety jednoprzejazdowe. Integracja jednak nie objęła do dzisiaj w pełni numeracji linii komunikacji miejskiej, o czym przekonała się nasza czytelniczka.
Trzy litery, które doprowadziły do wystawienia mandatu
- 15 maja o godz. 6:32 wsiadłam do tramwaju linii 6 na pętli Łostowice Świętokrzyska, która znajduje się w pobliżu miejsca mojego zamieszkania. Podróżowałam z dzieckiem, które z racji autyzmu wymaga większej uwagi. Bilet na przejazd kupiłam w aplikacji Jakdojade i niestety nieopatrznie wybrałam pierwszą podpowiedź przez aplikację - pozycję oznaczoną jako MZK (...). O godz. 7:09 na wysokości Galerii Bałtyckiej kontroler orzekł brak ważnego biletu, choć nie jest możliwe, aby w dni powszednie w godzinach szczytu w ciągu zaledwie 37 minut dotrzeć z Wejherowa do Gdańska - nawet autem - relacjonuje pani Karolina, czytelniczka Trojmiasto.pl. - Gdybym była świadoma pomyłki, od razu kupiłabym drugi bilet. Chciałam to też uczynić w momencie uświadomienia mnie o pomyłce przez kontrolera, jednak ten stwierdził, że "teraz jest już za późno".
Najnowsze badania ruchu: rzadziej korzystamy z komunikacji miejskiej i rowerów
Dwie "szóstki" w ramach jednego Związku Komunikacyjnego
Opłata dodatkowa (pot. mandat) za nieprawidłowo wybrany bilet (brak ważnego biletu) to 210 zł plus 6 zł za tzw. opłatę przewozową (odpowiednik biletu 75-minutowego).
Wspomniany przez czytelniczkę skrót "MZK" oznacza Miejski Zakład Komunikacji Wejherowo, gdzie podobnie jak w Gdańsku funkcjonuje linia 6 - z tym że autobusowa.
Dopiero na drugiej pozycji w aplikacji Jakdojade, jednej z kilku firm współpracujących z MZKZG, znajduje się linia 6 z akronimem ZTM, czyli Zarządem Transportu Miejskiego w Gdańsku, który odpowiada m.in. za organizację przewozów na liniach tramwajowych.
Linia 666 na Hel znika z powodów religijnych. Ale może wrócić
Skróty te nie tylko dla turystów, ale również mieszkańców Trójmiasta mogą być nie lada zagwozdką - zwłaszcza że MZK czy ZTM to powielenie nazw występujących w innych miastach Polski, np. MZK Toruń, MZK Malbork, MZK Piła czy ZTM Poznań, ZTM Warszawa lub ZTM Kielce.
Ponadto "MZK" to pierwsze trzy litery skrótu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej (MZKZG), co może sugerować zakup biletu metropolitalnego.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Nawet urzędnicy mają problem ze skrótami ZTM i MZK
Co więcej, spółka InnoBaltica, odpowiedzialna za wzdrożenie systemu Fala w najnowszym filmie promocyjnym zamieszczonym na portalu Facebook, użyła nazwy MZK Gdańsk przy wyborze linii autobusowej 112 w sieci ZTM Gdańsk.
W tej sytuacji nasuwają się oczywiste pytania o brak współpracy między samorządami:
- Skąd mieszkaniec sporadycznie podróżujący transportem zbiorowym czy turysta ma wiedzieć, że "ZTM" to tramwaje i autobusy w Gdańsku, a "MZK" to autobusy w Wejherowie?
- Dlaczego Wejherowo organizuje przewozy m.in. na liniach 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 oraz 12, które w pełni pokrywają się z numeracją linii tramwajowych w Gdańsku?
- Dlaczego Wejherowo (lub Gdańsk) nie wprowadziło unikalnej numeracji, która pozwoliłaby całkowicie wyeliminować ryzyko pomyłki w wyborze lokalnego organizatora transportu zbiorowego?
MZKZG: dalszego ujednolicenia numeracji nie będzie
- Prace w zakresie ujednolicenia linii zostały już przeprowadzone wiele lat temu, a ich skutkiem jest niepowtarzanie się numerów linii w ramach tego samego środka transportu. Nie ma zatem dwóch linii autobusowych w sieci MZKZG, które miałyby taki sam numer - przekonuje Bartosz Szwarc, inspektor ds. integracji transportu zbiorowego w MZKZG. - Aktualny poziom ujednolicenia numeracji linii w naszej ocenie jest wystarczający.
To nie pierwsza pomyłka tego typu w wyborze biletu
Przedstawiciel MZKZG przyznaje jednocześnie, że na przestrzeni wszystkich lat dystrybucji biletów przez aplikację Jakdojade wpłynęło "zaledwie kilka pojedynczych zgłoszeń" podobnych do sytuacji opisanej przez naszą czytelniczkę.
- W tej sytuacji wskazane byłoby złożenie odwołania do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, który nałożył opłatę dodatkową z tytułu posiadania nieprawidłowego biletu - sugeruje Bartosz Szwarc.
Renoma: pasażerka została słusznie ukarana
Nasza czytelniczka od razu uiściła opłatę dodatkową, ale jednocześnie postanowiła złożyć reklamację do ZW Renoma, realizującej na rzecz ZTM Gdańsk kontrolę biletów. W udzielonej pani Karolinie odpowiedzi czytamy:
- Przejazdy na podstawie biletów MZK Wejherowo (...) nie są honorowane, poza liniami wskazanymi przez Organizatora Przewozów. Wobec powyższego decyzja kontrolera była zasadna, a reklamację rozpatrzono negatywnie.
- Oczywiście wiem, że mandat jest od strony formalnej należny, ale uważam, że zabrakło tutaj ludzkiego podejścia - mówi nasza czytelniczka. - Koszt takiego mandatu jest dla mnie bardzo dużym obciążeniem finansowym, szczególnie przy kosztownym wychowywaniu dziecka z większymi potrzebami.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (572) ponad 20 zablokowanych
-
2023-06-22 15:41
Dobrze, że nie kupiła bilet na samolot.
- 1 4
-
2023-06-22 15:44
Czy urzędy miejskie (2)
mogą zorganizować kursy dla mieszkańców w celu odróżnienia MZK od ztm, mzkmzg i zgut?
- 4 0
-
2023-06-22 16:51
Juz zlozyli wniosek do ule
O dofiansowanie. Wygra fundacja rozowa parasolka i przytuli pareę milionow.
- 1 0
-
2023-06-22 20:35
Nie mogą,
bo sami nie rozróżniają
- 0 0
-
2023-06-22 15:45
Był ostatnio skecz
ci co takie skrecze oglądają, tak posługują się aplikacjami.
Nasza cywilizacja się cofa.- 1 0
-
2023-06-22 15:46
Tak, oczywiście (5)
Tak! Oczywiście szanowni urzędnicy!!! W słowniku języka polskiego jest słowo empatia, słowo zrozumienie. Skoro wiadomo, że taki błąd można popełnić to czemu w takiej sytuacji zgrywają kontrolerzy cwaniaków??? A może pora zająć się nieczynnymi automatami biletowymi. Wielu podróżnych przybywających do Gdańska ma zwyczajnie problem z zakupem biletów w formie papierowej!!!
- 5 1
-
2023-06-22 15:48
Aplikacja ta nie jest dziełem urzędników (4)
To jest byt prywatny, niech prywaciarz odpowiada.
- 0 3
-
2023-06-22 16:01
fajnie fajnie w trzeciej rzeszy... (2)
urząd wybrał dostawcę aplikacji? no to także jest za nią odpowiedzialny...a ty to z urzędu? niemieckiego? Gdańsk jest polskim miastem- a nie niemieckim...
- 2 2
-
2023-06-22 16:22
No właśnie urząd nie wybierał
to pasażerka wybrała.
- 0 3
-
2023-06-22 22:36
I dlatego
I dlatego ty dalej nic nie kumasz
- 0 1
-
2023-06-22 22:48
a co ma do tego aplikacja?
ten bizantyjski i najeżony pułapkami system z(dez)organizowany przez wzajemnie zwalczających się w Trójmieście urzędników jest problemem. Do tego organizacja "łowców jeleni", którzy żerują właśnie na tych pułapkach...
Rączka w rączkę...
Żaden komputer tego nie ogarnie, co wymyślą ci mistrzowie spychologii.- 0 0
-
2023-06-22 15:51
dranie z renomy jak zwykle na swoim poziomie
jak mozna byc tak bezczelnym jak cwaniaki z renomy ktore mysla tylko i wylacznie o swojej prowizji i niczym poza tym??? halo urzad miejski- halo zarzad komunikacji!!! czy to naprawde ma tak u nas wygladac??? zenujace i wstyd. wezcie sie do roboty wreszcie urzednicy od siedmiu bolesci. jak to jest z wami- wszystko w porzadku u was? no chyba nie jest jednak- wg nas nie jest. lista jest dluga- od parku zaniedbanego, palmy, bezsensownych rozwiazan drogowych, brudu w calym miescie, braku koszy, lawek itd etc itp- zdiz i jego wybryki- mevo korupcja na sto fajerek lex deweloper- renoma powinna byc grzeczna i za tego typu akcje przeprosic. sama tego nie zrobi wiec to urzad miejski powinien za nich a ich do pionu- tak byc dalej nie moze. natychmiast oddajcie pasazerce jej pieniadze!!! brac sie do roboty- ale juz!!!
- 6 4
-
2023-06-22 15:55
jak zmienią linie numer 6 to zaraz bedzie tysiac podpisów od skrajnego lewactwa ze to dyskryminacja!! :)
- 1 2
-
2023-06-22 15:56
A co sie dziwic mamy w Gdańsku najgorszą komunikacje miejską w Polsce i jednocześnie najdroższą (1)
- 9 2
-
2023-06-23 11:18
W Gdyni jest gorsza
Zaręczam
- 0 0
-
2023-06-22 16:25
cały
cały ten związek metropolitarny to istna kupa nieudaczników w urzędach oderwanych od rzeczywistości-tak jakby żyli na innej planecie
- 2 0
-
2023-06-22 16:29
Moim zdaniem nie powinna przyjąć tego mandatu no ale już po...
- 1 0
-
2023-06-22 16:34
Urzednicy inteligentni inaczej
Dokładnie tak jak w skeczu kabaretu Pomorze, urzędnicy od komunikacji to nie myślące osobniki. Tych ludzi trzeba wyciąć z korzeniami. I tacy ludzie wdrażają fale. Ja bym nie dał żadnej dotacji z unii, niech płacą z własnej kieszeni za bledy
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.