• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?

Maciej Korolczuk
28 czerwca 2024, godz. 11:00 
Opinie (354)
Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe. Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe.

Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na SpacerowejMapka. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Która koncepcja buspasa na Spacerowej jest lepsza?

Już nie cztery, a dwie koncepcje zostały na stole przy planowaniu buspasa na Spacerowej. Ma mieć długość 5,7 km i rozciągać się od CH Auchan do skrzyżowania z Opacką.

Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?

W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.

Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu. Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu.

Wariant I z jednym buspasem



Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.

Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).

Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.

Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów. Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów.

Wariant II z dwoma buspasami



Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.

Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.


Zakres planowanego buspasa. Zakres planowanego buspasa.

Potrzebny tunel pod Pachołkiem



Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.

Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.

Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.

Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.


Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów. Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów.

W lipcu spotkanie w Oliwie



10 lipca w Oliwskim Ratuszu KulturyMapka na temat buspasów będą mogli wypowiedzieć się mieszkańcy Oliwy. Początek spotkania o godz. 17:00. Wstęp wolny.

Opinie (354) 5 zablokowanych

  • 2 pasy (9)

    Tam nie jeździ aż tak dużo autobusów.
    Problemem jest wlot i wylot Spacerowej.

    Przypomnę, że Słowackiego przez 30 lat była zakorkowana praktycznie od 6 do 21 na całej długości.
    Dziś jest 2x2 i korki są- 8-8.30 i 16.00-17.00

    • 86 12

    • Nie wiedziałem że w tej chwili jest 8.15 :)

      • 10 6

    • (3)

      Słowackiego to najlepszy przykład, do czego prowadzi patologia budowy tras przelotowych przez miasto

      • 15 16

      • Do usprawnienia ruchu? (2)

        Faktycznie, to śmiertelne zagrożenie dla aktywiszcz

        • 3 2

        • prowadzi do samochodozy, (1)

          czyli priotytetem samochod nie czlowiek.

          • 1 4

          • Samochodami jeżdżą ludzie

            • 2 0

    • Nie ma Słowackiego

      • 2 2

    • maliniak

      Dwa buspasy, bo to daje nadzieje, że w przyszłości, będą normalnie użytkowane przez wszystkich uczestników ruch, a nie przez kilka autobusów na godzinę.

      • 7 3

    • ?

      Chyba nie za często jeździsz Słowackiego (a raczej Żołnierzy Wyklętych, bo wnioskuję że właśnie tę ulicę masz na myśli)

      • 2 0

    • Konieczna jest likwidacja świateł przy centrum handlowym.

      Kiedyś z niejasnych powodów prezydent odpuścił im wymóg wybudowania węzła do CH. Teraz trzeba to naprawić,

      • 0 0

  • (2)

    Co z tego że zrobią buspas jak autobus będzie tam jeździł co pół godziny. Jak ktoś chce jechać komunikacją miejską z Osowy to lepiej żeby puścili częściej PKMki, która nawet jadąc dookoła przez Brętowo byłaby szybciej niż w te 18 minut, a 2x2 pasy na Spacerowej bardziej przydadzą się samochodom.

    • 32 5

    • No tak, niech komunikacja miejska jedzie na około a samochody prosto do celu (1)

      Wtedy na pewno zachęcimy ludzi do komunikacji miejskiej

      • 4 4

      • Ludzi zachęcamy czasem podróży a nie krótką ale powolną drogą

        Jakby dało się trasę z Osowy do Oliwy pokonać w 5 minut to mógłbym nawet lecieć rakietą okrążającą Ziemię.
        Zamiast walczyć z kierowcami, lepiej pomyśleć co naprawdę skróci czas podróży i na czym bardziej skorzysta większość mieszkańców Trójmiasta - na powolnym buspasie czy na szybkiej kolei często jeżdżącej między dzielnicami? Bo jakoś trudno mi sobie wyobrazić autobus jeżdżący co 3 minuty między Oliwą i Osową, bo potencjalnymi pasażerami są tylko mieszkańcy tych 2 dzielnic i wiele z nich jedzie dalej i wybierze samochód. Natomiast łatwo mi sobie wyobrazić pociąg jeżdżący co 2 minuty, z czego skorzystają też mieszkańcy Gdyni, Banina, Rębiechowa, Matarni, Matemblewa, Moreny, Strzyży, Zaspy, Przymorza...

        • 2 1

  • Spacerowa

    Aktualnie Spacerowa jest godna swojej nazwy tam można tylko spacerować a nie jechać a drzewa ?? to tylko samosiejki kilkunastoletnie po obu stronach Spacerowej !! Pora na zdecydowane działania miasta !

    • 19 7

  • Tylko wariant 1 (1)

    Pomyślcie, jak wiele lasu trzeba będzie wyciąć, żeby zrobić dwa buspasy - a tam przecież korek jest rano w jedną, po południu w drugą stronę. A nie w obie naraz.

    • 17 17

    • teraz to korki jut sa ciagle w obie strony

      • 0 1

  • (2)

    Co z tego ,że spacerowa będzie z buspasem jak czyżewskiego i Stary rynek oliwski są wąskimi gardłami

    • 25 2

    • ...

      Wyburzyć, proste. Albo zawsze będzie problem. Nowe nadchodzi, postęp musi być.

      • 0 1

    • masz w atrykule

      ze konieczny jest do tego tunel. Dyskusja powinna byc o tunelu a nie buspasie :)

      • 2 1

  • (1)

    Tyle pieniędzy i wyciętych drzew żeby zyskać tylko kilka minut? Nie warto. Projekt jest niecelowy, niewiele da, a jest dużo ważniejszych wydatków w Gdańsku

    • 24 25

    • Dla komunikacji miejskiej warto. Gdyby te pasy miały być dla samochodów do korkowania, wtedy byłby to poroniony pomysł.

      • 2 4

  • Czyli teraz wycinka drzew to już nie zamach na ekologię? Budowa tunelu dla samochodzików to zrównoważony rozwój? Ahaaaa

    • 18 5

  • Już gotowe :)

    Szybko te 15 lat minęło.
    Jakby urzędnicy się przejechali rano to by wiedzieli co jest problemem. M.in światła. Może duże rondo w Oliwie przy zoo? Proszę spojrzeć co dzieje się w weekendy

    • 16 0

  • Tylko przyszłość. (10)

    Spacerowa ostatni raz była remontowana 15lat temu. Już wtedy można było zrobić ścieżkę rowerową od początku do końca. Tylko wariant przyszłościowy po 2 pasy + ścieżka rowerowa + chodnik. Jak już wydać pieniądze to raz a dobrze.

    Docelowo wyłączyć ul rybińskiego z ruchu dla aut i zrobić piękny Deptak wzdłuż parku oliwskiego.

    • 99 13

    • Chyba dawniej jeszcze

      Swoją drogą to był dobrze zrobiony remont, dopiero od 2 lat braki w nawierzchni dają o sobie znać.

      • 7 0

    • tylko przyszłość (6)

      pasy zostawić tak, jak są, a dobudować drogę rowerową i chodnik. To wystarczy.
      A jakby jeszcze zrobić płatny wjazd do miasta dla nie mieszkańców, to by się nagle okazało, że i słowackiego można by zwężyć :)

      • 4 9

      • (2)

        A kto to jest nie-mieszkańcy? Osoby mieszkające w Gdyni albo Chwaszczynie które dojeżdżają do pracy? A może mieszkańcy Sopotu który dostępu do Obwodnicy swojego nie ma? Takie rzeczy rozwiązuje się nie przez zakazy i ciągniecie pieniędzy, a dawanie alternatyw w postaci sprawnego środka komunikacji zbiorowej ( tak naprawdę tylko szynowy ).

        • 2 1

        • no to wlasnie na alternatywach się skupmy (1)

          bo póki co skupiamy się na kolejnych drogach jeszcze bardziej zachęcających do wjazdu samochodami, a największymi orędownikami takich pomysłów są właśnie nie mieszkańcy, a ci przyjezdni :) Co do samych alternatyw, to przecież już mamy - pociągi, czy to dalekobieżne czy skm, autobusy i autokary, a nawet samoloty :)

          • 1 1

          • a pomyślałeś o miejscowościach do których jeżdzą autobusy dwa razy dziennie albo wcale

            • 0 0

      • (2)

        To może jeszcze zrobić płatny wyjazd z miasta dla mieszkańców.

        • 5 1

        • a autostrady to za darmo są? ;) (1)

          więc już masz spełnienie swojego pomysłu :)

          • 0 3

          • Autostradą nie musisz jeździć zawsze masz alternatywę.

            • 1 0

    • Gdyby zamknąć Rybińskiego, a wylot z tunelu zrobić na wysokości granicy z Sopotem, to jestem pewien że wszystkie boczne dojazdowe (wąskie, pomiędzy zabudową mieszkalną, willową )ulice w stone gdańska staną się jednym zwarym korkiem. Bo jakim cudem kierowy mieliby chcieć nadrabiać tyle drogi, może i sprawnie poruszając się tunelem, ale po to aby utknąć na Grunwaldzkiej. Wizja to piękna, zgodzę się. ale bez jakiejś sensownej alternatywy nie wiem jak miałaby zostać zrealizowana.

      • 3 9

    • Przecież oni nie są w stanie wyremontować Rybińskiego

      dziury takie, że aż wstyd. To o czym my mówimy... serio oczekujecie, że zrobią coś ze Spacerową? ;d Za długo żyję w Gdańsku, żeby wierzyć takie banialuki.

      • 4 2

  • Odblokować miasto (2)

    Po 2 pasy każda stronę. W godzinach szczytu 6-10 i 14-18 wyłączenie jednego pasa dla autobusów i aut z dwoma osobami w samochodzie. Tunel też musi powstać. Dodatkowo parking wzdłuż trasy

    • 6 19

    • A chcesz jeszcze do tego frytki?
      Proponuję finansowanie projektu ze zbiórki, możesz nawet sam ją założyć.

      • 5 1

    • To raczej odblokowanie miast i wsi ościennych kosztem Gdańska

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane