- 1 Nowożeńcy w kłopotach, bo zabrali to z plaży (53 opinie)
- 2 Zgubiłeś ponton na morzu? Szukają cię (65 opinii)
- 3 Dźwig wpadł do kanału. Moment upadku (306 opinii)
- 4 Kolbe i rodzina Ulmów wrócą do muzeum (352 opinie)
- 5 Zatopiony dźwig wyciągnęli w częściach (216 opinii)
- 6 Okręt podwodny przypłynie do zwiedzania (77 opinii)
Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.
Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?
W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.
Wariant I z jednym buspasem
Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.
Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).
Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.
Wariant II z dwoma buspasami
Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.
Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.
Potrzebny tunel pod Pachołkiem
Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.
Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.
Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.
Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Drogie mieszkania w Oliwie
W lipcu spotkanie w Oliwie
10 lipca w Oliwskim Ratuszu Kultury
Opinie (354) 5 zablokowanych
-
2024-06-28 11:34
Jak będzie po 2 pasy w oby dwu kierunkach to po co bus pas?
- 7 2
-
2024-06-28 11:36
Nie potrzebny jest tunel
Niech poprowadzą nową drogę wzdłuż Reja a potem pry ogródkach działkowych od południa do Drogi Zielonej
- 5 10
-
2024-06-28 11:36
Dobudowanie 2 pasów jest droższe od dobudowania jednego tylko o kilkanaście procent? To co kosztuje 80% i nie zależy od zakresu prac?
- 8 0
-
2024-06-28 11:38
Ścieżka rowerowa
Ścieżka rowerowa wzdłuż obwodnicy między Matarnią a Karwinami.
- 5 5
-
2024-06-28 11:38
Nawet dziesięć pasów nie pomoże, bo na dole i u góry i tak zejdą się w jeden.
- 14 1
-
2024-06-28 11:38
Jeden buspas i tramwaj
- 1 7
-
2024-06-28 11:42
Rozwiązać to raz a dobrze. Tylko wariant II i zrobić wszystko by powstał tunel.
- 8 5
-
2024-06-28 11:42
O rany...
Różnica między buspasami w kursowaniu autobusów to 1 minuta... przecież to granicą błędu. Po co forsować projekt z tunelem pod pachołkiem, który jest nierealny. Miasta nie stać a.rząd.tyle kasy nie dosypie.
- 10 5
-
2024-06-28 11:44
Prawda
Może ktoś przypomni aferę dlaczego zrezygnowano z bezkolizyjnego skrzyżowania do Auchan, który prezydent Gdańska i kiedy? A miało być sfinansowane przez inwestora centrum handlowego!
- 11 0
-
2024-06-28 11:45
To bez sensu (1)
To bez sensu. Budować drogę rowerową wzdłuż bardzo ruchliwej ulicy jak kilkanaście metrów obok w sumie już jest droga po której można rowerkiem śmigać. I to w lesie z dala od tych spalin koło ulicy. Poza tym wąskie gardła.... Tu trzeba zrobić porządek. A autobus może mieć jeden pas i zatoczkę by autobusy mogły się wyminąć. Przy dzisiejszej elektronice można jednym pasem puścić autobusy w oba kierunki z przystankiem na którym autobusy się wyminą. Tylko jak rozwiązać problem w Oliwie i Osowie? Wiadukt? Przekop?
- 14 2
-
2024-06-28 12:13
Technika zmiennych pasów
Juz 40 lat temu stosowana w BXL na kierunkach wylotowych. Z 8 pasów rano 6/2 i 2/6 wieczorem. I nikt sie przez to nie zabil.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.