• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedna lokalizacja, dwa różne światy

Aleksandra Nietopiel
21 października 2023, godz. 15:00 
Opinie (112)
Jedno miejsce, dwie różne przestrzenie rozdzielone przez tory tramwajowe wzdłuż ul. 3 Maja. Jedno miejsce, dwie różne przestrzenie rozdzielone przez tory tramwajowe wzdłuż ul. 3 Maja.

Jedna lokalizacja, dwa światy. Jeden przystanek, jeden tramwaj. Centrum miasta. Są miejsca, które oswoiliśmy, niby dobrze nam znane - choćby z wyglądu - przebiegu ulic, chodnika, budynków, drzew, a które potrafią zaskoczyć. I to jest jak rozdwojenie jaźni. Przytrafia mi się to zawsze, kiedy wsiadam do tramwaju przy ul. 3 MajaMapka w Gdańsku.



Czy przestrzeń miejska, w której na co dzień przebywasz, jest spójna architektonicznie i estetycznie?

Z przystanku tramwajowego "Dworzec PKS" na ul. 3 Maja w Gdańsku często korzystam. Całkiem niedawno zdałam sobie sprawę z tego, że zlokalizowany jest on na granicy dwóch światów. Z tego przystanku odchodzi tylko jeden tramwaj.

A i kiedyś, przed wiekami, faktycznie była to granica miasta, ale kto by o tym pamiętał. Może jednak przestrzeń pamięta i jest to granica psychologiczna w jej postrzeganiu.

Dziś stojąc frontem w kierunku Nowych OgrodówMapka, jedno oko patrzy na, powiedzmy, postęp, drugie na wczesne lata 90. zalane formaliną - bo nic tam ani drgnie.

"Nowy", "lepszy" świat



Oczywiście to tylko nieduży wycinek tej przestrzeni, którą na raz czy dwa może objąć wzrok.

Po lewej stronie ścieżka rowerowa na skarpie, poniżej skarpy perony PKP i SKM, dalej wyremontowany budynek Dworca PKP, który przyciąga oko wzorzystym dachem i jasną elewacją. Na dalszym planie można dojrzeć nowe budynki. W linii prostej, wzdłuż torów tramwajowych, znajduje się zielone pasmo torowiska i ścieżka rowerowa w korytarzu drzew, kawałek dalej jest gmach biblioteki i galerii handlowej.

Widok z tramwajowego okna na "lepszą" część centrum Gdańska. Widok z tramwajowego okna na "lepszą" część centrum Gdańska.

Wehikuł czasu



Stojąc na przystanku tramwajowym, wystarczy tylko lekki obrót głowy, by przywitać się z inną epoką.

Po prawej stronie Dworzec PKS. Nawet nie trzeba się do tego budynku fatygować. (Zresztą zrobił to już mój redakcyjny kolega dwa lata temu, który opisał dość dokładnie pekaesowe zakamarki). Jeden rzut oka to podróż wehikułem czasu do lat 80. i 90. Szklane wielkie okna, szyby z resztkami reklam bistro baru i tanich przejazdów. Elewacja nostalgicznie wyglądająca zmian. Dalej parking, za parkingiem okazały gmach byłego urzędu pracy. Pusty, czeka na nowego właściciela. Jeszcze dalej Kurkowa i areszt. Jest też w głębi budynek sądu.

Nad i za tym wszystkim góruje Hevelianum. Ale to jeszcze inny świat, który systematycznie poddawany jest zmianom - o czym piszemy regularnie.

Od ruiny do perełki. Historyczne budynki odżyją za rok Od ruiny do perełki. Historyczne budynki odżyją za rok

Pod ziemią



Tunel podziemny też dzieli tę przestrzeń, a umowną granicę wyznaczają ruchome schody. To znaczy czasem ruchome, czasem nie. Lub winda - podobnie. Raz zawiezie do góry na peron przystanku, a raz uziemi.

  • Ruchome schody w podziemiach dworca prowadzące do dworca PKS. Znak rozpoznawczy tego miejsca - i niegdyś duża atrakcja dla mieszkańców i przyjezdnych.
  • Starsza część tunelu ze schodami i windą oraz charakterystycznymi lampami.
  • Odnowiona część tunelu, z którego można dojść na perony PKP i SKM. W tle schody prowadzące do dworca PKS.

Mieszkańcy i turyści - nierzadko zagubieni, w ciągu dnia wypełniają całą podziemną przestrzeń tych różnych światów. Jakie musi być zdziwienie tych, którzy pierwszy raz albo po dłuższym niebycie są w Gdańsku i pomylą kierunki przy azymucie na Stare Miasto, wychodząc z podziemi wprost na dworzec PKS.

Kiedyś powiew nowoczesności, dzisiaj obraz nędzy



Budynek PKS-u, choć dzisiaj mówimy o nim w kategorii straszenia w miejskiej przestrzeni, jest architektoniczną pamiątką czasów, w których powstał. W marcu tego roku minęło 50 lat od jego otwarcia. Obiekt o lekkiej konstrukcji, z dużymi, szklanymi płaszczyznami w 1974 r. zdobył nawet nagrodę Ministerstwa Budownictwa i Materiałów Budowlanych.

Budynek dworca PKS ma już 50 lat. Budynek dworca PKS ma już 50 lat.

Od 11 lat jest własnością Przedsiębiorstwa Budowlanego Górski. Zaplanowano tam wyburzenia i wybudowanie nowego kompleksu dworcowego. W ubiegłym roku miejscy radni dali zielone światło dla całkowitej przebudowy terenu, na którym znajduje się dworzec PKS.

Zielone światło dla przebudowy dworca PKS
Dworzec, na którym zatrzymał się czas
Studenckie wizje zagospodarowania dworca PKS

Przystanki



W podziemnym tunelu łączącym dworzec PKS z dworcem PKP znajdują się nie tylko dojścia na perony dworca PKP i SKM, ale też dojścia na tramwaje i autobusy.

Sprawdź rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku


W części dworca PKP z przystanków tramwajowych odchodzi 9 linii. Z przystanków autobusowych 27 linii autobusowych plus 10 autobusów nocnych.


  • Przystanek Dworzec PKS z jedną linia tramwajową nr 4.
  • Przystanek w centrum z jedną linią tramwajową.
  • 9 linii tramwajowych odchodzi z przystanku tramwajowego Dworzec Główny.
  • Przystanek tramwajowy przy dworcu PKP to w godzinach szczytu miejsce bardzo ciasne z uwagi na natężenie ruchu pasażerskiego.
  • Z przystanku tramwajowego przy dworcu PKP odchodzi 9 linii tramwajowych.
  • Między ul. 3 Maja a Podwalem Grodzkim znajduje się okazały budynek Dworca PKP Gdańsk Główny. Tutaj w godzinach szczytu ruch jest duży, sieć komunikacyjna gęsta, mieszkańców i turystów sporo.

Z nie tak w końcu odległego przystanku tramwajowego "Dworzec PKS" odchodzi 1 linia tramwajowa. Miejskie autobusy tamtędy nie przejeżdżają.

Miejsca

Opinie (112) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (2)

    Niestety budynek PKSu jakby zatrzymał się czasem 50 lat temu...powinni zburzyć i postawić nowoczesny dworzec autobusowy.

    • 18 22

    • Obraz tego miasta (1)

      • 1 3

      • No nie, to miasto w kwestii rozwoju mentalnie zatrzymało się jakieś 20 lat temu.

        • 2 0

  • zlikwidować przejścia podziemne i nad torami tramwajowymi i SKM (10)

    oddajmy pieszym tkankę miejską ustanawiając pierwszeństwo pieszego przed tramwajem i pociągiem na naziemnych przejściach dla pieszych i poza nimi.

    • 11 62

    • O czym ty pitolisz? (1)

      Ogarnij się. To nie 19 wiek

      • 11 2

      • Przecież to troll.

        • 1 1

    • Przepraszam (1)

      Ale co ty brałeś/ brałaś?

      • 8 1

      • Za dużo benzyny i podtlenku azotu

        • 0 2

    • (2)

      Pojeździj sobie jako motorniczy i maszynista, a potem wyskakuj z teoriami o pierwszeństwie pieszego przed pojazdem który nie staje w miejscu gdy wciśniesz hamulec.

      • 4 3

      • Przecież to trol, który próbuje nastawiać przeciw pieszym.

        • 7 1

      • Wczuj się w osobę starszą albo niepełnosprawnego o kulach albo na wózku i sam się wtaczaj po schodach w tunelu lub na wiadukt.

        • 0 2

    • Marny trol z ciebie:)

      • 5 0

    • Wychodząc naprzeciw twojemu wołaniu możesz przyśpieszyć modernizacje opisywanego rejonu miasta. Wystarczy byś kupił na dworcu PKP bilet i wyjechał z powrotem do swojego ukochanego woj. suwalskiego a tam poczujesz wolność i zachwyt.

      • 2 0

    • Przejście przez tory kolejowe?

      Nieźle już w tych głowach się nasiało, bo część już tak na poważnie, nie to co komentarz na górze.

      • 1 0

  • (3)

    Jeszcze będziecie tęsknić za dworcem PKS, jak deweloper zbuduje aneks dworcowy, w którym będzie ciasnota, a autobusy nie będą się mieścić i niezbędne będzie znalezienie nowego miejsca na postój - oczywiście na gruncie miasta.

    • 61 11

    • Nie da się tęsknić za takim czymś. (1)

      Gdzie syf, brud, smród, menele, pobazgrane i nasikane.

      • 2 5

      • Syf, brud, smród, menele i pobazgrane i nasikane będzie wszystko, gdzie nie ma gospodarza. To nie wina architektury tylko utrzymania.

        • 6 1

    • Wystarczy zobaczyć jak ta historia potoczyła się we Wrocławiu

      • 0 1

  • Ta jedna linia (4)

    To jest kpina. W godzinach szczytu są korki tramwajowe przy Radzie Miasta a tam tylko czwórka przejeżdża. Czemu ZTM nje puści tam chociaż jeszcze jednej lub.dwoch linii tramwajowych? Przecież obecny układ jest doslownie chory. Pan Zomkowski powinien zostać zdjęty że stanowiska natychmiast

    • 44 8

    • nie odwracaj kota ogonem!,artykul jest o pks,pkp,skm!!,nie mieszaj w to miasta!!!.

      • 5 5

    • (2)

      No niestety, dopóki władza w mieście się nie zmieni, będziemy skazani na zarządzanie komunikacją miejską tak, by jak najwięcej osób do niej zniechęcić. Zamiast sieci tramwajowej bazującej na kilku, ale za to bardzo często kursujących, liniach, porządnych węzłach przesiadkowych i priorytetach na skrzyżowaniach mamy kilkanaście linii o beznadziejnej częstotliwości, których nie da się ze sobą spasować (notoryczna sytuacja z jeżdżeniem linii 6 i 11 jedna za drugą), antypasażerskie węzły przesiadkowe (Dworzec Główny jest tu chyba sztandarowym przykładem) i jedne z najwolniejszych tramwajów w kraju, które do tego są ciasne, za krótkie i niewygodne.

      • 5 7

      • Ile płącą za trollowanie? (1)

        Nie masz pojęcia o czym piszesz. To Cię zdrada.

        • 1 2

        • Za jakie trollowanie? Sieć tramwajowa w Gdańsku jest obecnie całkowicie niewydolna, co widać, gdy się z niej korzysta. Wszystkie linie (z wyjątkiem szczytowej 4 i bezużytecznej 5) przejeżdżają przez przeciążone Hucisko, które znacząco spowalnia przejazd i dodatkowo prowadzi do beznadziejnego węzła przesiadkowego pod dworcem. Na Chełmie jeździ tyle niezsynchronizowanych ze sobą linii, że notorycznym zjawiskiem jest kilka tramwajów w minutowych odstępach, by za chwilę była 7-minutowa przerwa w kursach. Do tego układ nie jest w stanie przyjąć takiej liczby tramwajów na tym odcinku (nawet przy priorytecie na światłach, którego nadal nie ma), a miasto pozbawiło składy N8C automatycznych sprzęgów, by była możliwość szybkiego spięcia ich w dwuskłady.

          • 4 0

  • Potajemna kryptoreklama (2)

    dewelopera, który łasi się na ten teren?

    • 19 5

    • Dokładnie tak, artykuł wygląda na pisany na zamówienie dewelopera chętnego na ten teren.

      • 0 7

    • Łasi? Deweloper jest właścicielem terenu od lat.

      • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Gdańsk główny (10)

    Wystarczy wysiąść z tramwaju przy locie i się obrócić jedna strona wyglada jak PRL i ZSRR a druga jak Europa :)

    • 82 32

    • Dokładnie (1)

      Trzeba wybrać w którą stronę iść zabytki zabytkami ale za 50 lat pokolenie Z nie będzie o to dbać

      • 5 9

      • pokolenie ź bedzie mialo panow, którzy się zajmą tymi i innymi rzeczami

        Oni, o ile będą mieli jakieś wartościowe zajecie, faktycznie będą mieli kiepski kontakt z rzeczywistością.

        • 7 0

    • Jarmark Europa :)

      • 10 2

    • Europa

      Europa a nie Cppp ale obywatele są przyzwyczajeni do komuny

      • 5 7

    • Obie strony syf. Z jednej syfiasty Lot, z drugiej bunkier zwany Forum

      • 28 8

    • Ale która jest która?

      Lot jest wprost z PRL, a centrum handlowe wygląda jak Europa w latach 90

      • 23 3

    • Masz rację, też uważam Forum za obiekt z ZSRR

      • 24 3

    • Dla mnie Europą są zabytki Gdańska:Prusy,Niederlandy,Niemcy,Polska,Szwecja - te państwa pozostawiły po sobie ślady, a po drugiej stronie Forum Gdańsk czyli nowoczesna Rosja,ZSRR i komunistyczne Chiny. Zgadza się?

      • 14 5

    • tu wszystko wygląda albo jak prl, albo jak post-prl: Czyli dziadostwo powstale w niejasnych okolicznościach, źle wygladajace i (1)

      Służące ludziom. Cały Gdansk.

      • 3 2

      • Dlatego mieszkasz w Gdyni?

        Tam to dopiero syf i dziadostwo rodem z PRL

        • 0 0

  • A kawałek dalej "Darmowy hotel dla meneli" (2)

    Też niezmienny w swej urodzie.
    Może uda się teraz go rozbudować dla odchodzącej ekipy...

    • 5 8

    • Ekipa

      Odchodząca ekipa ma już chyba zarezerwowany bilet na San Escobar :)

      • 3 1

    • Niestety misiu, hotel dawno przeniesiony na Srebrzysko.

      I byś to może wiedział, gdybyś Gdańska nie widział tylko na pocztówce od babci m

      • 3 1

  • Wygląda na to, ze wyrok na budynek PKS już zapadł (14)

    No cóż, to szkoda, bo to bardzo ładny budynek, tylko zaniedbany, jak LOT.

    • 160 50

    • (2)

      Ładny?

      • 17 14

      • (1)

        Bardzo ładny.

        • 35 10

        • straszydlo

          straszyl juz w latach osiemdziesiatych

          • 4 17

    • (3)

      Dworzec PKS i budynek LOT-u powinien zniknąć raz na zawsze i to jak najszybciej !!!

      • 20 33

      • Gdańszczanko, (2)

        Nie do końca się z Tobą zgodzę w kwestii całkowitej likwidacji tych budynków czy też innych będących niemymi świadkami historii tego miasta. Uważam, że ludzie którzy tuż po wojnie odbudowywali Gdańsk, popełnili dokładnie ten sam błąd. Jestem zdania, że wyniosłe kamienice w pierzei Podwala Grodzkiego, Wałów Jagiellońskich, Okopowej, Targu Rakowego, Siennego, Drzewnego, Węglowego, teatr bądź też wielka synagoga, czy budynek senatu Wolnego Miasta Gdańska, niesłusznie zostały rozebrane, lub też nie zostały odbudowane.
        One także były świadkami historii tego miasta. I owszem, niektóre były przeskalowane i przeozdobione, jednak mając na uwadze współczesną wartość historyczną, należy się zastanowić czy takie działania były słuszne?
        Główne Miasto zostało odbudowane jako niezbyt dokładna atrapa tego co zostało zbombardowane, przez co nie oddaje charakteru i klimatu dawnego Gdańska. Stare Miasto z pozostałymi kamieniczkami gdańskiej biedoty, obecnie doprowadza się do ruiny. Przykład budynku przy ul. Stare Domki 1, czy też Krosienka 8a. Na szczęście budynek przy ul. Wodopój 7 został wyremontowany, jedyny który się został po tej stronie kanału Raduni. Stoi owszem jeszcze kilka starych oryginalnych budynków, jednak resztę zastąpiono wątpliwej estetyki ceglanymi blokami, np. ul. Korzenna, Kowalska, szpetnymi punktowcami, np. ul. Rybaki Dolne, natomiast przy ul. Rybaki Górne stoją zaniedbane oryginalne budynki, których los wydaje się być przesądzony. Uważam, że powinniśmy szanować własną historię i się jej nie wstydzić, lecz wyciągać z niej wnioski by iść ku lepszemu.

        • 36 3

        • I co z tego (1)

          Burzyć te stare śmiecie niech jeszcze zamki pobudują...

          • 0 25

          • Można wszystko burzyć, tylko warto wcześniej spytać - w imię czego?

            Bo nie dla ludzi, którzy tu zamieszkają, tylko dla inwestorów, którzy takie miejsce estetycznie i społecznie bezmyślnie niszczą.

            • 19 1

    • (3)

      Chciałeś chyba napisać "równie paskudny jak LOT"
      Jedno i drugie jest do wyburzenia.

      • 10 23

      • (2)

        A jaki budynek jest wg Ciebie ładny? Ok, czy ładniejszy jest dworzec PKP, czy PKS? LOT czy gmach NBP?

        • 6 4

        • bank NBP jest ładny i dobrze sië prezentuje (1)

          dworzec Pkp też jest moim zdaniem ładny

          dworzec Pks jest w miarē funkcjonalny, wyglāda staro, ale jakby mu zrobili porzādny "remaster" to mógły dostać nowe życie.

          • 20 1

          • Tam biurowiec stanie jakiś

            Teraz jest tyla zagwozdka jak na maxa wykorzystać ten teren i jak najmniej dać za to miastu

            • 9 1

    • Można umyć

      Różnica między modernistyczna architektura w Polsce i w Niemczech jest ciekawa. U nas najpierw zakleja się reklamami, potem dobudowuje jakieś złociste elewacje (LOT), znowu reklamy, a jak już się nie da na to patrzeć to trzeba wyburzyć. U sąsiadów się to w miarę regularnie myje.... I jest

      • 40 0

    • Jest paskudny jak LOT, oba do wyburzenia.

      • 6 24

    • Też uważam że wystarczy ladnie odbyć wszydkto i go trochę wyremontować i już będzie spoko bo dworzec fajnie spełnia swoją funkcję obecnie.
      Byle nie zrobili ( nie ten developer) jak w Katuzach gdzie w miejscu placu sutobusowego i dworca aktualnie buduja blok a dworzec wywalili na 3 zajazdy koło dworca PKP a autobusy maja mikroparking ciut dalej.

      • 13 0

  • Opinia wyróżniona

    Dobry tekst. (6)

    Ale to niezbędne, wszechobecne, nadużywane słowo wytrych - przestrzeń.

    • 50 26

    • (1)

      I co z nim?

      • 6 4

      • Usunąć słowo

        • 6 2

    • Jakie sugerujesz zamienniki? Zwłaszcza, gdy musisz kilka razy w zdaniu określić tę przestrzeń? (2)

      • 5 4

      • obszar/teren/powierzchnia/obiekt/otoczenia (1)

        też mi zagadka, piëć synonimów w 5 sekund.

        • 8 6

        • Ale po co?

          W czy masz problem, żeby przestrzeń nazywać przestrzenią?

          • 4 4

    • Lebensraum! Lepiej??

      • 0 1

  • Zaznaczmy że ta jedna linia tramwajowa to jeździ raz na 40 minut w wybranych godzinach, tylko. W dni powszednie xdddd

    Nawet w Bydgoszczy tramwaje tak rzadko nie jeźdzą

    • 21 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane