- 1 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (234 opinie)
- 2 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (58 opinii)
- 3 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (67 opinii)
- 4 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (126 opinii)
- 5 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (411 opinii)
- 6 Trójmiejskie mola, których już nie ma (109 opinii)
Jedna lokalizacja, dwa różne światy
Jedna lokalizacja, dwa światy. Jeden przystanek, jeden tramwaj. Centrum miasta. Są miejsca, które oswoiliśmy, niby dobrze nam znane - choćby z wyglądu - przebiegu ulic, chodnika, budynków, drzew, a które potrafią zaskoczyć. I to jest jak rozdwojenie jaźni. Przytrafia mi się to zawsze, kiedy wsiadam do tramwaju przy ul. 3 Maja w Gdańsku.
A i kiedyś, przed wiekami, faktycznie była to granica miasta, ale kto by o tym pamiętał. Może jednak przestrzeń pamięta i jest to granica psychologiczna w jej postrzeganiu.
Dziś stojąc frontem w kierunku Nowych Ogrodów
"Nowy", "lepszy" świat
Oczywiście to tylko nieduży wycinek tej przestrzeni, którą na raz czy dwa może objąć wzrok.
Po lewej stronie ścieżka rowerowa na skarpie, poniżej skarpy perony PKP i SKM, dalej wyremontowany budynek Dworca PKP, który przyciąga oko wzorzystym dachem i jasną elewacją. Na dalszym planie można dojrzeć nowe budynki. W linii prostej, wzdłuż torów tramwajowych, znajduje się zielone pasmo torowiska i ścieżka rowerowa w korytarzu drzew, kawałek dalej jest gmach biblioteki i galerii handlowej.
Wehikuł czasu
Stojąc na przystanku tramwajowym, wystarczy tylko lekki obrót głowy, by przywitać się z inną epoką.
Po prawej stronie Dworzec PKS. Nawet nie trzeba się do tego budynku fatygować. (Zresztą zrobił to już mój redakcyjny kolega dwa lata temu, który opisał dość dokładnie pekaesowe zakamarki). Jeden rzut oka to podróż wehikułem czasu do lat 80. i 90. Szklane wielkie okna, szyby z resztkami reklam bistro baru i tanich przejazdów. Elewacja nostalgicznie wyglądająca zmian. Dalej parking, za parkingiem okazały gmach byłego urzędu pracy. Pusty, czeka na nowego właściciela. Jeszcze dalej Kurkowa i areszt. Jest też w głębi budynek sądu.
Nad i za tym wszystkim góruje Hevelianum. Ale to jeszcze inny świat, który systematycznie poddawany jest zmianom - o czym piszemy regularnie.
![Od ruiny do perełki. Historyczne budynki odżyją za rok](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3566/150x100/3566365__c_3_85_1474_1033__kr.webp)
Pod ziemią
Tunel podziemny też dzieli tę przestrzeń, a umowną granicę wyznaczają ruchome schody. To znaczy czasem ruchome, czasem nie. Lub winda - podobnie. Raz zawiezie do góry na peron przystanku, a raz uziemi.
Mieszkańcy i turyści - nierzadko zagubieni, w ciągu dnia wypełniają całą podziemną przestrzeń tych różnych światów. Jakie musi być zdziwienie tych, którzy pierwszy raz albo po dłuższym niebycie są w Gdańsku i pomylą kierunki przy azymucie na Stare Miasto, wychodząc z podziemi wprost na dworzec PKS.
Kiedyś powiew nowoczesności, dzisiaj obraz nędzy
Budynek PKS-u, choć dzisiaj mówimy o nim w kategorii straszenia w miejskiej przestrzeni, jest architektoniczną pamiątką czasów, w których powstał. W marcu tego roku minęło 50 lat od jego otwarcia. Obiekt o lekkiej konstrukcji, z dużymi, szklanymi płaszczyznami w 1974 r. zdobył nawet nagrodę Ministerstwa Budownictwa i Materiałów Budowlanych.
Od 11 lat jest własnością Przedsiębiorstwa Budowlanego Górski. Zaplanowano tam wyburzenia i wybudowanie nowego kompleksu dworcowego. W ubiegłym roku miejscy radni dali zielone światło dla całkowitej przebudowy terenu, na którym znajduje się dworzec PKS.
Zielone światło dla przebudowy dworca PKS
Dworzec, na którym zatrzymał się czas
Studenckie wizje zagospodarowania dworca PKS
Przystanki
W podziemnym tunelu łączącym dworzec PKS z dworcem PKP znajdują się nie tylko dojścia na perony dworca PKP i SKM, ale też dojścia na tramwaje i autobusy.
Sprawdź rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku
W części dworca PKP z przystanków tramwajowych odchodzi 9 linii. Z przystanków autobusowych 27 linii autobusowych plus 10 autobusów nocnych.
Z nie tak w końcu odległego przystanku tramwajowego "Dworzec PKS" odchodzi 1 linia tramwajowa. Miejskie autobusy tamtędy nie przejeżdżają.
Miejsca
Opinie (112) 5 zablokowanych
-
2023-10-21 21:21
Akurat ten dworzec jest zdecydowanie architektoniczne ciekawszy
niż to, co tam Górski postawi. Oczywiście tragicznie zaniedbany, niemniej obrazuje swoją epokę, w której przestrzenie do użytku wspólnego coś znaczyły, a nie były tylko przeszkodą do maksymalizacji zysku dla ludzi bez gustu i powołania.
- 12 0
-
2023-10-21 21:55
12
Ja bym dala aby linia nr 12 wracała z Wrzeszcza przy PKS i tym samym zmniejszyć korek na Hucisku
- 7 1
-
2023-10-21 22:00
Dworzec PKS? (1)
Z tego dworca, to głównie można pojechać w podróż w obrębie województwa pomorskiego a i tak nie wszędzie dojedziesz. Mają więcej połączeń do Mińska, Grodna, Lwowa czy Królewca niż np. do Gniewa. O przekroczeniu granicy województwa by dojechać choćby do najbliższej miejscowości znajdującej się w sąsiednim województwie nie ma mowy. To samo dzieje się z drugiej strony. Tak to właśnie wygląda, kiedy organizatorem przewozów jest samorząd lokalny. Wtedy dochodzi do sytuacji, że miejscowości znajdujące się na skraju województwa którym bliżej do miasteczka w sąsiednim województwie niż do trójmiasta czy innych większych miast województwa, są odcięci od cywilizacji ponieważ wojewoda jednego czy drugiego województwa nie potrafią znaleźć rozwiązania. Tymczasem ludzie nie mają jak dojechać.
Brawo samorządy.- 11 1
-
2023-10-21 23:25
Nie masz pojęcia, a PISzesz?
PKS-y w większości zostały pozostawione same sobie. Mało gdzie lokalny samorząd zleca/dopłaca im do przewozów. A od jeżdżenia do sąsiednich województw jest kolej, choć i autobusy też się zdarzają (np. PKS Elbląg do Elbląga czy PKS Nova do Białegostoku).
- 1 0
-
2023-10-21 22:33
A już myślałem że artykuł o Wiczlinie
Po jednej i drugiej stronie Lidla...dwa różne światy
- 1 2
-
2023-10-21 22:38
Od 11 lat jest własnością Przedsiębiorstwa Budowlanego Górski....
I co przez te 11 lat się zmieńilo? Na jakich warunkach maisto pozbyło się tego terenu? Nie było czasem tak, ze w ciągu 24 miesięcy ma być koncepcja i potem budowa? Bo to miejsce to PRL przypomina albo jakieś maisto zapomniane na terenie Rosji albo Ukrainy...
- 11 0
-
2023-10-21 22:51
To nie dwa światy,
to tzw. węzeł komunikacyjny w samym środku miasta.
- 6 0
-
2023-10-21 23:21
Deweloperka
Ja się dziwię, że w Gdańsku jest jeszcze tyle niesprzedanej przestrzeni. Tyle terenów jeszcze niezabetonowanych przecież to taki ładny widok beton beton beton
- 6 0
-
2023-10-22 02:46
Nooo, jeśli pb górski jest właścicielem PKS i będzie go przebudowywać
To ja już stawiam krzyżyk na tym miejscu, wysokiej jakości miejska zabudowa nam nie grozi a i można być pewnym, że podejmą rozwiązania urbanistyczne szkodliwe nie tylko dla gdańszczan, ale tez dla siebie samych. Tak jak zmarnowali CH Metropolia i browar.
- 9 1
-
2023-10-22 07:45
Pisane na zamówienie
Najpewniej właściciela terenu któremu nie w smak utrzymanie funkcji lokalnego dworca autobusowego. Lepiej postawić jakieś biurowce
- 2 0
-
2023-10-22 08:12
Przydałby się normalny rozkład jazdy
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.