• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest projekt przebudowy kluczowego wiaduktu

Piotr Weltrowski
16 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (138)
Najnowszy artykuł na ten temat Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka
Stary wiadukt na ul. Dąbka to obecnie najbardziej uciążliwe dla kierowców "wąskie gardło" na północy Gdyni. Stary wiadukt na ul. Dąbka to obecnie najbardziej uciążliwe dla kierowców "wąskie gardło" na północy Gdyni.

Gotowy jest projekt budowy nowego wiaduktu w ciągu ul. DąbkaMapka w Gdyni. Zyskają wszyscy, bo w planach jest budowa drugiej nitki wiaduktu, ale najbardziej pasażerowie komunikacji miejskiej, bo dokumentacja przewiduje stworzenie w tym miejscu buspasa.



Dokumentacja inwestycji przewiduje:
  • budowę dodatkowej nitki ul. Dąbka wraz z nowym, dodatkowym wiaduktem,
  • stworzenie buspasa na nowym wiadukcie,
  • stworzenie nowego przystanku przed wiaduktem (od strony Kosakowa),
  • budowę lewo- i prawoskrętów na skrzyżowaniu ulic Dąbka i Derdowskiego,
  • stworzenie nowego chodnika i drogi rowerowej po południowej stronie ul. Dąbka,
  • rezerwację miejsca pod mogący powstać w przyszłości przystanek kolejowy.

Sądzisz, że budowa dodatkowego wiaduktu rozładuje korki na ul. Dąbka?

Stary wiadukt drogowy nad torami w ciągu ul. Płk. Dąbka to chyba najbardziej uciążliwe miejsce dla kierowców z północnych części Gdyni, a także wszystkich dojeżdżających do sąsiednich gmin, głównie do Kosakowa.

Choć przebudowa ul. Kwiatkowskiego zdecydowanie udrożniła ruch w tej części miasta, to znajdujący się dalej wiadukt pozostaje wąskim gardłem.

To przez niego tworzą się korki - zarówno dla jadących od strony estakady w kierunku Galerii Szperk, jak i zmierzających z zachodniej części górnego Pogórza w stronę centrum.

Nie dziwi więc, że o jego przebudowie mówi się od lat. Już w 2019 r. Gdynia i Kosakowo wstępnie porozumiały się w sprawie realizacji tej inwestycji, a jej realizację zapowiadano wówczas na rok 2022.

Konflikt Gdyni z Kosakowem o kształt nowego wiaduktu



Z zapowiedzi tych do tej pory jednak niewiele wynikło. Jak okazało się już w tym roku - powodem był szeroko przez nas opisany kilka tygodni temu konflikt Gdyni z Kosakowem dotyczący kształtu całej inwestycji.

Gdynia prawdopodobnie będzie ją realizować samodzielnie, ale w zakresie, który nie wszystkim przypadł do gustu, bo ukierunkowanym przede wszystkim na poprawę sytuacji komunikacji miejskiej i jej pasażerów.

Potwierdza to projekt inwestycji, który w ostatnim czasie trafił do gdyńskiego magistratu.

Co znajduje się w dokumentacji projektowej?



- W ramach zadania inwestycyjnego przewiduje się budowę drugiej jezdni ul. Płk. Dąbka wraz wiaduktem oraz przebudowę skrzyżowania z ul. Derdowskiego. Wiadukt zostanie wybudowany po stronie południowej od wiaduktu istniejącego. Dodatkowy pas ruchu na ul. Płk. Dąbka przewidziano dla poruszających się tam autobusów. Oznacza to, że na nowym obiekcie będą dwa pasy ruchu, z tego jeden zostanie przeznaczony na buspas - precyzuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dodatkowo zaprojektowano również nowy przystanek autobusowy, przed skrzyżowaniem z ul. Derdowskiego, który w przyszłości ma dawać możliwość przesiadania się do komunikacji zbiorowej osobom podróżującym z gminy Kosakowo.

Przy czym można ten element dokumentacji odbierać jako lekki "kuksaniec" w stronę władz ościennej gminy, bo aby całość miała sens, to niezbędne jest wybudowanie parkingu przesiadkowego na terenie Kosakowa.

Projekt przewiduje również powstanie lewoskrętu w ulicę Derdowskiego dla pojazdów poruszających się od strony zachodniej (kierunek do centrum) oraz prawoskrętu dla pojazdów poruszających się od strony wschodniej - w kierunku Kosakowa.

Ścieżka rowerowa i rezerwa... pod przystanek kolejowy



Dokumentacja projektowa przewiduje budowę nowego wiaduktu po południowej stronie obecnie istniejącego wiaduktu. Ruch ma się w przyszłości odbywać oboma wiaduktami. Dokumentacja projektowa przewiduje budowę nowego wiaduktu po południowej stronie obecnie istniejącego wiaduktu. Ruch ma się w przyszłości odbywać oboma wiaduktami.
Zaprojektowano także ścieżkę rowerową oraz chodnik po południowej stronie ul. Dąbka. Będą miały one szerokość, odpowiednio, 2,5 m oraz 2 m. Po północnej stronie ul. Płk. Dąbka przewiduje się z kolei odtworzenie stanu istniejącego, czyli chodnika oraz ścieżki rowerowej kończącej się za skrzyżowaniem z ul. Derdowskiego.

Co ważne, projekt został uzgodniony z PKP PLK S.A w zakresie jego kompatybilności z projektem "Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdynia i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze Pomorskiej Metropolii". Pod wiaduktem została zaplanowana możliwa lokalizacja przystanku w ramach przedmiotowego projektu realizowanego przez PKP PLK S.A.

Kiedy inwestycja będzie realizowana? Na to pytanie urzędnicy nie odpowiadają wprost.

- Następny krok to zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Gdy będziemy je posiadać, to poszukamy dofinansowania na jej realizację i ogłosimy przetarg - mówi Łucyk.

Opinie (138) ponad 10 zablokowanych

  • kolejny projekt do szuflady

    • 14 0

  • Przypomnę, że....

    wiadukty przy węźle karwiny tez miały być przebudowane i też był projekt. i na tym się chyba skończyło

    • 16 0

  • Kuksaniec....

    Kiedyś kuksaniec dla Gdańska, teraz dla Kosakowa. Ze wszystkimi w konflikcie. Co za banda złośliwych, zakompleksionych buraków. Byleby tylko zepsuć.

    • 20 2

  • Gdynia - "Sama"

    Jak zwykle, Gdynia zrobi "sama" i "po swojemu", bo nie dogadała się z kimś. Raz jest to PKP, raz Wody Polskie, raz PORT, raz KE, raz Gdańsk a jeszcze innym razem Kosakowo. Gdynia nie słucha racjonalnych głosów od dawna - przykładem megalomani był choćby upór i postawienie na swoim, mimo głosów sprzeciwu braci rowerowej, przy zbudowaniu estakady rowerowej na Obłużu ponad 10 lat temu - za tę cenę można było wybudować pełno km dróg rowerowych.
    Kiedy kolej do północnych dzielnic Gdyni? Kiedy tunele pod Pucką (dwa) - no niestety, chyba nie do 2050, bo tam też trzeba się z kimś dogadać.

    • 24 1

  • Okazuje się, że obiecanki przedwyborcze działają od dwudziestu kilku lat, to dlaczego ich nie stosować dalej. Elektorat to znowu łyknie.

    • 19 0

  • Deb!lizm

    Bez 2 pasów w obie strony i buspasa ta inwestycja to pieniadze w bloto. Intryguje mnie czy jest ktos w um, kto ma cos w glowie? Skrzyzowanie plk dąbka z kwiatkowskiego zle zaprojektowane, kwiatkowskiego pod gore bez protestow mieszkancow mialo miec po jednym pasie w obie strony i teraz to. To jest jakies sabotaz czy zwykla glupota?

    • 22 1

  • Skąd wzięliście nazwę "kluczowy wiadukt"?
    Co? Klucze tam leżały?
    Dajcie spokój.
    Nie ma co remontować, bo zjedzie tu cała zaraza i inne potrykusy...

    • 3 7

  • oby projekt w tej formie pozostał w szufladzie (3)

    Tym razem wyjątkowo trzymam kciuki, aby projekt pozostał w szufladzie, bo zamiast 1pas dla wszystkich będzie 1pas dla samochodów + 1buspas dla autobusów ktore zaraz przestaną jeździć, czyli kolejny nic nie dający realnie projekt dla mieszkańców.

    Na siłę zmuszanie do komunikacji miejskiej, która jest wiecznie opóźniona, przepełniona, do tego bilety non stop coraz droższe, a kierowcy zaraz zastrajkują.

    Oby w końcu się zmieniła władza w Gdyni i nowi włodarze dogadali się z Kosakowem i zbudowali jedyny logiczny układ czyli 2pasy dla samochodów + 1buspas

    • 23 1

    • (1)

      wyszedł im jeden remont - Kwiatkowskiego - gdzie dali właśnie 2pasy + 1buspas, korków nie ma, efekt osiągnięty. I nie widza tego? że to jest DOBRE rozwiązanie i trzeba je przełożyć wszędzie gdzie się da?!

      • 3 0

      • Gdynia chciała tam 1 pas - to nie ich zasługa, że dodano 2.

        • 3 0

    • jak mi nie będzie lepiej, to innym niech bedzie gorzej

      kolejny wielki dziedzic na kosakowie, ktory nie bedzie jezdzil komunikacja miejska bo nie. To stoj w korku, czas innych jest widocznie wazny i wola szybko autobusem jechac

      • 0 4

  • Po co ścieżka rowerowa? (5)

    Rowerofczyki i tak będą pedałować po jezdni "bo ścieżka jest po drugiej stronie".

    • 19 1

    • kierofczyki beda stac w korku (4)

      ze swoimi czerwonymi mordkami ze wscieklosci. Co, nie udalo sie w zyciu, ze nie stac cie na Orlowo, to musisz w polu w bloku mieszkac? Szef mocno krzyczy jak sie spoznisz na roboty?

      • 1 8

      • Getry uciskają w kroczu ? (1)

        • 6 0

        • ja mam sprawne, co wiecej, mam mieszkanie w miescie

          nie mozesz zostac biednym u siebie na wiosce? Po co do mojego miasta sie pchasz? Wole Ukrainców, niz mieszkanców wiosek kaszubskich

          • 1 4

      • Mowa nienawiści.

        • 0 1

      • przynajmniej beż sciśniętych jaj, w deszczu, śniegu, zimnie i samemu, popijając ciepłą kawkę przy muzyce z radyjka

        ale jak to mówią...jeden woli pomarańcze a drugi jak mu nogi śmierdzą

        • 1 0

  • Dla Łucyka prokurator !!!! Gdyby zrobili 2+1 w każdą stronę to Kosakowo dało by 50% kosztów.

    Łucyk zrobił na złość gminie Kosakowo !!!

    • 19 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane