• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest projekt przebudowy kluczowego wiaduktu

Piotr Weltrowski
16 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (138)
Najnowszy artykuł na ten temat Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka
Stary wiadukt na ul. Dąbka to obecnie najbardziej uciążliwe dla kierowców "wąskie gardło" na północy Gdyni. Stary wiadukt na ul. Dąbka to obecnie najbardziej uciążliwe dla kierowców "wąskie gardło" na północy Gdyni.

Gotowy jest projekt budowy nowego wiaduktu w ciągu ul. DąbkaMapka w Gdyni. Zyskają wszyscy, bo w planach jest budowa drugiej nitki wiaduktu, ale najbardziej pasażerowie komunikacji miejskiej, bo dokumentacja przewiduje stworzenie w tym miejscu buspasa.



Dokumentacja inwestycji przewiduje:
  • budowę dodatkowej nitki ul. Dąbka wraz z nowym, dodatkowym wiaduktem,
  • stworzenie buspasa na nowym wiadukcie,
  • stworzenie nowego przystanku przed wiaduktem (od strony Kosakowa),
  • budowę lewo- i prawoskrętów na skrzyżowaniu ulic Dąbka i Derdowskiego,
  • stworzenie nowego chodnika i drogi rowerowej po południowej stronie ul. Dąbka,
  • rezerwację miejsca pod mogący powstać w przyszłości przystanek kolejowy.

Sądzisz, że budowa dodatkowego wiaduktu rozładuje korki na ul. Dąbka?

Stary wiadukt drogowy nad torami w ciągu ul. Płk. Dąbka to chyba najbardziej uciążliwe miejsce dla kierowców z północnych części Gdyni, a także wszystkich dojeżdżających do sąsiednich gmin, głównie do Kosakowa.

Choć przebudowa ul. Kwiatkowskiego zdecydowanie udrożniła ruch w tej części miasta, to znajdujący się dalej wiadukt pozostaje wąskim gardłem.

To przez niego tworzą się korki - zarówno dla jadących od strony estakady w kierunku Galerii Szperk, jak i zmierzających z zachodniej części górnego Pogórza w stronę centrum.

Nie dziwi więc, że o jego przebudowie mówi się od lat. Już w 2019 r. Gdynia i Kosakowo wstępnie porozumiały się w sprawie realizacji tej inwestycji, a jej realizację zapowiadano wówczas na rok 2022.

Konflikt Gdyni z Kosakowem o kształt nowego wiaduktu



Z zapowiedzi tych do tej pory jednak niewiele wynikło. Jak okazało się już w tym roku - powodem był szeroko przez nas opisany kilka tygodni temu konflikt Gdyni z Kosakowem dotyczący kształtu całej inwestycji.

Gdynia prawdopodobnie będzie ją realizować samodzielnie, ale w zakresie, który nie wszystkim przypadł do gustu, bo ukierunkowanym przede wszystkim na poprawę sytuacji komunikacji miejskiej i jej pasażerów.

Potwierdza to projekt inwestycji, który w ostatnim czasie trafił do gdyńskiego magistratu.

Co znajduje się w dokumentacji projektowej?



- W ramach zadania inwestycyjnego przewiduje się budowę drugiej jezdni ul. Płk. Dąbka wraz wiaduktem oraz przebudowę skrzyżowania z ul. Derdowskiego. Wiadukt zostanie wybudowany po stronie południowej od wiaduktu istniejącego. Dodatkowy pas ruchu na ul. Płk. Dąbka przewidziano dla poruszających się tam autobusów. Oznacza to, że na nowym obiekcie będą dwa pasy ruchu, z tego jeden zostanie przeznaczony na buspas - precyzuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dodatkowo zaprojektowano również nowy przystanek autobusowy, przed skrzyżowaniem z ul. Derdowskiego, który w przyszłości ma dawać możliwość przesiadania się do komunikacji zbiorowej osobom podróżującym z gminy Kosakowo.

Przy czym można ten element dokumentacji odbierać jako lekki "kuksaniec" w stronę władz ościennej gminy, bo aby całość miała sens, to niezbędne jest wybudowanie parkingu przesiadkowego na terenie Kosakowa.

Projekt przewiduje również powstanie lewoskrętu w ulicę Derdowskiego dla pojazdów poruszających się od strony zachodniej (kierunek do centrum) oraz prawoskrętu dla pojazdów poruszających się od strony wschodniej - w kierunku Kosakowa.

Ścieżka rowerowa i rezerwa... pod przystanek kolejowy



Dokumentacja projektowa przewiduje budowę nowego wiaduktu po południowej stronie obecnie istniejącego wiaduktu. Ruch ma się w przyszłości odbywać oboma wiaduktami. Dokumentacja projektowa przewiduje budowę nowego wiaduktu po południowej stronie obecnie istniejącego wiaduktu. Ruch ma się w przyszłości odbywać oboma wiaduktami.
Zaprojektowano także ścieżkę rowerową oraz chodnik po południowej stronie ul. Dąbka. Będą miały one szerokość, odpowiednio, 2,5 m oraz 2 m. Po północnej stronie ul. Płk. Dąbka przewiduje się z kolei odtworzenie stanu istniejącego, czyli chodnika oraz ścieżki rowerowej kończącej się za skrzyżowaniem z ul. Derdowskiego.

Co ważne, projekt został uzgodniony z PKP PLK S.A w zakresie jego kompatybilności z projektem "Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdynia i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze Pomorskiej Metropolii". Pod wiaduktem została zaplanowana możliwa lokalizacja przystanku w ramach przedmiotowego projektu realizowanego przez PKP PLK S.A.

Kiedy inwestycja będzie realizowana? Na to pytanie urzędnicy nie odpowiadają wprost.

- Następny krok to zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Gdy będziemy je posiadać, to poszukamy dofinansowania na jej realizację i ogłosimy przetarg - mówi Łucyk.

Opinie (138) ponad 10 zablokowanych

  • Plany ambitne, a żeby nie wyszło jak z węzłem Karwiny.

    • 3 1

  • Bardziej

    interesującym tematem niż ten jakiś nie wiadomo dlaczego kluczowy most, byłaby naga damska jędrna du*a.

    • 0 1

  • Niby taki żart, ale... (1)

    I tak oto właśnie mamy w Gdyni dwie ulice Derdowskiego. Jedna krótka, ale w granicach miasta od strony Kosakowa koło galerii Szperk i druga historyczna, od Pl. Kaszubskiego w stronę Sea Towers. Jak zamkniemy tę pierwszą to korków w okolicach Płk. Dąbka nie będzie i wiadukt stanie się niepotrzebny.

    • 1 4

    • Nie tak. Galeria szperk nie leży w granicach m. Gdynia, lecz Pogórza, gm. Kosakowo. Tak więc cała ul. Derdowskiego jest w gm. Kosakowo.

      • 2 0

  • To po prostu sabotaż

    Beznadziejna głupota i zła wola władz Gdyni, które robią pod górę sąsiedniej gminie, która oferowała, że pokryje 50% kosztów budowy większego wiaduktu.

    Nic się nie zmieni, bo komunikacja miejska prawie nie istnieje na północ od Gdyni, a wszyscy jeżdżą samochodami. Buspas będzie dla trzech autobusów na krzyż, które i tak kończą na pętli koło Pogórza.

    Co gorsza, po takim pożal się boże "remoncie" sytuacja będzie zabetonowana na lata, a korki jak były tak będą.

    To wszystko tylko z zawiści, bo ludzie uciekają do osiedli koło Gdyni.

    • 6 1

  • Budowa wiaduktu.

    Przed rozpoczęciem budowy nowego wiaduktu,należałoby aby gmina Kosakowo wyremontowała odcinek drogi od ul.Dąbka przez ul.Andersa do ul.Derdowskiego,za stacją benzynową.Pomimo fatalnej obecnie nawierzchni tego łącznika,to bardzo dużo kierowców skraca sobie drogę omijając światła przy Szperku jadąc do Kosakowa.W roku 2023 budowa tego wiaduktu nie będzie rozpoczęta,raczej ruszy przebudowa ul.Unruga od Estakady Kwiatkowskiego do skrzyżowania z ul.Bosmańską.

    • 4 0

  • Postępowa Gdynia...

    Postęp p. Kucyka... - buspas i ścieżka dla rowerów... Jak ta Gdynia świat dogania... Czas na produkcję drewnianych szabel i karabinów z listewek - wróg u bram...

    • 6 0

  • Mi ten buspas

    Mi ten buspas co na Romanowskiego dali tak zycie skomplikowal, że szkoda gadać. Spózniam sie do pracy, dzieci do przedszkola zawożę w biegu, to istna masakra.. auta stoją i dymią 2 razy więcej.. ide na wybory, to napewno...

    • 2 1

  • A po co tam droga rowerowa? Ta która powstała przy stawku jest omijana przez większość rowerzystów, ktorzy z niezbyt kulturalnym językiem popychają pieszych na chodniku..

    • 2 0

  • Panie Redaktorze warto byloby gdyby Pan się dokształcił. To przebudowa ul. Płk. Dąbka a nie jakiejś tam ulicy Dąbka. Proszę zajrzeć do encyklopedii kim był Pułkownik Dąbek bo na pewno nie zasłużył sobie na taką ignorację.

    • 6 0

  • To co się niby ma zmienić po zbudowaniu nowego wiaduktu?

    Ale zaraz zaraz ... teraz są potężne korki z uwagi na tzw. wąskie gardło na wiadukcie (układ pasów 1+1). Jak zbudują nowy wiadukt i zabiorą jeden pas na buspas, to docelowo dalej będzie układ 1+1 ... to co się do q... nędzy ma zmienić?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane