• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest węzeł przesiadkowy, nie ma autobusów. "SKM Śródmieście" będzie komercyjny?

Szymon Zięba
24 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Węzeł-widmo" w Śródmieściu przestał nim być
Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje. Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.

Miały się tam zatrzymywać autobusy, a hula wiatr. Miasto na razie nie ma pomysłu na zagospodarowanie węzła przesiadkowego przy Forum Gdańsk. Po tym, jak na stałe trasy wróciła linia 118, węzeł "SKM Śródmieście"Mapka omijają autobusy komunikacji miejskiej. Infrastruktura mogłaby być, w teorii, udostępniona autobusom podmiejskim albo przewoźnikom komercyjnym.



Czy korzystał(a)byś z przystanku autobusowego "SKM Śródmieście"?

Przypomnijmy: w 2018 roku otwarto Forum Gdańsk. Koszt budowy kompleksu handlowego oscylował wokół 800 mln zł.

Forum powstawało w formule PPP (partnerstwa publiczno-prywatnego), a projekt zakładał budowę elementów infrastruktury publicznej. Jednym z nich był węzeł przesiadkowy przy al. Armii Krajowej.

Dziś funkcjonuje tam przystanek "SKM Śródmieście". Mogą z niego korzystać pasażerowie tramwajów i - przynajmniej w teorii - autobusów.

W teorii - bo obecnie żaden na węźle się nie zatrzymuje.

Wszystko wskazuje na to, że ta część inwestycji w formule PPP powstała nieco na siłę, bo po tym, jak na swoją stałą trasę wróciła linia autobusowa 118, organizatorom przewozów w mieście najwyraźniej zabrakło pomysłów na zagospodarowanie całości węzła.

W sezonie z przystanku "SKM Śródmieście" korzystała jeszcze linia rowerowa 612 (do Sobieszewa).

Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Przez jakiś czas zatrzymywał się tu autobus 118. Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Przez jakiś czas zatrzymywał się tu autobus 118.
Warto zaznaczyć, że - dopóki była możliwość - z przystanku korzystali pasażerowie. Trudno jednak mówić tu o tłumach. Średnio, dziennie, liczba osób jeżdżących autobusem 118 z węzła oscylowała wokół 150.

To niewiele więcej niż pojemność przegubowego autobusu Mercedes Citaro, który mieści 140 pasażerów (w tym 40 na miejscach siedzących).

Dla porównania: średnia dzienna liczba pasażerów dla linii 227 (korzystających z przystanku "Wilanowska" w stronę Jelitkowa) to około 327 osób.

Połączenie SKM - tramwaj priorytetem



Tymczasem w magistracie słyszymy, że głównym przeznaczeniem węzła miała być "integracja" tramwajów i SKM.

Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Teraz zatrzymują się tu tramwaje. Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Teraz zatrzymują się tu tramwaje.
- Budowa węzła została zapoczątkowana pod koniec lat 70. i od samego początku głównym charakterem węzła miała być (i jest, co widzimy) integracja "szyna-szyna", tj. tramwaje i SKM. Przez węzeł prowadzą trasy linii tramwajowych obsługujących Chełm, Ujeścisko i Łostowice, a po zakończeniu budowy Nowej Warszawskiej dodatkowe tramwaje z Ujeściska - tłumaczy Jędrzej SieliwończykUrzędu Miejskiego w Gdańsku.
Co zatem z przystankiem autobusowym?

  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
- Wraz z rozbudową układu drogowego wokół Forum Gdańsk zaistniała możliwość zagospodarowania terenu w taki sposób, aby uzupełniająco dać możliwość autobusom komunikacji regionalnej, miejskiej, taksówkom, autobusom turystycznym zatrzymania się możliwie blisko tego węzła - tłumaczy Sieliwończyk.

Węzeł dla przewoźników komercyjnych?



Jak dodaje, w każdej chwili przewoźnicy komercyjni mogą rozpocząć korzystanie z węzła, np. dla autokarów wycieczkowych.

Jak kursują autobusy i tramwaje w Gdańsku?



- Zresztą Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego wskazuje węzeł integracyjny "Gdańsk Śródmieście" jako regionalny, co oznacza, że nie ma przeszkód, by korzystali z niego regionalni przewoźnicy autobusowi. Integralną częścią tego węzła jest nowa para przystanków "Toruńska", z którego korzystają autobusy komunikacji miejskiej. Z tego przystanku istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM - mówi urzędnik.
Na przystanek "SKM Śródmieście" dojeżdżają składy SKM. Na przystanek "SKM Śródmieście" dojeżdżają składy SKM.
Tymczasem deklaracją "regionalnego charakteru" węzła miasto wpasowuje się w naszą sugestię, opublikowaną w artykule dotyczącym problemu z autobusami podmiejskimi. Pojazdy te korzystają z tymczasowego przystanku "Brama Wyżynna", blokując wjazd autobusom komunikacji miejskiej.

85 zł za wiatę



Na koniec warto zaznaczyć, że zespół wiat autobusowych "Śródmieście SKM" jest objęty przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogólną umową utrzymaniową wraz z pozostałymi wiatami autobusowymi i tramwajowymi, bez podziału. Miesięczny koszt utrzymania wiaty to około 85 zł. Pod warunkiem, że chodzi wyłącznie o utrzymanie czystości, a nie o naprawy spowodowane choćby aktami wandalizmu.

Opinie (254) 6 zablokowanych

  • Gdyby najpierw budowano drogi a potem osiedla

    "Na jakiej podstawie te drogi wybudowano, kto z nich korzysta, kto wziął łapówkę, dlaczego sponsorujemy drogi do drogich osiedli a więc dokładamy się zamożnym ludziom, po tych drogach nikt nie jeździ to nie ma sensu". Tak by było.

    • 1 3

  • W Gdańsku będzie normalnie jak władzę przejmie PiS. (3)

    Spojrzcie na inne miasta. U nas absurd goni absurd. Niestety.

    Wanda z Zaspy

    • 11 16

    • Bu ha ha ha ha

      • 8 1

    • Powiem tak - kniazini za mądra nie jest, ale twierdzenie że pis jest lepszy, to już jest kompletny odlot. Tu po prostu potrzeba kogoś normalnego, uczciwego, rozsądnego, komu się chce. Kniazini nie jest rozsądna, pis nie jest uczciwy, a i z normalnością to się chyba w korytarzu mijał.

      • 10 0

    • Ani PIS ani tym bardziej Olka z POskładanymi

      raczej krzyżówka Korwina z... czymś ludzkim. Inni to tło.
      Postawiłbym dolary przeciw śliskim, że miasto, które postawiło by na Korwina-50-60-cio-letniego, za dekadę ścigało by się z Wwą o prymat stolicy. Serio

      • 0 3

  • Opinia wyróżniona

    Ten węzeł powinien być zlikwidowany (8)

    Jeden autobus w stronę chełmu, Ujeściska a w powrotną nic, tramwaj? Po co? 2 osoby wysiadają na cały dzień i koniec. Do Forum można iść od strony lotu czy urzędu miejskiego. A na pociąg wszyscy idą na dworzec główny.

    • 104 48

    • wladzom chodziło tylko o monopol reklam.

      Te wiaty to pomyłka - ptaki sie o nie zabijają

      • 5 5

    • Sam się zlikwiduj (3)

      W przypadku komunikacji zastępczej węzeł jak najbardziej jest wykorzystywany przez autobusy za tramwaj na Chełm albo Stogi.

      Pamiętasz, gdy go nie było? W razie awarii tramwaju autobus przez bariery nie miał nawet skąd ludzi brać.

      • 8 1

      • (2)

        Zapomniałeś o węźle przy dworcu pkp a drugi mógł by powstać przy pks. Obecny jest bez sensu.

        • 2 4

        • A teraz policz, ile taki autobus jechałby od Śródmieścia do Głównego i z powrotem, i o ile rozrzedziłoby to komunikację zastępcz

          Jakbyś nie wiedział: każda taka sytuacja to stawanie na głowie i przeciąganie krótkiej kołdry; nikt z rękawa dodatkowych autobusów na dłuższa trasę nie wytrzaśnie

          • 2 0

        • Powinny tam parkować autobusy wycieczkowe których pełno było kiedyś na Długich Ogrodach

          • 1 0

    • Xxx

      Mieszkam na okopowej I nie chodzę na skm na dworzec tylko właśnie na śródmieście.

      • 4 0

    • Nie zgadzam się

      Dużo osób wysiada z tramwaju właśnie tam i idzie na SKM. Można spokojnie zająć miejsce siedzące + jest to wygodniejsze gdy dworzec jest w wiecznym remoncie

      • 4 0

    • ej ziomus ale mamy miejsca parkingowe. adam pawlowicz jest dumny

      • 1 0

  • Proszę nie narzekać (1)

    Władze miasta zostały wybrane, nie po raz pierwszy zresztą, w demokratycznych wyborach. Jak głosujemy, tak mamy

    • 7 6

    • Troll

      Trolling level master :D

      • 0 0

  • (1)

    Szybki Bus w kierunku Wiszących ogrodów i Kokoszek jadący przez AK, oczywisice po tym jak zrobione zostaną wiadukty :)

    • 4 2

    • To czego oczekujesz nazywa sie taksowka

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (26)

    A kto ma z tego węzła korzystać? Żeby tam się w ogóle dostać trzeba przebić się przez gąszcz sygnalizacji świetlnej, bo na tym skrzyżowaniu królują samochody. Od strony Bramy Wyżynnej nie opłaca się tam iść, a od strony Urzędu Wojewódzkiego ruch pieszy jest praktycznie zerowy. Kto wymyślił taki węzeł przesiadkowy w miejscu, gdzie piesi w ogóle się nie poruszają? Taki węzeł przesiadkowy ma rację bytu jedynie przy Dworcu Głównym. Dla mnie to najzwyklejsza niegospodarność. Teraz będziemy patrzeć jak chwasty i mech obrastają te perony autobusowe.

    • 270 30

    • Brednie (3)

      Przez gąszcz sygnalizacji świetlnej? Wystarczy 100 metrowy spacer przez forum i wjazd jednymi schodami ruchomymi żeby z bramy wyżynnej dostać się do przystanku SKM Śródmieście. Ci piesi coraz bardziej leniwi nawet im się nie chce schodami ruchomymi chodzić.

      • 15 32

      • Nie wiedziałem, że kiepsko wyprofilowane i strome schody to tunelu nazywa się ruchomymi. No cóż, czasy się zmieniają.

        • 26 9

      • Sam bredzisz, od strony teatru szekspirowskiego trzeba pokonać tunel ze schodami, przejść trzy razy przez światła, (1)

        i kolejne - w dodatku strome i niewygodne schody . Windy albo nieczynne, albo śmierdzące.
        Nie wszyscy chodzą do SKM od strony forum...

        • 28 2

        • Ten węzeł to pomyłka

          • 7 0

    • (9)

      Jak wam przeszkadza sygnalizacja świetlna, to po co pasy są malowane przy Bramie Wyżynnej?

      • 16 10

      • No cóż, zgadzam się z Tobą. (8)

        Przy tych pasach nie powinno być sygnalizacji.

        • 4 7

        • (6)

          To budynek LOTu od razu proponuję na kostnicę przerobić - będzie bliżej, a i z budynkiem w końcu będzie wiadomo co zrobić.

          • 1 11

          • Pierdu pierdu. (5)

            A fakty są takie, że od wprowadzenia pierwszeństwa pieszych liczba wypadków na pasach spadła o 30%.

            • 15 12

            • (3)

              skąd masz takie dane? :D

              • 8 7

              • Statystyki wypadków są do sprawdzenia w SEWIK.

                • 8 0

              • (1)

                Ale wiesz że poza medialna go*wnoburza nic się w przepisach nie zmieniło ? W ostatniej chwili po cichu się z tego wycofali

                • 1 13

              • Nikt się z niczego nie wycofał, ustawa przeszła.

                Art. 1. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 110, 284, 568, 695, 1087 i 1517 oraz z 2021 r. poz. 54) wprowadza się następujące zmiany:
                1)w art. 13:
                (...)
                b)po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
                1a. Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.;

                • 7 0

            • "wprowadzenia pierwszeństwa pieszych"

              Ale tam dodali tylko wchodzących na przejście, a nie stojący przed lub zbliżający się do przejścia. I jeszcze dodali do tego tramwaj, który i tak musi ustąpić, jak inne pojazdy ustępują na tym samym przejściu. Ludzie nawet nie znają swoich praw w tym państwie z dykty.

              • 2 5

        • :):):):)

          • 1 0

    • Myślę, że nazwa "przesiadkowy" zawiera jakąś podpowiedź (7)

      Przesiadkowy, czyli przesiadasz się z jednego środka komunikacji (np. SKM) na drugi (np. tramwaj lub autobus, którego tam nie ma).

      • 18 0

      • (6)

        SKM co 1,5 godziny?

        • 11 7

        • (4)

          Widać, że nie korzystasz. Każda SKM-ka zaczyna i kończy bieg na tym przystanku.

          • 9 4

          • Dokładnie

            Widać kto nie korzysta ... ale ma najwięcej do powiedzenia.

            • 4 2

          • Brak SKM między 0.15 a 4.15 (2)

            W tym czasie w Gdańsku Głównym kończy lub zaczyna minimum 5 SKM-ek, żadna na Śródmieście, specjalnie po to by nie można było się przesiąść z samochodu na SKM w czasie gdy nie jeżdżą tramwaje

            • 2 0

            • To jest przerwa serwisowa.

              A zamiast tramwajów jeżdżą nocne autobusy

              • 0 2

            • Z samochodu się nie przesiądziesz bo tam nie ma parkingu. To jest węzeł przesiadkowy dla komunikacji miejskiej.

              • 0 0

        • Dobrze, że nie raz na tydzień.

          • 2 0

    • Nikt się tam nie porusza? Chodzę tam codziennie i ludzi jakoś nie brakuje, a byłoby ich jeszcze więcej, gdyby komunikacja miejska w Gdańsku nie była tak beznadziejnie zorganizowana.

      • 12 1

    • Kto? Bielawski.

      Wiesław Bielawski.

      • 12 0

    • Często chodzę od strony Teatry lub Biskupiej (Chełmu), brak zejścia z mostu na peron

      bezpośredniego zejścia, to jakaś gruba granda. Kompletne odjechanie. Jak można tego nie zrobić? Od strony Teatru i tak byłyby 2x światła, a teraz są 3x by zejść na dół do SKM-ki!!!!

      • 15 0

    • To węzeł na drogę krajową do Pruszcza Gdańskiego

      Tam mają mieć priorytet piesi, czy rowerzyści? Ja korzystałem z przejścia podziemnego, co prawda problemem jest brak schodów wzdłuż chodnika od strony Okopowej/Forum - trzeba wpierw wejść przed wejście do Forum. Peronem SKM można wyjść w stronę wiaduktu Biskupia Górka. Z dala od rozpędzonych rowerzystów, tłumów i hałasu samochodów.

      • 0 2

  • skoro zakryto betonem prawie kilometr torów kolejowych, można było jeszcze 500mm

    I nie byłby potrzebny wiadukt oraz nie byłoby zakrętasa i praktycznie ślepego końca 3-go Maja...
    Jeszcze bypass Podwala Podmiejskiego przez Stoczniowców i Olszynkę a aktywiści mogą myśleć o "zszywaniu tkanki miejskiej" a hotelarze będą mieli nowe żerowisko w okolicach Rzeźnickiej i Toruńskiej...

    • 3 2

  • Czemu nie ma wyjścia z tunelu w stronę Biskupiej Górki? (2)

    Tunel do SKM mógłby służyć jako dobre przejście podziemne omijające światła, ale niestety nie ma wyjścia z tunelu w stronę Biskupiej Górki. Żeby się tam dostać, trzeba wyjść na przystanku autobusowym i przejść na światłach przez ruchliwą Armii Krajowej. A wystarczyłoby dodać jedne schody.

    • 18 1

    • taka moda, na przejścia naziemne

      A po prawdzie, to ten tunel jest koncertowo spaprany konstrukcyjnie.
      Rozmiary i nachylenia schodów są niedopuszczalne dla tak (potencjalnie) obciążonych duktów ruchu pieszego. Po prostu, brakowało miejsca i zrobiono na wcisk. Z tego pewnie powodu nie ma też drugich schodów (miejsce i kasa)...
      Podobne miejsce to schody wyprowadzające ludzi z tunelu przy Bramie Wyżynne na przystanki...
      Prawdziwy "artyzm" konstrukcyjny...

      • 2 0

    • Tam komandosi boją się pójść

      • 2 0

  • Pan redaktor Zięba

    Nie wziął pod uwagę faktu, że ten przystanek był i jest ciągle odcinany od świata przez remonty wiaduktów i łączników z Okopową.

    • 7 2

  • (1)

    W stronę Kokoszek powinno być połączenie a nie tylko jeden 167 jeździ tamta strona Gdańska się rozbudowała zakłady pracy, osiedla.Porażka z dojazdem w tamte strony

    • 6 3

    • Nie ma jak jechac przez cale miasto do pracy

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane