• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest węzeł przesiadkowy, nie ma autobusów. "SKM Śródmieście" będzie komercyjny?

Szymon Zięba
24 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Węzeł-widmo" w Śródmieściu przestał nim być
Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje. Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.

Miały się tam zatrzymywać autobusy, a hula wiatr. Miasto na razie nie ma pomysłu na zagospodarowanie węzła przesiadkowego przy Forum Gdańsk. Po tym, jak na stałe trasy wróciła linia 118, węzeł "SKM Śródmieście"Mapka omijają autobusy komunikacji miejskiej. Infrastruktura mogłaby być, w teorii, udostępniona autobusom podmiejskim albo przewoźnikom komercyjnym.



Czy korzystał(a)byś z przystanku autobusowego "SKM Śródmieście"?

Przypomnijmy: w 2018 roku otwarto Forum Gdańsk. Koszt budowy kompleksu handlowego oscylował wokół 800 mln zł.

Forum powstawało w formule PPP (partnerstwa publiczno-prywatnego), a projekt zakładał budowę elementów infrastruktury publicznej. Jednym z nich był węzeł przesiadkowy przy al. Armii Krajowej.

Dziś funkcjonuje tam przystanek "SKM Śródmieście". Mogą z niego korzystać pasażerowie tramwajów i - przynajmniej w teorii - autobusów.

W teorii - bo obecnie żaden na węźle się nie zatrzymuje.

Wszystko wskazuje na to, że ta część inwestycji w formule PPP powstała nieco na siłę, bo po tym, jak na swoją stałą trasę wróciła linia autobusowa 118, organizatorom przewozów w mieście najwyraźniej zabrakło pomysłów na zagospodarowanie całości węzła.

W sezonie z przystanku "SKM Śródmieście" korzystała jeszcze linia rowerowa 612 (do Sobieszewa).

Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Przez jakiś czas zatrzymywał się tu autobus 118. Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Przez jakiś czas zatrzymywał się tu autobus 118.
Warto zaznaczyć, że - dopóki była możliwość - z przystanku korzystali pasażerowie. Trudno jednak mówić tu o tłumach. Średnio, dziennie, liczba osób jeżdżących autobusem 118 z węzła oscylowała wokół 150.

To niewiele więcej niż pojemność przegubowego autobusu Mercedes Citaro, który mieści 140 pasażerów (w tym 40 na miejscach siedzących).

Dla porównania: średnia dzienna liczba pasażerów dla linii 227 (korzystających z przystanku "Wilanowska" w stronę Jelitkowa) to około 327 osób.

Połączenie SKM - tramwaj priorytetem



Tymczasem w magistracie słyszymy, że głównym przeznaczeniem węzła miała być "integracja" tramwajów i SKM.

Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Teraz zatrzymują się tu tramwaje. Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Teraz zatrzymują się tu tramwaje.
- Budowa węzła została zapoczątkowana pod koniec lat 70. i od samego początku głównym charakterem węzła miała być (i jest, co widzimy) integracja "szyna-szyna", tj. tramwaje i SKM. Przez węzeł prowadzą trasy linii tramwajowych obsługujących Chełm, Ujeścisko i Łostowice, a po zakończeniu budowy Nowej Warszawskiej dodatkowe tramwaje z Ujeściska - tłumaczy Jędrzej SieliwończykUrzędu Miejskiego w Gdańsku.
Co zatem z przystankiem autobusowym?

  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
- Wraz z rozbudową układu drogowego wokół Forum Gdańsk zaistniała możliwość zagospodarowania terenu w taki sposób, aby uzupełniająco dać możliwość autobusom komunikacji regionalnej, miejskiej, taksówkom, autobusom turystycznym zatrzymania się możliwie blisko tego węzła - tłumaczy Sieliwończyk.

Węzeł dla przewoźników komercyjnych?



Jak dodaje, w każdej chwili przewoźnicy komercyjni mogą rozpocząć korzystanie z węzła, np. dla autokarów wycieczkowych.

Jak kursują autobusy i tramwaje w Gdańsku?



- Zresztą Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego wskazuje węzeł integracyjny "Gdańsk Śródmieście" jako regionalny, co oznacza, że nie ma przeszkód, by korzystali z niego regionalni przewoźnicy autobusowi. Integralną częścią tego węzła jest nowa para przystanków "Toruńska", z którego korzystają autobusy komunikacji miejskiej. Z tego przystanku istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM - mówi urzędnik.
Na przystanek "SKM Śródmieście" dojeżdżają składy SKM. Na przystanek "SKM Śródmieście" dojeżdżają składy SKM.
Tymczasem deklaracją "regionalnego charakteru" węzła miasto wpasowuje się w naszą sugestię, opublikowaną w artykule dotyczącym problemu z autobusami podmiejskimi. Pojazdy te korzystają z tymczasowego przystanku "Brama Wyżynna", blokując wjazd autobusom komunikacji miejskiej.

85 zł za wiatę



Na koniec warto zaznaczyć, że zespół wiat autobusowych "Śródmieście SKM" jest objęty przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogólną umową utrzymaniową wraz z pozostałymi wiatami autobusowymi i tramwajowymi, bez podziału. Miesięczny koszt utrzymania wiaty to około 85 zł. Pod warunkiem, że chodzi wyłącznie o utrzymanie czystości, a nie o naprawy spowodowane choćby aktami wandalizmu.

Opinie (254) 6 zablokowanych

  • Falszywe faktury

    Wiaty dla wiatru ,tam nie ma ludzi ,przekręt stulecia

    • 12 5

  • Można by tam przenieść meneli, którzy koczują pod wiatami przy dworcu głównym. (1)

    • 15 4

    • Tam też wygląda jak plac dla niezintegrowanych:

      kostka, kostka, kostka, bezdomny. Gdańsk żadną metropolią niestety nie jest. Tzn mógłby, bo ludzie tutaj już od dawna nie mają kompleksów na tle Europy, ale władza jakaś taka przaśna: okulary RayBan, iPhone - nowy, i, "o Boże, żeby tylko nie pomyśleli, że jestem ze wsi..., sprawdzę co myśleć".

      • 1 1

  • Ślepcy (1)

    Trzeba tam stworzyć szynobus lub SKM, do Pruszcza lub Tczewa . Nie musi jechać do dworca gl

    • 8 6

    • Nie da siem - ponieważ tam tory z peronów nie są podpięte do dalekobieżnych. Przy czym w trakcie budowy równocześnie modernizowano tory dalekobieżne, więc okazja była - ale nie dało się. Bo nie.

      • 7 0

  • (6)

    Autobusy podmiejskie powinny mieć zakaz przy Bramie Wyżynnej i na przeciwko. Niech korzystają z węzła!

    • 14 10

    • Nakazać i zmusić. (1)

      Najlepiej niech ze Św. Wojciecha podmiejskie jeżdżą. W myśl zasady "Ja nie korzystam, a inni mnie nie obchodzą".

      • 8 0

      • Nawet nie z Wojciecha, a z Pruszcza.

        10 minut pociągiem plus przesiadka to i tak szybciej, niż wieczorem bezpośrednio.

        • 1 0

    • (2)

      ale to jest racja, brama wyżenna to nie węzeł, a śródmieście to idealne miejsce na łapanie autobusów na śródmieścia czyt. przedmieścia. W innych krajach tak jest, że jest węzeł miejski i podmiejski.A między nimi linia autobusowa.

      • 3 4

      • Tylko, że węzeł podmiejski to w miastach jak Warszawa (1)

        Na Młocinach masz dworzec, szybkie metro do centrum + ruch autobusowy (chociaż to bardziej lokalnie).
        A u nas? Zrobili węzeł kilometr od dworca, który jest o niebo ważniejszy niż SKM śródmieście. Bo jak to niby miałoby wyglądać? Przyjeżdża ktoś pociągiem z Elbląga, po czym wsiada w SKM i jedzie na Śródmieście, żeby przesiąść się do autobusu czy tramwaju?

        • 7 1

        • Młociny to jest w ogóle przykład tego czego w Gdańsku nigdy nie będzie - P+R na wjeździe do miasta (a nie gdzieś w głębi), dworzec autobusowy, metro, autobus miejski i do tego tramwaj. No ale w takiej warszawce jest jeden bilet na to wszystko + na trzech operatorów kolejowych, a u nas? A u nas jest rydwan i pasy nad tunelem.

          • 5 0

    • Nie chca placic

      • 1 0

  • Jak nie zbudują czegoś to źle, bo mogli odrazu, prawda? Jak zbudują coś na wyrost to też źle, bo niepotrzebne wydawanie pieniędzy. Mniej więcej jak "najpierw drogi a później pozwolenia na budowę osiedli".

    • 7 4

  • (1)

    Może by tak najpierw niech chociażby zatrzymuje się tam N13, który koło tego przystanku i tak przejeżdża.

    A co do tego, że mało osób wsiadało to 118, to trudno, żeby było inaczej jeśli w w dni powszednie o wiele częściej jeździły tramwaje. A w soboty i święta czy wieczorami gdy zdarzała się już wyrwa między przyjazdem tramwajów, to te 118 przyjeżdżało razem z jednym z tych tramwajów. Można też jeszcze dodać temat wyjazdu autobusu z przystanku i świateł. I to wszystko to dla mnie taki obraz gdańskiej komunikacji w pigułce. Niedoróbki, bez logiki i ogólnie to nie da się no i jest super to po co marudzicie.

    • 11 0

    • To niestety obraz nie tylko komunikacji; w każdym razie nie tylko publicznej...

      • 0 0

  • Mozna przt okazji przypomniec o (2)

    Pętli tramwajowej na Chełmie, która też została wybudowana niepotrzebnie ,nikt z niej nie korzysta, lub chociażby błędnie zaprojektowana pętla na Siedlcach. No ale cóż mamy samych profesjonalistów w od planowania w tym mieście.

    • 26 1

    • Czyli potwierdza się to , co piszę od lat. Jaki pan,taki kram.

      • 3 2

    • nikt z niej nie korzysta

      poza linią 3 oczywiście. Ach te pisowskie wymysły...

      • 0 0

  • Cały ten fyrtel (Gdańsk Śródmieście) powstał jako ukłon ówczesnego włodarza

    dla "inwestora" Forum. Środki na jego kontach i mieszkania z powietrza się nie wzięły.

    • 22 3

  • Czy kiedykolwiek obudzimy się świadomi tego oszustwa? (2)

    Fałszywy drogi węzeł komunikacyjny, fałszywe muzeum. Wszystko w Forum było oszustwem skorumpowanego i niekompetentnego kierownictwa miasta. Marnotrawstwo i głupota pozostały.

    • 22 1

    • Ależ to trwa dalej - a te pasy malowane nad tunelem, to dla kogo?

      • 5 2

    • Daj Pan spokój, bo powiedzą, żeś z PISu

      • 2 0

  • Ile tam betonu i asfaltu ... kocham beton i asfalt i zero zieleni (1)

    Węzeł bez sensu dla Forum a i tak co tydzień wpisy że parking w Forum zatkany i nie można wjechać i wyjechać :-)

    • 15 2

    • Teren przy CityForum to też obraz rozpaczy...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane