• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest węzeł przesiadkowy, nie ma autobusów. "SKM Śródmieście" będzie komercyjny?

Szymon Zięba
24 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Węzeł-widmo" w Śródmieściu przestał nim być
Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje. Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.

Miały się tam zatrzymywać autobusy, a hula wiatr. Miasto na razie nie ma pomysłu na zagospodarowanie węzła przesiadkowego przy Forum Gdańsk. Po tym, jak na stałe trasy wróciła linia 118, węzeł "SKM Śródmieście"Mapka omijają autobusy komunikacji miejskiej. Infrastruktura mogłaby być, w teorii, udostępniona autobusom podmiejskim albo przewoźnikom komercyjnym.



Czy korzystał(a)byś z przystanku autobusowego "SKM Śródmieście"?

Przypomnijmy: w 2018 roku otwarto Forum Gdańsk. Koszt budowy kompleksu handlowego oscylował wokół 800 mln zł.

Forum powstawało w formule PPP (partnerstwa publiczno-prywatnego), a projekt zakładał budowę elementów infrastruktury publicznej. Jednym z nich był węzeł przesiadkowy przy al. Armii Krajowej.

Dziś funkcjonuje tam przystanek "SKM Śródmieście". Mogą z niego korzystać pasażerowie tramwajów i - przynajmniej w teorii - autobusów.

W teorii - bo obecnie żaden na węźle się nie zatrzymuje.

Wszystko wskazuje na to, że ta część inwestycji w formule PPP powstała nieco na siłę, bo po tym, jak na swoją stałą trasę wróciła linia autobusowa 118, organizatorom przewozów w mieście najwyraźniej zabrakło pomysłów na zagospodarowanie całości węzła.

W sezonie z przystanku "SKM Śródmieście" korzystała jeszcze linia rowerowa 612 (do Sobieszewa).

Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Przez jakiś czas zatrzymywał się tu autobus 118. Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Przez jakiś czas zatrzymywał się tu autobus 118.
Warto zaznaczyć, że - dopóki była możliwość - z przystanku korzystali pasażerowie. Trudno jednak mówić tu o tłumach. Średnio, dziennie, liczba osób jeżdżących autobusem 118 z węzła oscylowała wokół 150.

To niewiele więcej niż pojemność przegubowego autobusu Mercedes Citaro, który mieści 140 pasażerów (w tym 40 na miejscach siedzących).

Dla porównania: średnia dzienna liczba pasażerów dla linii 227 (korzystających z przystanku "Wilanowska" w stronę Jelitkowa) to około 327 osób.

Połączenie SKM - tramwaj priorytetem



Tymczasem w magistracie słyszymy, że głównym przeznaczeniem węzła miała być "integracja" tramwajów i SKM.

Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Teraz zatrzymują się tu tramwaje. Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Teraz zatrzymują się tu tramwaje.
- Budowa węzła została zapoczątkowana pod koniec lat 70. i od samego początku głównym charakterem węzła miała być (i jest, co widzimy) integracja "szyna-szyna", tj. tramwaje i SKM. Przez węzeł prowadzą trasy linii tramwajowych obsługujących Chełm, Ujeścisko i Łostowice, a po zakończeniu budowy Nowej Warszawskiej dodatkowe tramwaje z Ujeściska - tłumaczy Jędrzej SieliwończykUrzędu Miejskiego w Gdańsku.
Co zatem z przystankiem autobusowym?

  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
- Wraz z rozbudową układu drogowego wokół Forum Gdańsk zaistniała możliwość zagospodarowania terenu w taki sposób, aby uzupełniająco dać możliwość autobusom komunikacji regionalnej, miejskiej, taksówkom, autobusom turystycznym zatrzymania się możliwie blisko tego węzła - tłumaczy Sieliwończyk.

Węzeł dla przewoźników komercyjnych?



Jak dodaje, w każdej chwili przewoźnicy komercyjni mogą rozpocząć korzystanie z węzła, np. dla autokarów wycieczkowych.

Jak kursują autobusy i tramwaje w Gdańsku?



- Zresztą Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego wskazuje węzeł integracyjny "Gdańsk Śródmieście" jako regionalny, co oznacza, że nie ma przeszkód, by korzystali z niego regionalni przewoźnicy autobusowi. Integralną częścią tego węzła jest nowa para przystanków "Toruńska", z którego korzystają autobusy komunikacji miejskiej. Z tego przystanku istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM - mówi urzędnik.
Na przystanek "SKM Śródmieście" dojeżdżają składy SKM. Na przystanek "SKM Śródmieście" dojeżdżają składy SKM.
Tymczasem deklaracją "regionalnego charakteru" węzła miasto wpasowuje się w naszą sugestię, opublikowaną w artykule dotyczącym problemu z autobusami podmiejskimi. Pojazdy te korzystają z tymczasowego przystanku "Brama Wyżynna", blokując wjazd autobusom komunikacji miejskiej.

85 zł za wiatę



Na koniec warto zaznaczyć, że zespół wiat autobusowych "Śródmieście SKM" jest objęty przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogólną umową utrzymaniową wraz z pozostałymi wiatami autobusowymi i tramwajowymi, bez podziału. Miesięczny koszt utrzymania wiaty to około 85 zł. Pod warunkiem, że chodzi wyłącznie o utrzymanie czystości, a nie o naprawy spowodowane choćby aktami wandalizmu.

Opinie (254) 6 zablokowanych

  • Nie umiem sobie wyobrazić (1)

    Jak w dzisiejszych czasach można się przemieszczać komunikacją miejską

    • 7 14

    • a ja nie muszę sobie wyobrażać skutków mentalnego uzależnienia od samochodu

      widzę to po korkach w mieście oraz coraz większej liczbie osób cierpiących na nadwagę i otyłość: nawet wśród małolatów dowożonych do szkół i przedszkoli samochodami rodziców z trywialnie małych odległości.

      • 7 3

  • Szkoda życia na mieszkanie w Trójmieście (3)

    • 6 6

    • Taa jedz do Rzeszowa

      • 2 0

    • Jak powiesz, że coś jest tu niedobre, to krzyczą "Wolne Miasto!!!" (1)

      • 1 1

      • Potomkowie Niemców

        • 0 0

  • Wszystko ok jak jest sugestia żeby na węźle przesiadkowym zatrzymywały się autobysy wszystkie poza ZTM a jedno małe pytanie kto będzie płacił za utrzymanie przystanku? Mycie wiat, naprawy po ludzich najaranych? A jak wpuścimy tam autobusy wycieczkowe to tylko czekać aż tam zrobią sobie parkingi autokarów. A miasto za wszystko ma płacić? Z naszych podatków?...

    • 9 2

  • W Gdańsku powinno się skupić uwagę na przedłużeniu linii SKM (osobna para torów)

    co najmniej do Pruszcza a nawet do Tczewa. Głównym wyzwaniem jest rozwiązanie problemu dojazdu do pracy mieszkańców dzielnic Gdańsk Południe. Tylko zelektryfikowana i zbudowana w tym rejonie linia PKM może skłonić ich do rezygnacji z samochodu w codziennych dojazdach do pracy. Kwestie wykorzystania "teoretycznych" przystanków autobusowych to margines problemu.

    • 20 1

  • A mogły powstać mieszkania...

    • 3 4

  • A gdzie kacperek ? (2)

    • 4 5

    • Urzedniku do roboty a nie wypisywac

      Głupoty na komputerze. Petenci czekają.

      • 4 3

    • Wypisuje tu w ukryciu

      • 0 0

  • To jest miś na miarę naszych możliwości

    Teraz tylko protokół zniszczenia

    • 8 1

  • a może być chociaż raz

    najpierw zaplanować, a potem wykonać? A za buble pociągnąć urzędników do odpowiedzialności?

    • 12 0

  • Gdańsk w pigułce

    Węzeł był potrzebny tylko po to, żeby usprawiedliwić trochę budowę Forum Gdańsk. To samo z Kunsztem Wodnym, to się nadaje do prokuratury. Pomijam samowolną decyzję o makiecie za 3 mln zł.

    • 19 1

  • kolejny mądry pomysł (4)

    ten węzeł podobnie jak węzeł PKM Brętowo to przykład irracjonalnego projektowania i betonowania miasta. z PKM Brętowo i kończącego tam swój bieg tramwaju korzysta jeszcze mniej osób niż na śródmieściu

    • 7 1

    • podobnie z tramwajem na Adamowicza (2)

      Kilkanaście osób na dobę tam jeżdzi

      • 2 1

      • tak samo

        było z SKM do Nowego Portu - nikt nie jeździł, a teraz wielki wrzask, że zlikwidowali

        • 5 2

      • Bo zrobili tramwaj do zwiedzania górnego tarasu.

        A jednak główny kierunek ruchu to górny taras - dolny taras. Oczywiście połączenia między osiedlami i dzielnicami górnego tarasu też są potrzebne, ale akurat tramwaj do tego nie był potrzebny. Potrzebne jest przedłużenie do Wrzeszcza, wtedy miałby rację bytu.
        Do centrum to już się robi wycieczka, może przez Nową Warszawską pojedzie szybciej.

        • 2 1

    • na dodatek w Brętowie

      zatrzymuje się niewiele pociągów, większość pomija ten przystanek.
      Ale beton lał się strumieniami.
      W efekcie nie ma linii autobusowych do Wrzeszcza ani tramwaju na nowego Słowackiego i wiaduktach nad Zwycięstwa...
      Za to kombinują, jak polać betonem Dolinę Królewską i wpuścić tramwaj między resztki starego Wrzeszcza.
      Czy tym tramwajarzom nie za dużo wolno?
      Tylko dzięki marszałkowi i Gdyni jest PKM a nie tramwaj na lotnisko...

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane