- 1 Co kryje piasek sopockiej plaży? (47 opinii)
- 2 Sami złapali złodzieja katalizatorów (125 opinii)
- 3 Kiedy deszcz bywa groźny? (67 opinii)
- 4 Straciła 6 tys. zł, myśląc, że pomaga przyjaciółce (155 opinii)
- 5 Ruszyła budowa przejścia przy dworcu (259 opinii)
- 6 Do tego nie służą światła awaryjne (161 opinii)
Jest węzeł przesiadkowy, nie ma autobusów. "SKM Śródmieście" będzie komercyjny?
Miały się tam zatrzymywać autobusy, a hula wiatr. Miasto na razie nie ma pomysłu na zagospodarowanie węzła przesiadkowego przy Forum Gdańsk. Po tym, jak na stałe trasy wróciła linia 118, węzeł "SKM Śródmieście" omijają autobusy komunikacji miejskiej. Infrastruktura mogłaby być, w teorii, udostępniona autobusom podmiejskim albo przewoźnikom komercyjnym.
Forum powstawało w formule PPP (partnerstwa publiczno-prywatnego), a projekt zakładał budowę elementów infrastruktury publicznej. Jednym z nich był węzeł przesiadkowy przy al. Armii Krajowej.
Dziś funkcjonuje tam przystanek "SKM Śródmieście". Mogą z niego korzystać pasażerowie tramwajów i - przynajmniej w teorii - autobusów.
W teorii - bo obecnie żaden na węźle się nie zatrzymuje.
Wszystko wskazuje na to, że ta część inwestycji w formule PPP powstała nieco na siłę, bo po tym, jak na swoją stałą trasę wróciła linia autobusowa 118, organizatorom przewozów w mieście najwyraźniej zabrakło pomysłów na zagospodarowanie całości węzła.
W sezonie z przystanku "SKM Śródmieście" korzystała jeszcze linia rowerowa 612 (do Sobieszewa).
Warto zaznaczyć, że - dopóki była możliwość - z przystanku korzystali pasażerowie. Trudno jednak mówić tu o tłumach. Średnio, dziennie, liczba osób jeżdżących autobusem 118 z węzła oscylowała wokół 150.
To niewiele więcej niż pojemność przegubowego autobusu Mercedes Citaro, który mieści 140 pasażerów (w tym 40 na miejscach siedzących).
Dla porównania: średnia dzienna liczba pasażerów dla linii 227 (korzystających z przystanku "Wilanowska" w stronę Jelitkowa) to około 327 osób.
Połączenie SKM - tramwaj priorytetem
Tymczasem w magistracie słyszymy, że głównym przeznaczeniem węzła miała być "integracja" tramwajów i SKM.
- Budowa węzła została zapoczątkowana pod koniec lat 70. i od samego początku głównym charakterem węzła miała być (i jest, co widzimy) integracja "szyna-szyna", tj. tramwaje i SKM. Przez węzeł prowadzą trasy linii tramwajowych obsługujących Chełm, Ujeścisko i Łostowice, a po zakończeniu budowy Nowej Warszawskiej dodatkowe tramwaje z Ujeściska - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Co zatem z przystankiem autobusowym?
- Wraz z rozbudową układu drogowego wokół Forum Gdańsk zaistniała możliwość zagospodarowania terenu w taki sposób, aby uzupełniająco dać możliwość autobusom komunikacji regionalnej, miejskiej, taksówkom, autobusom turystycznym zatrzymania się możliwie blisko tego węzła - tłumaczy Sieliwończyk.
Węzeł dla przewoźników komercyjnych?
Jak dodaje, w każdej chwili przewoźnicy komercyjni mogą rozpocząć korzystanie z węzła, np. dla autokarów wycieczkowych.
Jak kursują autobusy i tramwaje w Gdańsku?
- Zresztą Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego wskazuje węzeł integracyjny "Gdańsk Śródmieście" jako regionalny, co oznacza, że nie ma przeszkód, by korzystali z niego regionalni przewoźnicy autobusowi. Integralną częścią tego węzła jest nowa para przystanków "Toruńska", z którego korzystają autobusy komunikacji miejskiej. Z tego przystanku istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM - mówi urzędnik.
Tymczasem deklaracją "regionalnego charakteru" węzła miasto wpasowuje się w naszą sugestię, opublikowaną w artykule dotyczącym problemu z autobusami podmiejskimi. Pojazdy te korzystają z tymczasowego przystanku "Brama Wyżynna", blokując wjazd autobusom komunikacji miejskiej.
85 zł za wiatę
Na koniec warto zaznaczyć, że zespół wiat autobusowych "Śródmieście SKM" jest objęty przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogólną umową utrzymaniową wraz z pozostałymi wiatami autobusowymi i tramwajowymi, bez podziału. Miesięczny koszt utrzymania wiaty to około 85 zł. Pod warunkiem, że chodzi wyłącznie o utrzymanie czystości, a nie o naprawy spowodowane choćby aktami wandalizmu.
Opinie (254) 6 zablokowanych
-
2021-09-24 07:11
mogliby jeszcze postawić np. specjalnego ławki dla niepełnosprawnych jak na SKM Zaspa (2)
zawsze w raportach do tych jeweropejskich instytucji mogliby się pochwalić, co z tego że nikt nie korzysta, to nasze przez zbudowane i to nie jest nasze ostatnie słowo
- 23 16
-
2021-09-24 07:54
Specjalne ławki dla niepełnosprawnych??? (1)
A na czym to polega? jak dla mnie niepełnosprawni na wózkach inwalidzkich siedzą na swoich wózkach i nie potrzebują ławek a pozostali niepełnosprawni mogą korzystać z 'normalnych' ławek.
- 7 1
-
2021-09-24 08:48
specjalna cena ławek + umieszczenie artykułów w mediach społecznościowych
przez samorządowych oficerów propagandy zwanych dla niepoznaki dziennikarzami
Serdecznosci- 4 1
-
2021-09-24 07:12
To tak jak z chodnikami
Tam gdzie nikt nie chodzi są szerokie i kierofczycy je zajmują pod swoje złomy. Tam gdzie ludzie wydepczą - uparcie dosiewają trawę i stawiają płotki
- 21 6
-
2021-09-24 07:13
Budujemy palmiarnię dla palmy która jest u kresu żywotności, budujemy węzeł tylko po to żeby nie jeździły po nim autobusy, a pasy malujemy nad tunelami. Czego nie rozumiecie?
- 49 10
-
2021-09-24 07:14
Ja tam lubię ten grajdół; ale zdaję sobię sprawę, że może być jeszcze lepiej
to tak jak z nowym trenerem w zespole, który jest średniakiem: stary trener osiągnął z tą drużyną sufit, po przyjściu nowego okazuje się, że niemoc znika i można rozwijać się dalej. Ta załoga była dobra, kiedy trzeba było nie przeszkadzać (nic nie robić, albo przynajmniej niewiele); taki okres minął z 15 lat temu.... U nas ciągle te same, sprawdzone "rozwiązania": podświetlanie RM na kolorowo i "sympozja" w ECS....ehhh...
- 15 8
-
2021-09-24 07:17
Spokojnie
jeszcze kilka zabiegów organizacyjnych i będzie extra
- 8 4
-
2021-09-24 07:20
Bęndzie dobrze
- 5 5
-
2021-09-24 07:21
Zrobmy moze nowy bilet miesieczny. Za 500 zl. (1)
- 13 6
-
2021-09-24 15:05
Przy obecnej inflacji to mozliwe
- 0 0
-
2021-09-24 07:28
Mamy wolny rynek i to pasażerowie oraz przedsiębiorcy decydują skąd chcą jeździć. (5)
Jeśli na ten moment nie ma potrzeby korzystania z tego węzła, to widocznie nie bez powodu. W SKM na przystanku Środmiescie też nie ma szału, tłumy tam nie wysiadają. Nie da się dekretem prezesa zarządzić, że teraz ludzie mają jeździć nie stąd, a stamtąd. Każdy decyduje według swojego uznania, tak jak jest mu najwygodniej. Gdyby wszystko przenieśli na ten węzeł, to by był krzyk, że arogancja urzędników, bo ludziom nie pasuje, a się ich zmusza.
- 14 4
-
2021-09-24 08:27
Ok to na jakiej podstawie ludzie Prezydenta podjęli decyzję o wydaniu kilku mln z zł na jego budowę?
Ok to na jakiej podstawie ludzie Prezydenta podjęli decyzję o wydaniu kilku mln z zł na jego budowę? Teraz jest płacz że nie ma pieniędzy w budżecie! Przecież teraz trzeba wydawać pieniądze na eksploatację czegoś bezużytecznego! Kolejna bezużyteczna rzecz w tym mieście. Nie dalej niż dwa tygodnie temu pisali o przystankach tramwaju wodnego które również stoją bezużyteczne. Ważne że jest lans na Fejsbuku przez ALeksandrę.
A mądrzy Gdańszczanie i tak na nią zagłosują. Więc Aleksandra nie ma o co się martwić!- 7 3
-
2021-09-24 08:58
(3)
Od lat ludzie jeżdżący SKM są przyzwyczajeni wysiadać na Dworcu Głównym. Po pierwsze tam jest najbliżej do pracy (np Zieleniak) oraz do urzędów, prokuratury czy sądu. Ludzie jeżeli mają swój cel między dwoma przystankami to logicznie wysiadają wcześniej, żeby szybciej być niż później i się cofać. Tak samo jest z turystami, wysiadają na Głównym żeby iść na Starówkę niż na Śródmieściu mimo, że jest bliżej. Ponadto każdy ma pewność, że z głównego dojdzie się wszędzie, bo np przystanek Śródmieście nie wiadomo gdzie jest. Prywatni przewoźnicy raczej nie będą chętni korzystać z tego przystanku, bo nie mają tyłu pasażerów żeby im się opłacało (wszystkie biura znajdują się w pobliżu Dworca Głównego)
- 3 1
-
2021-09-24 09:50
(1)
Ile SKM jeździ do Śródmieścia? Co dziesiąta?
- 0 2
-
2021-09-24 10:26
wszystkie, znawco
- 3 1
-
2021-09-25 15:22
Do Urzędu Wojewódzkiego i Biura Paszportowego jest bliżej z SKM Śródmieście
Nie wspominając o siedzibie ABW i Komendzie Wojewódzkiej Policji na Okopowej...
- 0 0
-
2021-09-24 07:28
(3)
Powinna być opublikowana aktualizowana wciąż czarna lista urzędników: Igrek Iksiński - węzeł przesiadkowy, .....- tramwaje wodne,.......Mevo, ....Kunszt Wodny, ... - przejście nad tunelem - przy każdym nazwisku kwota straty w milionach, które poszły w piach. W uwagach kara jaką poniósł.
- 37 5
-
2021-09-24 07:39
Zacznijmy w takim razie od partii rządzącej. (2)
- 6 2
-
2021-09-24 08:29
Od partii która od zawsze rządzi w Trójmieście i Pomorskim czyli PO farbowaną na KO dla niepoznaki
- 9 3
-
2021-09-24 09:33
No właśnie - jaka partia rządzi w ratuszu?
- 5 0
-
2021-09-24 07:30
(1)
No bo to nie jest miejsce na węzeł. Na Chełm ludzie jadą tramwajem. Kto będzie tyle szedł żeby postać na przystanek do Pruszcza czy morenę.
- 13 4
-
2021-09-24 07:41
Fani Pierwszego Sekretarza Partii nie widzą problemu.
Nakazać i jeszcze zobowiązać do bycia zadowolonym.
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.