• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeżeli wspólny bilet będzie, to zapewne droższy. Przez pandemię i inflację

Szymon Zięba
22 września 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jeżeli oferta miałaby wejść w życie w wypracowanym kształcie, to przy obecnej inflacji, na której wzrost wpływają kluczowe w transporcie ceny energii i paliw, utrzymanie zaproponowanej ceny 150 zł może być wyzwaniem. Jeżeli oferta miałaby wejść w życie w wypracowanym kształcie, to przy obecnej inflacji, na której wzrost wpływają kluczowe w transporcie ceny energii i paliw, utrzymanie zaproponowanej ceny 150 zł może być wyzwaniem.

Plany wprowadzenia biletu metropolitalnego na całą aglomerację w cenie 150 zł stanęły pod dużym znakiem zapytania. Wszystko przez pandemię koronawirusa, niepewny wpływ "Polskiego Ładu" na budżety gmin oraz rosnącą inflację.



Podróżując komunikacją miejską najczęściej kupuję bilet:

Przypomnijmy, bilet metropolitalny obowiązuje w regionie już od 2008 r. W ubiegłym roku sprzedano ich w sumie ponad 6 milionów, w tym:

  • 5 197 102 bilety jednoprzejazdowe,
  • 874 678 biletów 1-godzinnych,
  • 156 386 biletów 24-godzinnych,
  • 80 057 biletów miesięcznych,
  • 17 819 biletów 72-godzinnych.

Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej uzyskał przychody ze sprzedaży biletów na poziomie niemal 24 mln złotych.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że w sprzedaży obecnie są trzy rodzaje tzw. łączonych biletów miesięcznych:

  • za 70 zł - taki bilet obowiązuje w ZTM w Gdańsku i ZKM w Gdyni w granicach administracyjnych Gdańska i Sopotu albo granicach administracyjnych Gdyni i Sopotu (wymaga jednoczesnego zakupu promocyjnego biletu SKM i Polregio za 80 zł - bilet normalny, co daje łączną cenę 150 zł);
  • za 76 zł - obowiązuje w ZTM w Gdańsku albo ZKM w Gdyni albo MZK Wejherowo (wymaga jednoczesnego zakupu promocyjnego biletu SKM i Polregio za 134 zł - bilet normalny, co daje łączną cenę 210 zł);
  • za 96 zł - obowiązuje w ZTM w Gdańsku i ZKM w Gdyni i MZK Wejherowo (wymaga jednoczesnego zakupu promocyjnego biletu SKM i Polregio za 134 zł - bilet normalny, co daje łączną cenę 230 zł).

Szczegółowy cennik biletów MZKZG



Miały być bilety za 150 zł...



Wraz z początkiem lipca ubiegłego roku planowano modyfikację oferty okresowych biletów metropolitalnych.

Założono w niej obniżenie obecnej ceny kolejowo-komunalnego biletu łączonego na cały obszar MZKZG z 230 zł do 150 zł (odpowiednio w przypadku biletów ulgowych, które miały kosztować 75 zł) oraz jednoczesną likwidację kolejowo-komunalnego biletu łączonego Gdańsk-Sopot i Gdynia-Sopot za 150 zł, a także biletu sieciowego jednego organizatora za 210 zł (ZTM w Gdańsku plus kolej lub ZKM w Gdyni plus kolej lub MZK Wejherowo plus kolej).

Uznano także, że cena biletu ważnego w przewozach kolejowych na całym obszarze MZKZG nie zmieni się i będzie dalej wynosić 134 zł. Natomiast udział organizatorów komunikacji miejskiej zmniejszony zostanie z obecnych 96 zł do 16 zł i w rezultacie łączna cena biletu będzie wynosić 150 zł.

- Dzięki realizacji tego projektu mieszkańcy zyskaliby możliwość przemieszczania się na obszarze metropolii w atrakcyjnej cenie, a także nastąpiłoby uproszczenie taryfy metropolitalnej, gdyż w sprzedaży, zamiast sześciu okresowych kolejowo-komunalnych, dostępny byłby jeden, wspólny bilet metropolitalny na cały obszar MZKZG - tłumaczy Kamil Bujak Przewodniczący Zarządu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej.
Dodaje, że obniżenie jednostkowej ceny części komunalnej biletu łączonego o 80 zł wymagałoby zwiększenia rekompensat dla organizatorów komunikacji miejskiej. To z kolei wiązałoby się z koniecznością zwiększenia łącznej składki gmin do Związku o ok. 9,4 mln zł w skali roku.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



...ale plany pokrzyżowała pandemia



- W związku ze stanem pandemii i wynikłymi z tego problemami budżetowymi gmin - członków MZKZG, Zarząd Związku zarekomendował odłożenie w czasie realizacji tego projektu - mówi Kamil Bujak.
Wyjaśnia, że miasta organizujące komunikację miejską na obszarze MZKZG szczególnie dotkliwie zostały dotknięte skutkami utrzymującej się od półtora roku pandemii.

- Wprowadzone przez rząd ograniczenia liczby pasażerów, a także system nauki i pracy zdalnej, wpłynęły na zmniejszenie popytu na usługi pasażerskiego transportu zbiorowego. W konsekwencji doprowadziło to do spadku przychodów ze sprzedaży biletów o około 30 proc., w porównaniu z odpowiadającym okresem sprzed pandemii - informuje.
Zaznacza przy tym, że "podaż usług nie zmieniła się, a koszty ich świadczenia, w przypadku niektórych gmin, uległy zwiększeniu".

- Co spowodowane było koniecznością uruchomienia dodatkowych kursów w celu zapewnienia bezpiecznych i zgodnych z przepisami sanitarnymi warunków przewozu. W konsekwencji gminy tworzące MZKZG zmuszone zostały do znacznego zwiększenia dopłat do usług komunalnej komunikacji miejskiej. Co więcej, samorządy intensywnie inwestują w rozwój komunikacji miejskiej, modernizując jej infrastrukturę liniową i punktową, a także kupując nowy, nisko i bezemisyjny tabor, zgodnie z obowiązkiem nałożonym ustawą o elektromobilności - wyjaśnia przewodniczący MZKZG.

Gminy z niepokojem czekają na założenia "Polskiego Ładu"



Wpływ na wprowadzenie nowej taryfy ma również zapowiadany przez partię rządzącą program "Polski Ład".

- Nie wiadomo do końca, jak zapowiadane przez rząd zmiany wpłyną na stan budżetów w naszych gminach - słyszymy. - Dotkliwe skutki pandemii, a także niepewność co do przyszłości sprawiają, że obecnie nie planuje się wprowadzenia wspomnianej zmiany w ofercie biletów okresowych.

Inflacja "podbije" cenę biletu? To niewykluczone



To jednak nie wszystko. Nawet jeżeli udałoby się wprowadzić planowaną ofertę, to pod dużym znakiem zapytania stoi zapowiadana wcześniej cena biletu - 150 zł za normalny i 75 zł za ulgowy.

- Jeżeli oferta miałaby wejść w życie w wypracowanym kształcie, to przy obecnej inflacji, na której wzrost wpływają kluczowe w transporcie ceny energii i paliw, utrzymanie zaproponowanej ceny może być wyzwaniem - podsumowuje Kamil Bujak.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (172) 1 zablokowana

  • Gait

    Standart nic w Gdańsku się nie opłaca robić bo rządzi PiS. Brawo p.dulkiewicz

    • 5 1

  • A co z kształtowaniem popytu? (13)

    Czy skoro jest mało chętnych na bilet w cenie 250zł, to na bilet w cenie 150zł chętnych będzie więcej, a jeśli będzie dużo więcej chętnych na tańszy bilet to w końcowym efekcie wpływy mogą być takie same, a podróżnych więcej?

    • 69 4

    • ale przewoźnikom żyjącym z dotacji na ilości pasażerów nie zależy (4)

      Po co im ten kłopot, swoje dostają.

      • 17 0

      • nie mam zamiaru dokładać kolejnym leniom nieoPiSanym nierobom jeszcze do Bilet+ (2)

        poPiSowe 433miliardy długu+ tylko za ostatnie 2lata mi wystarczy

        • 4 6

        • Pewnie. PiS winny że w Trójmiesię od ponad 20 lat nie ma zintegrowanego systemu biletowego.

          • 7 2

        • A to PiS rządzi w Trójmieście?

          • 5 0

      • na liczbie pasażerów

        • 1 1

    • To tylko teoria

      • 3 1

    • zobaczycie, że zrobią taki bilet, że nikt go nie będzie chciał kupować, bo nie będzie się opłacało

      ale jak zwykle powiedzą, że "przecież zrobiliśmy"

      • 14 1

    • Mówisz o wpływach, (3)

      zapominasz o kosztach, które się zwiększą wraz z ilością pasażerów.

      • 1 1

      • Im więcej pasażerów, tym mniejszy koszt na pasażera. (2)

        • 5 0

        • To nie jest funkcja liniowa, przykro mi. (1)

          • 1 2

          • Oczywiście, ze koszty per capita maleją wraz ze wzrostem uzytkowników.

            • 1 1

    • żeby kształtować popyt trzeba mieć najpierw usługę do zaoferowania, a nie nędzną atrapę.

      • 5 0

    • A co z kształtowaniem popytu?

      Problem polega na tym, że sprzedawca ma taką myśl np. po co mam sprzedać coś za 5 zł a nie za 7,50 lepiej nie sprzedać i wywalić na śmieci. Tak jest ze wszystkim wystarczy spojrzeć na ceny na znanym portalu ten sam produkt jest w dziesięciu różnych cenach. I ten sprzedawca co ma ten sam produkt np za 18 zł sprzedał 1500 szt. Drugi sprzedawca ma cenę 22 zł i sprzedane 150 szt. i dalej będzie cenę trzymał, bo zachłanność ludzka nie ma granic.

      • 3 0

  • Gminy mialy 30 lat (sic!) by wypracowac wspolne rozwiazanie. Wykrecanie sie pandemia, polskim ladem i marsjanami to jest kpina. To jest podwojna kpina, biorac pod uwage obecne mozliwosci systemow informatycznych itp. Ale spokojnie - Szczurek, Dulkiewicz i Karnowski na pewno wam dadza ten wspolny bilet, przeciez tym razem na pewno nie oszukaja swoich wyborcow xD

    • 18 1

  • WOW

    Przecież to skandal, że nie ma jeszcze takiego biletu.
    Ręce opadają, transport publiczny jest na takim poziomie, że lepiej stać w korku we własnym aucie.
    Brak słów.

    • 8 1

  • Czyli nie wprowadzą nigdy (1)

    Szukają wymówek i sami tworzą przeszkody.
    A niby to prężnie rozwijającą się metropolia...

    • 16 0

    • nigdy to jest bardzo długo

      ale.. może tu przylezie putin
      wtedy od razu będzie i wspólny bilet
      i tania benzyna i liniowy podatek
      chyba zaczniemy powoli tęsknić

      • 1 0

  • A takie byly plany.... zenada!

    • 6 0

  • Serial (1)

    To są odgrzewanie kotlety od lat a wtedy żadnej pandemi nie było więc proszę te bajki dla dzieci zachować. Serial z artykułami od lat ciągnący i nie mający końca.

    • 14 0

    • Czyli ani MEVO ani FALO.....

      • 1 0

  • Ile to już dni bez ciebie

    Jjjjjeeeeee bilecieeeeeee

    • 4 0

  • Komunikacja nie powinna nigdy być sprawą samorządu/państwa! (5)

    Tylko wolny rynek!

    • 1 7

    • (1)

      takjest.
      a drogi powinny być utrzymywane z myta pobieranego od przejeżdżających
      wszystkie drogi, nawet polne, nawet uliczki starego miasta,
      bramki poboru opłat na każdym rogu
      (bezrobocie by znikło z dnia na dzień)
      precz z socjalizmem, niech żyje
      średniowiecze

      • 4 2

      • Lepsze takie "średniowiecze" niż te socjalistyczne absurdy!

        • 2 1

    • Brytole próbowali (2)

      po serii katastrof kolejowych wycofali się rakiem...

      • 1 1

      • No i? (1)

        • 0 1

        • znacjonalizowali

          I obecnie ich kolej dziala...

          • 0 0

  • jak najprościej możesz ty i mogę ja mieć wspólny bilet na komunikację publiczną

    wyjechać precz
    gdziekolwiek

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane