- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (446 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (27 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (178 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Jeżeli wspólny bilet będzie, to zapewne droższy. Przez pandemię i inflację
Plany wprowadzenia biletu metropolitalnego na całą aglomerację w cenie 150 zł stanęły pod dużym znakiem zapytania. Wszystko przez pandemię koronawirusa, niepewny wpływ "Polskiego Ładu" na budżety gmin oraz rosnącą inflację.
- 5 197 102 bilety jednoprzejazdowe,
- 874 678 biletów 1-godzinnych,
- 156 386 biletów 24-godzinnych,
- 80 057 biletów miesięcznych,
- 17 819 biletów 72-godzinnych.
Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej uzyskał przychody ze sprzedaży biletów na poziomie niemal 24 mln złotych.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że w sprzedaży obecnie są trzy rodzaje tzw. łączonych biletów miesięcznych:
- za 70 zł - taki bilet obowiązuje w ZTM w Gdańsku i ZKM w Gdyni w granicach administracyjnych Gdańska i Sopotu albo granicach administracyjnych Gdyni i Sopotu (wymaga jednoczesnego zakupu promocyjnego biletu SKM i Polregio za 80 zł - bilet normalny, co daje łączną cenę 150 zł);
- za 76 zł - obowiązuje w ZTM w Gdańsku albo ZKM w Gdyni albo MZK Wejherowo (wymaga jednoczesnego zakupu promocyjnego biletu SKM i Polregio za 134 zł - bilet normalny, co daje łączną cenę 210 zł);
- za 96 zł - obowiązuje w ZTM w Gdańsku i ZKM w Gdyni i MZK Wejherowo (wymaga jednoczesnego zakupu promocyjnego biletu SKM i Polregio za 134 zł - bilet normalny, co daje łączną cenę 230 zł).
Szczegółowy cennik biletów MZKZG
Miały być bilety za 150 zł...
Wraz z początkiem lipca ubiegłego roku planowano modyfikację oferty okresowych biletów metropolitalnych.
Założono w niej obniżenie obecnej ceny kolejowo-komunalnego biletu łączonego na cały obszar MZKZG z 230 zł do 150 zł (odpowiednio w przypadku biletów ulgowych, które miały kosztować 75 zł) oraz jednoczesną likwidację kolejowo-komunalnego biletu łączonego Gdańsk-Sopot i Gdynia-Sopot za 150 zł, a także biletu sieciowego jednego organizatora za 210 zł (ZTM w Gdańsku plus kolej lub ZKM w Gdyni plus kolej lub MZK Wejherowo plus kolej).
Uznano także, że cena biletu ważnego w przewozach kolejowych na całym obszarze MZKZG nie zmieni się i będzie dalej wynosić 134 zł. Natomiast udział organizatorów komunikacji miejskiej zmniejszony zostanie z obecnych 96 zł do 16 zł i w rezultacie łączna cena biletu będzie wynosić 150 zł.
- Dzięki realizacji tego projektu mieszkańcy zyskaliby możliwość przemieszczania się na obszarze metropolii w atrakcyjnej cenie, a także nastąpiłoby uproszczenie taryfy metropolitalnej, gdyż w sprzedaży, zamiast sześciu okresowych kolejowo-komunalnych, dostępny byłby jeden, wspólny bilet metropolitalny na cały obszar MZKZG - tłumaczy Kamil Bujak Przewodniczący Zarządu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej.
Dodaje, że obniżenie jednostkowej ceny części komunalnej biletu łączonego o 80 zł wymagałoby zwiększenia rekompensat dla organizatorów komunikacji miejskiej. To z kolei wiązałoby się z koniecznością zwiększenia łącznej składki gmin do Związku o ok. 9,4 mln zł w skali roku.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
...ale plany pokrzyżowała pandemia
- W związku ze stanem pandemii i wynikłymi z tego problemami budżetowymi gmin - członków MZKZG, Zarząd Związku zarekomendował odłożenie w czasie realizacji tego projektu - mówi Kamil Bujak.
Wyjaśnia, że miasta organizujące komunikację miejską na obszarze MZKZG szczególnie dotkliwie zostały dotknięte skutkami utrzymującej się od półtora roku pandemii.
- Wprowadzone przez rząd ograniczenia liczby pasażerów, a także system nauki i pracy zdalnej, wpłynęły na zmniejszenie popytu na usługi pasażerskiego transportu zbiorowego. W konsekwencji doprowadziło to do spadku przychodów ze sprzedaży biletów o około 30 proc., w porównaniu z odpowiadającym okresem sprzed pandemii - informuje.
Zaznacza przy tym, że "podaż usług nie zmieniła się, a koszty ich świadczenia, w przypadku niektórych gmin, uległy zwiększeniu".
- Co spowodowane było koniecznością uruchomienia dodatkowych kursów w celu zapewnienia bezpiecznych i zgodnych z przepisami sanitarnymi warunków przewozu. W konsekwencji gminy tworzące MZKZG zmuszone zostały do znacznego zwiększenia dopłat do usług komunalnej komunikacji miejskiej. Co więcej, samorządy intensywnie inwestują w rozwój komunikacji miejskiej, modernizując jej infrastrukturę liniową i punktową, a także kupując nowy, nisko i bezemisyjny tabor, zgodnie z obowiązkiem nałożonym ustawą o elektromobilności - wyjaśnia przewodniczący MZKZG.
Gminy z niepokojem czekają na założenia "Polskiego Ładu"
Wpływ na wprowadzenie nowej taryfy ma również zapowiadany przez partię rządzącą program "Polski Ład".
- Nie wiadomo do końca, jak zapowiadane przez rząd zmiany wpłyną na stan budżetów w naszych gminach - słyszymy. - Dotkliwe skutki pandemii, a także niepewność co do przyszłości sprawiają, że obecnie nie planuje się wprowadzenia wspomnianej zmiany w ofercie biletów okresowych.
Inflacja "podbije" cenę biletu? To niewykluczone
To jednak nie wszystko. Nawet jeżeli udałoby się wprowadzić planowaną ofertę, to pod dużym znakiem zapytania stoi zapowiadana wcześniej cena biletu - 150 zł za normalny i 75 zł za ulgowy.
- Jeżeli oferta miałaby wejść w życie w wypracowanym kształcie, to przy obecnej inflacji, na której wzrost wpływają kluczowe w transporcie ceny energii i paliw, utrzymanie zaproponowanej ceny może być wyzwaniem - podsumowuje Kamil Bujak.
Miejsca
Opinie (172) 1 zablokowana
-
2021-09-22 16:59
gdyby ten bilet kosztował 50zl byłoby 10x więcej chętnych ale myślenie w tym kraju to utopia
- 5 0
-
2021-09-22 18:13
Ja tylko mam nadzieję że jak już obniżą tą cenę to nie zapłacę więcej niż 230 :)
- 2 1
-
2021-09-22 18:30
Wiadomości lokalne, 24 września 2087 roku: (1)
1. Trwają ostatnie uzgodnienia w sprawie wprowadzenia wspólnego biletu SKM/ZTM/ZKM/MZK
2. Już za miesiąc zakończy się remont uszkodzonego odcinka jezdni ulicy Janka Wiśniewskiego w Gdyni
3. Rozstrzygnięto przetarg na dostawę pierwszych pięciu elektrycznych autobusów dla ZTM Gdańsk- 4 0
-
2021-09-22 18:55
I są już plany budowy Nowej Wyzwolenia,która ma wyprowadzić ciężki transport portowy z ul.Wyzwolenia w Nowym Porcie,środka osiedla mieszkaniowego.
- 2 0
-
2021-09-22 19:01
Złota robota całe życie pracować nad biletem metropolitalnym. Trzeba wydłużyć jeszcze bo pandemia... masakra.
- 2 0
-
2021-09-22 19:07
Niestety to rozwiązać może tylko ustawa metropolitarna (1)
Metropolia jest zobowiązana do zorganizowania transportu, a nie poszczególne gminy + SKM. Jakim cudem chcemy, żeby wspólny bilet kosztował tylko dwa razy więcej niż jego warszawski odpowiednik?! Mamy 4 zarządy organizujące transport w Trójmieście!
By żyło się lepiej....- 0 1
-
2021-09-22 21:27
Warszawa obsluguje wiele miast satelickich
Slask ma "wspolny bilet" od niepamietnych czasow.
"Metropolia" czy inna czapka do tego nikomu (oprocz urzednikow) nie jest potrzebna.- 1 0
-
2021-09-22 23:56
Ogólnie to się nie da, a jak się da to nikomu nie będzie się opłacało
Tak działają samorządy - kosić kasę tak, dogadać się, zrobić coś dla dobra wspólnego - same problemy, a po co? a na co? a kto zapłaci? Jakoś za stadion dla kopaczy i rydwan płacą bez mrugnięcia okiem.
- 2 0
-
2021-12-12 20:07
Bilety
Pomysł dobry, ale to powinno dotyczyć tylko uczniów/studentów oraz osób zameldowanych, W trójmieście oraz zameldowanych w miastach na trasie SKM Gdańsk Śrudmieście-Lębork. Czyli każdy kto jest zameldowany w Lęborku, Wejherowie, Rumi, Trójmieście itd. Będzie miał bilet 150zł/75 złotych. Lub chociaż dla osób zameldowanych/uczących się w woj. Pomorskim dać takie ceny, a reszta niech płaci jako turyści te 230 złotych.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.