• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kamieniarski będzie zwodzony

Alina Wiśniewska
11 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Za kilka tygodni ma zostać ogłoszony przetarg na opracowanie koncepcji przebudowy Mostu Kamieniarskiego, który łączy Ołowiankę ze stałym lądem. Most ma mieć mechanizm, który pozwoli go otwierać.

Dzięki temu kolejny akwen na Motławie stanie się otwarty dla żeglugi. Dodatkowo wzdłuż ul. Na Stępce ma być rozbudowana gdańska marina.

Życiodajna droga
- Motława to wielki walor Gdańska nie do końca wykorzystany - przyznaje Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, który zajmie się przebudową. - W pobliżu jest filharmonia, hotel, będą budowane domy mieszkalne, a woda tam jest zaniedbana.

Jeszcze w XIX w. wodne drogi Motławy tętniły życiem, były pełne barek, szkunerów, fregat. Tłok związany był m.in. z ogromnym ruchem towarów przez całe lata przeładowywanych na Wyspie Spichrzów. Mosty ma Motławie nie były wówczas przeszkodą dla dużych jednostek, ponieważ większość z nich była zwodzona. W czasie wojny część mostów została zniszczona, część rozgrabiona. Zostały odbudowane jako mosty stałe, nisko położone nad wodą.

Łódki w centrum
Gdański żeglarz Roman Paszke, jeszcze w dzieciństwie widział czasami jak podnosi się Most Zielony. - Robiło to na mnie ogromne wrażenie - wspomina Paszke. - Szkoda tylko, że przez całe lata miasto zupełnie nie czuło tego tematu. To co mamy tam teraz to nieporozumienie. Na Zielonym moście stoją budy z jedzeniem. Miasta w Europie położone nad morzem wręcz walczą o to, by kutry i żaglowce wpływały do centrum. To przecież ogromna atrakcja.

XIX-wieczny wygląd
Teraz ma to się zmienić. Po moście Kamieniarskim przebudowany ma zostać najstarszy w Gdańsku Most Zielony. Tu też planuje się przebudowę nabrzeży. W następnej kolejności do przeróbki powinny trafić mosty: Krowi i Stagiewny, które mają odzyskać XIX-wieczny wygląd.
Echo MiastaAlina Wiśniewska

Opinie (62) 2 zablokowane

  • jasne

    jasne. kolejny bubel. dodajmy jaka to dzielnica. Złodzie alfonsów itp kto tam zostawi łódke. Most zwodzony tam narazie jest tak zapłycone dno ze mozna przejsc na dróga strone i zamoczyc sie tylko do pasa.

    • 0 0

  • na pohybel marudom

    wysil się i napisz coś madrego

    uważasz, że pomysł przerobienia mostu kmieniarskiego na zwodzony jest dobry?

    jasne, ze dobry, ale tylko dla tego, kto dzieli nieswoją kase i ma w dupie mieszkańców

    • 0 0

  • weź już idź spać

    i przestań lamentować

    • 0 0

  • do kosikm

    jak już bierzesz się za czytanie budżetów to czytaj ze zrozumieniem, budzet to nie świerszczyk z różowymi obrazkami

    • 0 0

  • papis

    Ja nie jestem ani złodziejem ani alfonsem, wypraszam sobie, zap......m od świtu do zmierzchu.

    Te pieniądze można naprawdę lepiej wydać niż na zburzenie nowego mostu, szkoda, że na fotce nie widać bardziej tego co jest z lewej strony. Lepiej tą kasę wydać na samż Ołowiankę,wyremontować ulicy, wybudować chodniki bo ich tam brakuje, Muzeum Morskie pewnie by sobie chciało wybudować nowy płot (bo wygląda tam jakby się dopiero co budowa skończyła), przy Hotelu Królewskim brakuje nabrzeża, północny cypel Ołowianki się wali, czy np. tam nie warto zrobić nowej mariny?
    Albo to co znajduje się na południe od Mostu Zielonego do Podwala Przedmiejskiego, czeka na zagospodarowanie od czasów wojny.

    • 0 0

  • mnichu wyluzuj

    Istotnie zżymać się można na różne decyzje
    Istotnie kolejność podejmowanych przedsięwzięć może dziwić
    Wskazuje to na brak generalnej wizji i logiki w ustalaniu kolejności robót i inwestycji, czy wreszcie, na brak konsekwencji w podjętych już działaniach i rygoru w egzekwowaniu podpisanych z wykonawcami umów.
    Wszystko to sprawia wrażenie chaosu i przypadkowości.
    Niektóre inicjatywy, raz podjęte, jakoś napędzają się dalej same, głównie dzięki zabiegom wykonawców - np. dróżki rowerowe (nie zawsze zresztą do końca mądzrze zaplanowane)
    Ostatnio wypalił pomysł z mostami zwodzonymi, pomysł skądinąd słuszny i piękny. Pierwsze podejście się udało więc teraz wykonawca poszedł za ciosem i proponuje następne. Najlepiej jak byłby to most przy Zielonej bramie, no ale kasy nie ma więc póki co znaleźli coś mniejszego. Oczywiście można się zżymać czy aby na Ołowiance i w najbliższej okolicy budowa nowego mostu w miejscu już istniejącego jest sprawą najważniejszą. Podzielam Twoje wątpliwości. Ale z drugiej strony można przecież się z tego cieszyć. Poza tym sprzątanie czy odgruzowanie okolicznych terenów jest przedsięwizięciem mozolnym i mało spektakularnym a taki most czy mostek to można uroczyście z fanfarami otworzyć. I tak to się kręci w naszym grodzie na Motławą.

    • 0 0

  • Zuut:)

    Muszę się wciąć,bo Mnich ma rację niestety...Ty zresztą też!:)
    Ale mnie wczoraj POwaliło jak na "dróżce rowerowej!?Przy Operze Bałtyckiej mało mnie rower nie rozjechał:))),a po temu co przechodziłem przez jezdnię,a za jezdnią ścieżka rowerowa!O Q**WA!No comment!

    • 0 0

  • odp umberto d

    Ze zrozumieniem heheheh a co tu rozumiec masz czarno na białym tyle i tyle wydano na to i na to i tyle i tyle stanowiło to procent przychodów. Jeśli jest tu coś wiecej do rozumienia to mnie oświeć ty ignoranccie. A jak nie docieraja argumenty to na odmużdzanie sie wybierz. Chyba ze jestes POwiązany to inna sprawa, (prokurator) hehehehehhe

    • 0 0

  • To bardzo dobre decyzje!!

    Zgadzam się z opinią, że obecny Gdańsk jest cieniem dawnego, starego i dumnego miasta. To bardzo dobrze, że próbuje się odtworzyć, choć część tej potęgi. Życzyłabym sobie, więcej wiernej rekonstrukcji starego miasta….Wszystko przed nami…

    • 0 0

  • do kosikm

    Moze Ty czytałeś budzet jakiegos pajacowa na AD 2006 bo w budzecie Gdańska na drogi i tory w tym roku jest przeznaczone z zadań inwestycyjnych blisko 200 milionów, zas na sciezki rowerowe niecałe 17.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane