• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Karwiny: plan dla Kolei Metropolitalnej

Michał Sielski
29 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Węzeł Karwiny ma być nowoczesny i funkcjonalny. Wizualizacja z pracy arch. Doroty Nowoświeckiej. Węzeł Karwiny ma być nowoczesny i funkcjonalny. Wizualizacja z pracy arch. Doroty Nowoświeckiej.

Dawno nie było w Gdyni tak długo uchwalanego planu zagospodarowania przestrzennego. Dwukrotna dyskusja publiczna, ponowne wyłożenie i prawie 100 uwag, w większości uwzględnionych. Już wiadomo jednak, jak ma wyglądać nowy węzeł Kolei Metropolitalnej w Karwinach.



Czy węzeł komunikacyjny wraz z centrum handlowym to dobry pomysł?

Plan przyjęli radni Gdyni na środowej sesji Rady Miasta. Prace zaczęły się w październiku 2009 roku.

- Musieliśmy poczekać, aż będzie znana konkretna lokalizacja węzła. Poza tym było trochę problemów z pogodzeniem interesów właścicieli, stanowczo na przebieg planu próbowali także wpływać jego bezpośredni sąsiedzi - wyjaśnia wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Po pierwszej dyskusji publicznej i wyłożeniu planu było 65 uwag. 58 z nich zostało uwzględnionych w części, jedna w całości. Były to głównie zmiany kosmetyczne, dotyczące nowego wyrysowania obrębów obowiązywania planu czy dodania nowych funkcji dla istniejących już działek, np. zezwolenie na prowadzenie nieuciążliwej dla sąsiadów działalności gospodarczej. Korekty spowodowały konieczność kolejnego wyłożenia planu i dyskusji publicznej. Tym razem wpłynęło 30 uwag, 17 częściowo uwzględniono.

Jak będzie wyglądał węzeł? Obejmie teren na rogu ul. Wielkopolskiej i Strzelców zobacz na mapie Gdyni, która powstanie wraz z węzłem. Znajdzie się tam parking typu "zaparkuj i jedź" dla 250 samochodów i 50 rowerów oraz pętla autobusowa. Parkingi z przystankami mają łączyć bezkolizyjne przejścia dla pieszych - w tunelach i kładkach. Kładka pieszo-rowerowa, łącząca przystanek Kolei Metropolitalnej powstanie też nad ul. Wielkopolską. Całość ma być tak zaprojektowana, by omijanie przejść było praktycznie niemożliwe.

Zapewnić może to zaprojektowanie zwartej bryły, które w swej pracy proponuje architekt Dorota Nowoświecka. Plan pozwala bowiem na stworzenie w ramach węzła obiektu handlowego o powierzchni do 2 tys. m kw.

- Nad peronami znajduje się kładka oraz dach na całej długości przystanku przekrywający także wielopoziomowy parking. Przy zachodniej granicy obiekt o funkcji usługowo - administracyjnej domykający strukturę oraz miejsce dla parkingu rowerowego B&R. W centrum proponuję zespół usługowy z funkcjami gastronomii, handlu, administracji, sportu i rekreacji, oświaty i kultury, otaczający plac publiczny - wylicza Dorota Nowoświecka.

Przystanek powstanie w ramach budowy Kolei Metropolitalnej. Cały projekt ma kosztować 769 mln zł netto. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku. Dopiero po jego oddaniu mogą zacząć się prace nad budową węzła.

Opinie (99) 10 zablokowanych

  • brawo RADNI MIASTA GDYNIA

    przecież to jest nonsens, kongestia jaka wystąpi tam w godzinach szczytu nie wyobrażalne, dlaczego przystanek będzie na wzniesieniu, ostatnio na KARWINACH byl wypadek pociągu kolejowego , istnieje już infrastruktura kolejowa to teren przystanku WIELKI KACK jest tam b dużo miejsca aby powstał parking a gdzie założenie gdyby zdarzył sie wypadek nie ma toru alternatywnego do mijania a na terenie STAREGO PRZYSTANKU jest dla mnie LAIKA jest to wyrzucanie KUPY KASY w błoto

    • 13 4

  • ? (4)

    "projekt ma kosztować 769 mln zł netto"
    a ile w takim razie realizacja, jeżeli projekt rzędu 1-2 % kosztów realizacji to mamy jakieś 80 mld.
    Nieżle.

    • 1 5

    • (3)

      Według nowomowy projekt to całość przedsięwzięcia ale to za trudne słowo, więc lepiej skorzystać z ubogiego angielskiego, tylko może wtedy lepiej mówić i pisać prodżekt? Projekt o którym myślisz czyli zgodny z definicją języka polskiego to projekt tego prodżektu.
      Swoja drogą słowo projekt jest adoptowane do języka polskiego i nie jest polskim słowem.
      Ale nie ma co się martwić - realizacją zajmą się firmy od dewelopmentu i inwestmentu a oni nie takie prodżekty już mają done zrobione.

      • 7 0

      • A i target wykonany na czas. Pora na iwent z tej okazji!

        • 3 0

      • i to jest właśnie źródło sarkazmu (1)

        Uważam, że dziennikarze powinni posługiwać się poprawną polszczyzną, stosowaną nawiasem mówiąc w języku projektantów i wykonawców i umocowaną w ustawach, zamiast nieprecyzyjną nowomową skutkującą dezinformacją poprzez myleniem pojęć.

        Takie rzemiosło to sabotaż potęgujący bałagan będący dostrzeganą przez inne nacje ułomnością polaków (POLAKENWIRTSCHAFT).

        • 3 0

        • "POLAKENWIRTSCHAFT" to w języku niemieckim dość obraźliwe ujęcie. Proponuję łagodniejsze "polnische Wirtschaft"

          • 0 0

  • gdzie są te karwiny? to jest gdzieś w okolicy trójmiasta?

    • 2 20

  • I ZNOWU BETON NIE MA ZIELENI

    NIE MA MIEJSC NA AUTA ,MASAKRA TAKICH MAMY TERAZ PROJEKTANTOW

    • 5 3

  • RADNI od 2009 roku X musieli czekac do 2012

    PARANOJA wystarczyło dogadać się ze skarbem państwa lub pkp ulica nowodworcowa leżąca na niby terenie SKARBU PAŃSTWA od KILKUNASTU lat nie była remontowana, znajduje się tam przystanek WIELKI KACK co radni zrobili aby ten teren był odkupiony i na nowo wykorzystany LUDZIE korzystający z KOLEI OD LAT interweniowali w tej sprawie RADA MIASTA - CISZA. TEREN jest zaniedbany i niewykorzystany.

    • 9 0

  • PPNT i Łużycka offices ... (1)

    A co z przystankiem w tym rejonie. Są tutaj dwa stadiony, PPNT oraz mnóstwo biurowców na Łużyckiej. Sam wiadukt od SKM przy stryjskiej rano nie mieści już ludzi idących do pracy ... Pamiętajcie o tym zagłębiu biznesowym.

    • 4 0

    • Gdynia XXIw.

      Zaniechane przedsięwzięcie.Należało mając na uwadze Centrum Łużycka,PPNT,Centrum Sportowe,CH Wzgórze,Zielone i otoczenie zbudować Węzeł Komunikacyjny/Przystanek SKM,Przystanek KM,tunele pod torami dla pojazdów/ a nie wycinki typu Kładka,Węzeł Wzgórze,tunel dla pieszych do UM/.
      To taka Gdyńska specjalność zasiedziałych włodarzy z dobrym PR.

      • 1 1

  • Polska jest jak dziwka na pasku Unii. Jak dadza to będzie, a jak nie to wyjdzie jakie z nas gołodupcy i nieudacznicy (1)

    Dlaczego Korea, Turcja, Brazylia .... rozwijaja sie bardzo szybko buduja drogi miasta fabryki i autostrady bez akichanego brukselskiego złamanego eurocenta???
    A my jak jakaś kolonia. Jak metropolia da to będzie jak nie dato będzie Ikonowicz czyli nic.

    • 4 4

    • To co, żalisz się że dają? :)

      • 3 0

  • parking na 250 miejsc to kpina. zostawcie tam zwykły plac to zmieści się 3x więcej samochodów. Jestem ciekaw czy debile pomyśleli o przebudowie skrzyżowania Wielkopolska/ Sopocka/ Strzelców

    • 6 2

  • Znowu tunele i kładki (8)

    Czy w radzie miasta wszystkich równo powaliło? Znowu chcą popełniać błędy, z których Zachodnia Europa wyrosła już na początku lat 90tych?

    Pchają się w tunele i kładki. Jak na węźle wzgórze. Kładka niepotrzebna - ale tak, zróbmy ją. Tunel niepotrzebny, można spokojnie zrobić przejście po ulicy - nie, po co, nowocześniej jest zepchnąć ludzi pod ziemię, by samochody mogły przejechac trasę minutę szybciej !

    A co gorsza- Gdańsk radzi sobie lepiej od Gdyni. Skutek będzie taki, że W Gdańsku będą bardzo funkcjonalne i piękne stacje kolejki, a w Gdyni - centrum handlowe do którego wchodzimy tunelem lub kładką, z funkcją wsiąścia do pociągu !

    • 6 8

    • " z funkcją wsiąścia do pociągu ! "

      zgrabniutkie to , brawo !

      • 5 0

    • (6)

      W tunelu bardziej chodzi o bezpieczeństwo pieszych niż 1 minutę dla samochodów. patrz ul. Grunwaldzka przy Manhatanie, gdzie tunel "miał być" i przez to "miał" już kilka pogrzebów było.

      • 1 1

      • (5)

        tylko że tunele wcale nie poprawiają bezpieczeństwa (patrz : osoby które n.p w nocy idą nad tunelem, po ulicy). Prawda jest taka, że tunele zabijają miasto. Nie wspominając już o utrudnieniach dla osób niepełnosprawnych, starszych, z dziećmi itp. Zamiast tunelu zazwyczaj wystarcza odpowiednia regulacja świateł - tak jak n.p przy Manhatanie, gdzie nigdy nie czeka się długo na przejście ani przejazd.

        • 1 4

        • (1)

          całkowice się nie zgadzam
          od czasu jak jest tunel na Wzgórzu chodzenie tamtędy jest przyjemością.

          przedtem trzeba było czekać na światłach , i to 2x, szybko przechodzić bo to długie odcinki, uważać na samochody, na dzieci

          teraz tunelem dochodzimy do parku, w ciszy i spokoju, bez smrodu spalin

          • 1 0

          • Bo inaczej nie przejdziesz.

            • 0 1

        • (2)

          Jeżeli już coś zabija miasto, ta raczej nie tunel, a kilku-pasmowa droga, pod którą przebiega. Wyobrażasz sobie przejście przy dworcu PKP Gdańsk Główny bez tunelu?

          • 0 0

          • (1)

            Oczywiście że tak - powiem więcej - biuro rozwoju Gdańska chce otworzyć takie przejście w przeciągu kilku następnych lat, po otwarciu największych inwestycji drogowych które odciążą grunwaldzką.

            Co do wzgórza to problem jest taki, że tunel nie jest tam potrzebny już w tym momencie. Postójcie na przystanku, poobserwujcie ruch. Nawet przy obecnym układzie świateł jest ponad minuta, gdy z obu stron kierowcy mają czerwone światło

            • 0 0

            • tunel na wzgórzu jest potrzebny i do tego bardzo wygodny

              • 1 0

  • Rowerem (3)

    Jeżdżę rowerem i największy problem to nie skrzyżowanie Sopocka-Wielkopolska tylko BRAK jakiegokolwiek dojazdu do lasu ul Sopocką ! Jest wąsko i bardzo niebezpiecznie bo auta wyprzedzają na cm. A wystarczyłoby 200 m chodnika lub ścieżki rowerowej i jeździłoby się wszystkim lepiej. I kierowcom i rowerzystom. Czy Ci mądrale to uwzględnili w swoich cudownych planach za grube miliony?

    • 12 1

    • (2)

      Z Wielkopolskiej do Sopotu nie potrzeba drogi rowerowej bo jak potwierdzą maniacy z grupy rowerowej można przejechać lasem

      • 2 0

      • np. ja jestem maniakiem z grupy rowerowej i twoim chorym enuncjacjom ZAPRZECZAM.

        JAZDA LASEM definiuje cię jako ciemniaka bez pojęcia. Traktujesz rower jako fanaberię na spacer, a nie jako środek transportu. Ale samochodem też możesz jechać lasem, plażą, korytem rzeki. Nie przyjdzie ci to do głowy, bo jedziesz nim do pracy i na zakupy? Cóż, ja jeżdżę do pracy i na zakupy rowerem. Czym jesteś lepszy ode mnie?

        • 0 2

      • Daduniu !

        To maniacy niech sobie tak jeżdżą ale rower to też wyprawy rekreacyjne rodzinne i jak taka rodzinka ma dojechać do lasu od Karwin ?

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane