• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Karwiny: plan dla Kolei Metropolitalnej

Michał Sielski
29 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Węzeł Karwiny ma być nowoczesny i funkcjonalny. Wizualizacja z pracy arch. Doroty Nowoświeckiej. Węzeł Karwiny ma być nowoczesny i funkcjonalny. Wizualizacja z pracy arch. Doroty Nowoświeckiej.

Dawno nie było w Gdyni tak długo uchwalanego planu zagospodarowania przestrzennego. Dwukrotna dyskusja publiczna, ponowne wyłożenie i prawie 100 uwag, w większości uwzględnionych. Już wiadomo jednak, jak ma wyglądać nowy węzeł Kolei Metropolitalnej w Karwinach.



Czy węzeł komunikacyjny wraz z centrum handlowym to dobry pomysł?

Plan przyjęli radni Gdyni na środowej sesji Rady Miasta. Prace zaczęły się w październiku 2009 roku.

- Musieliśmy poczekać, aż będzie znana konkretna lokalizacja węzła. Poza tym było trochę problemów z pogodzeniem interesów właścicieli, stanowczo na przebieg planu próbowali także wpływać jego bezpośredni sąsiedzi - wyjaśnia wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Po pierwszej dyskusji publicznej i wyłożeniu planu było 65 uwag. 58 z nich zostało uwzględnionych w części, jedna w całości. Były to głównie zmiany kosmetyczne, dotyczące nowego wyrysowania obrębów obowiązywania planu czy dodania nowych funkcji dla istniejących już działek, np. zezwolenie na prowadzenie nieuciążliwej dla sąsiadów działalności gospodarczej. Korekty spowodowały konieczność kolejnego wyłożenia planu i dyskusji publicznej. Tym razem wpłynęło 30 uwag, 17 częściowo uwzględniono.

Jak będzie wyglądał węzeł? Obejmie teren na rogu ul. Wielkopolskiej i Strzelców zobacz na mapie Gdyni, która powstanie wraz z węzłem. Znajdzie się tam parking typu "zaparkuj i jedź" dla 250 samochodów i 50 rowerów oraz pętla autobusowa. Parkingi z przystankami mają łączyć bezkolizyjne przejścia dla pieszych - w tunelach i kładkach. Kładka pieszo-rowerowa, łącząca przystanek Kolei Metropolitalnej powstanie też nad ul. Wielkopolską. Całość ma być tak zaprojektowana, by omijanie przejść było praktycznie niemożliwe.

Zapewnić może to zaprojektowanie zwartej bryły, które w swej pracy proponuje architekt Dorota Nowoświecka. Plan pozwala bowiem na stworzenie w ramach węzła obiektu handlowego o powierzchni do 2 tys. m kw.

- Nad peronami znajduje się kładka oraz dach na całej długości przystanku przekrywający także wielopoziomowy parking. Przy zachodniej granicy obiekt o funkcji usługowo - administracyjnej domykający strukturę oraz miejsce dla parkingu rowerowego B&R. W centrum proponuję zespół usługowy z funkcjami gastronomii, handlu, administracji, sportu i rekreacji, oświaty i kultury, otaczający plac publiczny - wylicza Dorota Nowoświecka.

Przystanek powstanie w ramach budowy Kolei Metropolitalnej. Cały projekt ma kosztować 769 mln zł netto. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku. Dopiero po jego oddaniu mogą zacząć się prace nad budową węzła.

Opinie (99) 10 zablokowanych

  • Jasne, takie pociągi tylko w erze ...

    • 1 2

  • Nie pytaj kiedy bo nie doczekasz wiec co za kłopot, tu o kasę chodzi, za projekt biorą niezłą zapłatę, na półkach masę projektów leży, i co komu do tego, doją na prawo i lewo, wystarczy się dobrze ustawić.... to jak z przetargami na budowy, wygrywa firma "szwagra" dlatego gdy firmy nie wywiązują się z umów nagradza się je wysokimi premiami-nagrodami, bo jakże szwagier nie ma zarobić, no nie ? Ot cała Polska !

    • 5 1

  • fajnie, moze najpierw by usprawnic istniejaca SKM

    ktora od lat 50 po rowni pochylej zmierza ku przepasci

    • 3 4

  • plany plany plany i jeszcze raz plany.....

    Polska nie przestaje mnie zaskakiwać. I nie porównuje już do takich krajów jak Niemcy, Francja czy Włochy. Dlaczego gdy np w Chorwacji - kraju porównywalnego gospodarczo do Polski lub nawet gorzej rozwiniętego, nie robi się wielkiego HAAALLLOO gdy otwiera się kolejne 150 km autostrady, położonej w górach na wysokości 1550m n.p.m drążoną w skałach z tunelami i potężnymi wiaduktami?? W POLSCE SIE TYLKO GADA, OD PROJEKTU, PO WYKONANIE AŻ DO ZAKOŃCZENIA BUDOWY, I WSZYSTKO TRWA PO 20 LAT...

    • 3 4

  • projekty - kasa i rączka rączke myje !!

    zamiast robić fikuśne przystanki za setki milionów złotych, lepiej chyba wyremontowac 5 dworców, wylac beton zeby bylo estetycznie, by ułatwic zycie mieszkańcom, a nie jakieś wydziwiasy za kolosalną kasę...... Skoro na wszystko brakuje to nie budować dziwactw - tylko wylać beton i usprawnić komunikację!!!

    • 2 3

  • Nie było więcej zdjęć może jakiej gołe baby dorzucicie

    bo z karwin tylko 3 a reszta to sianko.

    • 1 0

  • Bajeczki dla przedszkolaków

    kolejne opowieści z mchu i paproci - projekt do realizacji po roku 2050 ;)

    • 2 1

  • Węzeł.

    Intryguje mnie, dlaczego prace nad budową węzła miałyby rozpocząć się dopiero po oddaniu przystanku Kolei Metropolitalnej, t.j. po 2015 roku ? Ciekawe.

    • 1 0

  • WTF

    parking typu "zaparkuj i jedź"
    jak tego dokonać??

    • 0 0

  • Jak to w Gdyni. Zawsze w gadce pierwsi, planują najlepiej w kraju. (1)

    A wykonanie takie jak ścieżki rowerowe.

    • 2 2

    • Nie podoba się to won do Suwałk, tam się odnajdziesz!!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane