- 1 Trwa remont przejazdów przy G. Bałtyckiej (117 opinii)
- 2 Miał wziąć ślub, skończył w areszcie (128 opinii)
- 3 Leciwy kasztanowiec runął w parku Oliwskim (85 opinii)
- 4 Buspas na Grunwaldzkiej już działa (223 opinie)
- 5 Dachował na Drodze Gdyńskiej po alkoholu (86 opinii)
- 6 Znamy nowego szefa ZTM w Gdańsku (137 opinii)
Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.
Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.
Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.
Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława Miecznikowskiego i Marcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.
- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.
Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska
Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.
Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.
Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.
Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.
Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.
Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.
A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?
To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Opinie (268) ponad 500 zablokowanych
-
2007-04-25 00:22
Tak!! Tak!! Połączenie SKM do lotniska musi być:)
Proszę nie ciągnijcie torów tramwajowych do lotniska, bo to rzeczywiście niedorzeczne. Kolejka jaknajbardziej powinna tam dojeżdżać:] A tramwajem z lotniska to by była udręka.
- 0 0
-
2007-04-25 00:25
nie stać nas na metro
to przynajmniej kolej
- 0 0
-
2007-04-25 00:27
PROPONUJE ZBUDOWAĆ SKM I TRAMWAJ ORAZ ŚCIEŻKĘ ROWEROWĄ!!!
A NOWA ABRAHAMA ZAORAĆ !!! TU NIE CHODZI O POLITYKĘ, A O LOGIKĘ. NA TRAMWAJ KASA JUŻ JEST Z UE. POCIĄGNIĘCIE KOLEJNEJ NITKI TORÓW Z CHEŁMU TO PESTKA. KONCPECJA NATOMIAST SKMki NA LOTNISKO TO PODSTAWA, BO POCIĄG MOZE PRZEWIEŹĆ W CIĄGU GODZINY KILKA TYSIĘCY PASAŻERÓW. TRAMWAJ MA NIESTETY MNIEJSZE MOŻLIWOŚCI PRZEROBOWE. NIE MNIEJ JEDNAK TRAMWAJ I SKM SĄ POTRZEBNE GDAŃSKOWI. NIE POTRZEBNA JEST NATOMIAST ULICA NOWA ABRAHAMA, TYMBARDZIEJ, ŻE NARUSZA STARY DOBRY PROJEKT ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO !!! KONIECZNA JEST TAKŻE BUDOWA ŚCIEZKI ROWEROWEJ NA LOTNISKO - O TYM WARTO PAMIĘTAĆ.
POŁACZYĆ AMSTERDAM Z RĘBIECHOWEM!!! ROWER POWER!!!- 0 0
-
2007-04-25 00:28
KONIECZNIE!!!!
To musi powstać
- 0 0
-
2007-04-25 00:31
Dobry pomysł...
Mi sie wydaje ze jest to dobry pomysl...ale ja na mijscu władz miast a postaralbym sie wykorzystac trase gdzie niegdys jezdzila kolejka nad slowackiego...waly sie ciagnal od zaspy praktycznie...nad slowackiego...pozniej kolo moreny i kolejka by wyszla z boku kartuskiej i przez kokoszki tak jak ten plan brazuje na lotnisko...
- 0 0
-
2007-04-25 00:37
Wołek, to nie jest ten Rdany, co jeszcze nic nie zrobił
dla swojej dzielnicy ?
- 0 0
-
2007-04-25 00:50
lol
odbudujecie mi linie tez ulubiona gda nport hahahahah
- 0 0
-
2007-04-25 00:57
zróbcie coś z tym Szpakiem
już drugi raz w krótkim czasie Szpak się wypowiada mętnie o rozbudowie SKM (poprzednio w forum gospodarczym na UG) i ja się zastanawiam co taki facet robi we władzach miasta.
O co mu chodzi?
Komu on lody kręci?
Chyba producentom kostki brukowej, gdy twierdzi, że nowa linia SKM do Rębiechowa i dalej, po starym niemieckim nasypie, nie jest możliwa do realizacji gdyż już Rada Miasta przegłosowała tam budowę drogi rowerowej!!!
Teraz czytam z kolei o tramwaju na lotnisko.
Co to wszystko ma znaczyć, czy jest jakiś kapitan na tym pijanym statku?
PS - przy okazji przypominam, że w ramach remontu jezdni przed dworcem PKP w Gdańsku, nie pomyślano o budowie drugiego, nowego tunelu dla pieszych i turystów aby mogli płynnie i spokojnie udać się na Stare Miasto itd.
Jest za to jakaś śladowa dróżka rowerowa, co wali przez przystanki autobusowe czyli po chodniku i urywa się nagle przy byłym gmachu jedynie słusznej partii. Jednak teraz jedynie słuszne decyzje podejmują w magistracie.- 0 0
-
2007-04-25 00:57
ciekawostka
Uwazam ze to bardzo dobry pomysl.Jestem mieszkancem Niedzwiednika,czyli osiedla gdzie ta "przyszlosciowa"linia ma byc pobudowana.Wole pojechac pociagiem niz jechac,raczej stac w zakorkowanej Slowackiego.Panowie byle tak dalej.
- 0 0
-
2007-04-25 01:09
bez obrazy dla pełności obrazu
przypomnę kolejny absurd, którego przyczynę równie trudno ustalić czyli wtranżalanie się z przedłużeniem trasy W-Z (aleja AK) do obwodnicy dokładnie tam gdzie doczołguje się do niej ulica Kartuska czyli na rondo przy Auchanie.
Zamiast przedłużenia trasy W-Z najktótszą drogą na wprost do obwodnicy i utworzenia nowego niezależnego węzła komunikacyjnego, uzupełnienia i w razie blokady alternatywy dla wylotu z Centrum via Kartuska.
I proszę mi tylko nie wmawiać, ze to również Szpak wymyślił, bo nie uwierzę.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.