- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (232 opinie)
- 2 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (769 opinii)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (123 opinie)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (126 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (55 opinii)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (20 opinii)
Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.
Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.
Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.
Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława Miecznikowskiego i Marcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.
- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.
Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska
Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.
Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.
Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.
Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.
Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.
Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.
A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?
To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Opinie (268) ponad 500 zablokowanych
-
2007-04-25 01:10
za ten miliard to lajtowo mozna by wybudowac MISTERa i na Euro2012 problem komunikacyjny bylby rozwiazany. nie rozumiem czemu gdansk marnuje tyle kasy na kolejne trasy tramwajowe !
to jest lepsze i tansze rozwiazanie !!! ---> www.mist-er.com- 0 0
-
2007-04-25 01:34
Jak czytam to nie wierzę.
Dla mieszkańców Osowy brzmi to jak najdzikszy i najwspanialszy sen. Będę trzymać kciuki.
- 0 0
-
2007-04-25 01:35
SKM na TKM
wszystko piknie tylko z niepokojem odnotowuję, że przy okazji chcą nam zmienić SKM na TKM ...
a ja nie wiem kto to są w tym wypadku ci My co to niby Teraz ???- 0 0
-
2007-04-25 06:18
Proponuje
linie helikopterowa na bilet miesieczny z Osowy do Sopotu.
- 0 0
-
2007-04-25 06:56
Ej tam... Jeno furmanki panie, żadne tam pociągi czy inne tramwaje. Od tego to mnie krowy mleko przestają dawać, jeno furmanki!
- 0 0
-
2007-04-25 07:00
Pomarzyć dobra rzecz
w srode po poludniu .
- 0 0
-
2007-04-25 07:45
Nie zmarnujmy tej szansy!
To stary ale bardzo dobry pomysł. Jeśli powstanie nowa linia SKM będzie to nowy, silny impuls do rozwoju Metropolii.
- 0 0
-
2007-04-25 07:45
"Gdańsk jest niezdecydowany."
Panie Adamowicz jak tak dalej sie bedzie Pan zastanawiał to Euro przeleci nam koło nosa.
Dalej chce Pan sprowadzać z niemieckich "szrotów" tramwaje???
Na Zaspie oprócz dworca węzłowego można tez wybudować budynek wstępnych odpraw, tak jak maja to inne lotniska- 0 0
-
2007-04-25 07:49
Do Mixer
"Mi sie wydaje ze jest to dobry pomysl...ale ja na mijscu władz miast a postaralbym sie wykorzystac trase gdzie niegdys jezdzila kolejka nad slowackiego...waly sie ciagnal od zaspy praktycznie...nad slowackiego...pozniej kolo moreny i kolejka by wyszla z boku kartuskiej i przez kokoszki tak jak ten plan brazuje na lotnisko..."
Przyjrzałeś się mapce?- 0 0
-
2007-04-25 07:57
Czy Gdańskie władze muszą być takie niekompetętne!?
Co oni z tą nową abrahama się cackają. To ostatni moment na tę kolej i jeżeli mamy pieniądze, trzeba to wykorzystać. A tramwaj i tak i tak może sobie lecieć przez południowe krańce Gdańska. Nikt temu nie broni. Ale na miłość boską, nie kosztem kolei !!!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.