• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • za ten miliard to lajtowo mozna by wybudowac MISTERa i na Euro2012 problem komunikacyjny bylby rozwiazany. nie rozumiem czemu gdansk marnuje tyle kasy na kolejne trasy tramwajowe !
    to jest lepsze i tansze rozwiazanie !!! ---> www.mist-er.com

    • 0 0

  • Jak czytam to nie wierzę.

    Dla mieszkańców Osowy brzmi to jak najdzikszy i najwspanialszy sen. Będę trzymać kciuki.

    • 0 0

  • SKM na TKM

    wszystko piknie tylko z niepokojem odnotowuję, że przy okazji chcą nam zmienić SKM na TKM ...
    a ja nie wiem kto to są w tym wypadku ci My co to niby Teraz ???

    • 0 0

  • Proponuje

    linie helikopterowa na bilet miesieczny z Osowy do Sopotu.

    • 0 0

  • Ej tam... Jeno furmanki panie, żadne tam pociągi czy inne tramwaje. Od tego to mnie krowy mleko przestają dawać, jeno furmanki!

    • 0 0

  • Pomarzyć dobra rzecz

    w srode po poludniu .

    • 0 0

  • Nie zmarnujmy tej szansy!

    To stary ale bardzo dobry pomysł. Jeśli powstanie nowa linia SKM będzie to nowy, silny impuls do rozwoju Metropolii.

    • 0 0

  • "Gdańsk jest niezdecydowany."

    Panie Adamowicz jak tak dalej sie bedzie Pan zastanawiał to Euro przeleci nam koło nosa.
    Dalej chce Pan sprowadzać z niemieckich "szrotów" tramwaje???
    Na Zaspie oprócz dworca węzłowego można tez wybudować budynek wstępnych odpraw, tak jak maja to inne lotniska

    • 0 0

  • Do Mixer

    "Mi sie wydaje ze jest to dobry pomysl...ale ja na mijscu władz miast a postaralbym sie wykorzystac trase gdzie niegdys jezdzila kolejka nad slowackiego...waly sie ciagnal od zaspy praktycznie...nad slowackiego...pozniej kolo moreny i kolejka by wyszla z boku kartuskiej i przez kokoszki tak jak ten plan brazuje na lotnisko..."

    Przyjrzałeś się mapce?

    • 0 0

  • Czy Gdańskie władze muszą być takie niekompetętne!?

    Co oni z tą nową abrahama się cackają. To ostatni moment na tę kolej i jeżeli mamy pieniądze, trzeba to wykorzystać. A tramwaj i tak i tak może sobie lecieć przez południowe krańce Gdańska. Nikt temu nie broni. Ale na miłość boską, nie kosztem kolei !!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane