- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (230 opinii)
- 2 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (769 opinii)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (123 opinie)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (126 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (55 opinii)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (20 opinii)
Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.
Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.
Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.
Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława Miecznikowskiego i Marcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.
- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.
Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska
Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.
Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.
Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.
Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.
Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.
Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.
A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?
To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Opinie (268) ponad 500 zablokowanych
-
2007-04-25 08:03
super pomysł, tylko dlaczego znów gdańsk sie waha
- 0 0
-
2007-04-25 08:03
Tramwaj na lotnisko???
Jeśli mowimy o gdańskich tramwajach, to na lotnisko dojazd nimi zajmie tyle, że szybciej będzie na piechotę. Nie wiem, skąd niechęć Gdańska do SKM
- 0 0
-
2007-04-25 08:03
Mysle, ze super pomysl.
Oby tylko zostal zrealizowany .
Dziwi mnie odgalezienie do lotniska w Babich Dolach z 1 mln pasazerow rocznie w 2012 roku , podczas gdy przy gdanskim widnieje liczba 7 mln.
Przeciez nowe gdynskie lotnisko mialo byc dla tanich przewoznikow !
Tylko 1/8 turystow odwiedzajacych Trojmiasto bedzie przylatywala tanimi liniami ?
P.S. W zeszlym roku lotnisko w Gdansku obsluzylo 1,2 mln pasazerow i prawie peklo w szwach , za piec lat ma byc ich siedmiokrotnie wiecej ?
Trzeba zakasac rekawy !- 0 0
-
2007-04-25 08:06
metrobana
tak proponuje nazwać:-)
tunelbana itd
wyje pociąg w szczerym polu
kruszynko! moja dziupla czeka na twoja norkę...- 0 0
-
2007-04-25 08:07
"Trzeba zakasac rekawy !"
oj to to to panie mareczku:-)
panowie! dyrektor spierdzielił sprawe, trzeba znaleźć winnego:-)
ajajajajaj paloma:-)- 0 0
-
2007-04-25 08:09
Zgroza
"...Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego...."
Ci panowie "inżynierowie" to skąd, po jakiej szkole, Wyższej Szkole Umiejętności w Kielcach?
Fanatycy tramwaju?
Opracowny projekt odtworzenia SKM z Wrzeszcza starą linią i pociągnięcie jej do Rębiechowa jest świetnym pomysłem. Przy okazji odnowione zostałoby połączenie Gdańska z Kartuzami i Kościerzyną via Kokoszki, Leźno.
Inwestycja jest spora, bowiem w okolicach Kiełpinka, Matarni trzeba będzie przeprowadzić spore prace ziemne, wykonać tunel pod Słowackiego na Firodze.
Jest kasa - więc do roboty.
Każde cywilizowane lotnisko posiada połączenie kolejowe z centrum miasta, więc czemu nie Gdańsk i przy okazji Gdynia?- 0 0
-
2007-04-25 08:10
nareszcie zauważono, że duża część mieszkańców mieszka w rejonie obwodnicy. i kazdy z nas używa samochodu, co przekłada się na korki.
Niestety tak jest- alternatywa dojazdu to rozklekotane autobusy stojące w zatorach i zmiana linii dwa, trzy razy aby dojechać, w poprzek trójmiasta, do punktu docelowego.
częste kursowanie szybkich kolejek i myślę, że wszystkim nam wyjdzie to na zdrowie.
I gmina zarobi, i skm zarobi, a my będziemy zdrowsi i zadowoleni z szybkiego dojazdu.- 0 0
-
2007-04-25 08:14
Bolo
Ciekawe , czy w tej sumie policzyli tez pieniadze na nowy tabor .
Znajac jednak jego ceny ,obawiam sie , ze watpie .- 0 0
-
2007-04-25 08:14
"Każde cywilizowane lotnisko posiada połączenie kolejowe z centrum miasta, więc czemu nie Gdańsk i przy okazji Gdynia?"
a tak konkretnie to które??- 0 0
-
2007-04-25 08:17
Gallux
Jak zwykle zadajesz głupie pytania!
W Polsce 1. miastem jest Kraków.
W Europie nie będę ci wyliczał, bo to przerasta twoje możliwości...- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.