- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (258 opinii)
- 2 Niespokojna noc na gdańskich drogach (27 opinii)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (138 opinii)
- 4 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (778 opinii)
- 5 Kultowa "Górka" i widok na morze (139 opinii)
- 6 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (57 opinii)
Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.
Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.
Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.
Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława Miecznikowskiego i Marcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.
- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.
Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska
Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.
Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.
Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.
Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.
Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.
Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.
A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?
To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Opinie (268) ponad 500 zablokowanych
-
2007-04-25 08:28
"Osowa leży w granicach administracyjnych Gdańska, nie Gdyni.
Poziom wiedzy autora tekstu jest poniżej krytyki."
no kolego/koleżanko
jeżeli autor nazywa sie tusk, no to to jest atak na PO
perfidny:-)- 0 0
-
2007-04-25 08:31
SKM-ka przez Morenę?
Z punktu widzenia mieszkańca Moreny (Piecki-Migowo) to jednak tramwaj jadący przez blokowisko jest bardziej znośnym rozwiązaniem.
- 0 0
-
2007-04-25 08:32
Gallux,
zapomniales o blizszym Tobie ideowo Minsk 2 !
- 0 0
-
2007-04-25 08:32
tak
SKM na morenie, to jest TO:-)
i na kazdym dachu lądowisko:-)- 0 0
-
2007-04-25 08:34
dla kogo ideowo bliższe dla tego blizsze
a w monachium jest lotnisko?
bo, że piwiarnia, to juz wiem od dawna...- 0 0
-
2007-04-25 08:36
Obok konia, wstecz i pod górę
Elementarny brak gospodarności i logiki inwestycyjnej.
Czy nie wartałoby reaktywować trasy SKM z Gdańska do Nowego Portu = z budową odgałęzienia do nowego stadionu ; zaś trasę drogową do i z lotniska udrożnić poszerzeniem i doposażeniem w więcej autobusów ???
Interes gdańszczan jest ważniejszy od doraźnych korzyści uczestników zaledwie miesiąc trwającej imprezy.
Poza tym podobno UEFA może w każdej chwili odebrać nam abonament na organizację EURO - entuzjastycznie wykupiony przez bogatego sąsiada.
GRĄDŹL- 0 0
-
2007-04-25 08:36
Plan jest ulozony stronniczo
i wyraznie pod Galluxa .
Mam na mysli polaczenie :
Morena Koty - Sopoty Strych , z mozliwoscia przesiadki na Marienburg.- 0 0
-
2007-04-25 08:37
:-)
- 0 0
-
2007-04-25 08:37
SKM-ka przez Morenę?
Z punktu widzenia mieszkańca Moreny (Piecki-Migowo), to jednak tramwaj jest mniej uciążliwym rozwiązaniem. Jeśli ma to być kolej, to liczę, że linia pójdzie jakoś bokiem, a nie przez sam środek blokowiska, tam gdzie planowana jest linia tramwajowa.
- 0 0
-
2007-04-25 08:39
brak wam ludzie wizji:-)
miałem taki sen - metro przez morene:-) ale takie wicie rozumicie co pedzi 300 na godzine...- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.