• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • Zauważ Bolo, ze to Gdynia lansuje ten projekt.

    "Każde cywilizowane lotnisko posiada połączenie kolejowe z centrum miasta, więc czemu nie Gdańsk i przy okazji Gdynia?"

    Za ponad miesiac wyladuje na "namber one" BAbich Dołach z wizyta oficjalna prezydent USA George W. Bush - jak wiekszość oficjalnych gosci lotnisko to musi spełniac wiele dodatkowych funkcji niż gdanskie.

    O najważniejszych inwestycjach i naszych decyzjach oraz okonaniach zwiazanych z EURo2012, ważnych z pkt stratygicznego jego zamierzeniach na kolejne lata mogą dać tylko te pieniadze (jak powiedziała D.Hibner w sobote w Gdańsku), mało pdkreśliła, że nie tylko organizacja EURO 2012 ma prowadzić do rozwoju, ale przede wszystkim szeroką działalność na rzecz regionu także poturniejowych zmaganiach a i promocji przygotowań do tego wydarzenia. Zapewnienia niezbędnej podczas takich imprez logistyki.

    Wielu specjalistów z branży wskazuje na Gdynie jako na takie miejsce, w którym logistykę krajową dystrybucyjną można umiejscowić najbardziej korzystnie. Moim zdaniem Gdynia ma szansę stać się kluczowym punktem na logistycznej mapie Europy. Ma to związek oczywiście z położeniem miasta, o czym wspominałem już tu nie raz. Jeśli powstaną autostrady i dalej będzie się rozwijać port lotniczy BB i Linia kolejki Metropolitalnej, autostrada bałtycka ze Szwecja to atrakcyjność Gdyni będzie jeszcze większa.

    Marku, tu nie ma co myśleć, to jest super pomysł!!!

    • 0 0

  • g

    Nic mi nie mów o o Kartuskiej, bo codziennie nią jeżdżę do/z pracy, podobnie jak i Słowackiego z Banina przez Matarnię a potem przez Morenę i Nowolipie. Dziś na Kartuskiej postawili już znaki objazdu przez Zakopiańską (na razie przekreślone). Plan tego "remontu" pisał chyba Hitchcock. A gościa który wymyślił te wysepki i zwężenie Kartuskiej najchętniej osobiście uwiązał do auta i przeciągnął po nich.

    • 0 0

  • tja
    na mojej maturze w auli było takie motto
    per aspera ad astra czyli przez cierpienia do gwiazd:-)
    niech ryczy z bólu ranny łoś
    zwierz zdrów przemierza knieje
    tu dziura tam wysepka
    to są trójmiejskie dzieje

    • 0 0

  • TABOR

    Ciekawe czy kiedyś wymienią tabor. Bo zbudują nową trasę a nadal będą jeździć te 30 letnie trupy (a może nawet 40 letnie)

    • 0 0

  • "w którym logistykę krajową dystrybucyjną można umiejscowić najbardziej korzystnie. "

    trzeba rozruszać towarzystwo:-)
    waszko? a tak bliżej, co to jest i czym sie je "krajową dystrybucje logistyczną"?
    ja mam dzis w czubie, nie zapieram sie, ale to co ty tworzysz, no to jest po prostu CHORE
    mów ludzkim językiem:-)

    • 0 0

  • Waszka

    Budowę lotniska w Babich Dołach uważam za skrajną głupotę!
    Po co 2. lotnisko, skoro pierwsze jest w powijakach?
    Przede wszystkim należy pomysleć o Rębiechowie i jego rozbudowie - bo tam są warunki. W Gdyni - niestety nie!
    Jak wspomniałeś że w czerwcu wyląduje "erfors łan", znaczyt B-747, to już 2. "wizyta" Jumbo Jeta na tym lotnisku.
    Teraz należy stworzyć warunki aby szeroko-kadłubowe samoloty mogły też lądować.
    Budowa dróg kołowania, terminalu z "rękawami" no i oczywiście sprawnego dowozu i odwozu pasażerów /ale nie tramawajem u diabła!/.
    Pozostaje problem taboru - czy w 2012 roku dalej będziemy jeździli EN57 i jego mutantami czy kupimy coś bardziek "ludzkiego" /np Stadler/?

    • 0 0

  • WaszkaZ

    Pewnie , ze to swietny pomysl .
    Mam tylko drobne problemy , ze zrozumieniem , kto w przeciagu najblizszych pieciu lat wylozy taka kase .
    Z grubsza :
    - Nowy stadion 700 -1000 mln.
    - rozbudowa Rebiechowa do 7 mln. pasazerow ( koszty?)
    - budowa lotniska cywilnego na Babich Dolach na 1 mln. pasazerow .
    - Budowa nowej trasy SKM-ki ( 600 mln ?) , co z nowym taborem ?
    - Hotele , autostrady , trasy dojazdowe i inne tego typu duperele , ktore nazywamy infrastruktura .
    Potrzeby sa olbrzymie , a srodki ograniczone .
    Trzymam kciuki aby sie udalo .

    • 0 0

  • jak to kto?
    powiernictwo polskie z reparycyji wojennych:-)

    • 0 0

  • SUPER

    te nowe trasy to świetny pomysł. jeżeli nasze władze odrzucą 500mln i tego nie zrealizują to są skończonymi kretynami!! tramwajem na lotnisko?! ile taki tramwaj przewiezie osób w czasie godziny?! poza tym potrzebne jest lepsze połączenie dalszych dzielnic Gdańska jak np Osowej z centrum. skmka to najlepsze rozwiązanie.

    • 0 0

  • Juz kilkadziesiąt lat temu wiedziano, że linia z Wrzeszcza za Obwodnicę to dobry pomysł, a dzisiejsze władze się nad tym latami zastanawiają i czekają aż tereny ktośwykupi, wybuduje domu, markety itp i nie będzie gdzie budować.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane