• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • Marek

    To Wrzeszcz też winien mieć własne lotnisko!
    Kawałek pasta startowego jeszce jest, ETC z powrotem się na hangar przerobi i gra.
    Rumia też może mieć własne lotnisko - pas startowy jeszcze tyż ma...
    Budujmy tysiące lotnisk...

    • 0 0

  • według mnie wszystko zaczęło się od utraty wandy zaszczutej przez niemca
    od tego zaczeły sie nasze wszystkie kłopoty

    • 0 0

  • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    -Oczywiście SKM z Wrzeszcza na lotnisko!

    -rozumiem jeszcze połączenie z Matarni do Osowej.

    -i z Osowej do Gdyni Głównej.

    ale dalsza część trasy przez Obłuże do Babich Dołów - to Wams gdynianie chyba ambicje przerosły! :/

    - rozumiem że też chcecie skorzystać na Euro ale nie przesadzajcie!!!

    • 0 0

  • filipbraun

    Tor kolejowy do Babich Dołów już istnieje. Gdy w Gdyni w zamierzchłych latach 90tych był Air Show, kolej puściła nim specjalne pociągi, którymi dostały się na pokazy tysiące chętnych.

    Rok wcześniej Air Show był w Gdańsku na Rębiechowie. Słowackiego miała wtedy tylko jedną nitkę. Puszczono liczne specjalne autobusy. Pamiętam, że za Niedźwiednikiem z kumplem wysiedliśmy z autobusu, i przeszliśmy sie piechotą aż do Matarni, gdzie wsiedliśmy do któregoś z autobusów tkwiących w korku bliżej lotniska. Droga z Wrzeszcza na lotnisko zajęła kilka godzin.
    Ale pokaz był kapitalny, szczególnie przelot Migów-23 nad płytą chyba na dopalaczach. Poczułem, jak mi drży kręgosłup.

    • 0 0

  • gdzie bedzie przebiegac linia skm

    na niedzwiedniku? i czy pojedzie stamtad nasypem kolejowym w strone Oliwy?byloby super, tam sa piekne widoki tak jak na calej trasie do Reboiechowa

    • 0 0

  • wystarczy podreperować i wykorzystać to co zostawili Niemcy

    czyli (jak widzę na mapce) trasę od Wrzeszcza w kierunku Starej Piły ... Nie dość, że trasa praktycznie przygotowana do kładzenia torów to jeszcze piękna i malownicza. Jeśli ktoś wie, gdzie na Słowackiego stoją przysiółki wiaduktu (teraz już jeden), to wystarczy się przejść w kierunku Wrzeszcza albo w drugą stronę, w kierunku Kiełpinka i będzie wiadomo o co chodzi. Do Władz miasta - długo się będziecie zastanawiać?

    • 0 0

  • SKM

    wystarczy zrobic eksperyment
    1) przejechac sie SKM
    2) przejechac sie tramwajem

    Wniosek: budujemy (odswiezamy) linie kolei i bedzie mozna jezdzic SKMka

    • 0 0

  • "przysiółki wiaduktu" ?

    • 0 0

  • szkoda,

    że taki piękny środek transportu jak kolej jest w polsce tak zaniedbany i niedoceniany. fajnie by było, gdyby ten projekt został zrealizowany. pożyjemy zobaczymy.

    jeżeli chodzi o tramwaj na lotnisko (taki tramwaj, który widzimy na codzień w gdańsku) to jest raczej śmieszne. wyobrażcie sobie turystę z walizkami telepiącego się bimbajem:)
    chyba, że mowa jest tu o tramwaju, który bardziej przypomina pociąg i po młodszym bracie przejął tylko nazwę. tego typu konstrukcje jeżdżą np. w wielu niemieckich miastach (tzw. u-bann'y). można to nazwać lekkimi pociągami lub ciężkimi tramwajami, jak kto woli, ale te konstrukcje w żaden sposób nie przypominają tych jeżdżących obecnie po gdańsku.

    p.s. jjj. no Air Show to była impreza.....:)

    • 0 0

  • super

    oby sie udalo

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane