• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • "Szczurowaty w roli księdza, tajemnica i oralność...wyborcza
    Autor: Bolo"

    Jesli w kosciołach zwykłe swieckie kobiety tez rozdaja komunie(tak czytałem), to co ty chcesz od Prezyd.SZczurka, który pobłogosławil kaczorówne, w koncu to tez dr prawa.

    Wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku jest fantastyczne, a lotnisko Babie Doły/było i tak w planach inwestycyjnych.
    Szkoda, ze nie mam czasu wiecej na ten temat sie rozpisać.
    Też bylem tam na pokazach lotniczych...na BB i mam fantastyczne zdjecia i zawiodlo mnie tam i zmartwilo tylko jedno.... własnie pogoda, ale poza tym bylo naprawde cudownie i wspaniale naszych lotników nie mialem sie
    czego wstydzic... szczegolnie TYCH co to to wszystko zorganizowali...

    • 0 0

  • teraz czas na wypowiedź merytoryczną
    trzymajcie sie tego na czym siedzicie
    ja wierzę w gdańsk:-)
    czniam czym dojedzie stonka na euro 20212, czniam czy to bedzie lotnisko czy dworzec
    wierze w naszych trójmiejskich decydentów, w ich mądrośc i skuteczność
    dobrze sie złożyło, ze w tak trudnym momencie ster dzierzy w trójmieści platforma (ster - platforma)
    tu trzeba mysleć POzytywnie:-)

    • 0 0

  • Gallux

    I tu masz kolejną pochwałę w jadłospisie!
    Właśnie - nawet jak wybudujemy stadion, to luda czymś trza będzie dowozić, przewozić, odwozić.
    I tu jest pies pogrzebany.
    Z modernizacją linii Warszawa - Gdańsk na razie grobowa cisza. Z A-1 nie wiadomo co, coś tam się ponoć robi.
    A Molej Metrolopitalna w zupełnych powijakach.
    Stadion na upartego się pobuduje, choć nie wiadomo jakim kosztem.
    A co z infrastrukturą panowie?, to nie stadion!

    • 0 0

  • SKM na lotnisko

    Połaczenie na lotnisko to jedno, ale kolej daje szansę na pójscie dalej - Żukowo, Kartuzy, Kościerzyna i z normalnym bagażem. Ja to widze tak wsiadam z rowerem na Zaspie i po 1 godz jestem nad jeziorami Ostrzyckimi, albo z nartami na Wieżycy. Tylko coś podejście naszych władz jest takie bezjajowe. Ciągle znajduja problemy, co pytanie to wymijajaca odpowiedź. Panowie, taka szansa szybko sie nie powtórzy!!! Niektórych decydentów wspomina się za to co zrobili, uważajcie żebyście nie byli przykładem na nastepne sto lat tych co zmarnowali wspaniałą okazję.

    • 0 0

  • kocham Gdańska da da da

    ja nie jestem specjalistą, ALE
    czyz nie lepiej byłoby odtworzyć lotnisko na zaspie?
    zobaczcie sami jak blisko do stadionu:-) piechotą góra 10 minut
    bolo na przewodnika!!

    • 0 0

  • co tam na przewodnika
    na dyrektora!
    skansenu...

    • 0 0

  • Gallux

    Nie plagiatuj - zobacz na mój wpis z 9:57!
    I jeszcze raz powtarzam - pogonić tych pseudo-inżynierów z BRG do Włoszczowej!

    • 0 0

  • ..." tu trzeba mysleć POzytywnie:-)"...
    Slusznie , tylko samym POzytywnym mysleniem wszystkiego tego sie nie wybuduje .
    Trzeba rowniez wysuplac " troche " kasy , rozPiSac konkursy dla wykonawcow i ruszyc z kopyta .
    Jak widac po planach i wizjach , jest to rewolucja w infrastrukturze Trojmiasta , na ktorej realizacje zostalo tylko piec lat .

    • 0 0

  • co ty marek wiesz
    tu nie są niemcy
    my słowianie mamy swoje zwyczaje:-) u nas sie na koniec rozdziera szaty i kelnerskim gestem wskazuje
    to nie ja, to kolega

    • 0 0

  • Mam!

    Już chyba wiem czemu władze Gdańska blokują rozbudowę SKM. Jeżeli do tego dopuszczą to jeszcze więcej ludzi się wyprowadzi poza granice administracyjne Gdańska i stracą kolejnych podatników. Zostaną natomiast wszelacy "zasiłkowcy", których nie stać na własny dom za miastem i są tylko obciążeniem budżetu miejskiego a nie jego zasilaniem.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane