• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • a apropo przesiadki na tramwaj w rębiechowie

    to rozwiąznie to absurd, nie przesiąde sie wtedy z auta, będe dalej przyczyniac się do korków w mieście, jedynie skm z osowej do gdańska i gdyni jest satysfakcjonujące i logiczne. Pozdrawiam B

    • 0 0

  • ALE CO Z NIEDZWIEDNIKIEM???

    i trasa po nasypie do Oliwy? czy to jest w planach SKM?

    • 0 0

  • SKM - autobusy szynowe

    np Talbota - ciekawych odsyłam do zdjęcia:
    www.zu-den-zuegen.de/seiten/startframe.htm

    I co państwo powiedzą jakby taki "zestawy" śmigały od Wrzeszcza do Rębiechowa, Osowej, Kartuz, Wieżycy?

    • 0 0

  • miałem taki sen
    w tym śnie ujrzałem lotnisko wielkości powiatu włoszczowskiego
    wieża dyspozytora to były gdyńskie tower z wybudowanym w kształcie boiska tarasem widokowym i trybunami dla gosci honorowych
    od tego lotniska wiodło 5 dróg krajowych klasy S, jedna autostrada, jedna nartostrada i dwie wisłostrady
    ale to jeszcze nic
    w trakcie fazy mrugania powiekami ujrzałem podziemne tunele z ruchomymi platformami mknącymi z prędkościa światła
    w tym momencie sen przerwał mi kanar z renomy, który cichym szeptem poinformował mnie, że 10 minut na jakie miałem wykupiony bilet skończyło sie w okolicy koszar na słowackiego jakąś godzine temu kiedy stalismy w korku potężnym jak nasze nadzieje na lepsze jutro

    • 0 0

  • Ti, Marek

    Bo Cię DB o plagait posądzą!

    • 0 0

  • Nasyp

    I co z tego, że jest miejsce tylko na jeden tor? Mijanki na stacjach ze sprawną organizacją ruchu i przepustowość nie będzie dużo mniejsza niż przy dwutorze a i tak dużo większa niż w przypadku tramwaju. Zresztą poszerzenie nasypu wcale nie jest niemożliwe. Owszem jest parę trudnych fragmentów, ale na większości jego długości taka operacja nie byłaby skomplikowana. Tyle, że trzebaby się z tym pospieszyć, bo w niektórych miejscach planowana zabudowa może w niedalekiej przyszłości zniweczyć taki pomysł.

    A ideę tramwaju za miasto przećwiczyła (i ćwiczy dalej) Łódź. Polecam naszym decydentom przejechać się linią do Ozorkowa, to szybko nabiorą przekonania do rozbudowy SKM.

    • 0 0

  • Czekam na nowa kolejkę

    z Karwin od 5 lat :)

    • 0 0

  • "Ja to widze tak wsiadam z rowerem na Zaspie i po 1 godz jestem nad jeziorami Ostrzyckimi, albo z nartami na Wieżycy. "

    wspaniała wizja; może Euro 2012 uratuje pomorskie linie kolejowe?
    Przecież całe Trójmiasto mogłoby walić w weekendy nawet za Kościerzynę - gdyby tylko z obydwu miast można było dojechać.

    • 0 0

  • ups - miało być z Gdańska i Gdyni, nie z "obydwu miast". Takie faux pas.

    • 0 0

  • uwaga
    wszystkie życzenia z uwagi na brak możliwości realizowane bedą po 2013 roku
    trwajcie i ufajcie
    nikt nie jest święty

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane