• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • sam widzisz marku jaki jestes zaściankowy
    u nas w sopocie nie tylko szpaki, ale nawet mewy potrafią mówić
    jak nadstawisz ucha to usłyszysz - Polska gola da da da!

    • 0 0

  • ..." nie jesteśmy gorsi od szwabów "...

    Tak jest . Szable w dlon !
    Gallux , ze Szwabami sprawe jasno wyjasniles .
    Co z Tyrolczykami ?

    • 0 0

  • Gallux.

    Chyba te od Goszczurnego .

    • 0 0

  • "wiele tras autobusów czy trolejbusów pokrywa się z SKM - co jest przykładem MARNOTRAWSTWA środków"

    panie adamowicz! larum grają, Polska gola, a pan co? nie zrywasz sie, kielni nie chwytasz? na dodatek pokrywasz pan trasy autobusów z trasa eskaemki?
    to jest ten tego no o mam
    to jest marnotrawstwo!

    • 0 0

  • goszczurny?
    czy to jakis krewny prezydenta gdyni?
    tyrolczycy? ty, ja rozumiem tradycja itd ale gościu z brzuchem jak beczka piwa w krótkich badenkach jodłujacy arie jontka z halki na gór szczycie, to nie jest ktos z kogo mozna brac przykład...

    • 0 0

  • 600 milionów

    za te pieniądze to można co najwyzej wiadukty odbudować. A gdzie tory, trakcja, perony, infrastruktura towarzysząca, odgałęzienie na Babie Doły? Półtora miliarda nie wystarczy!!! To warszawskie matoły, za te pieniadze mozna by bylo puscić tramwaj na lotnisko, a dodatkowo przedłużyć linię z Chełmu na Grn Orunię, Ujeścisko i Łostowice.

    • 0 0

  • Tramfan

    Czyli według Ciebie tramwaj nie potrzebuje torów, trakcji, peronów ani wiaduktów? No to wtedy faktycznie za 600 baniek tramwaj się da zrobić a kolei już nie.

    • 0 0

  • czyli na czym stoimy?
    lepiej stac jak siedzieć jak mówił stary wyrokowiec
    stoimy na
    rębiechowo - gotowe do przyjecia 2 mln pasażerów (milirad w rozumie)
    z rebiechowa do stadionu dwie trasy czyli dokończona słowackiego plus napowietrzna eskamka (dwa miliardy z totka)
    czego nie mamy?
    aha
    stadionu:-)
    w PRL były tzw plany pięcioletnie w ramach których cały Naród budował stolice, potem hute katowice
    damy rade:-) ukraińców mi szkoda, bo oni mają 14 lat w plecy;-)

    • 0 0

  • g

    Różnica między Ukraińcami a nami jest taka, że oni postawią infrastrukturę do Euro2012 a my nie.

    • 0 0

  • Ciekawe co nam zrobi Ukraina jak odbiorą nam organizację euro 2012 z naszej winy. :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane