• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • Bolo.

    ..." Już widzę powstanie warszawskie bis!"...
    Nie wywoluj wilka z lasu .
    Blizniacy poczuja sie zobowiazani tradycja rodzinna i mogliby zginac na szancach Woli .

    • 0 0

  • Ktoś widział ostatnio może Adamowicza, czy on jeszcze w ogóle żyje? Obawiam się, że to wszystko skończy się odebraniem nam euro na rzecz Krakowa. Obecna ekipa Urzędu Miasta nie radzi sobie w normalnym trybie pracy z jakąkolwiek modernizacją, budową (Słowackiego, Marynarki itd. itd.) a co dopiero z przygotowaniem miasta na takie zawody.

    • 0 0

  • Szkoda mi Babich Dołów

    Zawsze to trzy dni, dwie sceny, kilkudziesięciu wykonawców, a wśród nich gwiazdy światowego formatu - gdyński Open'er Festival wyrasta na jedną w ważniejszych imprez w Europie i najważniejszą w Polsce.
    Jednak nie przypomina w niczym napompowanych ideologicznie dawnych festiwali w Legnicy czy Jarocinie a nawet Przystanków Woodstoc.
    A gdy na lotnisku w Babich Dołach będzie tyle podróżnych co dziś Gdanskie.
    Trójmiejska Kolej Metropolitalna jest najlepszym jednak wyjsciem.

    • 0 0

  • wszystko cacy wszystko pięknie, ale mam ochote (wy)puścić bąka
    a co ze wspólnym biletem? po 2013? aha
    dziekuje

    • 0 0

  • babie doły?
    tego sie nawet nie da przetłumaczyć:-)
    marek jak bedzie po waszemu - babie doły?

    • 0 0

  • Ta kolejka dla gdanska to zupełna pomyłka

    GW śmierdzi gryzoniem na odległość i teraz usilnie lansuje ten plan kolejki, który jest korzystny tylko dla jakichś gdyńskich zadupi.

    Cały intensywnie rozbudowujący się Gdańsk południe jest w tym projekcie pomijany.
    Jestem pewny że um Gdańsk się nie zgodzi na to i projekt umrze na kolejne kilkanaście lat.

    • 0 0

  • Gallux

    Nie wieszam psów,
    ale stadion to nie peron!
    Euro to nie pielgrzymka Papy!
    Tutaj idzie o gruby szmal i sentymentów nie ma.
    Dal wielu przy korycie będzie to ostatnia okazja ugrania kasy która zapewni swobodny byt po przegranej...

    • 0 0

  • SKM na lotnisko

    Takiego samego pokrou są ludzie którzy myślą o tramwaju i nowej Abrahama , co ludzie którzy za komuny kazali rozebrać torowiska po byłej kolei. Były to lata 50te i 60te a wystarczyło odbudować mosty.Jestem za SKM a nie za spalinami przez urocze laski i tereny.

    • 0 0

  • hmmm
    mi chyba odbiło:-)
    to ja mam tutaj role Naczelnego Pesymisty:-)
    mówie ci bolo zapamietaj bo nie powtórze tego drugi raz
    Polska gola da da da mało tego Polska mistrzem europy 2012:-)
    wspomnij rok 1974 i naszych orłów w bundes:-)
    na pierwszy mecz ten z argentyną kupilismy z waflami po litrze na łeb bo trudno łyknąc na trzeźwo jak biją naszych i wiooo
    jedna bramka! łał! Polska gola! aaaaa druga bramka!! aaaaaa !!lej miły lej Polska da da da!!
    dalej nie pamietam:-)
    rano dowiedziałem sie że było 3:2 dla Polski
    da da da

    • 0 0

  • Gdańszczaninie z dziada, itd.

    Chylę czoła, jeśli to prawda! :)
    Co zaś tyczy się wspomnianej linii kolejowej, to ponić szyny zostały "pożyczone" na jakąś inną linię, gdzie skolei szyny pożyczyli nasi bracia - wyzwoliciele (lub też wzięli do malowania ;))

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane