• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • Nie wiem Gallux.

    Moze Weiberlöcher .
    Byloby to jednak bardziej Babie Dziury .

    • 0 0

  • Gallux

    A myśmy latali wtedy po podwórku i krzyczeli, że "krowiarze" dostają łomot!
    Wódy nie piłem między innymi dlatego, iż miałem 14 lat (ale nie tylko) :)

    • 0 0

  • babia dziura?
    a mówiłeś że już nie możesz:-)
    zgred
    ja miałem wtedy 22 lata tez wódki nie piłem ale czego sie robi jak sie ma serce kibica:-)

    • 0 0

  • Gallux

    słuchak uważnie bo nie będe powtarzać:
    1974 to było i minęło, dzięki nam Bundes został mistrzem świata.
    W zeszłym roku nam nie wyszedło. Bundesowi tyż.
    2008 obaczymy!
    I nie uzurpuj sobie funkcji Naczelnego Pesymisty bo podam cię do urzędu antymonopolowego, przyjdzie policja i będzie prohibicja.

    • 0 0

  • PS
    nikt wtedy nie liczył na naszych
    nikt
    rozumiem bola, bo on we wszystkim widzi klape, ale młodzi?
    te mistrzostwa to chyba dla was, co? fajnie bedzie w irlandzkim pubie krzyknąć w twarz miejscowemu
    Polska MISTRZEM DA DA DA
    do widzenie do jutra:-)
    jade dokarmic mewy, bo mi do mistrzostw muszą wyglądac jak albatrosy
    biała mewo wyp...j stąd itd

    • 0 0

  • otóz bolo policja już była
    wczoraj:-)
    jakoś tak wyszło że w bloku zaczeliśmy "dziką lustracje"
    sam nawet nie wiedziałem, że na 100 rodzin połowa to byli MILICJANCI!!!
    wasza jest noc, ale jutro bedzie NASZE
    da da da da
    adieu

    • 0 0

  • A co ze Straszynem, Kolbudami, Otominem i Kowalami ?

    Szkoda, że w planach nie uwzględnia się takich miejsc jak Straszyn, Kolbudy, Otomin czy Kowale. Są to obecnie jedne z najdynamiczniej rozwijających się miejsc w Trójmieście. Zarówno pod względem inwestycji mieszkaniowych jak i instytucji. W samym Straszynie już działają trzy hotele dobrej klasy. Straszyn, w którym obecnie mieszkam + okolica to już prawie 3000 mieszkańców. Dojazd to jednak jedynie dwie linie miejskie (nie dochodzące co jest kuriozalne do największego osiedla we wsi czyli "Modre") obsługiwane przez PKS i prywatną linię tzw. busik. Częstotliwość niwielka w ciagu dnia, o godzinach wieczornych, nocnych i świątecznych nie wspominając. Przez te miejscowości poprowadzone są tory kolejowe dawnego połączenia . Są też gotowe (do lekkiego remontu) obiekty staji kolejowych. Czemu nikt nie weźmie tego pod uwagę. Oczywiście że najważniejsze są piorytety związane z komunikacją na Euro tj. trasa lotnisko Gdańsk. Czy jednak nie warto wykorzystać szansy aby od razu opracować i wykonac plan który już niedługo przy koszmarnie zakorkowanych zjazadach z obwodnicy do miasta będzie niezbędny. Jesli nie teraz to kiedy? Wszyscy wiemy jak długo Chełm czekał na swoją nitkę tramwajową.

    • 0 0

  • bardzo ładnie napisane
    sam bym sie popłakał na miejscu adamowicza:-)
    otóż kowale i inne muszą zaczekać do Igrzysk Olimpisjskich 2030:-)

    • 0 0

  • Mediator

    Linia kolejowa z Pruszcza przez Straszyn, Kolbudy do Kartuz została spisana na straty. Do piachu.

    • 0 0

  • Nic z tego.

    Organizacja olimpiady przypadnie Wloszczowej , a nie Gdanskowi .

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane