- 1 Straciła 6 tys. zł, myśląc, że pomaga przyjaciółce (132 opinie)
- 2 Ruszyła budowa przejścia przy dworcu (168 opinii)
- 3 Sami złapali złodzieja katalizatorów (43 opinie)
- 4 Do tego nie służą światła awaryjne (148 opinii)
- 5 Przesiadka wymuszona remontem? Jeden bilet ci wystarczy (86 opinii)
- 6 Znamy nowego szefa ZTM w Gdańsku (160 opinii)
Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.
Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.
Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.
Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława Miecznikowskiego i Marcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.
- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.
Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska
Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.
Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.
Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.
Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.
Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.
Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.
A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?
To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Opinie (268) ponad 500 zablokowanych
-
2007-04-25 12:21
Gallux
Niestety .
Tylko pierwszy z PRL-owskich planow 5-cio letnich ,( zreszta ten 3-letni ) zostal w pelni zrealizowany .
Pozostalych , z powodu istnienia obiektywnych trudnosci , nigdy do konca nie zrealizowano .- 0 0
-
2007-04-25 12:23
ostatnie dwie opinie zostały wydane przez MALKONTENTÓW SMUTASÓW I PONURAKÓW
und ZAZDROŚNIKÓW (z niemiec)
jesteśmy skazani na sukces;-) niestety brzmi to może jak wyrok, ale czy mamy inne wyjście?- 0 0
-
2007-04-25 12:26
Jak to boli...
Czy naprawdę jest tak, że kolesie z Gdańska nie mają nikogo w rodzinie, kto zna się na kładzeniu torów?
Nad czym się tu zastanawiać? Może komuś jeszcze w "rodzinie" córka jakaś została... Trza dać ogłoszenie i znaleźć jakiegoś przedsiębiorcę kolejowego. Panie Pawełku. Przykład brać trza z Gdyni. Tam się taki znalazł.- 0 0
-
2007-04-25 12:26
Tramwajem na lotnisko, żenada
O rany, co za entuzjazm panuje wsrod Gdanskich Urzedników. Przeciez to doskonaly pomysl. Zobaczcie co sie dzieje na zjazdach z dolnego Gdanska do centrum? Taka SKM odciążyłaby znacznie ruch na drogach. A tramwajem na lotnisko:) ciekawe kto to wymyslił, żenua:)
- 0 0
-
2007-04-25 12:27
nie mów, goszczurny?
- 0 0
-
2007-04-25 12:28
Tramwajem na lotnisko, rozumiem że przez Gdańsk Główny, Chełm itd. To ile się będzie jechać z lotniska do Wrzeszcza, 12 godzin?
- 0 0
-
2007-04-25 12:30
Gallux
Z tym "skazaniem na sukces" byłbym ostrożny.
Z Euro może być jedno wielkie piardnięcie narodowe.
Gdybym miał dceydować o kolejności prac - to pierwsze wziąłbym sie ostro za infrastrukturę!
Póki jest kasa. Potem może fruknąć obok nosa.
Na przykładzie stolycy widzę do jakiej tam wojny dojdzie o grunt pod stadion.
Zobacz jak mafia równo stanęła w obronie interesu.
Ostatni prezydent Warsiawki ponoć obiecywał rozwiązanie tego środkowo-europejskiego burdelu...
Już widzę powstanie warszawskie bis!- 0 0
-
2007-04-25 12:30
SKM NA LOTNISKO
Takiego pokroju ludzie co myślą o tramwaju na lotnisko.To za komuny w latacg 50tych i 60 tych rozebrali torowiska po byłej kolei. A tylko było odbudować mosty. Swego czasu o tym pisał Głos Wybrzeża. Jestem za SKM, a nie za spalinami na nowej Abrahama
- 0 0
-
2007-04-25 12:31
oj bolo bolo
ja cie nie POznaje:-) wieszasz psy na swojej drużynie:-)?
chodź do nas:-)- 0 0
-
2007-04-25 12:33
Nowa Abrahama
Coś mnie teraz zastanowiło. Nasyp ponoć jest za wąski, żeby położyć na nim dwa tory a ulica się zmieści???
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.