• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • Gallux

    Niestety .
    Tylko pierwszy z PRL-owskich planow 5-cio letnich ,( zreszta ten 3-letni ) zostal w pelni zrealizowany .
    Pozostalych , z powodu istnienia obiektywnych trudnosci , nigdy do konca nie zrealizowano .

    • 0 0

  • ostatnie dwie opinie zostały wydane przez MALKONTENTÓW SMUTASÓW I PONURAKÓW
    und ZAZDROŚNIKÓW (z niemiec)
    jesteśmy skazani na sukces;-) niestety brzmi to może jak wyrok, ale czy mamy inne wyjście?

    • 0 0

  • Jak to boli...

    Czy naprawdę jest tak, że kolesie z Gdańska nie mają nikogo w rodzinie, kto zna się na kładzeniu torów?

    Nad czym się tu zastanawiać? Może komuś jeszcze w "rodzinie" córka jakaś została... Trza dać ogłoszenie i znaleźć jakiegoś przedsiębiorcę kolejowego. Panie Pawełku. Przykład brać trza z Gdyni. Tam się taki znalazł.

    • 0 0

  • Tramwajem na lotnisko, żenada

    O rany, co za entuzjazm panuje wsrod Gdanskich Urzedników. Przeciez to doskonaly pomysl. Zobaczcie co sie dzieje na zjazdach z dolnego Gdanska do centrum? Taka SKM odciążyłaby znacznie ruch na drogach. A tramwajem na lotnisko:) ciekawe kto to wymyslił, żenua:)

    • 0 0

  • nie mów, goszczurny?

    • 0 0

  • Tramwajem na lotnisko, rozumiem że przez Gdańsk Główny, Chełm itd. To ile się będzie jechać z lotniska do Wrzeszcza, 12 godzin?

    • 0 0

  • Gallux

    Z tym "skazaniem na sukces" byłbym ostrożny.
    Z Euro może być jedno wielkie piardnięcie narodowe.
    Gdybym miał dceydować o kolejności prac - to pierwsze wziąłbym sie ostro za infrastrukturę!
    Póki jest kasa. Potem może fruknąć obok nosa.
    Na przykładzie stolycy widzę do jakiej tam wojny dojdzie o grunt pod stadion.
    Zobacz jak mafia równo stanęła w obronie interesu.
    Ostatni prezydent Warsiawki ponoć obiecywał rozwiązanie tego środkowo-europejskiego burdelu...
    Już widzę powstanie warszawskie bis!

    • 0 0

  • SKM NA LOTNISKO

    Takiego pokroju ludzie co myślą o tramwaju na lotnisko.To za komuny w latacg 50tych i 60 tych rozebrali torowiska po byłej kolei. A tylko było odbudować mosty. Swego czasu o tym pisał Głos Wybrzeża. Jestem za SKM, a nie za spalinami na nowej Abrahama

    • 0 0

  • oj bolo bolo
    ja cie nie POznaje:-) wieszasz psy na swojej drużynie:-)?
    chodź do nas:-)

    • 0 0

  • Nowa Abrahama

    Coś mnie teraz zastanowiło. Nasyp ponoć jest za wąski, żeby położyć na nim dwa tory a ulica się zmieści???

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane