• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • Oczywiście, że przesiadka z auta na tramwaj czy SKM w Rębiechowie jest nierealna, bo tam nie ma i o ile wiem, to nie planuje się parkingów typu park&ride (ani w ogóle żadnych poza horrendalnie drogimi przy lotnisku). A to warunek konieczny, żeby ktokolwiek się na taką przesiadkę skusił.

    • 0 0

  • JJJ

    a tym czasem dla pocieszenia
    ostatni pociąg z Kościerzyny do Gdyni masz o 17.
    Połowa dnia stracona, dzięki "mądrym' ludziom...

    • 0 0

  • ech bolo bolo
    skąd ty masz te oczy??

    • 0 0

  • Co do metropolii

    to pisałem kiedyś , że jedynie SKM i Ks Biskup metropolita gdański mają charakter metropolitalny, reszta to marność.

    • 0 0

  • Bolo

    Plagiat bylby wlasnie ,gdyby linie nazwac S1-S3 (S-Bahn 1).
    Moim zmodyfikowanym pomyslem , chcialem wlasnie uniknac dalszego zaognienia stosunkow dyplomatycznych , pomiedzy naszymi krajami

    • 0 0

  • JJJ

    W godzinkę z nartami na Wieżycy? Druga godzinaka pod wyciągiem, to już razem 2 godzinki...

    Co do lini z Wrzeszcza. Dobry pomysł, ale problemem jest to, że z Rębiechowa jechalibyśmy do Wrzeszcza... A musik być pod samiuteńki stadion. Najlepiej wprost na murawie postawić peron.

    • 0 0

  • oj ludziki

    Z jednej strony krew zalewa człowieka gdy się czyta to POlewanie i PISianie tematu, naiwnośc i zacietrzewienie. Z drugiej strony radość ogarnia gdy sie widzi jak wielu jest takich ktorzy juz przestali widzieć tylko piaskownice na swoim gdańskim czy gdyńskim podwórku. Czy chcemy, czy nie , czy bardziej czy mniej drzemy swoje "szlachetne" gardziołka (mowa o tych bardziej spienionych) w sprawie miasta "mojego" - to jednak ten gęsi gulgot dotyczy mieszkańcow wielkiego i współdziałajacego tworu jakim jest Trojmiasto.
    Czy naprawdę trzeba zgrywać konia dorożkarskiego z klapkami na oczach aby nie dostrzegać, że komunikacja dotyczy obszaru a nie jednego miasta.
    Odnośnie SKM czy tramwaj, nie bede powtarzał co inni mowili. Zwrócę tylko uwagę, że gotowe nasypy KOLEJOWE stoją od około 100 lat. Dla kogoś chociaz troche mającego pojecie o takiej budowie to wiele mowi. Dawna racja przemawiająca za odcięciem Kaszub od miasta już nie istnieje. Czas wrocić do korzeni i otworzyć Trojmiasto na swoje zaplecze.
    Proszę sie nie dziwić "mętności" wypowiedzi Pana Szpaka. To nie on mówi - on tylko ubiera w słowa dyrektywy jakie otrzymał od innych osób. Jeszcze inni sieją ferment na tym forum, aby tylko nie doszło do zrozumienia i porozumienia.
    Tunel czy wiadukt, Plan Zagospodarowania Przestrzennego, to tylko mącenie wody. Ważne jest, ze żadna inna aglomeracja nie ma tak korzystnego poczatku pracy jak Trojmiasto.
    Do roboty ! I wiadomo, że kolej. Współczuje Panu Adamowiczowi, ktory już dzisiaj musi namówić "kolegów" architektów do intensywnej pracy. I w tej częsci pracy mówię, że sie nie uda !

    • 0 0

  • jak was tak czytam, jak kombinuje gdzie eskaemka, gdzie lotnisko itd to juz wiem jak sie czuł poseł gosiewski na sejmiku ziemii włoszczowskiej:-) mam na mysli okres rzeczypospolitej obojga narodów:-)
    ten do sasa, ten do lasa, jeden nawet do k...a
    i co ten biedny adamowicz ma teraz zrobic, co? łeb mu chyba pęknie, bo żaden łeb nawet najtęższy (nawet ten z przymorza) nie wytrzyma tego "koncertu zyczeń"
    jakem gallux mówie wam
    łączmy sie!
    niech sopot weźmie gdańsk i gdynie pod reke i niech nas zobaczą:-)
    nie wypadliśmy sroce spod ogona (no nie wszyscy o bolu nie mówię teraz) nie jesteśmy gorsi od szwabów
    Polska gola da da da

    • 0 0

  • ..." Proszę sie nie dziwić "mętności" wypowiedzi Pana Szpaka. To nie on mówi "...

    W tym cos jest .
    Jeszcze nigdy nie widzialem gadajacego szpaka .
    Papuge i owszem , ale szpaka .

    • 0 0

  • ciekawe na co czekają? od lat to rowiązanie 'narzuca' się

    automatycznie - linia kolejowa istnieje, wystarczy pobudować parę peronów i jest doskonały środek transportu

    niestety u nas chyba nie potrafią myśleć kompleksowo o transporcie miejskim

    wiele tras autobusów czy trolejbusów pokrywa się z SKM - co jest przykładem MARNOTRAWSTWA środków

    w takich przypadkach odsyłam do Toronto, nie dlatego, że jest na 'zachodzie' - ale dlatego, że tam metro (akurat -metro, ale to odpowiednik SKM) stanowi szkielet transportu, a linie autobusowe czy tramwajowe jego uzupełnienie

    system jest zintegrowany i przez to bardzo szybko można się dostać z A do B - gdziekolwiek w mieście (ok. 5mln mieszkańców), a do tego za jedną stałą opłatą!

    polecam naszym specom przestudiowanie jak oni to zrobili, bo po co odkrywać przysłowiową Amerykę?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane