• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • no to pięknie

    może to w myśl zasady "podróże kształcą", ale właśnie tak się jakoś dzisiaj porobiło, że prawie wszyscy są za budową połączenia kolejowego na lotnisko itd.
    dusza się raduje i serce rośnie
    tylko wypada jeszce kilka szpaków przepłoszyć - a sio
    i do roboty się zabrać, sensowne projekty realizować
    moze dożyję jeszcze piękniejszych czasów

    • 0 0

  • kolejki

    a te obskurne kolejki też pozmieniają na nowsze? bo jak nasi "goście" zobaczą tą ruine to myśle,że nie zechcą nawet wsiąść.

    • 0 0

  • SKM - tramwaj

    ktos napisal: ''I jak przyszła trasa SKM wpłynie na skomunikowanie lotniska z siecią tramwajową Gdansk - południe?''
    ODP: bardzo prosty sposob -odleglosc planowanego przystanku SKM 'Piecki-Migowo' od planowanej trasy tramwajowej z Emaus na Morene, to mniej niz pool kilometra.. wystarczy zamiast planowana ul.Bulonska puscic tramwaj prosto ze skrzyzowania na Morenie do planowanego przystanku SKM -dlugosc trasy Tram pozostanie taka sama- ale w ten sposob polaczone zostana trasa SKM i tramwaj -wezel przesiadkowy -mozliwosc przesiadek z Lotniska i linii regionalnych na tramwaje jadace w kierunku Morena -Emaus, lub dalej -ul.Kartuska...

    • 0 0

  • 666

    Tylko jeszcze trzebaby rozwiązać problem różnicy poziomów terenu. Tramwaj nie zjedzie do przystanku SKM. Może lepiej zatem przedłużyć linię tramwajową na poligon i tam zrobić pętlę tramwajową: wolnego miejsca w bród, nie trzeba budować schodów ruchomych, dostęp do tramwaju dostanie całe planowane tam osiedle i jego mieszkańcy nie będą musieli podjeżdżać jednej stacji SKM-ką.

    • 0 0

  • stoję ci ja na dworcu Warszawa Wschodnia

    i co widzę?
    jakieś zabłąkane TGV się wtacza czy co?
    gdy jest już blisko czytam napis na burcie SKM !!!
    a kuzynka wyjaśnia tłukowi z Gdańska:
    to nasza nowa SKMka co jeździ do Falenicy
    do środka nie było czasu looknąć
    ale z zewnątrz, normalny odjazd
    eh, żeby tak w Trójmieście....

    Nie ma co się rozmarzać i trza orać czym jest. A sporo do zaorania jeszcze zostało.
    Taka głupia rzecz dla przykładu jak częstotliwość przejazdu SKM i długość składów.
    Jakoś tak jeszcze od komuny pokutuje zwyczaj, że w ciągu dnia są godziny w których kolejki jeżdżą co 7 minut oraz co 16 minut a późnym wieczorem jeszcze rzadziej. A tymczasem czasy się zmieniły, ludzie w różnych godzinach do pracy czy na nauki się przemieszczają, centra handlowe i sklepy nie do 18 teraz a do 21 czy nawet 22 czynne. A tu nic, nadal po staremu, pomimo tego, że pasażerów z roku na rok przybywa. Sami kolejajcy statystyki dumnie publikują.
    Kto korzysta z SKM ten wie o czym mowa ( ale takie szpaki dla przykładu nie korzystają ze składu).
    Po godz. 10 kolejki już co 16 minut i na dodatek najczęściej mają krótszy skład. A późnym wieczorem to zupełna kicha.
    Rezultat = tłok nieznośny = przedłużone postoje na przystankach = opóźnienia.
    Czyż doprawdy nie ma tam w zarządzie SKM żadnego kumatego, co by to zjawisko dostrzegł i wyszedł naprzeciw podróżnym. Czy to trzeba doprawdy kogoś aż po pysku nachlastać, żeby coś się zmieniło ?

    • 0 0

  • Re: Lotniska /Marek

    No tak, masz absolutną rację - moje niedopatrzenie. I fakt, że jest strasznie wielkie (byłeś? a zgubiłeś się tam? :) ), ale jest jedno - Rębiechowo ma potencjał, miejsce jest na rozbudowę.
    A co do lotnisk, to nie zapominajmy, że jest jeszcze jedna doskonała lokalizacja na lotnisko dla Sopotu - wzdłuż Al. Jana Pawła II. Nic tylko zmienić nawierzchnię i opchnąć ;)
    A tak bardziej serio - Trójmiastu chyba jeszcze przez ładnych parę lat wystarczy jedno.
    Pozdrawiam wszystkich myślących.

    • 0 0

  • 2 nitka SKM to świetny pomysł, godny zrealizowania tym bardziej że są coraz wieksze korki spowodowane dynamicznym rozwojem

    dzielnic podmiejskich "Budowa drugiej linii kolejki kosztowałaby ok. 600 mln zł, czyli mniej niż stadion Baltic Arena. Korzyści z jej budowy byłyby jednak o wiele bardziej oczywiste." Powinni jeszcze reaktywować kolej przez straszyn i zrobić z tego 3 nitkę SKM

    • 0 0

  • Oj panie Adamowicz!!

    jeszcze nie tak dawno było hurra z mpowodu Euro a te4raz już robicie schody. Tylko bez takich numerów bo jeśli kraków zamiast nas dostanie mecze to Pan będzie za to odpowiedzialny. jesli jest kasa to zmienia się plany. Dośc gadania i do roboty bo inni juz nas znacznie wyprzedzili

    • 0 0

  • mszczuj ma racje

    ...ale gdynia to tak naprawde tylko propaganda niewile się tam dzieje

    • 0 0

  • tylko tramwaj

    przede wszystkim koszt o połowę tańszy od SKM, poza tym nich se Szczurek sam organizuje pieniądze. Coś mi się wydaje,że jego entuzjazm wynika z powodu, że 2 dni w roku trzeba podczas Openera dowieźć i odwieźć dziką tłuszczę na lotnisko w Babich Dołach.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane