• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • kolejarska bida

    Pewnie uda się wybudować nowy stadion, może powstaną nowe obwodnice i tunele, wybudowanych zostanie kupa nowych hotel, może wreszcie miasto wyremontuje te kilometry dziurawych chodników (chyba doczekamy się nareszcie remontu chodnika na Heweliusza - obok sklepu muzycznego i firmy co daje pożyczki; tam gdzie mój dziadek skręcił sobie dwa lata temu nogę), może miasto wyremontuje te tysiące hektarów wołających o pomstę do nieba elewacji (może też te, które mogą brać udział w ogólnopolskim konkursie na najbrudniejszą elewację - na naszej "reprezentacyjnej" ulicy Grunwaldzkiej), może uda się wyremontować te zapyziałe kładki dla pieszych (na Boga, pomalujcie chociaż barierki), może poradzi sobie nasz magistrat z likwidacją smrodu w zasikanym zaułku na zapleczu kina Neptun, może gazownicy zrobią wreszcie coś z tymi zardzewiałymi i rozsypującymi się skrzynkami gazowymi na każdej chałupe, może miasto zacznie zwalczać plagę gryzmołów na wszystkim co się udało odnowić czy pomalować i zacznie wreszcie karać tych przygłupów-graficiarzy itd, itd, ale jednego nie da się zrobić na pewno - kolejarze nie doprowadzą do stanu nie wywołującego wymiotów swoich dworców i przystanków. I nie naprawią nawet tych 30m chodnika przy kasach przystanku Politechnika (tam gdzie będą wysiadać i przesiadać się udający się na nowy, wspaniały stadion). Dlateg jak czytam, że kolej ma wybudować coś (no i potem utrzymywać), to.....

    • 0 0

  • My tu już gadali i wyszło nam że z niczym nie zdążymy, trudno...

    • 0 0

  • Dodam jeszcze że nie mamy pieniędzy i nam się nie chce.

    • 0 0

  • kolejne pomysly z serii S.F.buahahaha

    • 0 0

  • PARYŻ

    ""- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy.""
    Np. w Paryżu jest linia kolejowa prowadząca na lotnisko. Z tramwaju do terminalu prowadzi krótki hall, a sam tramwaj jest przystosowany do przewozu podróżujących z walizami....... debilni, nieświatowi gdańscy urzędnicy

    • 0 0

  • GDAŃSK JAK ZWYKLE NE ZDECYDOWANY..

    ALE TO TACY LUDZIE - BUDOWAĆ BEZ NICH !!!

    • 0 0

  • budujcie SKM ! ! ! ! !

    wszędzie na świecie na lotnisko jest kolej miejska a nie jakiś tam tramwaj . Tramwaje sa dobre ale tylko na krutkie trasy i po gesto zabudowanych dzielnicach

    • 0 0

  • aha

    Nidość, że w tym Gdańsku , co nie pomyslą to im nie wychodzi, albo idzie jak..., to jeszcze jak maja gotowe to im nie pasuje. Odpuście panowie, nie wywarzajcie otwartych już drzwi.

    • 0 0

  • Gdańsk nezdecydowany hihi

    Witam,

    jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze ewent władzę. w tym wypadku chyba to drugie. PKP jest państwowa a komunikacja tramwajowa jest miasta. więc po co komu kura znosząca złote jaja u sąsiada? Co do planów to papier wszystko przyjmie i niezrealizowany plan zagospodarowania przestrzennego można jeszcze zmienić. Gdyby PKP oddała w 100% tory i tabor pod nadzór miast GDYNIA-SOPOT-GDAŃSK już dawno byłoby NORMALNIE. Pozdrawiam z Gdyni

    • 0 0

  • ...

    Najbardziej cieszy mnie odcinek kolejki do babich dołów. Wreszcie coś ciekawego dzieje sie w tej okolicy. Która moim zdaniem powinna być jedną z centralnych części Gdyni (lotnisko, port, plaża)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane