• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • Jak to nigdzie na swiecienie ma tramwajow na lotnisko?

    W Bremen takowe dojezdzaja z miasta na lotnisko. Sprawdzcie dokladnie zanim sie wypowiadacie!

    • 0 0

  • Heh

    W Kolonii na lotnisko jeździ Stadtbahn - coś pomiędzy tramwajem a metrem/SKM. Oprócz oczywiście normalnych pociągów (pod lotniskiem stają także ekspresowe, dalekobieżne ICE i IC).
    Pomysł na drugą linię SKM jest trafiony w sedno, co do rozbudowy lotniska w Gdyni - w sumie może poczekać, milionowe miasto nie potrzebuje w sumie dwu lotnisk, a w Rębiechowie jest miejsce na rozbudowę.
    Niech to się tylko wszystko ziści - będzie świetnie.
    Pozdrawiam wszystkich myślących o Euro 2012 :)

    • 0 0

  • witeczka:-)

    • 0 0

  • 1. Prezydenci (ci ważni)nie wysiadaja z samolotów poprzez rękawy,
    2. Kaske na infrastrukture da UE, warunek, ze jest potrzebna i bedzie wykorzystana, a najważniejsze ma byc kołem zamahowym w rozwoju regionu i nie tylko.
    3. Stadion to skorupa(moze byc zakała, ale i napedem), wazne co zaplanujemy obok i jak bedzie wykorzystane na biezaco
    4. Gdynia to dynamika dotycząca portów morskich, żeglugi, przemysłu okrętowego, rybołówstwa, turystyki morskiej, marynarki wojennej(baza NATO) oraz logistyki, w Gdansku lubia sie zastanawiać.
    5. W zakresie transportu to Gdansk winien brac przykład z Gdyni

    • 0 0

  • Luke

    Zapomniales dodac , ze lotnisko w Kolonii jest rowniez lotniskiem dla Bonn (Köln-Bonn Flughafen )
    Czyli jedno lotnisko dla dwoch miast .
    W Trojmiescie , kazde z miast chce miec swoje wlasne . Sopot ma szanse na to w Pryszczu Gdanskim .
    Zadne z nich nie ma jeszcze logicznego polaczenia z centrum , ale jak Gallux przypomnial : Polak potrafi .

    • 0 0

  • :)

    FANTASTYCZNY POMYSŁ!!!

    Urzędnicy w Gdańsku są zacofani.

    • 0 0

  • No nie mam słow na glupote "specjalistow" z BRG. Przecierz miedzy Morena a Osiedlem Wiszace Ogrody za pare lat bedzie jedno wielkie osiedle. Nawet wiec jesli BRG uwaza ze budowa SKM na lotnisko sie nie oplaca (co jest bzdura), to nowa linia SKM i tak powinna powstac, chciazby po to by ulatwic mieszkancom nowych osiedli powstajacych na poligonie w okolicach Moreny dojazd do pracy. Poza tym jest tam przeciez stara infrastruktura, ktora moznaby wykorzystac.

    • 0 0

  • jasne, że Polak POtrafi
    a jak nam nie wyjdzie to zwalimy wszystko na okupacje i komune:-)
    POlak naprawde POtrafi:-)

    • 0 0

  • wróć:-)
    na zabory okupacje i komune
    dziekuje

    • 0 0

  • Gallux

    Zapomniales o okresie rozbicia dzielnicowego i Potopie Swenssonow .

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane