- 1 Niespokojna noc na gdańskich drogach (93 opinie)
- 2 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (284 opinie)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (157 opinii)
- 4 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (815 opinii)
- 5 Kultowa "Górka" i widok na morze (149 opinii)
- 6 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (59 opinii)
Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.
Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.
Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.
Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława Miecznikowskiego i Marcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.
- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.
Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska
Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.
Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.
Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.
Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.
Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.
Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.
A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?
To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Opinie (268) ponad 500 zablokowanych
-
2007-04-25 08:40
Grądziel
Nigdy nie będzie dość dróg, by nie było na nich korków. Co komu po większej liczbie autobusów, stojących w korkach na poszerzonej ulicy?
Kolej jest lepszym rozwiązaniem.- 0 0
-
2007-04-25 08:40
gdyńska Osowa a to nowość jakaś chyba coś przespałam bo do tej pory przekonana byłam że Osowa to GDAńSK
- 0 0
-
2007-04-25 08:41
uwaga optymiści
na starym nasypie jest miejsce tylko na kolej... 1-torową. Lokalizacja tam szerokiej ulicy z tramwajem to tylko w erze.
- 0 0
-
2007-04-25 08:41
kontynuacja reaktywacja
pedzi i go nie słychać:-) bo jest szybsze od dźwieku:-) dopiero w minute po przejeździe słychac bedzie takie BUM
to znak że metro przekroczyło bariere dźwięku
Polak POtrafi...- 0 0
-
2007-04-25 08:42
Ach Gallux,
takie tam lotnisko , w zeszlym roku tylko 18 mln. pasazerow .
Pierwszy lepszy namiot z piwem ma w Monachium wiekszy " przerob ".- 0 0
-
2007-04-25 08:44
tu na razie jest ściernisko
ale bedzie lądowisko
i dla NASA i dla luda
nie mam rymu duda duda:-)- 0 0
-
2007-04-25 08:51
Grądziel
Kiedyś dawno temu planowano 2-torową SKM do Nowego Portu.
Przy remoncie węzła Kliniczna pomyślano nawet o 2-gim przęśle mostu nad ulicą.
Teraz nadarza się okazja na reaktywację tej linii i naprawę linii towarowej bo tirami piachu do Baltic Areny nie dowiozą.
A swoją drogą też zastanawiam się czy nie cofną nam Euro,
Zobacz jaka wojna szykuje się w Warszawce z mafią polską /czytaj: kupcami/ i wietnamską przy stadionie X-lecia, oj będzie gorąco...- 0 0
-
2007-04-25 08:52
Gallux
Leca powazne tematy , rozstrzyga sie przyszlosc modelu komunikacji w Trojmiescie , a Ty wczorajszy .
- 0 0
-
2007-04-25 08:57
Słowackiego
Kiedy wreszcie jakiś baran odpowiedzialny za gdańskie drogi zrozumie, że dopóki nie powstanie druga nitka Słowackiego od Niedźwiednika do Grunwaldzkiej należy dopuścić skręt w prawo w Potokową (dla jadących od Matarni) również ze środkowego pasa! A najlepiej zrobić dwa pasy do wyłącznie skrętu w prawo a tylko jeden na wprost i w lewo na Niedźwiednik. Korki znikłyby natychmiast!!! Po diabła komu dwa pasy na wprost skoro 100m dalej ulica zwęża się do jednego pasa. A tak łatwiej byłoby skręcić w prawo jadąc z Moreny do Wrzeszcza. Takie to proste a tyle lat nikt na to nie wpadł???
- 0 0
-
2007-04-25 08:59
a nie lepiej wysepki? jak na kartuskiej
no co? spytać sie nie mozna:-)?- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.