• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • "Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach

    magistratu gdańscy urzędnicy". "Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy."

    • 0 0

  • TKM !!!

    czy ktos oprocz mnei zwrocil uwage jak brzmi skrot od Trojmiejskiej Kolei Metropolitalnej ?;)

    • 0 0

  • SKM!!! hurra!!!

    Tramwaj to faktycznie jakieś nieporozumienie. Dobry był pomysł z pętlą tramwajową na Morenie przy przyszłym przystanku SKM. Dobry węzeł przesiadkowy to najlepszy pomysł. A do tych ludzi, którzy mówią o chałasie pod oknami jak wybuduja SKM, mówię, że przez jakiś czas mieszkałem w Londynie jakies 20m od lini kolejowej, po której jeźdźiła kolejka miejska(coś jak SKM-nie mówę tu o underground tylko o kolei naziemnej, tradycyjnej jak nasza SKM), składy towarowe(zwłaszcza nocą) i pociągi Eurostar i jakos bliskość tej linii nie była specjalnie odczuwalna, nie mówiąc juz o tym że mogłaby byc uciążliwa.
    Oczywiście było słychać pociąg, ale szcerze mówiąc większość samochodów i autobusów robiła od nich większy hałas.

    • 0 0

  • Koniecznie kolej i dalej do Kartuz i Bytowa i Leborka jestem za odbudową malowniczych lini:Pruszcz - Kartuzy, czy Smetowo - Czersk, albo Smetowo - Kwidzyn, Świecie - Terespol, czy Nowe - Twarda Góra. Niestety Pszczółki - Koscierzyna zniszczyła autostrada
    Na tych pozametropolitalnych trasach puścić szynobusy a z dworców zrobić przystanki. Acha, a tramwaj do Śródmieścia z lotniska jak najbardziej, niezależnie od kolejki do Wrzeszcza

    • 0 0

  • Genialny pomysł !!!

    Bez wątpienia budowa nowej linii SKM wychodzi naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców. Jeżeli ktokolwiek ma wątpliwości to proszę chociaż raz przejechać sie kolejką i raz tramwajem, a wątpliwości same znikną. Czas i komfort przejazdu są nieporównywalne.

    Apeluję do władz miasta: plany są po to aby służyć celowi jakim jest standard życia mieszkańców. Drugi raz taka szansa Gdańskowi może się nie przydarzyć, dlatego proszę władze miasta jako jego mieszkaniec aby tej szansy nie zmarnowały.

    • 0 0

  • euro 2012

    Jakoś sceptycznie to widz, choć w założeniach pieknieę: nowy stadion, 4-pasmowa droga do stadionu, ukoczona trasa Sucharskiego z tunelem pod martwą wisła i pachołkiem, kolej metropolitalna, tramwaj na chełm jasień i morenę, ukończona armii krajowej, i dociągnięta do trójmiasta A1, wyremontowane wszystkie znaczące ulice dojazdowe...i na to wszystko niespełna pięć lat... A taka mała rzecz, jak remat błędnika trwa od czerwca 2005...

    • 0 0

  • tramwajarze!

    Tramwaj to jest dobry na gesto zaludnionym terenie, gdzie przystanek co 400 m, a ta planowna linia ma przecinac rozdzielne skupiska, odlegle o pare km, czyli w sam raz dla SKMki pasuje odleglosc miedzy stacjami. Do tego biorac pod uwage dlugosc trasy np z Osowej, SKM 30 min do centrum to tramwajem pewnie grubo ponad godzine.
    Tramwaj nie rozladuje korkow, poniewaz nie skroci czasu dojazdu do pracy. A SKMka bedzie wlasnie taka szybsza alternatywa.
    I nie mysle tu wcale o Park&Ride, bo nie ma parkingow, ale o tym, że samochód zostaje w domu, a ludzie jadą do pracy komunikacją. Na co sam również liczę.

    • 0 0

  • amigo

    Z Banina to tylko park&ride wchodziłby w grę (wystarczyłby mi stojak na rower przy stacji SKM!), ale raczej mogę sobie tylko o tym pomarzyć, bo szanowne władze Gdańska i ZKM niezmiennie odrzucają prośby mieszkańców i przedłużenie linii 126 do Miszewa i zwiększenie częstotliwości kursów. A mieszkańców przybywa w tempie geometrycznym. Czy ktoś słyszał sensowne wyjaśnienie czemu 167 musi kończyć bieg w Bysewie zamiast 3 km dalej na pętli w Baninie (tam gdzie 126)? Ludzie mieliby szanse dojechać do centrum Gdańska bezpośrednio zamiast tłuc się przez Wrzeszcz z przesiadkami! PKS też można sobie darować, bo wręcz się cofa w rozwoju (kiedyś był PKS do Gdańska a teraz tylko do Wrzeszcza). W tej sytuacji jestem zmuszony jeździć do pracy samochodem. Drożej, mniej ekologicznie, dokładam swoją "cegiełkę" do korków na Słowackiego i Kartuskiej, itd. Ale co to obchodzi osoby odpowiedzialne za komunikację miejską i podmiejską, prawda?

    • 0 0

  • W końcu myślenie długoterminowe?

    SKM to zdecydowanie najlepszy pomysł na zorganizowanie rdzenia komunikacyjnego nowych dzielnic gdańska, czysto i logicznie definiujący przyszłą strukturę komunikacyjną aglomeracji. Tramwaj, ze względu na długość trasy, charakter dojazdu i odsługę lotniska jest oczywiście pomysłem złym. Kwestia tylko w odpowiednim potraktowaniu zagadnienia uciążliwości kolei dla okolicznych budynków oraz jej wkomponowania w istniejącą sieć SKM. Pamiętajmy jak problematyczne okazało się to przy obwodnicy (korki na ul. Słowackiego, Kartuskiej itp.)

    • 0 0

  • Nie mam nic przeciwko park&ride, wręcz przeciwnie.
    Chciałem tylko zauważyć, że na SKM przesiedliby się również ludzie, którzy samochody zostawili już w garażu, a nie dopiero na parkingu przy stacji.
    Trzymam kciuki za SKM.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane